A Avemo skrev:
Om du inte märker några väsentliga skillnader mellan din 40 år gamla skruvdragare och en ny så måste jag råda dig att prova en ny också. Det har hänt ganska mycket på 40 år. Både med laddarna och batterierna.
Jag skrev inte att jag inte märker nån skillnad, jag påpekade att även på den tiden fanns det snabbladdare.

Och jag jämför inte med hur den 40 år gamla skruvdragaren fungerar idag, utan med hur den fungerade när den var ny.
 
Mikael_L
N Nerre skrev:
Så du menar att anledningen till att min nya mobil kan snabbladda är inte nya laddare, utan nyare batterier?

Det har alltså inget alls att göra med att laddare idag kan vara på 30-65 W istället för 5 W (5 V 1 A)?
Det är både och.
 
Även för 10-15 år sen gick det att snabbladda litiumbatterier, men inte via USB utan de behövde plockas ut apparaten och sättas i en snabbladdare. Och anledningen är såklart den begränsade effekten på USB-uttag.

Jag har två digitalkameror med löstagbara batterier som kan snabbladdas. Och jag tror faktiskt att de gamla mobiltelefoner jag har som inte använde USB för laddningen laddare snabbare än när allt laddades via USB.
 
Mikael_L
N Nerre skrev:
Jag skrev inte att jag inte märker nån skillnad, jag påpekade att även på den tiden fanns det snabbladdare.

Och jag jämför inte med hur den 40 år gamla skruvdragaren fungerar idag, utan med hur den fungerade när den var ny.
Men din 40 år gamla skruvdragare är oerhört klen och har oerhört kort batteritid jämfört med dagens, så det är inkommensurabelt helt enkelt.

Den laddning du får in på en halvtimme får en skruvdragare av idag in på 5 minuter.
 
N Nerre skrev:
Så du menar att anledningen till att min nya mobil kan snabbladda är inte nya laddare, utan nyare batterier?

Det har alltså inget alls att göra med att laddare idag kan vara på 30-65 W istället för 5 W (5 V 1 A)?
Snabba laddare har det alltid funnits, det går att ladda mobiler med laptopladdare som ger 130w vid 20v om man skulle vilja. Batteriet är största begränsningen, även på elbilar
 
N Nerre skrev:
Jag skrev inte att jag inte märker nån skillnad, jag påpekade att även på den tiden fanns det snabbladdare.

Och jag jämför inte med hur den 40 år gamla skruvdragaren fungerar idag, utan med hur den fungerade när den var ny.
Och vad jag menade att framföra var att även om man plockar ut en specifik egenskap som gick att åstadkomma för 40 år sedan så innebär det inte att övriga egenskaper också är desamma. Eller att det sker till samma pris. Det är ok för mig om du inte ser några stora framsteg i batteriteknik under senare år. Men vill du motivera den uppfattningen får du hitta ett bättre exempel än din skruvdragare.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men din 40 år gamla skruvdragare är oerhört klen och har oerhört kort batteritid jämfört med dagens, så det är inkommensurabelt helt enkelt.

Den laddning du får in på en halvtimme får en skruvdragare av idag in på 5 minuter.
Jag tror du tappade spåret i diskussionen, det handlade om vad som hänt med batteriutvecklingen för mobiltelefoner de senaste 10 åren. Det har inte hänt nåt revolutionerande där med själva batterierna, att jag tog upp min 40 år gamla skruvdragare handlar om att snabbladdning inte är nåt nytt, det är bara på USB-laddade mobiler det är "nytt" eftersom USB tidigare inte klarat strömmarna som behövdes.
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Snabba laddare har det alltid funnits, det går att ladda mobiler med laptopladdare som ger 130w vid 20v om man skulle vilja. Batteriet är största begränsningen, även på elbilar
Det är ju det jag säger. Anledningen till att mobiler med mini-USB och micro-USB inte gick att snabbladda var inte batterierna, utan laddarna. Det är inte batteriutvecklingen som gjort att dagens mobiler kan snabbladdas.

Äldre mobiler med löstagbart batteri kunde man ofta snabbladda genom att ta ut batterier ur mobilen och sätta det i en extern laddare.
 
