H HenrikHuslöse skrev:
Elbilar är annorlunda och det finns egentligen ingen anledning att använda en körcykel. Konstantfart 120 km/h skulle räcka bra.
Nää.😉 Här i området finns inte 120 km/h på något vägavsnitt, så det jag är intresserad av om vi tar vårt krav på 40 mil utan laddning som görs på vägar mellan 70-100 km/h och vissa sträckor 40-50 km/h.
Men det hindrar ju inte att man även redovisar 120 km/h.
 
S Styrman_jansson skrev:
Hmm, jag får allt med totalvikt över 750kg som otillåten kombination när jag kör släpvagnskollen hos transportstyrelsen. Men jag kanske missat något. Det verkar ju rimligt som du skriver...
Jag kollade med en godtycklig E-Berlingo och min släpvagn. Det är ok att dra den, men man får ju inte lasta så värst mycket...


Bil med grön bock drar släpvagn med orange varningssymbol. Max last på släpvagn 220 kg, max hastighet 80 km/h. Visar viktberäkning och begränsningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
useless useless skrev:
Jag kollade med en godtycklig E-Berlingo och min släpvagn. Det är ok att dra den, men man får ju inte lasta så värst mycket...


[bild]
Och även beroende av körkort man har...
 
A AndersS skrev:
Och även beroende av körkort man har...
Jo. Mitt svar gällde huruvida man får dra en släpvagn med högre totalvikt än 750 kg om bilen har en "max släpvagnsvikt" på 750 kg. Det är ok så länge man håller sig inom totalviktsgränsen för det kökort man har (B/B96) och släpets bruttovikt är max 750 kg.
 
useless useless skrev:
Jo. Mitt svar gällde huruvida man får dra en släpvagn med högre totalvikt än 750 kg om bilen har en "max släpvagnsvikt" på 750 kg. Det är ok så länge man håller sig inom totalviktsgränsen för det kökort man har (B/B96) och släpets bruttovikt är max 750 kg.
För att få dra släpvagnar med högre totalvikt än bilen klarar krävs BE, det är bara då faktisk vikt räknas. Vid B96 och B så räknas alltid släpvagnar som fullastade även om dom är tomma.
 
L Liljeros skrev:
För att få dra släpvagnar med högre totalvikt än bilen klarar krävs BE, det är bara då faktisk vikt räknas. Vid B96 och B så räknas alltid släpvagnar som fullastade även om dom är tomma.
Ja? Har jag påstått något annat? Diskussionen handlade om "max släpvagnsvikt".

Har du en bil med t ex 2000 kg totalvikt, men med max släpvagnsvikt 750 kg får du dra ett släp med totalvikten 1500 kg med B-körkort. Men du får inte lasta släpvagnen så den väger mer än 750 kg.
 
D
A AndersS skrev:
Räckvidd är även en beteendefråga, jag t.ex. kör aldrig våra bilar tomma utan de fylls på med bränsle när de närmar sig reserven.
Det varierar stort, en del elbilsförare har "alltid fullt", andra kör alltid runt med låga procent, jag gissar att det varierar likadant med fossilbilar.
 
useless useless skrev:
Ja? Har jag påstått något annat? Diskussionen handlade om "max släpvagnsvikt".

Har du en bil med t ex 2000 kg totalvikt, men med max släpvagnsvikt 750 kg får du dra ett släp med totalvikten 1500 kg med B-körkort. Men du får inte lasta släpvagnen så den väger mer än 750 kg.
Ja och vid kontroll av detta kommer polisen räkna släpvagnen som fullastad om du inte har BE. Du kan alltså inte dra släp med för hög totalvikt med ett B/B96.

Se nedan från transportstyrelsen, med ditt resonemang skulle alla släpvagnar få dras inklusive 4an, så är inte fallet:
Infografik om dragbilar och släpvagnsvikter för förare med B-behörighet, visar tillåtna kombinationer beroende på bilens totalvikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Illustration av fem släpvagnar med tjänstevikt, maxlast och totalvikt. Släpvagnarna varierar från obromsade till täckta släp och husvagnar.
 
