1 742 519 läst ·
26 109 svar
1743k läst
26,1k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Självklart anpassar man motorn i personbilen så den skall släppa ut minst, och därmed förbruka minst och ha högst verkningsgrad, vid ”normalkörning” WLTP cykeln ger knappt någon hög belastning på motorn.useless skrev:
Vore ju helt befängt att optimera en bilmotor för att den skall gå på hög belastning hela tiden.
Det finns några problem här.GoC skrev:
Självklart anpassar man motorn i personbilen så den skall släppa ut minst, och därmed förbruka minst och ha högst verkningsgrad, vid ”normalkörning” WLTP cykeln ger knappt någon hög belastning på motorn.
Vore ju helt befängt att optimera en bilmotor för att den skall gå på hög belastning hela tiden.
1. Det är ofta man får olika resultat om man å ena sidan optimerar för verkningsgrad och förbrukning eller å andra sidan optimerar för lägsta utsläpp. Man kan få en snålare bil om man ignorerar utsläppen.
2. Hur man än optimerar kommer man inte ifrån att en ottomotor och en dieselmotor är effektivare på hög belastning. Det är ett gammalt beprövat sätt att få ner förbrukningen genom att optimera för att motorn skall gå med hög belastning hela tiden. Eller för att uttrycka saken annorlunda. En bil med stor och stark motor är oftast mer törstig än en som har liten och klen motor eftersom den senare går med högre last.
Det går inte eftersom både dieslar och bensinmotorer är effektivare vid hög belastning, det är inget man väljer.GoC skrev:
Självklart anpassar man motorn i personbilen så den skall släppa ut minst, och därmed förbruka minst och ha högst verkningsgrad, vid ”normalkörning” WLTP cykeln ger knappt någon hög belastning på motorn.
Det är ingen sug-otto utan en modern turbodiesel i en hybrid.K karlmb skrev:
Bilen förbrukar inte 10kWh per mil men 1 Liter bränsle innehåller ca 10kWh. Runt 3-4kWh rörelseenergi skapar bilmotorn resten är rena förluster.GoC skrev:
Tja, min BMW 520D drog dryga halvlitern utan släpvagn. Med så blev det ca 1l.
Och att en ICE motor radikalt skulle öka verkningsgraden vid belastning är knappt mätbart och mer av en skröna.
Ca 10kWh per mil förbrukar en ICE bil med stor husvagn efter.självklart en kombination av frontarea och även vikten spelar in.
Det är ju ganska liten skillnad i belastning att köra med eller utan släp. Kör du en vanlig 200hk diesel så ligger du på ca 20kW i snitt vilket är typ 15% av maxeffekt medans med släp ligger på kanske 25% av max effekt . Gör det verkligen så stor skillnad i verkningsgrad att det blir relevant ?P PHPersson skrev:
Så klart att det inte gör det.L Liljeros skrev:
Men blir oftast denna diskussion när man kommer in på motorers verkningsgrad, samma med att vissa hävdar att den förbrukar minst när man kör för fort för att 80km/h är för sakta.
det är inte riktigt sant för att när du ökar hastigheten eller kör i uppförsbackar så ökar effekten normalt mycket mer. Men visst startar man, kör upp i 80 och ligger konstant i 80 och sedan stannar så kommer skillnaden vara liten. Men ofta har man rätt så mycket massa med sig och iaf dagens elbilar klarar som regel inte att ladda upp batteriet med all den rörelseenergin utan den går till spillo istället. Självklart även i en diesel, men därav blir skillnaden större.L Liljeros skrev:
Tänkte bara nämna att jag följt tråden med stort intresse.
För några månader sedan köpte vi en Kia Niro 2023 100% el. Den ersatte vår Ford focus combi från 2009.
I stora hela uppfyller den alla våra behov.
Något skramliga dörrar kanske. Men fullproppad med funktioner. En del kanske man inte behöver alls.
