Hemingway Hemingway skrev:
Håller inte helt med. När man inte äger elbil så är det helt fokus på räckvidd. Men när man har en så blir kWh/mil lika viktig om inte mer. Jag kör ca 2500 mil per år så om förbrukningen är 2,2 eller 2,7 kWh gör en hel del. Samt för långresor och man snabbladdar för 5kr/kwh så blir det stor skillnad beroende på vad den drar.
Räckvidd är bara intressant vid långresor. Jag klarar runt 34 mil (17 mil tor) i -10 gr utan att ladda. Om man kör längre så får man planera laddning. Det händer bara några gånger per år. I vardagslag är räckvidd en icke-fråga. Bara att plugga i sladden några gånger i veckan och så ser smartladdning till att bilen laddas till lägsta kostnad. 1,35 kr/ mil blev snittet senaste året. Skönt att slippa bry sig.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Räckvidd är bara intressant vid långresor. Jag klarar runt 34 mil (17 mil tor) i -10 gr utan att ladda. Om man kör längre så får man planera laddning. Det händer bara några gånger per år. I vardagslag är räckvidd en icke-fråga. Bara att plugga i sladden några gånger i veckan och så ser smartladdning till att bilen laddas till lägsta kostnad. 1,35 kr/ mil blev snittet senaste året. Skönt att slippa bry sig.
På långresor är det inte mycket mer krångligt, är ju bara att plugga in på en snabbladdare passa på och tömma blåsan så har man ofta fått i rejält med ström när man är tillbaks vid bilen. När man väl ändrat rutinerna är det väldigt okomplicerat
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tesla slog ner som en bomb, helt kodad som sportbil, snabb, rejäl acceleration, lång räckvidd, status, ja kanske mer manligt kodad.

Ett helt nytt grepp.
Du vet att Tesla Roadster var konceptuellt en ren kopia på tZero? Kunderna stod på kö men företaget bakom lyckades inte sätta bilen i serieproduktion. Det var så grundarna av Tesla och Elon Musk fick kontakt. Tesla tog fram en snarlik men bättre bil ihop med Lotus som faktiskt gick att tillverka. Drivlinan tog man delvis från tZero, främst invertern och konceptet med li-ion celler av 18650-typ.
 
Mikael_L
H HenrikHuslöse skrev:
Du vet att Tesla Roadster var konceptuellt en ren kopia på tZero? Kunderna stod på kö men företaget bakom lyckades inte sätta bilen i serieproduktion. Det var så grundarna av Tesla och Elon Musk fick kontakt. Tesla tog fram en snarlik men bättre bil ihop med Lotus som faktiskt gick att tillverka. Drivlinan tog man delvis från tZero, främst invertern och konceptet med li-ion celler av 18650-typ.
Nej det hade jag inte koll på.
Men det förvånar mig inte att de tog över ett halvfärdigt koncept, för det är nog rätt tungt att starta ett helt nytt bilmärke och en helt ny fabrik från blankt papper.
(Inte omöjligt förstås, men kräver ju mer av allt, inte kapital minst)
 
L Liljeros skrev:
På långresor är det inte mycket mer krångligt, är ju bara att plugga in på en snabbladdare passa på och tömma blåsan så har man ofta fått i rejält med ström när man är tillbaks vid bilen. När man väl ändrat rutinerna är det väldigt okomplicerat
Jag menar inte att det är krångligt att ladda publikt. Poängen var att till vardags är räckvidd och laddning inget man överhuvudtaget tänker på.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Räckvidd är bara intressant vid långresor. Jag klarar runt 34 mil (17 mil tor) i -10 gr utan att ladda. Om man kör längre så får man planera laddning. Det händer bara några gånger per år. I vardagslag är räckvidd en icke-fråga. Bara att plugga i sladden några gånger i veckan och så ser smartladdning till att bilen laddas till lägsta kostnad. 1,35 kr/ mil blev snittet senaste året. Skönt att slippa bry sig.
Citerade du rätt person?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej det hade jag inte koll på.
Men det förvånar mig inte att de tog över ett halvfärdigt koncept, för det är nog rätt tungt att starta ett helt nytt bilmärke och en helt ny fabrik från blankt papper.
(Inte omöjligt förstås, men kräver ju mer av allt, inte kapital minst)
Här är pressrealeasen från september 2003 när man presenterade den första elbilen med li-ion batterier. Där har ni bakgrunden till att Tesla har ett batteri som består av en mängd 18650-celler.

https://web.archive.org/web/20031007060910/http://www.acpropulsion.com/LiIon_tzero_release.pdf
 
Tokslut Tokslut skrev:
Gm tog väl tillbaka typ alla va? Inte ens GM gillade dom ;)
Många folievarningar på anledningen finns det.
 