L Liljeros skrev:
Ja och vid kontroll av detta kommer polisen räkna släpvagnen som fullastad om du inte har BE. Du kan alltså inte dra släp med för hög totalvikt med ett B/B96.

Se nedan från transportstyrelsen, med ditt resonemang skulle alla släpvagnar få dras inklusive 4an, så är inte fallet:
[bild]

[bild]
Vi tar det ännu en gång då: Diskussionen handlar inte om totalvikten, utan av den av tillverkaren bestämda "max släpvagnsvikt".

Vart har jag påstått att man får överskrida totalviktsgränserna för B/B96?
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det ger en faktisk konsumtionssiffra utifrån hur en normalbilist kör.
Isåfall skulle den ju stämma hyffsat med vad folk mäter själva. Att det är stor skillnad är välkänt. De enda som hamnar i närheten är kanske taxi och andra bilar som går 100% i tät stadstrafik.
Att det nästan bara är sån körning i typ London är en annan sak.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Rent påhitt. Alla förbränningsmotorbilar ser bäst ut med konstant fart. Att man införde körcykler på 1970-talet var för att fånga hur ineffektiva de är i stadskörning. Förbrukningen i stadstrafik är högre än på landsväg.

Elbilar är annorlunda och det finns egentligen ingen anledning att använda en körcykel. Konstantfart 120 km/h skulle räcka bra.
På 70-talet fick man se både stadskörning o konstantfart så vad svamlar du om?
 
A AndersS skrev:
Nää.😉 Här i området finns inte 120 km/h på något vägavsnitt, så det jag är intresserad av om vi tar vårt krav på 40 mil utan laddning som görs på vägar mellan 70-100 km/h och vissa sträckor 40-50 km/h.
Men det hindrar ju inte att man även redovisar 120 km/h.
Poängen med typ 70 och 120 är att det passar de flesta länder och man kan interpolera en rimlig förbrukning även vid 110 eller nåt annat om man skulle vilja.
Tänk ifall man kunde titta på degens avancerade färddatorer och jämföra med certad förbrukning i konstantfart. Vore ju kanon för att se om det är något fel också när bilen blir lite äldre.
 
Nicke Nyfiken
H HenrikHuslöse skrev:
Elbilar är annorlunda och det finns egentligen ingen anledning att använda en körcykel. Konstantfart 120 km/h skulle räcka bra.
Håller med.
Det enda folk är intresserade av med elbilar är totala räckvidden. Nästan ingen bryr sig om förbrukningen.

Elbilar skulle redovisas med räckvidd i konstant fart 60 km/h och 120 km/h i +20° och -20°.

Det blir 4 värden som återspeglar verkligheten som de flesta kan förhålla sig till och enkelt beräkna värdena däremellan.

Då slipper folk att bli överraskade i smällkalla vintern när de långkör på motorvägen och bara når hälften av vad WLTP säger.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Håller med.
Det enda folk är intresserade av med elbilar är totala räckvidden. Nästan ingen bryr sig om förbrukningen.

Elbilar skulle redovisas med räckvidd i konstant fart 60 km/h och 120 km/h i +20° och -20°.

Det blir 4 värden som återspeglar verkligheten som de flesta kan förhålla sig till och enkelt beräkna värdena däremellan.

Då slipper folk att bli överraskade i smällkalla vintern när de långkör på motorvägen och bara når hälften av vad WLTP säger.
Kina har / har haft 60 km/h konstantfart som norm för elbilar. Ingen kör ju 30 mil i 60 km/h så jag ser inte riktigt värdet.
 
K karlmb skrev:
På 70-talet fick man se både stadskörning o konstantfart så vad svamlar du om?
Stad resp. landsvägskörning var de två värdena man visade. Sedan hade någon biltidning sin egen körcykel också för biltesterna. (Teknikens Värld kanske?)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.