1 821 855 läst ·
27 232 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det förklarar ju inte påståendet att med OPD använder man en massa mer regen än om man har regen via bromspedalen.Storsockret skrev:
Det handlar om vilken bil man har också. VW kör ju regen även vid manuell broms, men Tesla gör det väl inte. Ingen koll på hur andra gör. Men VW har ju heller inget riktigt OPD-läge hela vägen ner till noll, det saknar jag från Tesla. Upplever broms på ID7 som rätt svampig och oprecis, förmodat för att den använder regen snarare än riktiga bromsarna till en början.
Håller med dig men även elbilar drar minst vid konstant fart även om de är bättre än fossilbilar. Dock skiljer det öven mellan elbilar så kan tycka körcykel är intressant även där.H HenrikHuslöse skrev:Rent påhitt. Alla förbränningsmotorbilar ser bäst ut med konstant fart. Att man införde körcykler på 1970-talet var för att fånga hur ineffektiva de är i stadskörning. Förbrukningen i stadstrafik är högre än på landsväg.
Elbilar är annorlunda och det finns egentligen ingen anledning att använda en körcykel. Konstantfart 120 km/h skulle räcka bra.
Kör ju BMW hybrid emellan Tesla och först störde jag mig på deras adaptiva regen. Men nu när jag vant mig tycker jag det är kanon och det bästa alternativet. Blir väl så när man passerar 40 att farbrorn behöver vänja sig med nyheterNicke Nyfiken skrev:
Tänkte att man kanske argumenterar från olika ståndpunkt, för någon som har eller har kört bilar som inte bromsar mha regen på bromspedalen så innebär ju OPD massa mer regen, men någon som är van regen på båda sätten är det ingen skillnad.Nicke Nyfiken skrev:
Min Tesla gör det om man stänger av OPD. Eller iaf gjorde får många år sedan, men har aldrig använt frirullning sen för OPD tycker jag är mycket skönare.Storsockret skrev:
Det handlar om vilken bil man har också. VW kör ju regen även vid manuell broms, men Tesla gör det väl inte. Ingen koll på hur andra gör. Men VW har ju heller inget riktigt OPD-läge hela vägen ner till noll, det saknar jag från Tesla. Upplever broms på ID7 som rätt svampig och oprecis, förmodat för att den använder regen snarare än riktiga bromsarna till en början.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 016 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 016 inlägg
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 016 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 016 inlägg
Det vet jag inte för de har jag inte kört.Nicke Nyfiken skrev:
Har en Ioniq 5. Med autoläget så kan man hålla foten stilla på gaspedalen så bromsar bilen in automatiskt. Man kan också bromsa med höger rattpaddel och balansera regenereringen med gaspedalen. Använder man bromspedaler så är det en sömlös övergång till de mekaniska bromsarna när regenereringen är maxad.
Jag har under ett antal veckor kört olika VW ID och Cupra med regenerering som varierar beroende på trafik och korsningar.S sinuslinus skrev:Det vet jag inte för de har jag inte kört.
Har en Ioniq 5. Med autoläget så kan man hålla foten stilla på gaspedalen så bromsar bilen in automatiskt. Man kan också bromsa med höger rattpaddel och balansera regenereringen med gaspedalen. Använder man bromspedaler så är det en sömlös övergång till de mekaniska bromsarna när regenereringen är maxad.
Och "blended brake" som aktiverar regen med bromspedalen innan de mekaniska bromsarna börjar verka.
Det föll mig verkligen inte i smaken.
Det var en befrielse att återgå till OPD.😉
Ioniqs version är kanske mycket bättre?
Har inte provat.
Rekommenderar att testa BMWs, den har fungerat felfritt än så länge. Den går inte ens och stänga av så det är tur att den är bra. När man bromsar märker man inte när det går från elmotorer till mekaniska bromsar. Men har inget minne av att Teslan gjorde det heller. De kanske bara fejkar och visar att de laddar batterietNicke Nyfiken skrev:
Jag har under ett antal veckor kört olika VW ID och Cupra med regenerering som varierar beroende på trafik och korsningar.
