1 873 902 läst ·
28 537 svar
1874k läst
28,5k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Men också vad man förväntar sig av en kombi, för det är inte bara på elbilsmarknaden det inte finns någon (eller få) "riktig" ny kombi om man får uttrycka sig så. Jag tänker då på en XC70 eller möjligen Passat B8. Då får man gå på 7-sitsare och skippa sista sätesraden eller på bussar som PV5 eller ID Buzz, men inte ens sistnämnda är lika bred i bagaget som XC70 vilket är lite komiskt om inget annat.
Toyota BZ4X Touring / Subaru E-outback är dock inte alltför dumma sett till bagaget, ID7an har tack vare det stora baksätet och sluttande form ett rätt kasst (utformat iaf) bagage för storleken på bil. Men det beror på vad man ska lasta. Vi lastar stora (höga) hundar och då är kraven lite annorlunda mot typ barnvagn och packning kan jag tro.
Toyota BZ4X Touring / Subaru E-outback är dock inte alltför dumma sett till bagaget, ID7an har tack vare det stora baksätet och sluttande form ett rätt kasst (utformat iaf) bagage för storleken på bil. Men det beror på vad man ska lasta. Vi lastar stora (höga) hundar och då är kraven lite annorlunda mot typ barnvagn och packning kan jag tro.
Redigerat:
Det finns ju rätt många kombi numera utöver CLA och id7 finns ju bland annat BMW i5, Polestar 4 suv (som är en kombi och inget annat), Zeeker 7gt, Opel Astra electric, Peugeot e-308.A Avemo skrev:Jag funderar på Mercedes CLA shooting break om jag skall ha en till förmånsbil. Det är en kombi som de även själva kallar kombi. Från Volkswagen finns ID7 om man vill ha större. Sedan går det lättare att hitta en kombi om man bara tittar på bilen och inte vad tillverkaren kallare den. Det är inte så höga krav för att kallas SUV.
Det brukar oftast komma begagnade så småningom.P Pin skrev:
Jag tror uppriktigt sagt inte alls att han söker en annan bil. Han tycks redan ha den för honom perfekta bilen.P Pin skrev:
Ibland lyckas ju tillverkarna leka med designen utan att helt förstöra funktionaliteten. Och med den aktuella formen har de fått ner förbrukningen ganska bra. Så det är inte utan fördelar.P Pin skrev:
Håller med om att han har den perfekta bilen då kravbilden är gjord med reverse engineering.A Avemo skrev:Det brukar oftast komma begagnade så småningom.
Jag tror uppriktigt sagt inte alls att han söker en annan bil. Han tycks redan ha den för honom perfekta bilen.
Ibland lyckas ju tillverkarna leka med designen utan att helt förstöra funktionaliteten. Och med den aktuella formen har de fått ner förbrukningen ganska bra. Så det är inte utan fördelar.
Jo men han letar NU, vilket pågått flera år, så det är bråttom.
😉
Jag tycker den är ganska atttraktiv, men skulle vilja en ELA eller SLA SB. Finns det?
Har en sedan i somras, nöjda. För oss stod det mellan id4 och ioniq5 - id7 har inte ett fungerande baksäte för tre.S Styrman_jansson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 389 inlägg
Trevligt. Ja jag har nog inte riktigt fattat hur rymlig den är förrens nu. Den ser ju ut som en "hatchback" på lite håll men jag har kollat närmare på den nu.S sinuslinus skrev:
Vi har ju idag en familjebuss då vi har 3st grabbar i familjen som alla är långa men äldsta har fyllt 18 och har både bil och eget körkort så behovet av typ 3st vuxna i baksätet finns inte längre. Nu räcker det om 2st åker bra. Hur är bagaget? Vi campar en del(tält) och då blir det en del saker som ska med.
Åh, jag ville också ha en ioniq 5, med bakrutetorkare och uppdaterat infotainmentsystem, men i Sverige ville Hyundai bara sälja gamla bilar, fastän den uppdaterade såldes i Norge och Tyskland sedan mer än 6 månader, så det blev en Kia EV6 istället. De är snarlika, även om baksätet är bättre i Ioniq 5.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 154 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 154 inlägg
Vi har en 2024 som gått 6500 mil.S Styrman_jansson skrev:Trevligt. Ja jag har nog inte riktigt fattat hur rymlig den är förrens nu. Den ser ju ut som en "hatchback" på lite håll men jag har kollat närmare på den nu.
