1 747 223 läst ·
26 250 svar
1747k läst
26,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 966 inlägg
Det är ju den bedömningen EV Database gör ganska bra. Bara att kolla där, på tillverkarnas sida får man ändå ingen vettig dataNicke Nyfiken skrev:
Håller med.
Det enda folk är intresserade av med elbilar är totala räckvidden. Nästan ingen bryr sig om förbrukningen.
Elbilar skulle redovisas med räckvidd i konstant fart 60 km/h och 120 km/h i +20° och -20°.
Det blir 4 värden som återspeglar verkligheten som de flesta kan förhålla sig till och enkelt beräkna värdena däremellan.
Då slipper folk att bli överraskade i smällkalla vintern när de långkör på motorvägen och bara når hälften av vad WLTP säger.
Håller inte helt med. När man inte äger elbil så är det helt fokus på räckvidd. Men när man har en så blir kWh/mil lika viktig om inte mer. Jag kör ca 2500 mil per år så om förbrukningen är 2,2 eller 2,7 kWh gör en hel del. Samt för långresor och man snabbladdar för 5kr/kwh så blir det stor skillnad beroende på vad den drar.Nicke Nyfiken skrev:
Håller med.
Det enda folk är intresserade av med elbilar är totala räckvidden. Nästan ingen bryr sig om förbrukningen.
Elbilar skulle redovisas med räckvidd i konstant fart 60 km/h och 120 km/h i +20° och -20°.
Det blir 4 värden som återspeglar verkligheten som de flesta kan förhålla sig till och enkelt beräkna värdena däremellan.
Då slipper folk att bli överraskade i smällkalla vintern när de långkör på motorvägen och bara når hälften av vad WLTP säger.
Jovisst, man skulle kunna ha det också men har man elbil så förstår man hur det fungerar och det är inte svårt att räkna ut förbrukningen per mil.Hemingway skrev:
Håller inte helt med. När man inte äger elbil så är det helt fokus på räckvidd. Men när man har en så blir kWh/mil lika viktig om inte mer. Jag kör ca 2500 mil per år så om förbrukningen är 2,2 eller 2,7 kWh gör en hel del. Samt för långresor och man snabbladdar för 5kr/kwh så blir det stor skillnad beroende på vad den drar.
För någon som inte har elbil så säger inte 2,2 eller 2,7 kWh något.
Vad är det för monster som drar så mycket? 😉
Jag har 1,58 kWh/mil i snitt med sommardäcken på. Och 1,81 kWh/mil i snitt totalt under 3 år/ 7500 mil med en Model Y Performance. Har kört ungefär 80% av körsträckan på motorväg.
Hade jag obegränsat med pengar skulle jag antagligen ha ett halvdussin bilar för olika användningsområden.A Avemo skrev:
Men i mitt fall handlar det om att få så mycket funktion som möjligt för pengarna.
Start och stopp. Det kostar mer energi att accelerera än att hålla konstant fart.K karlmb skrev:
Att accelerera en 1,5 ton tung bil från stillastående till 50 km/h drar antagligen mer energi än att hålla 110 på motorvägen i en kilometer.
Jag har ofta fullt på måndag morgon, sen allt mindre framåt fredagen, allt för att sen kunna ladda fullt igen under de billigaste priserna under helgen.D djac skrev:
Nåja, jag lägger inte alltför mycket energi på detta, så det kan ju bli lite hursomhelst, men ibland lyckas jag i alla fall.
Bra tänkt.Nicke Nyfiken skrev:
Håller med.
Men ...
Det borde kanske specas hur varmt det ska hållas i kupén, och ska man ta hänsyn till våta vägbanor, eller ännu värre, snöslask på, som drar mer energi (även för brännbilar)?
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 966 inlägg
0,0403kWh behövs för att accelerera 1500kg till 50km/hN Nerre skrev:
1km i en typisk elbil är ~0,2kWh
@Nerre, visst hade jag rätt här?
N Nerre skrev:så tillverkarna fokuserar på den stora massan (och då blir minoriteterna ledande). Utveckligen används då istället för att minska vikten på bilarna och eventuellt pressa ner priset.
Det fungerar så på väldigt många områden där det kommer ny teknik. Tillverkarna fokuserar på de som ger stora försäljningsvolymer och struntar i de minoriteter som vill ha nåt helt annat. Inte förrän marknaden börjar bli mättad börjar de snegla på minoritetsgrupper. Det är ren företagsekonomi.
Mikael_L skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 924 inlägg
Rent generellt tänker man väl ofta på en ny marknad något sånt här:
Då börjar man med något smalt (som Teslas roadster och modell S), går vidare med bredare erbjudanden (Tesla 3 och Y, VW-bilarna osv.) för att avslutningsvis få specialnischer för att räcka in de sista varianterna.
Så ni har väl båda lite lagom fel för att ni tittar ganska smalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då börjar man med något smalt (som Teslas roadster och modell S), går vidare med bredare erbjudanden (Tesla 3 och Y, VW-bilarna osv.) för att avslutningsvis få specialnischer för att räcka in de sista varianterna.
Så ni har väl båda lite lagom fel för att ni tittar ganska smalt.
Jag menade det som en princip, inte som ett färdigt förslag på ett komplett test på detaljnivå.Mikael_L skrev:
Självklart måste en massa påverkande faktorer specificeras precis som för WLTP-testet. Allt för att det ska bli så rättvisande som möjligt när man jämför siffrorna mellan olika bilar.
Det enda man kan vara säker på är att många biltillverkare kommer lägga oerhörda resurser på att hitta kryphål för att fuska och manipulera resultaten.