1 822 108 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det mesta som i mer än 50% ja kanske, men det är ingen perpetum mobile. Jag märker stor skillnad på förbrukningen på motorväg om jag alltid försöker minska hastigheten m h a luftmotståndet istället för att retardera energi till batteriet, skiljer kring 5% förbrukning.Logad skrev:
Svag regenerering som t ex en farthållare pysslar med när man hinner ikapp en framförvarande bil killgissar jag ger under 50% regen, resten blir värme i generator, lager och förluster i laddning/drivning. Men det är svårt att få fram korrekta siffror på detta. Kraftig inbromsning utan att bromsskivorna aktiveras bör vara det mest effektiva regenereringsscenariot.
Svag regen lär ju ladda batteriet med minst förluster. Max regen blir mer värmeförluster.B bhus2021 skrev:Det mesta som i mer än 50% ja kanske, men det är ingen perpetum mobile. Jag märker stor skillnad på förbrukningen på motorväg om jag alltid försöker minska hastigheten m h a luftmotståndet istället för att retardera energi till batteriet, skiljer kring 5% förbrukning.
Svag regenerering som t ex en farthållare pysslar med när man hinner ikapp en framförvarande bil killgissar jag ger under 50% regen, resten blir värme i generator, lager och förluster i laddning/drivning. Men det är svårt att få fram korrekta siffror på detta. Kraftig inbromsning utan att bromsskivorna aktiveras bör vara det mest effektiva regenereringsscenariot.
Ogillar onepedal, blir ryckigt.
Vilka minoritetsgrupper menar du att tillverkarna fokuserade på i början?Mikael_L skrev:
Knappast de som har behov av släp eller regelbundet kör långa sträckor i alla fall?
Ur företagsekonomisk synvinkel är det inte särskilt smart att fokusera på minoritetsgrupper, alla tillverkare vill ha stora försäljningsvolymer.
Jag tror vi kanske pratar om olika saker.Nötegårdsgubben skrev:
Jag pratar om minoritetsgrupper ur behovs-synvinkel. Genom att tillverka bilar som passar de flesta (men inte minoritetsgrupperna) så får man så stor försäljningsvolym som möjligt.
Mina resor är väl inte så intressanta, men poängen är ju att bilar drar mer vid "stadskörning" än "landsvägskörning". Det gäller både elbilar och bränslebilar. Det är ju därför man använder körcykler istället för att mäta förbrukningen i nedförsbacke på 70-väg.K karlmb skrev:
Tesla S riktade sig till dem som köper bli för 1 MSEK och vill ha en stor, bekväm och snabb bil. Samma segment som tex Mercedes klass. Köra långt inga problem med den bilen.N Nerre skrev:Vilka minoritetsgrupper menar du att tillverkarna fokuserade på i början?
Knappast de som har behov av släp eller regelbundet kör långa sträckor i alla fall?
Ur företagsekonomisk synvinkel är det inte särskilt smart att fokusera på minoritetsgrupper, alla tillverkare vill ha stora försäljningsvolymer.
Därefter har Tesla gjort mindre och billigare modeller som riktar sig till dem som köper mellan/stora bilar, mer av massmarknad. Samma segment som köper Volvo, BMW, … i Sverige mycket förmånsbilar pga nedsatt förmånsvärde.
Det var helt fel approach när elbilar var nya och tekniken dyr. En elbil typ Skoda Oktavia hade kostar 2-3 ggr så mycket som bensinversionen för 15 år sedan. Ingen efterfrågan på det.N Nerre skrev:
Min elbil drar som minst i städerna och mest på motorvägen.N Nerre skrev:
Körde grossglocknervägen i Österrike förra sommaren. Snittförbrukning på ca 2000m upp och ner över ett par mil blev 1,43kWh/mil och en snittfart på kanske 50-60km/h så definitivt en förlust mot om jag hade hållit 60km/h utan backar men ändå väldigt bra regen, tror jag fick ca 20-25% batteri tillbaks från toppen och ner.K karlmb skrev:
Gäller möjligtvis vid -20 ut och uppvärmning av kupen är den dominerande förbrukaren, och det tar längre tid att köra 10 km i stadstrafik än på landsväg, annars sjunker förbrukningen per km när du sänker hastighetN Nerre skrev:
Hur många % batteri gick det åt på vägen upp?L Liljeros skrev:Körde grossglocknervägen i Österrike förra sommaren. Snittförbrukning på ca 2000m upp och ner över ett par mil blev 1,43kWh/mil och en snittfart på kanske 50-60km/h så definitivt en förlust mot om jag hade hållit 60km/h utan backar men ändå väldigt bra regen, tror jag fick ca 20-25% batteri tillbaks från toppen och ner.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Ja, men skillnaden är att mitt påstående inkluderade ditt.N Nerre skrev:
Och jag påpekade att det är minoritetsgrupper man började med också. Då det är minoriteter i båda änder av normalfördelningen. Bara olika minoriteter.N Nerre skrev:
Först ut var det lite olika specialfordon, typ golfbilar, bilar till speciella uppgifter, t.ex. för trädgårdsskötsel osv.N Nerre skrev:Vilka minoritetsgrupper menar du att tillverkarna fokuserade på i början?
Och bilarna som började komma ut för att "vanliga människor" skulle köpa var verkligen inte några som tilltalade några breda lager.
Här den första kommersiella elbilen, GM EV1
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Räckvidd mellan 7 till 14 mil beroende på batterialternativ vid måttlig hastighet.
Laddtid mellan 4 och 16 timmar, beroende på vilken laddare och batteri man hade.
Du Nerre tycker kanske att det här är en bil för den breda massan.
Gm tog väl tillbaka typ alla va? Inte ens GM gillade domMikael_L skrev:
Först ut var det lite olika specialfordon, typ golfbilar, bilar till speciella uppgifter, t.ex. för trädgårdsskötsel osv.
Och bilarna som började komma ut för att "vanliga människor" skulle köpa var verkligen inte några som tilltalade några breda lager.
Här den första kommersiella elbilen, GM EV1
[bild]
Räckvidd mellan 7 till 14 mil beroende på batterialternativ vid måttlig hastighet.
Laddtid mellan 4 och 16 timmar, beroende på vilken laddare och batteri man hade.
Du Nerre tycker kanske att det här är en bil för den breda massan.