1 746 573 läst ·
26 234 svar
1747k läst
26,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Nää.😉 Här i området finns inte 120 km/h på något vägavsnitt, så det jag är intresserad av om vi tar vårt krav på 40 mil utan laddning som görs på vägar mellan 70-100 km/h och vissa sträckor 40-50 km/h.H HenrikHuslöse skrev:
Men det hindrar ju inte att man även redovisar 120 km/h.
Jo. Mitt svar gällde huruvida man får dra en släpvagn med högre totalvikt än 750 kg om bilen har en "max släpvagnsvikt" på 750 kg. Det är ok så länge man håller sig inom totalviktsgränsen för det kökort man har (B/B96) och släpets bruttovikt är max 750 kg.A AndersS skrev:
För att få dra släpvagnar med högre totalvikt än bilen klarar krävs BE, det är bara då faktisk vikt räknas. Vid B96 och B så räknas alltid släpvagnar som fullastade även om dom är tomma.useless skrev:
Ja? Har jag påstått något annat? Diskussionen handlade om "max släpvagnsvikt".L Liljeros skrev:
Har du en bil med t ex 2000 kg totalvikt, men med max släpvagnsvikt 750 kg får du dra ett släp med totalvikten 1500 kg med B-körkort. Men du får inte lasta släpvagnen så den väger mer än 750 kg.
Det varierar stort, en del elbilsförare har "alltid fullt", andra kör alltid runt med låga procent, jag gissar att det varierar likadant med fossilbilar.A AndersS skrev:
Ja och vid kontroll av detta kommer polisen räkna släpvagnen som fullastad om du inte har BE. Du kan alltså inte dra släp med för hög totalvikt med ett B/B96.useless skrev:
Se nedan från transportstyrelsen, med ditt resonemang skulle alla släpvagnar få dras inklusive 4an, så är inte fallet:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi tar det ännu en gång då: Diskussionen handlar inte om totalvikten, utan av den av tillverkaren bestämda "max släpvagnsvikt".L Liljeros skrev:
Vart har jag påstått att man får överskrida totalviktsgränserna för B/B96?
Isåfall skulle den ju stämma hyffsat med vad folk mäter själva. Att det är stor skillnad är välkänt. De enda som hamnar i närheten är kanske taxi och andra bilar som går 100% i tät stadstrafik.Nötegårdsgubben skrev:
Att det nästan bara är sån körning i typ London är en annan sak.
På 70-talet fick man se både stadskörning o konstantfart så vad svamlar du om?H HenrikHuslöse skrev:Rent påhitt. Alla förbränningsmotorbilar ser bäst ut med konstant fart. Att man införde körcykler på 1970-talet var för att fånga hur ineffektiva de är i stadskörning. Förbrukningen i stadstrafik är högre än på landsväg.
Elbilar är annorlunda och det finns egentligen ingen anledning att använda en körcykel. Konstantfart 120 km/h skulle räcka bra.
Poängen med typ 70 och 120 är att det passar de flesta länder och man kan interpolera en rimlig förbrukning även vid 110 eller nåt annat om man skulle vilja.A AndersS skrev:
Tänk ifall man kunde titta på degens avancerade färddatorer och jämföra med certad förbrukning i konstantfart. Vore ju kanon för att se om det är något fel också när bilen blir lite äldre.
Håller med.H HenrikHuslöse skrev:
Det enda folk är intresserade av med elbilar är totala räckvidden. Nästan ingen bryr sig om förbrukningen.
Elbilar skulle redovisas med räckvidd i konstant fart 60 km/h och 120 km/h i +20° och -20°.
Det blir 4 värden som återspeglar verkligheten som de flesta kan förhålla sig till och enkelt beräkna värdena däremellan.
Då slipper folk att bli överraskade i smällkalla vintern när de långkör på motorvägen och bara når hälften av vad WLTP säger.
Medlem
· Uppland
· 2 258 inlägg
Kina har / har haft 60 km/h konstantfart som norm för elbilar. Ingen kör ju 30 mil i 60 km/h så jag ser inte riktigt värdet.Nicke Nyfiken skrev:
Håller med.
Det enda folk är intresserade av med elbilar är totala räckvidden. Nästan ingen bryr sig om förbrukningen.
Elbilar skulle redovisas med räckvidd i konstant fart 60 km/h och 120 km/h i +20° och -20°.
Det blir 4 värden som återspeglar verkligheten som de flesta kan förhålla sig till och enkelt beräkna värdena däremellan.
Då slipper folk att bli överraskade i smällkalla vintern när de långkör på motorvägen och bara når hälften av vad WLTP säger.
Medlem
· Uppland
· 2 258 inlägg
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ersätta nedriven förhydringspapp (?), hus från tidigt 30-tal
Byggnadsvård -
Smeg spis signalerar fel på dubbla plattor, samtidigt - varför?
Vitvaror -
Risk att resa stommen för tidigt?
Lösvirke & Timmerhus -
För tidigt att köpa elmotor till båt?
Övrigt Off Topic -
Balk för bjälklag ser ut att sluta för tidigt
Byggmaterial & Byggteknik