N Nerre skrev:
poängen är ju att bilar drar mer vid "stadskörning" än "landsvägskörning". Det gäller både elbilar och bränslebilar.
Det är fel. Det gäller bara bilar med förbränningsmotor. Elbilar blir effektivare ju långsammare man kör, så länge inte luftkonditionering och kupévärmen inte dominerar. Är det +20 lönar det sig att köra löjligt sakta. Vid +40 eller -20 får man raska på lite.

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Tokslut Tokslut skrev:
Gm tog väl tillbaka typ alla va? Inte ens GM gillade dom ;)
Det var nog andra som inte gillade dem.
GM fick både pengar och hot från oljemaffian, så då valde de att ta tillbaka alla bilarna och skrota dem.

var själv med i ett projekt början av 90-talet "elbilar i Skåne", med konverterade enkla fordon typ mindre skåpbilar. Räckvidden var ca 7 mil om man körde på småvägar med 70 km/h. Totalt värdelösa. Kommer inte ihåg om det var blybatterier eller Nicd-batterier. Var på en elbilsmässa 1993-1994 i Bryssel, där fanns det många entusiaster, men inga bra bilar. Då kändes elbilar långt i framtiden, men 10-15 år senare kom Tesla med ett vettigt koncept.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Sen kom Renault Clio electric, med sin fantastiska räckvidd på 6,5 mil, trots den klena motorn på 30 hk och en topphastighet på 95 km/t
Den var väl iofs ungefär samtida med GM EV1
Blå Renault Clio electric parkerad framför en karusell, belysning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Think City kom 2000
Aningens högre motoreffekt än Clio electric, men räckvidden var ännu sämre, knappt 5 mil
Blå elbil av märket som omnämns i inlägget, körandes på en landsväg med träd i bakgrunden.
Skapa konto

Ja just det, Kewet var ju också en av de tidigaste, kanske lite före EV1 t.o.m, men det gick inget bra för den danska tillverkaren, så Kewet flyttade till Norge och bytte namn till Buddy, och det gick faktiskt något bättre, Det såldes nog några 100 exemplar i alla fall.
Trots sina 5 mils räckvidd, maxhastighet 70 och mindre än 10 Hk
ca 1500 såldes tycker jag mig hitta som en siffra, dvs betydligt mer framgångsrik än GM EV1.
Grön elbil av märket Buddy, parkerad på en gata.
Skapa konto

Tycker du @Nerre att det fortfarande var till den breda allmänheten som de första elbilarna riktade sig?

Redigerat:
  • Gilla
trähandtag
  • Laddar…
Mikael_L
N Nerre skrev:
men poängen är ju att bilar drar mer vid "stadskörning" än "landsvägskörning". Det gäller både elbilar och bränslebilar.
De två elbilar jag haft har båda varit vansinnigt snåla (gett lång räckvidd) vid ren stadskörning.
Säkert minst det dubbla än när jag ligger på 90km/h på landsväg.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Sedan fanns ju en dansk en eller var det tvåsitsig liten cykelelbil-typ: Elert hette den har jag för mig. Grannen hade en.

Mikael_L
Tokslut Tokslut skrev:
Gm tog väl tillbaka typ alla va? Inte ens GM gillade dom ;)
Ja just det, man ägde inte EV1, utan leasade den.
Nä, GM såg nog ingen affärspotential med elbilen då. Det hade ju inte kommit Li.ion-batterier än, så elbilen var nog helt enkelt inte mogen att lanseras ännu, särskilt i USA som fortfarande har/hade så billigt fossilt bränsle.

Mikael_L Mikael_L skrev:
De två elbilar jag haft har båda varit vansinnigt snåla (gett lång räckvidd) vid ren stadskörning.
Säkert minst det dubbla än när jag ligger på 90km/h på landsväg.
Det är ju det jag säger, elbilarna skall hålla sig inne i stan, ute på landsvägen ska man elda petroleum.

Var sak har sin plats o används de "rätt" så dominerar båda lagen sin gren av sporten.

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Det är ju det jag säger, elbilarna skall hålla sig inne i stan, ute på landsvägen ska man elda petroleum.

Var sak har sin plats o används de "rätt" så dominerar båda lagen sin gren av sporten.
Det är inte dåligt att ha helt rätt 30 år för sent. Har du ett insidertips på vinnaren av FA-cupen 1995 också?

• Gilla
Nicke Nyfiken och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Först ut var det lite olika specialfordon, typ golfbilar, bilar till speciella uppgifter, t.ex. för trädgårdsskötsel osv.
Och bilarna som började komma ut för att "vanliga människor" skulle köpa var verkligen inte några som tilltalade några breda lager.
Här den första kommersiella elbilen, GM EV1
[bild]

Räckvidd mellan 7 till 14 mil beroende på batterialternativ vid måttlig hastighet.
Laddtid mellan 4 och 16 timmar, beroende på vilken laddare och batteri man hade.

Du Nerre tycker kanske att det här är en bil för den breda massan.
Det fanns flera olika modeller redan i slutet av 1800-talet.

• Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Hur många % batteri gick det åt på vägen upp?
Kanske 30-35% på ca 2mil

• Gilla
Nicke Nyfiken
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Låt mig hjälpa dig [länk]
Det är som sportresultatboken i Tillbaka till framtiden. Fantastiskt!

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Mikael_L
Elbilarna där i början riktade tydligt in sig på en rätt smal grupp köpare, som skulle vara entusiaster och inte lite nördiga heller.
De skulle vara små, tysta, miljövänliga, och utstråla allt detta, och man brukar säga att de var kvinnligt kodade i utseende och egenskaper.
Håller du inte med @Nerre ?

Och så där var det, och kunde kanske fortfarande varit om det inte varit för Tesla.

Tesla slog ner som en bomb, helt kodad som sportbil, snabb, rejäl acceleration, lång räckvidd, status, ja kanske mer manligt kodad.

Ett helt nytt grepp.
@Nerre , är det dessa miljonkronorsbilar som du tänker var skapade för den breda grupp köpare du menar att man i början vände sig mot?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.