1 747 994 läst ·
26 267 svar
1748k läst
26,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det mesta som i mer än 50% ja kanske, men det är ingen perpetum mobile. Jag märker stor skillnad på förbrukningen på motorväg om jag alltid försöker minska hastigheten m h a luftmotståndet istället för att retardera energi till batteriet, skiljer kring 5% förbrukning.Logad skrev:
Svag regenerering som t ex en farthållare pysslar med när man hinner ikapp en framförvarande bil killgissar jag ger under 50% regen, resten blir värme i generator, lager och förluster i laddning/drivning. Men det är svårt att få fram korrekta siffror på detta. Kraftig inbromsning utan att bromsskivorna aktiveras bör vara det mest effektiva regenereringsscenariot.
Svag regen lär ju ladda batteriet med minst förluster. Max regen blir mer värmeförluster.B bhus2021 skrev:Det mesta som i mer än 50% ja kanske, men det är ingen perpetum mobile. Jag märker stor skillnad på förbrukningen på motorväg om jag alltid försöker minska hastigheten m h a luftmotståndet istället för att retardera energi till batteriet, skiljer kring 5% förbrukning.
Svag regenerering som t ex en farthållare pysslar med när man hinner ikapp en framförvarande bil killgissar jag ger under 50% regen, resten blir värme i generator, lager och förluster i laddning/drivning. Men det är svårt att få fram korrekta siffror på detta. Kraftig inbromsning utan att bromsskivorna aktiveras bör vara det mest effektiva regenereringsscenariot.
Ogillar onepedal, blir ryckigt.
Vilka minoritetsgrupper menar du att tillverkarna fokuserade på i början?Mikael_L skrev:
Knappast de som har behov av släp eller regelbundet kör långa sträckor i alla fall?
Ur företagsekonomisk synvinkel är det inte särskilt smart att fokusera på minoritetsgrupper, alla tillverkare vill ha stora försäljningsvolymer.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ersätta nedriven förhydringspapp (?), hus från tidigt 30-tal
Byggnadsvård -
Smeg spis signalerar fel på dubbla plattor, samtidigt - varför?
Vitvaror -
Risk att resa stommen för tidigt?
Lösvirke & Timmerhus -
För tidigt att köpa elmotor till båt?
Övrigt Off Topic -
Balk för bjälklag ser ut att sluta för tidigt
Byggmaterial & Byggteknik