Vi har ju idag en familjebuss då vi har 3st grabbar i familjen som alla är långa men äldsta har fyllt 18 och har både bil och eget körkort så behovet av typ 3st vuxna i baksätet finns inte längre. Nu räcker det om 2st åker bra. Hur är bagaget? Vi campar en del(tält) och då blir det en del saker som ska med.
Jag tycker bagaget är stort. Dåligt om man vill packa fyrkantiga hårda saker men vi får plats med minst lika mycket packning Ioniq 5 mot Passaten vi hade innan. Man får packa på ett lite annat sätt, lite mer tetris. Eftersom baksätet har jättemycket benutrymme så går det ändå bra att sitta i där även när man kört fram baksätet 15 cm. Då får man ett nytt utrymme mellan stolsraden och bagagegolvet att använda. Vi brukar ställa en ihopfälld skrinda på högkant där.
Allvetare
· Östergötland
· 4 389 inlägg
Det låter ju bra. Vi är ju lite bortskämda idag med e-Berlingon och nästan 600L upp till "hatthyllan". Men vi är som sagt 1 person mindre nu. Och takbox går det åt ändå för att få med alla campingsaker...S sinuslinus skrev:Vi har en 2024 som gått 6500 mil.
Jag tycker bagaget är stort. Dåligt om man vill packa fyrkantiga hårda saker men vi får plats med minst lika mycket packning Ioniq 5 mot Passaten vi hade innan. Man får packa på ett lite annat sätt, lite mer tetris. Eftersom baksätet har jättemycket benutrymme så går det ändå bra att sitta i där även när man kört fram baksätet 15 cm. Då får man ett nytt utrymme mellan stolsraden och bagagegolvet att använda. Vi brukar ställa en ihopfälld skrinda på högkant där.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 541 inlägg
Efter att man haft en MPV är det svårt att acceptera vanliga bilars usla packning 😅S Styrman_jansson skrev:
Ioniq 5 är ju trevlig, synd att den är lite törstig bara
Allvetare
· Östergötland
· 4 389 inlägg
Mjo, man vänjer sig snabbt vid att typ allt alltid går in och släpan behövs väldigt sällan.Rabbithole skrev:
Sedan verkar ju inte Ioniq 5 så törstig när man kollar tester m.m. Men jag är ju van med typ 2,5kW/mil nu med Berlingon så det mesta är väl snålare
Allvetare
· Östergötland
· 4 389 inlägg
Den mesta körningen är till och från jobbet vilket är kanske 7km 70-väg, 13km 100-väg och 4km statdskörning.Mikael_L skrev:
Det är ju utslaget över året. På vintern brukar den ligger något högre 2,4-2,7kW/mil och på sommaren runt 2-2,2kW/mil. Jag ser under 2kW/mil lite då och då men det är mest när man ligger och tuffar 70-väg e.d.
Så ja, jättesnål är den inte. Mini Coopern jag hade innan låg på snitt 1,57kW/mil över 3år.
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 541 inlägg
Mina elbilar drar ~1,8 på motorväg och snittar under 1,5 hittils i år. Så det beror väl på vad man jämför med.S Styrman_jansson skrev:Den mesta körningen är till och från jobbet vilket är kanske 7km 70-väg, 13km 100-väg och 4km statdskörning.
Det är ju utslaget över året. På vintern brukar den ligger något högre 2,4-2,7kW/mil och på sommaren runt 2-2,2kW/mil. Jag ser under 2kW/mil lite då och då men det är mest när man ligger och tuffar 70-väg e.d.
Så ja, jättesnål är den inte. Mini Coopern jag hade innan låg på snitt 1,57kW/mil över 3år.
Allvetare
· Östergötland
· 4 389 inlägg
Jo att det finns effektivare elbilar än en ladugårdsvägg till MPV som plöjer fram var vi införstådda med när vi skaffade Berlingon. Mina erfarenheter stämmer ju ganska väl överens med specen. WLTP ska den dra precis under 2kW/mil vilket nog är hyfsat korrekt sommartid. Vintertid kommer man runt 18 mil om det är -10 eller mer vilket ger ca. 2,5kW/mil.Rabbithole skrev: