1 748 475 läst ·
26 293 svar
1748k läst
26,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Medlem
· Uppland
· 2 260 inlägg
Det är fel. Det gäller bara bilar med förbränningsmotor. Elbilar blir effektivare ju långsammare man kör, så länge inte luftkonditionering och kupévärmen inte dominerar. Är det +20 lönar det sig att köra löjligt sakta. Vid +40 eller -20 får man raska på lite.N Nerre skrev:
var själv med i ett projekt början av 90-talet "elbilar i Skåne", med konverterade enkla fordon typ mindre skåpbilar. Räckvidden var ca 7 mil om man körde på småvägar med 70 km/h. Totalt värdelösa. Kommer inte ihåg om det var blybatterier eller Nicd-batterier. Var på en elbilsmässa 1993-1994 i Bryssel, där fanns det många entusiaster, men inga bra bilar. Då kändes elbilar långt i framtiden, men 10-15 år senare kom Tesla med ett vettigt koncept.
Sen kom Renault Clio electric, med sin fantastiska räckvidd på 6,5 mil, trots den klena motorn på 30 hk och en topphastighet på 95 km/t
Den var väl iofs ungefär samtida med GM EV1
Think City kom 2000
Aningens högre motoreffekt än Clio electric, men räckvidden var ännu sämre, knappt 5 mil
Ja just det, Kewet var ju också en av de tidigaste, kanske lite före EV1 t.o.m, men det gick inget bra för den danska tillverkaren, så Kewet flyttade till Norge och bytte namn till Buddy, och det gick faktiskt något bättre, Det såldes nog några 100 exemplar i alla fall.
Trots sina 5 mils räckvidd, maxhastighet 70 och mindre än 10 Hk
ca 1500 såldes tycker jag mig hitta som en siffra, dvs betydligt mer framgångsrik än GM EV1.
Tycker du @Nerre att det fortfarande var till den breda allmänheten som de första elbilarna riktade sig?
Den var väl iofs ungefär samtida med GM EV1
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Think City kom 2000
Aningens högre motoreffekt än Clio electric, men räckvidden var ännu sämre, knappt 5 mil
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja just det, Kewet var ju också en av de tidigaste, kanske lite före EV1 t.o.m, men det gick inget bra för den danska tillverkaren, så Kewet flyttade till Norge och bytte namn till Buddy, och det gick faktiskt något bättre, Det såldes nog några 100 exemplar i alla fall.
Trots sina 5 mils räckvidd, maxhastighet 70 och mindre än 10 Hk
ca 1500 såldes tycker jag mig hitta som en siffra, dvs betydligt mer framgångsrik än GM EV1.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker du @Nerre att det fortfarande var till den breda allmänheten som de första elbilarna riktade sig?
Redigerat:
Sedan fanns ju en dansk en eller var det tvåsitsig liten cykelelbil-typ: Elert hette den har jag för mig. Grannen hade en.
Ja just det, man ägde inte EV1, utan leasade den.Tokslut skrev:
Nä, GM såg nog ingen affärspotential med elbilen då. Det hade ju inte kommit Li.ion-batterier än, så elbilen var nog helt enkelt inte mogen att lanseras ännu, särskilt i USA som fortfarande har/hade så billigt fossilt bränsle.
Det är ju det jag säger, elbilarna skall hålla sig inne i stan, ute på landsvägen ska man elda petroleum.Mikael_L skrev:
Var sak har sin plats o används de "rätt" så dominerar båda lagen sin gren av sporten.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 940 inlägg
Det är inte dåligt att ha helt rätt 30 år för sent. Har du ett insidertips på vinnaren av FA-cupen 1995 också?K Kasken skrev:
Det fanns flera olika modeller redan i slutet av 1800-talet.Mikael_L skrev:
Först ut var det lite olika specialfordon, typ golfbilar, bilar till speciella uppgifter, t.ex. för trädgårdsskötsel osv.
Och bilarna som började komma ut för att "vanliga människor" skulle köpa var verkligen inte några som tilltalade några breda lager.
Här den första kommersiella elbilen, GM EV1
[bild]
Räckvidd mellan 7 till 14 mil beroende på batterialternativ vid måttlig hastighet.
Laddtid mellan 4 och 16 timmar, beroende på vilken laddare och batteri man hade.
Du Nerre tycker kanske att det här är en bil för den breda massan.
Låt mig hjälpa dig https://en.wikipedia.org/wiki/1995_FA_Cup_finalNötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 940 inlägg
Elbilarna där i början riktade tydligt in sig på en rätt smal grupp köpare, som skulle vara entusiaster och inte lite nördiga heller.
De skulle vara små, tysta, miljövänliga, och utstråla allt detta, och man brukar säga att de var kvinnligt kodade i utseende och egenskaper.
Håller du inte med @Nerre ?
Och så där var det, och kunde kanske fortfarande varit om det inte varit för Tesla.
Tesla slog ner som en bomb, helt kodad som sportbil, snabb, rejäl acceleration, lång räckvidd, status, ja kanske mer manligt kodad.
Ett helt nytt grepp.
@Nerre , är det dessa miljonkronorsbilar som du tänker var skapade för den breda grupp köpare du menar att man i början vände sig mot?
De skulle vara små, tysta, miljövänliga, och utstråla allt detta, och man brukar säga att de var kvinnligt kodade i utseende och egenskaper.
Håller du inte med @Nerre ?
Och så där var det, och kunde kanske fortfarande varit om det inte varit för Tesla.
Tesla slog ner som en bomb, helt kodad som sportbil, snabb, rejäl acceleration, lång räckvidd, status, ja kanske mer manligt kodad.
Ett helt nytt grepp.
@Nerre , är det dessa miljonkronorsbilar som du tänker var skapade för den breda grupp köpare du menar att man i början vände sig mot?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ersätta nedriven förhydringspapp (?), hus från tidigt 30-tal
Byggnadsvård -
Smeg spis signalerar fel på dubbla plattor, samtidigt - varför?
Vitvaror -
Risk att resa stommen för tidigt?
Lösvirke & Timmerhus -
För tidigt att köpa elmotor till båt?
Övrigt Off Topic -
Balk för bjälklag ser ut att sluta för tidigt
Byggmaterial & Byggteknik