Tokslut Tokslut skrev:
Gm tog väl tillbaka typ alla va? Inte ens GM gillade dom ;)
Framförallt inte oljebranschen. 😁
 
Mikael_L
@Nerre , vad tyst du blev, funderar på ifall jag kanske hade rätt, och du fel, trots allt.

Förlåt Nerre att jag retas, jag vet att du har så ooootroligt svårt att erkänna att du har fel, så det är förstås därför jag retas.
Du gör rätt som ignorerar det, hoppas du kan sova gott, åtminstone framåt helgen ... ;)
puss.
 
  • Haha
  • Arg
djac och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Svag regen lär ju ladda batteriet med minst förluster. Max regen blir mer värmeförluster.
Ogillar onepedal, blir ryckigt.
Har du någon källa på det? Jag har inte lyckats hittta siffror. Ingen regen är dock bäst vid motorvägskörning, om man kan använda rull/luftmotståndet istället. All regen ger förluster.
 
B bhus2021 skrev:
Har du någon källa på det? Jag har inte lyckats hittta siffror. Ingen regen är dock bäst vid motorvägskörning, om man kan använda rull/luftmotståndet istället. All regen ger förluster.
Det är ju naturlag att det blir mer förluster ju större ström man pressar in i batteriet. (Utom möjligen väldigt små strömmar som kanske inte tas omhand optimalt).
Oavsett så är ju lugn stadskörning effektivare än att gasa fullt o bromsa/regenerera en massa gånger..
Tror inte man ska vara rädd att använda regen på landsvägen även om svag, luftmotstånd är ju där hela tiden, men givetvis är jämn fart bättre än upprepade inbromsningar för upplevda eller verkliga hinder...
 
G
Åkte på lite nya problem med ID4 dörren började öppna sig själv kanske sånt man får leva med om man köper en nyare VW d.v.s en ej färdig utvecklad bil..

Felet var dock simpelt jag gissar att det sitter touch knappar i handtagen och kommer det lite skit där så åker man på problem efter jag blåst rent med tryckluft så har problemet försvunnit för denna gång.

Där sparade man några tusenlappar på "felsökning"..
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
useless useless skrev:
Någon sån regel finns väl inte? Däremot får du bara köra 40 km/h.


Du får köra i högst 80 km/tim med


  • bromsad släp- eller husvagn
  • obromsad släp- eller husvagn (totalvikt
    högst 750 kg)
    a) om totalvikten inte överstiger bilens halva tjänstevikt eller
    b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten inte överstiger bilens halva tjänstevikt.

högst 40 km/tim med


  • släpvagn med ledad dragstång och påskjutsbroms (t.ex. styrande framaxel)
  • obromsad släp- eller husvagn (totalvikt högst 750 kg)
    a) om släpvagnen är lastad och totalvikten överstiger bilens halva tjänstevikt eller
    b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten överstiger bilens halva tjänstevikt.
[länk]
Det var nog att körningen begränsades till 40km/h om den är lastad jag tänkte på. Släpets användning blir ju rätt begränsat lastat. D.v.s. så räcker det att det ligger en sopborste på släpet så är det 40km/h som gäller... Rätt dumt. Torde vara 80km/h upp till max dragvikt obromsat släp är uppnått.
 
B bhus2021 skrev:
Har du någon källa på det? Jag har inte lyckats hittta siffror. Ingen regen är dock bäst vid motorvägskörning, om man kan använda rull/luftmotståndet istället. All regen ger förluster.
Jag kan ställa in min bil på frirull när jag släpper gasen men det enda som händer när jag vill minska farten snabbare än rull/luftmotståndet är att bromsa med bromspedalen och då regenererar den. Dvs manuell regenerering i stället för automatisk. Det är bara vid hård inbromsning mekaniken går in.

Så jag har valt att ha min inställd på maximal regenerering och reglerar farten med gaspedalen både upp och ner. Precis som farthållaren gör. När man kört ett antal mil på detta sätt lär man sig att dosera gaspedalen för mjuka inbromsningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.