A Avemo skrev:
Och vad jag menade att framföra var att även om man plockar ut en specifik egenskap som gick att åstadkomma för 40 år sedan så innebär det inte att övriga egenskaper också är desamma. Eller att det sker till samma pris. Det är ok för mig om du inte ser några stora framsteg i batteriteknik under senare år. Men vill du motivera den uppfattningen får du hitta ett bättre exempel än din skruvdragare.
Ja, men den 40 år gamla skruvdragaren var en parantes. Det är lustigt att alla fokuserar så på den, och totalt missat huvudpoängen (som handlade om mobiltelefoner med litiumbatter).
 
Mikael_L
N Nerre skrev:
Det har inte hänt nåt revolutionerande där med själva batterierna, att jag tog upp min 40 år gamla skruvdragare handlar om att snabbladdning inte är nåt nytt, det är bara på USB-laddade mobiler det är "nytt" eftersom USB tidigare inte klarat strömmarna som behövdes.
Jodå, det har hänt väldigt mycket.
Batterierna har blivit både rymligare, mindre och lättare, dvs energidensiteten har gått upp rejält.
(Min första hade 1500 mAh, den jag har nu 5000 mAh)
Alla dessa prylar har fått en allt bättre BMS; som övervakar allt fler saker, är allt bättre på att balansera de enskilda cellerna.
Sakerna laddas upp allt snabbare, min senaste telefon kom med en 68W laddare och den laddar så gruvligt snabbt att jag knappt kan tro att det är sant, på en halvtimme så laddar jag så det räcker minst 2 dagar, 50% laddas på ca 15 minuter (min förra mobil tog några timmar att ladda).

Allt har blivit bättre, mina typ 3 första smartphones, där tog batterierna slut först, det var p.g.a sönderladdat batteri som de först blev oanvändbara, så antingen köpa nytt batteri eller byta telefon som gällde.
Men det blev bättre och bättre, värst var den första såklart.

Vare sig du tror det eller inte, så har batteritekniken utvecklats enormt de senaste 10 åren.

Och du är totalt vilse när du försöker plocka ut någon enskild egenskap, det är alla saker som har förbättrats, och som sen drar nytta av varandra, det är laddarna, batterierna, BMS, och den totala förbättringen beror på alla sakerna, inte någon enskild del.

Jag har fått för mig att du är ingenjör, dessutom i något elrelaterat område, och du förvånar mig ständigt med att verka så enormt okunnig inom flera tekniska fält, och dessutom väldigt utvecklingsfientlig.
Du påminner inte det minsta om alla ingenjörer jag känner.
 
Redigerat:
N Nerre skrev:
Det är ju det jag säger. Anledningen till att mobiler med mini-USB och micro-USB inte gick att snabbladda var inte batterierna, utan laddarna. Det är inte batteriutvecklingen som gjort att dagens mobiler kan snabbladdas.

Äldre mobiler med löstagbart batteri kunde man ofta snabbladda genom att ta ut batterier ur mobilen och sätta det i en extern laddare.
Där är det bara kontakten som blivit bättre. USB-C klarar högre effekt än Micro USB. Iphone va ju också begränsad av kontakten och de där löjliga 5w laddarna dom skickade med, trots att mobilerna kunde ladda snabbare med en annan laddare.

Sen väljer man olika batterikemi beroende på behov. En del med högre energidensitet klarar lägre laddeffekt, en del med lägre densitet för att få högre laddeffekt.
Sen har vi t.ex. Samsung som är konservativa med laddeffekt för att hålla nere temperatur/risk.

Laddarna har vi alltid kunnat skala upp till önskad effekt
 
N Nerre skrev:
Ja, men den 40 år gamla skruvdragaren var en parantes. Det är lustigt att alla fokuserar så på den, och totalt missat huvudpoängen (som handlade om mobiltelefoner med litiumbatter).
Vid en första anblick ser det snarare ut som att du missat huvudpoängen. Den handlar om elbilar och inte mobiltelefoner i den här tråden. Men jag tror att det är avsiktligt. Jag tror att du inte är intresserad av att diskutera utan bara att förstöra diskussionen. Du verkar helt enkelt för intelligent för att inte kunna ge bättre argument än lösa anekdoter om du ville.
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Bra Avemo, jag tar till mig det och slutar mata trollet nu.
 
Går det i nyare elbilar se logg på tex antal i och urladdningar? Tänkte på att fler och fler bilar verkar användas för att samla grid rewards genom att stödja elnätet.
 
Mikael_L
dof dof skrev:
Går det i nyare elbilar se logg på tex antal i och urladdningar? Tänkte på att fler och fler bilar verkar användas för att samla grid rewards genom att stödja elnätet.
Inte i någon av de två jag har/haft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.