Logad Logad skrev:
Dessutom får man i en elbil tillbaka det mesta som gick åt i accelerationen när man saktar in med regenerering.
Det mesta som i mer än 50% ja kanske, men det är ingen perpetum mobile. Jag märker stor skillnad på förbrukningen på motorväg om jag alltid försöker minska hastigheten m h a luftmotståndet istället för att retardera energi till batteriet, skiljer kring 5% förbrukning.

Svag regenerering som t ex en farthållare pysslar med när man hinner ikapp en framförvarande bil killgissar jag ger under 50% regen, resten blir värme i generator, lager och förluster i laddning/drivning. Men det är svårt att få fram korrekta siffror på detta. Kraftig inbromsning utan att bromsskivorna aktiveras bör vara det mest effektiva regenereringsscenariot.
 
B bhus2021 skrev:
Det mesta som i mer än 50% ja kanske, men det är ingen perpetum mobile. Jag märker stor skillnad på förbrukningen på motorväg om jag alltid försöker minska hastigheten m h a luftmotståndet istället för att retardera energi till batteriet, skiljer kring 5% förbrukning.

Svag regenerering som t ex en farthållare pysslar med när man hinner ikapp en framförvarande bil killgissar jag ger under 50% regen, resten blir värme i generator, lager och förluster i laddning/drivning. Men det är svårt att få fram korrekta siffror på detta. Kraftig inbromsning utan att bromsskivorna aktiveras bör vara det mest effektiva regenereringsscenariot.
Svag regen lär ju ladda batteriet med minst förluster. Max regen blir mer värmeförluster.
Ogillar onepedal, blir ryckigt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
@Nerre, visst hade jag rätt här?
Vilka minoritetsgrupper menar du att tillverkarna fokuserade på i början?

Knappast de som har behov av släp eller regelbundet kör långa sträckor i alla fall?

Ur företagsekonomisk synvinkel är det inte särskilt smart att fokusera på minoritetsgrupper, alla tillverkare vill ha stora försäljningsvolymer.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.