1 821 920 läst ·
27 234 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Vad menar du? Förluster i förhållande till vad? Var är annorlunda vid motorvägskörning?B bhus2021 skrev:
Regen används inte "för sakens skull". Regen används bara när man annars skulle behöva använda de mekaniska bromsarna. Behöver man inte sänka farten mer än vad rull/luftmotståndet ger använder man inte regen, oavsett vilken väg man kör på.
Kramp i foten.Logad skrev:
Jag kan ställa in min bil på frirull när jag släpper gasen men det enda som händer när jag vill minska farten snabbare än rull/luftmotståndet är att bromsa med bromspedalen och då regenererar den. Dvs manuell regenerering i stället för automatisk. Det är bara vid hård inbromsning mekaniken går in.
Så jag har valt att ha min inställd på maximal regenerering och reglerar farten med gaspedalen både upp och ner. Precis som farthållaren gör. När man kört ett antal mil på detta sätt lär man sig att dosera gaspedalen för mjuka inbromsningar.
Vad är problemet med manuell regen egentligen?
åtminstone min elbil kör regen på motorvägen om jag har farthållaren inställd och kommer ifatt en bil. Kör jag manuellt kan jag ofta låta luftmotståndet bromsa mig istället (frirull). Vid vanlig lättare imbromsning är givetvis regen bra då man får tillbaka åtminstone en del av energin, men det är förluster, både i generatorn och i laddningen. Men jag har som sagt inte hittat pålitliga siffror för hur stora dessa är vid olika grad av regen.Nicke Nyfiken skrev:
Vad menar du? Förluster i förhållande till vad? Var är annorlunda vid motorvägskörning?
Regen används inte "för sakens skull". Regen används bara när man annars skulle behöva använda de mekaniska bromsarna. Behöver man inte sänka farten mer än vad rull/luftmotståndet ger använder man inte regen, oavsett vilken väg man kör på.
Okej då är jag helt med på vad du menar och jag håller med.B bhus2021 skrev:åtminstone min elbil kör regen på motorvägen om jag har farthållaren inställd och kommer ifatt en bil. Kör jag manuellt kan jag ofta låta luftmotståndet bromsa mig istället (frirull). Vid vanlig lättare imbromsning är givetvis regen bra då man får tillbaka åtminstone en del av energin, men det är förluster, både i generatorn och i laddningen. Men jag har som sagt inte hittat pålitliga siffror för hur stora dessa är vid olika grad av regen.
Många adaptiva farthållare är inte så bra på att planera fartsänkning i tid, så då blir det lite regen.
Ja det är svårt att hitta några konkreta siffror på hur mycket av energin som försvinner i förluster vid regen. Men läser man det som finns i ämnet på nätet så verkar det vara omkring 75% av energin som hamnar i batteriet. Men yttre omständigheter påverkar också. Sedan varierar det säkert mellan olika biltillverkare och mellan bilmodellerna
Adaptiv farthållare tillsammans med förarstöd kör jag med så ofta det går. Så hur långt man kommer utgår från dem aktiverade på en elbil, dvs normalkörning och är inte intresserad av hur snålt man kan köra som värden vid test.😉😇
Redigerat:
Ja, jag menar just det.N Nerre skrev:
Medelhastigheten genom Uppsala innerstad blir väl ofta runt 25-30 km/h, och min bil drar under den resan 1kWh/mil, dvs ungefär hälften jämfört med om jag kör 90km/h
edit:
Om jag bara körde stadskörning så skulle jag klara typ 40 mil på en full laddning (men inte på vintern iofs, då en del batteri skulle användas till värme i kupén).
Totalekonomin i form av kr/mil skulle dock bli sämre.
(Och det är ju det jag jämför med mot alternativet bensinbil. Arbetsbil måste jag oavsett ha).
Redigerat:
Det är omöjligt. Alla elbilsmotståndare vet att förbrukningen är högre i stadstrafik.Mikael_L skrev:
Ja, jag menar just det.
Medelhastigheten genom Uppsala innerstad blir väl ofta runt 25-30 km/h, och min bil drar under den resan 1kWh/mil, dvs ungefär hälften jämfört med om jag kör 90km/h
edit:
Om jag bara körde stadskörning så skulle jag klara typ 40 mil på en full laddning (men inte på vintern iofs, då en del batteri skulle användas till värme i kupén).
Totalekonomin i form av kr/mil skulle dock bli sämre.
(Och det är ju det jag jämför med mot alternativet bensinbil. Arbetsbil måste jag oavsett ha).
Det handlar om vilken bil man har också. VW kör ju regen även vid manuell broms, men Tesla gör det väl inte. Ingen koll på hur andra gör. Men VW har ju heller inget riktigt OPD-läge hela vägen ner till noll, det saknar jag från Tesla. Upplever broms på ID7 som rätt svampig och oprecis, förmodat för att den använder regen snarare än riktiga bromsarna till en början.Nicke Nyfiken skrev: