Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Håller med.
Det enda folk är intresserade av med elbilar är totala räckvidden. Nästan ingen bryr sig om förbrukningen.

Elbilar skulle redovisas med räckvidd i konstant fart 60 km/h och 120 km/h i +20° och -20°.

Det blir 4 värden som återspeglar verkligheten som de flesta kan förhålla sig till och enkelt beräkna värdena däremellan.

Då slipper folk att bli överraskade i smällkalla vintern när de långkör på motorvägen och bara når hälften av vad WLTP säger.
Det är ju den bedömningen EV Database gör ganska bra. Bara att kolla där, på tillverkarnas sida får man ändå ingen vettig data

H HenrikHuslöse skrev:
Stad resp. landsvägskörning var de två värdena man visade. Sedan hade någon biltidning sin egen körcykel också för biltesterna. (Teknikens Värld kanske?)
I Tyskland hade man 90 o 120, men det ansågs inte relevant att visa 120 i Sverige...

D djac skrev:
Det varierar stort, en del elbilsförare har "alltid fullt", andra kör alltid runt med låga procent, jag gissar att det varierar likadant med fossilbilar.
Precis, så har jag det beteendet idag med våra bensin/diesel så är det svårt att förändra.

Håller med.
Det enda folk är intresserade av med elbilar är totala räckvidden. Nästan ingen bryr sig om förbrukningen.
Japp, när det blir dags så är det vad som gäller. Har inget behov av att räkna kWh för x avstånd.

Håller med.

Elbilar skulle redovisas med räckvidd i konstant fart 60 km/h och 120 km/h i +20° och -20°.

Det blir 4 värden som återspeglar verkligheten som de flesta kan förhålla sig till och enkelt beräkna värdena däremellan.

Då slipper folk att bli överraskade i smällkalla vintern när de långkör på motorvägen och bara når hälften av vad WLTP säger.
Håller inte helt med. När man inte äger elbil så är det helt fokus på räckvidd. Men när man har en så blir kWh/mil lika viktig om inte mer. Jag kör ca 2500 mil per år så om förbrukningen är 2,2 eller 2,7 kWh gör en hel del. Samt för långresor och man snabbladdar för 5kr/kwh så blir det stor skillnad beroende på vad den drar.

Nicke Nyfiken
Hemingway Hemingway skrev:
Håller inte helt med. När man inte äger elbil så är det helt fokus på räckvidd. Men när man har en så blir kWh/mil lika viktig om inte mer. Jag kör ca 2500 mil per år så om förbrukningen är 2,2 eller 2,7 kWh gör en hel del. Samt för långresor och man snabbladdar för 5kr/kwh så blir det stor skillnad beroende på vad den drar.
Jovisst, man skulle kunna ha det också men har man elbil så förstår man hur det fungerar och det är inte svårt att räkna ut förbrukningen per mil.
För någon som inte har elbil så säger inte 2,2 eller 2,7 kWh något.

Vad är det för monster som drar så mycket? 😉

Jag har 1,58 kWh/mil i snitt med sommardäcken på. Och 1,81 kWh/mil i snitt totalt under 3 år/ 7500 mil med en Model Y Performance. Har kört ungefär 80% av körsträckan på motorväg.

Och jag har liten koll på förbrukning, kollar bara hur långt jag kommer på det som bilens instrument visar att vi kommer på det i tanken.😉

A Avemo skrev:
Du menar att om du hade obegränsat med pengar så skulle du köra Ferrari trots att den är sämre lämpad än en Opel till vad du har den till.
Hade jag obegränsat med pengar skulle jag antagligen ha ett halvdussin bilar för olika användningsområden.

Men i mitt fall handlar det om att få så mycket funktion som möjligt för pengarna.

K karlmb skrev:
Vad tillför en massa stadskörning till ekvationen?
Pröva och tänk själv innan du börjar förlöjliga andra som gör just det.
Start och stopp. Det kostar mer energi att accelerera än att hålla konstant fart.

Att accelerera en 1,5 ton tung bil från stillastående till 50 km/h drar antagligen mer energi än att hålla 110 på motorvägen i en kilometer.

Mikael_L
D djac skrev:
Det varierar stort, en del elbilsförare har "alltid fullt", andra kör alltid runt med låga procent, jag gissar att det varierar likadant med fossilbilar.
Jag har ofta fullt på måndag morgon, sen allt mindre framåt fredagen, allt för att sen kunna ladda fullt igen under de billigaste priserna under helgen.

Nåja, jag lägger inte alltför mycket energi på detta, så det kan ju bli lite hursomhelst, men ibland lyckas jag i alla fall.

Mikael_L
Håller med.

Bra tänkt.
Men ...
Det borde kanske specas hur varmt det ska hållas i kupén, och ska man ta hänsyn till våta vägbanor, eller ännu värre, snöslask på, som drar mer energi (även för brännbilar)?

N Nerre skrev:
Start och stopp. Det kostar mer energi att accelerera än att hålla konstant fart.

Att accelerera en 1,5 ton tung bil från stillastående till 50 km/h drar antagligen mer energi än att hålla 110 på motorvägen i en kilometer.
0,0403kWh behövs för att accelerera 1500kg till 50km/h

1km i en typisk elbil är ~0,2kWh

Mikael_L
@Nerre, visst hade jag rätt här?
N Nerre skrev:
så tillverkarna fokuserar på den stora massan (och då blir minoriteterna ledande). Utveckligen används då istället för att minska vikten på bilarna och eventuellt pressa ner priset.

Det fungerar så på väldigt många områden där det kommer ny teknik. Tillverkarna fokuserar på de som ger stora försäljningsvolymer och struntar i de minoriteter som vill ha nåt helt annat. Inte förrän marknaden börjar bli mättad börjar de snegla på minoritetsgrupper. Det är ren företagsekonomi.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fast just i fallet elbilar var det tvärtom.
Först fokuserades det på minoritetsgrupper.
Och det har inte riktigt än nått majoritetsgrupperna, men det börjar vara nära nu tror jag.

Rent generellt tänker man väl ofta på en ny marknad något sånt här:
Diffusionskurva för marknadsacceptans, med kategorier: Innovators (2.5%), Early Adopters (13.5%), Early Majority (34%), Late Majority (34%), Laggards (16%).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då börjar man med något smalt (som Teslas roadster och modell S), går vidare med bredare erbjudanden (Tesla 3 och Y, VW-bilarna osv.) för att avslutningsvis få specialnischer för att räcka in de sista varianterna.

Så ni har väl båda lite lagom fel för att ni tittar ganska smalt.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Mikael_L Mikael_L skrev:
Bra tänkt.
Men ...
Det borde kanske specas hur varmt det ska hållas i kupén, och ska man ta hänsyn till våta vägbanor, eller ännu värre, snöslask på, som drar mer energi (även för brännbilar)?
Jag menade det som en princip, inte som ett färdigt förslag på ett komplett test på detaljnivå.

Självklart måste en massa påverkande faktorer specificeras precis som för WLTP-testet. Allt för att det ska bli så rättvisande som möjligt när man jämför siffrorna mellan olika bilar.

Det enda man kan vara säker på är att många biltillverkare kommer lägga oerhörda resurser på att hitta kryphål för att fuska och manipulera resultaten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.