Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Rent generellt tänker man väl ofta på en ny marknad något sånt här:
[bild]

Då börjar man med något smalt (som Teslas roadster och modell S), går vidare med bredare erbjudanden (Tesla 3 och Y, VW-bilarna osv.) för att avslutningsvis få specialnischer för att räcka in de sista varianterna.

Så ni har väl båda lite lagom fel för att ni tittar ganska smalt.
Ja och allra först så var det ju rena rama kalle-anka-bilarna.
De behövde inte vara bra, praktiska, ha någon räckvidd eller ...

Nä, de skulle, och behövde, mest se ut som ... elbilar, för köparna då, så var det viktigast att signalera sitt bilval.

Två små, färgglada elbilar, en orange och en grön, står parkerade på en trottoar framför en grönskande bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En liten vit elbil med blommönster och "Toyota EV" text på sidan, kör längs en väg omgiven av träd och buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två elbilar, en grön och en svart, står parkerade bredvid varandra på en rad med andra bilar.

En liten blå elbil från mitten av 00-talet parkerad på en gata, med design som signalerar det tidiga stadiet av elfordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon av dessa är inte speciellt gammal, andra är från mitten av 00-talet jag ville bara visa bilder på hur de ofta såg ut just i början.
 
  • Gilla
Swedross och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Start och stopp. Det kostar mer energi att accelerera än att hålla konstant fart.

Att accelerera en 1,5 ton tung bil från stillastående till 50 km/h drar antagligen mer energi än att hålla 110 på motorvägen i en kilometer.
Och om så vore, vilket består dina resor av mest?
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Vad är det för monster som drar så mycket? 😉
Audi E-tron 55. Den är törstig och inte hjälper det med motorvägspendling som primär körsträcka så visst stör det en del, men utrymmet, komforten, ljudnivån och att det är en traditionell bil gör den samtidigt väldigt svårslagen.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har ofta fullt på måndag morgon, sen allt mindre framåt fredagen, allt för att sen kunna ladda fullt igen under de billigaste priserna under helgen.

Nåja, jag lägger inte alltför mycket energi på detta, så det kan ju bli lite hursomhelst, men ibland lyckas jag i alla fall.
Ja, själv körde jag första året runt med ständiga 80% laddning men det har ändrats rätt mycket, en anledning är ju Tibbers gridrewards, man vill ha bilen inkopplad så mycket som möjligt med plats kvar för laddning, då förenar man ju nytta med nöje och får betalt för att ladda. Långa perioder har jag klarat mig på det men då får man ju vara bekväm med att köra iväg med rätt låg laddning ibland.
 
N Nerre skrev:
Visste sker utveckling inom batterier, men utvecklingen används inte för att öka räckvidden. Anledningen är att de flesta inte tycker det är värt de extra pengarna för räckvidden, så tillverkarna fokuserar på den stora massan (och då blir minoriteterna ledande). Utveckligen används då istället för att minska vikten på bilarna och eventuellt pressa ner priset.

Det fungerar så på väldigt många områden där det kommer ny teknik. Tillverkarna fokuserar på de som ger stora försäljningsvolymer och struntar i de minoriteter som vill ha nåt helt annat. Inte förrän marknaden börjar bli mättad börjar de snegla på minoritetsgrupper. Det är ren företagsekonomi.
Eller laddning
det kommer ökar inte räckvidd men gör "tankning" lite snabbare
 
K karlmb skrev:
I Tyskland hade man 90 o 120, men det ansågs inte relevant att visa 120 i Sverige...
Jag nystade lite i detta och får faktiskt ge dig rätt för de riktiga gamla testerna. Hittade ett jämförande test i Teknikens Värld nr 22 1974 där Volvo ställdes mot Audi och BMW. Man har mätt förbrukningen vid 50, 70, 90 och 110 km/h på både 4ans och 5ans växel. Det måste krävt en del hängivenhet att testa detta. Volvo 244 drog 1,11 l/mil och BMW 520 1,03 l/m i 110 km/h.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Hemingway Hemingway skrev:
Audi E-tron 55. Den är törstig och inte hjälper det med motorvägspendling som primär körsträcka så visst stör det en del, men utrymmet, komforten, ljudnivån och att det är en traditionell bil gör den samtidigt väldigt svårslagen.
Nu säger du emot dig själv ganska mycket. 😂

I förra inlägget sa du att förbrukningen är viktigare än räckvidden. I så fall kör man väl inte E-tron 55? 😉
Svårt att hitta en törstigare bil i den storleksklassen. Men i övrigt är det en riktigt fin bil som jag själv har övervägt.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Nu säger du emot dig själv ganska mycket. 😂

I förra inlägget sa du att förbrukningen är viktigare än räckvidden. I så fall kör man väl inte E-tron 55? 😉
Svårt att hitta en törstigare bil i den storleksklassen. Men i övrigt är det en riktigt fin bil som jag själv har övervägt.
Gör jag? Jag säger att förbrukningen inte är viktigare för mig än utrymmen, komfort, ljudnivå m.m. Men nästa bil kommer jag köpa med lägre förbrukningen i första hand, längre räckvidd i andra hand.
 
