1 822 074 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det är väl ingen som direkt sagt att elbilar på totalen är billigare, men just rädslan för publik laddning då och då kan ju sättas i relation till hur mycket man får betala för bensin och vips så är det enskilda stoppet för nån hundring inte så farligt i sig. Det blir en liten sak i sammanhanget.P PHPersson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Hmm, jag får allt med totalvikt över 750kg som otillåten kombination när jag kör släpvagnskollen hos transportstyrelsen. Men jag kanske missat något. Det verkar ju rimligt som du skriver...useless skrev:
"Max dragvikt" betyder bruttovikten, dvs vad släpet för tillfället väger. Totalvikten är bara intressant för att se om du över huvud taget får dra släpet med B-/B96-körkort.
Så om din bil t ex har en totalvikt på 2000 kg och du har B-körkort så får du hänga på ett släp med totalvikten 1500 kg, men du får inte lasta det så det väger mer än 750 kg.
Det håller jag med om helt... men den som byte ut sin diesel mot en elbil för att spara pengar är nog i de flesta fall ute och cyklar.Hemingway skrev:
”Verkningsgraden kan variera beroende på dieselmotorns belastning. Vi såg att när vi närmar oss dieselmotorns maxbelastning har vi en verkningsgrad på cirka 40 procent. Men när vi ligger på låg belastning och använder 10–20 procent av motorns maxkapacitet, så sjunker verkningsgraden till närmare 20 procent, säger Elias Lallo.”GoC skrev:
Tja, min BMW 520D drog dryga halvlitern utan släpvagn. Med så blev det ca 1l.
Och att en ICE motor radikalt skulle öka verkningsgraden vid belastning är knappt mätbart och mer av en skröna.
Ca 10kWh per mil förbrukar en ICE bil med stor husvagn efter.självklart en kombination av frontarea och även vikten spelar in.
Källa ”FOI” totalförsvarets forskningsinstitut.
Menar du att de inte vet vad de håller på med?
Den bästa ICE att dra släp med är en sug-Otto. Detta pga dess lägre effektivitet jfrt med dieslar är just pga att man kör omkring med nästan stängt gasspjäll hela tiden. Det är i dessa pumpförluster som blir över ett stängt gaspjäll i vägen som i princip hela skillnaden i effektivitet ligger mellan Otto och Dieselprocessen.GoC skrev:
Tja, min BMW 520D drog dryga halvlitern utan släpvagn. Med så blev det ca 1l.
Och att en ICE motor radikalt skulle öka verkningsgraden vid belastning är knappt mätbart och mer av en skröna.
Ca 10kWh per mil förbrukar en ICE bil med stor husvagn efter.självklart en kombination av frontarea och även vikten spelar in.
Det är därför folk med vanliga bensinbilar med typ 130 hk som kört med husvagn blir så glada när de upptäcker att rask körning med husvagn eller ngt annat som gör att de måste gasa lite mer för att hålla farten, inte leder till alls så stor förbrukningsökning som de väntat sig. (Givet att de kan köra ordentligt och drar på växlarna istf att växla ner i tid o otid, så detta gäller mest manuella lådor, min Volvoautomat växlar ner vid minsta uppförslut så den är rätt kass vid körning med släp))
Turbomotorer som inte (=alla sålda etanolbilar utom möjligen Koenigsegg) är optimerade för det mkt bättre kylande bränslet etanol kan istället dra kopiösa mängder extra pga turbon måste vara aktiv på hög nivå hela tiden och med bensin krävs då extrabränsle för att kyla.
Så det är en skröna om du tittar på turbo-bensinare, de kan dra rejält extra, men inte sugmotorer, de mår bra av det och drar mindre (specifik förbrukning sjunker kanske 10-15% iaf)
Redigerat:
Tja det där rör väl sig om en test av ett stort reservkraftsaggregat.P PHPersson skrev:”Verkningsgraden kan variera beroende på dieselmotorns belastning. Vi såg att när vi närmar oss dieselmotorns maxbelastning har vi en verkningsgrad på cirka 40 procent. Men när vi ligger på låg belastning och använder 10–20 procent av motorns maxkapacitet, så sjunker verkningsgraden till närmare 20 procent, säger Elias Lallo.”
Källa ”FOI” totalförsvarets forskningsinstitut.
Menar du att de inte vet vad de håller på med?
Lär inte sitta en liten bilmotor på 2-3l i den.
Sök på variansen i verkningsgrad på en personbilmotor i stället.
Det stämmer säkert, men motorns genomsnittliga belastning ökar inte från 10-20 procent till maxbelastning bara för att man hänger på en släpvagn.P PHPersson skrev:”Verkningsgraden kan variera beroende på dieselmotorns belastning. Vi såg att när vi närmar oss dieselmotorns maxbelastning har vi en verkningsgrad på cirka 40 procent. Men när vi ligger på låg belastning och använder 10–20 procent av motorns maxkapacitet, så sjunker verkningsgraden till närmare 20 procent, säger Elias Lallo.”
Källa ”FOI” totalförsvarets forskningsinstitut.
Menar du att de inte vet vad de håller på med?
Märkligt uttalande, det där gäller för sug-otto som jag just skrev, dieselns styrka är ju just att den är effektivast när det är låg belastning, dvs som man mesta tiden kör.P PHPersson skrev:”Verkningsgraden kan variera beroende på dieselmotorns belastning. Vi såg att när vi närmar oss dieselmotorns maxbelastning har vi en verkningsgrad på cirka 40 procent. Men när vi ligger på låg belastning och använder 10–20 procent av motorns maxkapacitet, så sjunker verkningsgraden till närmare 20 procent, säger Elias Lallo.”
Källa ”FOI” totalförsvarets forskningsinstitut.
Menar du att de inte vet vad de håller på med?
En diesel nära maxeffekt är inte lika effektiv som om man kör lugnt o fisåker.
Jepp, har dragit med Saab 9000 både med och utan turbo. Bilen med 2,3T motorn tyckte om bensin, men den drog fint vagnen i dryga 100 uppför backen i Jönköping. Sugmotorn klart slöare men mindre ökad förbrukning.K karlmb skrev:Den bästa ICE att dra släp med är en sug-Otto. Detta pga dess lägre effektivitet jfrt med dieslar är just pga att man kör omkring med nästan stängt gasspjäll hela tiden. Det är i dessa pumpförluster som blir över ett stängt gaspjäll i vägen som i princip hela skillnaden i effektivitet ligger mellan Otto och Dieselprocessen.
Det är därför folk med vanliga bensinbilar med typ 130 hk som kört med husvagn blir så glada när de upptäcker att rask körning med husvagn eller ngt annat som gör att de måste gasa lite mer för att hålla farten, inte leder till alls så stor förbrukningsökning som de väntat sig.
Turbomotorer som inte (=alla sålda etanolbilar utom möjligen Koenigsegg) är optimerade för det mkt bättre kylande bränslet etanol kan istället dra kopiösa mängder extra pga turbon måste vara aktiv på hög nivå hela tiden och med bensin krävs då extrabränsle för att kyla.
Så det är en skröna om du tittar på turbo-bensinare, de kan dra rejält extra, men inte sugmotorer, de mår bra av det och drar mindre (specifik förbrukning sjunker kanske 10-15% iaf)
Då vet du något som ingen i motorbranschen känner till.K karlmb skrev:
Kan du länka till någon källa som visar att verkningsgraden är störst vid låg belastning?