Lastutrymmet är helt klart mindre. Och bilen var för dyr för att proppa full med gammalt junk som ska till tippen. Men den har dragkrok så jag för börja använda den mer.
En lärdom, som kunnat sluta illa, är att bilen känns och förmodligen är mycket tyngre än forden. Det kändes att man hade mycket rörelseenergi då man var tvungen att bromsa hårt. Så att köra lite försiktigare är klokt.
Vi kör kanske 20-30 mil i veckan vanligtvis så jag laddar varje fredags kväll/natt. Det kan ta 14 timmar att ladda från ca 20% till 80%. Antar att hastighet begränsas av effektvakten/lastbalanseraren beroende på övrig användning.
Ett mysterium är dock hur en huvudsäkring gick andra gången vi laddade, jag jagar fortfarande företaget som levererade laddlösningen för utredning kring det.
Men i det stora hela så känner jag att vår stora investering ca 330tkr i denna Kia var bra. Men mycket pengar var det.
För några månader sedan köpte vi en Kia Niro 2023 100% el. Den ersatte vår Ford focus combi från 2009.
Något skramliga dörrar kanske. Men fullproppad med funktioner. En del kanske man inte behöver alls.
Lastutrymmet är helt klart mindre. Och bilen var för dyr för att proppa full med gammalt junk som ska till tippen. Men den har dragkrok så jag för börja använda den mer.
En lärdom, som kunnat sluta illa, är att bilen känns och förmodligen är mycket tyngre än forden. Det kändes att man hade mycket rörelseenergi då man var tvungen att bromsa hårt. Så att köra lite försiktigare är klokt.
Vi kör kanske 20-30 mil i veckan vanligtvis så jag laddar varje fredags kväll/natt. Det kan ta 14 timmar att ladda från ca 20% till 80%. Antar att hastighet begränsas av effektvakten/lastbalanseraren beroende på övrig användning.
Ett mysterium är dock hur en huvudsäkring gick andra gången vi laddade, jag jagar fortfarande företaget som levererade laddlösningen för utredning kring det.
Men i det stora hela så känner jag att vår stora investering ca 330tkr i denna Kia var bra. Men mycket pengar var det.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 066 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 066 inlägg
Om dom kan gasa 0-100 på 4sek så klarar dom nog återvinna energin vid ett normalt stopp också.P PHPersson skrev:det är inte riktigt sant för att när du ökar hastigheten eller kör i uppförsbackar så ökar effekten normalt mycket mer. Men visst startar man, kör upp i 80 och ligger konstant i 80 och sedan stannar så kommer skillnaden vara liten. Men ofta har man rätt så mycket massa med sig och iaf dagens elbilar klarar som regel inte att ladda upp batteriet med all den rörelseenergin utan den går till spillo istället. Självklart även i en diesel, men därav blir skillnaden större.
Huvudsäkringen kan ha varit sliten och på väg att gå sönder om det endast inträffat vid ett tillfälle. Effektvakten har en viss reaktionstid vilket normalt hanteras av huvudsäkringarnas tröghet.F fredand44 skrev:Tänkte bara nämna att jag följt tråden med stort intresse.
Är väl snarare det som klarar. Märks att du har stor erfarenhet av att kört elbil.P PHPersson skrev:det är inte riktigt sant för att när du ökar hastigheten eller kör i uppförsbackar så ökar effekten normalt mycket mer. Men visst startar man, kör upp i 80 och ligger konstant i 80 och sedan stannar så kommer skillnaden vara liten. Men ofta har man rätt så mycket massa med sig och iaf dagens elbilar klarar som regel inte att ladda upp batteriet med all den rörelseenergin utan den går till spillo istället. Självklart även i en diesel, men därav blir skillnaden större.
Men för att göra dig lite besviken så återladdade den simpla elbil, en Ioniq 5, jag ägde för nått år sedan ca 200kW vid maximal återladdning.
Så vart du fått din hypotes från verkar snarare vara studier på nätet i grupper för fossilbilskramare.