Nicke Nyfiken
Hemingway Hemingway skrev:
Gör jag? Jag säger att förbrukningen inte är viktigare för mig än utrymmen, komfort, ljudnivå m.m. Men nästa bil kommer jag köpa med lägre förbrukningen i första hand, längre räckvidd i andra hand.
Jag uppfattade det som att förbrukningen var en huvudprioritering för dig. Inget illa ment.🙂

Vad har du för möjliga kandidater vid nästa bilbyte? Svårt att hitta en så bekväm bil som E-tron 55 med måttlig förbrukning tyvärr. Själv har jag ingen aning om vad nästa bil blir, mer än att det blir en elbil.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Jag uppfattade det som att förbrukningen var en huvudprioritering för dig. Inget illa ment.🙂

Vad har du för möjliga kandidater vid nästa bilbyte? Svårt att hitta en så bekväm bil som E-tron 55 med måttlig förbrukning tyvärr. Själv har jag ingen aning om vad nästa bil blir.
Det är ingen fara.

Jag tycker BMW iX3 ser lockande ut. Kanske lite liten mot vad jag nu vant mig vid, men om några år är det slut med bakvända barn och stor takbox har jag redan så den kan nog fungera ändå. Men först vill jag provköra den och se att den verkar vettig i verkligheten och inte bara på papper. Sedan skulle nog Audin behöva strula eller något för att motivera ett byte. Lite hög förbrukning och medioker räckvidd är små problem i vardagen och inget som direkt motiverar ett bilbyte, men om bilen börjar krångla så försvinner ju förtroende och bilbytarsuget kommer snabbare.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Gör jag? Jag säger att förbrukningen inte är viktigare för mig än utrymmen, komfort, ljudnivå m.m. Men nästa bil kommer jag köpa med lägre förbrukningen i första hand, längre räckvidd i andra hand.
vill påstå att i motsvarande storlek och tyngd är det ingen större skillnad i förbrukning (vi har Audi Q8 e-tron 55). Det är bara att jämföra Tesla Model X, Kia EV 9, Meredes EQS, Volvo Ex90. Nu har vi inte haft vår bil så länge, men sedan aug har förbrukningen ökat från 2,1 kWh/mil till 2,5 kWh/mil i december.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
För att få dra släpvagnar med högre totalvikt än bilen klarar krävs BE, det är bara då faktisk vikt räknas. Vid B96 och B så räknas alltid släpvagnar som fullastade även om dom är tomma.
Det är detta jag går "nit" på misstänker jag. Jag har nämligen bara B-kort.
Tidigare hade jag en bil som hade en tjänstevikt under 1500kg och fick då bara dra mitt 750kg obromsade släp tomt eftersom så fort någon form av last lade på det räknades släpet som fullastat och olagligt.

Rätt dumma regler egentligen.
 
Mikael_L
Varför dumma regler?
Det är väl rätt klokt att man inte får sätta något jättetungt obromsat släp på någon liten fjuttbil med skitbromsar och myggvikt !!!

Du köpte helt enkelt ett för tungt släp, eller för lätt bil, var ouppmärksam på regler och inte tillräckligt smart för att själv inse det korkade med obromsat släp till en lättviktsbil.
Du hade också kunnat köpt ett bromsat släp, så det inte varit bilen ensam som skulle klara av allt vid behov av tvärbromsning.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Tidigare hade jag en bil som hade en tjänstevikt under 1500kg och fick då bara dra mitt 750kg obromsade släp tomt eftersom så fort någon form av last lade på det räknades släpet som fullastat och olagligt.
Någon sån regel finns väl inte? Däremot får du bara köra 40 km/h.


Du får köra i högst 80 km/tim med


  • bromsad släp- eller husvagn
  • obromsad släp- eller husvagn (totalvikt
    högst 750 kg)
    a) om totalvikten inte överstiger bilens halva tjänstevikt eller
    b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten inte överstiger bilens halva tjänstevikt.

högst 40 km/tim med


  • släpvagn med ledad dragstång och påskjutsbroms (t.ex. styrande framaxel)
  • obromsad släp- eller husvagn (totalvikt högst 750 kg)
    a) om släpvagnen är lastad och totalvikten överstiger bilens halva tjänstevikt eller
    b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten överstiger bilens halva tjänstevikt.
https://www.transportstyrelsen.se/s...-for-olika-fordonsslag/slap/slapvagn-husvagn/
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
0,0403kWh behövs för att accelerera 1500kg till 50km/h

1km i en typisk elbil är ~0,2kWh
Dessutom får man i en elbil tillbaka det mesta som gick åt i accelerationen när man saktar in med regenerering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.