1 820 772 läst ·
27 221 svar
1821k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Hela tiden sker en utveckling inom batteritekniken, med ökad energitäthet, andra typer av batterier och att de blir allt billigare. NMC-batterier tycks fasas ut till förmån för LFP, sedan kanske kommer saltbatterier osv osv.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
CATL Naxtra skall ha start av massproduktion nu i december, och bilintegration under 2026, ska bli spännande att se hur fort dom kan rampa upp volymenträhandtag skrev:
A AndersS skrev:
Helt riktigt. Siffrorna där ligger skrämmande nära verkligheten har vi konstaterat på våra 5 senaste elbilar. Det är på EV database man ska kolla för att få de mest realistiska förbrukningssiffrorna.Rabbithole skrev:
Fast de har också många fel, som en så simpel sak som hur snabbt bilarna laddar. Tesla Model X kollade jag på. Förbrukningen är också i ”snällaste” laget.J jocke31 skrev:
Ja nu kommer snart de nya batterierna som kommer att revolutionera elbilsmarknaden. De kommer göra alla nuvarande elbilar antika och värdelösa.trähandtag skrev:
Det är bäst att invänta det nya som kommer snart.
Ungefär så har de låtit i alla fall sedan jag köpte elbil för drygt 10 år sedan. Ständiga "hot" om enorma steg i batteriteknologi som är precis runt hörnet. Hur länge har inte Toyotas Solid state batteri varit pågång tillexempel?
Det går framåt med små långsamma steg. Jämför man min första elbil från 2014 med dagens elbilar så har det sannerligen inte hänt något revolutionerande på batterifronten. Snabbare laddning har det absolut blivit. Men i övrigt är det inte så imponerande. Och med övergången till LFP blir det ett rejält kliv bakåt gällande energitäthet både volym och viktmässigt. Men det blir mer robusta och billigare batterier.
Beror väl på vad man tänker med "revolutionerande".Nicke Nyfiken skrev:
Energidensiteten har ökat, vikten minskat.
Leaf hade först 24kWh, sen 30 kWh och till sist 40kWh, på precis samma utrymme.
Teknologin runt har också förbättrats rejält, laddteknik, kylning och värmning av batteripacket osv. (inte på leaf då, utan alltså mer allmänt)
Men sen håller jag med, det har ju inte direkt varit något riktigt teknikskifte, och inget mer revolutionerande än stegvisa förbättringar av det som finns (typ).
Men vi ska inte förringa dessa förbättringar heller, de får nog anses varit rätt stora, jämfört med tekniskt ordentligt mogna produkter.
Redigerat:
Jo men Leafens batteri var riktigt "dåligt" från början sett ut vikt och energitäthet.Mikael_L skrev:
Beror väl på vad man tänker med "revolutionerande".
Energidensiteten har ökat, vikten minskat.
Leaf hade först 24kWh, sen 30 kWh och till sist 40kWh, på precis samma utrymme.
Teknologin runt har också förbättrats rejält, laddteknik, kylning och värmning av batteripacket osv.
Men sen håller jag med, det har ju inte direkt varit något riktigt teknikskifte, och inget mer revolutionerande än stegvisa förbättringar av det som finns (typ).
Men vi ska inte förringa dessa förbättringar heller, de får nog anses varit rätt stora, jämfört med tekniskt ordentligt mogna produkter.
I min bil från 2014 var batteriet på 85 kWh och idag har samma bil 98 kWh tror jag. Vikten är ungefär det samma. En ökning kring 15 % på ca 10 år.
Inte något som varit värt att sitta och vänta på i 10 år, för att man varit rädd att missa "det nya som kommer snart".
Redigerat:
Jag har förstås inte kollat alla bilar, varianter och årsmodeller, men på de bilar vi har haft så stämmer siffrorna.P PHPersson skrev:
Den sora fördelen med sajten är att man får realistiska siffror för förbrukning under olika förhållanden och hastigheter som går att jämföra. Så här t ex:
”Real Range Estimation
between 315 - 645 km
City - Cold Weather * 445 km
Highway - Cold Weather * 315 km
Combined - Cold Weather * 380 km
City - Mild Weather * 645 km
Highway - Mild Weather * 400 km
Combined - Mild Weather * 505 km
Indication of real-world range in several situations. Cold weather: 'worst-case' based on -10°C and use of heating. Mild weather: 'best-case' based on 23°C and no use of A/C. For 'Highway' figures a constant speed of 110 km/h is assumed. The actual range will depend on speed, style of driving, weather and route conditions.”