Och "blended brake" som aktiverar regen med bromspedalen innan de mekaniska bromsarna börjar verka.
Det föll mig verkligen inte i smaken.
Det var en befrielse att återgå till OPD.😉
Ioniqs version är kanske mycket bättre?
Har inte provat.
Jag pratar om landsväg o motorväg. Men det går att planera även i stan. Kallas ecodriving. (Som man kan ägna sig åt utan att vara en ängslig snigel).Nicke Nyfiken skrev:
Medlem
· Uppland
· 2 526 inlägg
Ja, konstant hastighet är effektivare än att variera hastigheten även i elbilar förutsatt att den konstanta farten är samma som medelhastigheten skulle varit. Det är effektivare att köra 40 km/h konstant än att variera mellan 0 och 80 km/h med en medelhastighet på 40 km/h. I praktiken är det ju i stadstrafik med låga farter som det är stora variationer. Där är bensinbilen väldigt ineffektiv och det blir viktigt med förbrukningen. Elbilen drar så lite i dessa hastigheter att förbrukningen inte är så intressant.P PHPersson skrev:
Det är tvärtom vid högre hastigheter. Vid 160 km/h slukar elbilen elektroner i en rasande fart medan bensinmotorn kommit in i ett effektivt driftområde. Visst drar bilen mer bensin per mil, men inte flera gånger mer. Det blir väldigt intressant med förbrukning och räckvidd på elbilen.
Precis, pratar vi nya bilar är förbrukningen försumbar rent kostnadsmässigt för de flesta. Men däremot räckviddsmässigt blir det väldigt intressant.H HenrikHuslöse skrev:Ja, konstant hastighet är effektivare än att variera hastigheten även i elbilar förutsatt att den konstanta farten är samma som medelhastigheten skulle varit. Det är effektivare att köra 40 km/h konstant än att variera mellan 0 och 80 km/h med en medelhastighet på 40 km/h. I praktiken är det ju i stadstrafik med låga farter som det är stora variationer. Där är bensinbilen väldigt ineffektiv och det blir viktigt med förbrukningen. Elbilen drar så lite i dessa hastigheter att förbrukningen inte är så intressant.
Det är tvärtom vid högre hastigheter. Vid 160 km/h slukar elbilen elektroner i en rasande fart medan bensinmotorn kommit in i ett effektivt driftområde. Visst drar bilen mer bensin per mil, men inte flera gånger mer. Det blir väldigt intressant med förbrukning och räckvidd på elbilen.
Elbilar finns idag som passar för många det är nog ingen tvekan om.
Sedan kommer inte utvecklingen att stanna t.ex.
* elbilar med små bensingeneratorer, finns redan i Kina idag och planeras av flera tillverkare
* blir solide state batterier ett alternativ för elbilar
* snabbare laddning och på flera platser
Och med en trolig förlängning till 2040 för försäljning av bensin/diesel
Man kan konstatera att det finns tid att fortsätta fundera och följa utveckling om
man inte ännu hittar rätt elbil och är osäker.
Så marknad/produktutvecklingen som tidigare klippts in i tråden stämmer väldigt bra och vi har inte nått
toppen på kurvan ännu men är nära.
Sedan kommer inte utvecklingen att stanna t.ex.
* elbilar med små bensingeneratorer, finns redan i Kina idag och planeras av flera tillverkare
* blir solide state batterier ett alternativ för elbilar
* snabbare laddning och på flera platser
Och med en trolig förlängning till 2040 för försäljning av bensin/diesel
Man kan konstatera att det finns tid att fortsätta fundera och följa utveckling om
man inte ännu hittar rätt elbil och är osäker.
Så marknad/produktutvecklingen som tidigare klippts in i tråden stämmer väldigt bra och vi har inte nått
toppen på kurvan ännu men är nära.