1 749 618 läst ·
26 314 svar
1750k läst
26,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Vad menar du? Förluster i förhållande till vad? Var är annorlunda vid motorvägskörning?B bhus2021 skrev:
Regen används inte "för sakens skull". Regen används bara när man annars skulle behöva använda de mekaniska bromsarna. Behöver man inte sänka farten mer än vad rull/luftmotståndet ger använder man inte regen, oavsett vilken väg man kör på.
Kramp i foten.Logad skrev:
Jag kan ställa in min bil på frirull när jag släpper gasen men det enda som händer när jag vill minska farten snabbare än rull/luftmotståndet är att bromsa med bromspedalen och då regenererar den. Dvs manuell regenerering i stället för automatisk. Det är bara vid hård inbromsning mekaniken går in.
Så jag har valt att ha min inställd på maximal regenerering och reglerar farten med gaspedalen både upp och ner. Precis som farthållaren gör. När man kört ett antal mil på detta sätt lär man sig att dosera gaspedalen för mjuka inbromsningar.
Vad är problemet med manuell regen egentligen?
åtminstone min elbil kör regen på motorvägen om jag har farthållaren inställd och kommer ifatt en bil. Kör jag manuellt kan jag ofta låta luftmotståndet bromsa mig istället (frirull). Vid vanlig lättare imbromsning är givetvis regen bra då man får tillbaka åtminstone en del av energin, men det är förluster, både i generatorn och i laddningen. Men jag har som sagt inte hittat pålitliga siffror för hur stora dessa är vid olika grad av regen.Nicke Nyfiken skrev:
Vad menar du? Förluster i förhållande till vad? Var är annorlunda vid motorvägskörning?
Regen används inte "för sakens skull". Regen används bara när man annars skulle behöva använda de mekaniska bromsarna. Behöver man inte sänka farten mer än vad rull/luftmotståndet ger använder man inte regen, oavsett vilken väg man kör på.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ersätta nedriven förhydringspapp (?), hus från tidigt 30-tal
Byggnadsvård -
Smeg spis signalerar fel på dubbla plattor, samtidigt - varför?
Vitvaror -
Risk att resa stommen för tidigt?
Lösvirke & Timmerhus -
För tidigt att köpa elmotor till båt?
Övrigt Off Topic -
Balk för bjälklag ser ut att sluta för tidigt
Byggmaterial & Byggteknik