Nicke Nyfiken
L Liljeros skrev:
Det innebär att en degradering på 29% är acceptabelt. Men självklart så ska batteriet fungera utöver det. Dvs om BMS går sönder eller annat fel uppstår så är ju även det garanti
Det är ju det rimliga, men väldigt konstigt formulerat.
 
Tycker överlag att man hört väldigt få rubriker med folk som haft problem med garantiärenden och batterier på elbilar.
 
Nicke Nyfiken
L Liljeros skrev:
Tycker överlag att man hört väldigt få rubriker med folk som haft problem med garantiärenden och batterier på elbilar.
Tror det är ganska ovanligt med batteriproblem generellt, och om det uppstår vill biltillverkarna nog att det ska dra så lite uppmärksamhet som möjligt.

Jag fick bytt batteri på förra bilen utan några som helst problem när den var drygt 7 år gammal. Enda frågan jag fick var vilken lånebil jag ville ha undertiden. 😄
 
S SirKnasen skrev:
Det bara måste gå att köra 25 mil mitt i vintern så Megane e-tech 60kWh går kanske bort.
Det finns exakt noll sträckor med tio mil motorväg som inte har minst en handfull snabbladdare längs sig.

Nu tror jag iofs att Meganen klarar dina krav, men givet att det är en resa du gör en gång i veckan och det därtill inte är smällkallt särskilt ofta någonstans där det finns tio mil sammanhängande motorväg ska du kanske fundera på att ha lite mindre stränga krav.

Med en WLTP-räckvidd på 47 mil lär det vara ytters sällan du inte kommer över 20 mil även på vintern, men det kan hända vid sträng kyla ihop med snömodd.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
S SirKnasen skrev:
Nej, stjäla ström av min kund är inget jag vill göra.
Möjligt det finns någon publik stolpe i närheten av arbetsplatsen men det är verkligen inget jag vill krångla med. Det bara måste gå att köra 25 mil mitt i vintern så Megane e-tech 60kWh går kanske bort. Vilket är synd, jag gillar den i övrigt 😊
Ah, trodde det kanske var arbetsgivarens huvudkontor eller nåt. Men då är det ju ännu enklare, bara en till rad i kundavtalet;

- NYHET! Nu är vi ännu grönare! Som kund till oss bidrar du till en hållbar framtid. Vi drar av 200:- per månad på fakturan och ni tillhandahåller 2kW 230V Schuko för laddning av vår miljöbil. Samtidigt får kunden ett Greenwashing-klistermärke i grön stanniol.
 
  • Haha
  • Gilla
Ursidae och 1 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns exakt noll sträckor med tio mil motorväg som inte har minst en handfull snabbladdare längs sig.

Nu tror jag iofs att Meganen klarar dina krav, men givet att det är en resa du gör en gång i veckan och det därtill inte är smällkallt särskilt ofta någonstans där det finns tio mil sammanhängande motorväg ska du kanske fundera på att ha lite mindre stränga krav.

Med en WLTP-räckvidd på 47 mil lär det vara ytters sällan du inte kommer över 20 mil även på vintern, men det kan hända vid sträng kyla ihop med snömodd.
..och skulle man nu enstaka gång behöva ladda på sträckan så kommer det gå snabbt, fem minuter max, som att gå in på macken och köpa Läkerol ungefär.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Tror det är ganska ovanligt med batteriproblem generellt, och om det uppstår vill biltillverkarna nog att det ska dra så lite uppmärksamhet som möjligt.
Renault Clio Electrique rosade ju inte marknaden. Inte Renault Fluence heller.
 
S
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Då har de försämrat garantierna.☹️

Den där lilla * du har vid batterigarantin är lite oroande.
" * Avser om kapaciteten understiger 70%"

Betyder det att batterigaranti enbart gäller vid degradering >30 %. Är alla andra fel på batteriet undantagna garantin?
Funkar inte batteriet så är ju kapaciteten under 70%. 😉

Det stod 160000 km på Hyundais hemsida även för tre år sen… vet inte varför det inte står samma i bilens dokumentation. Det stod 20000 mil även i den 2022:a jag hade ett tag.
 
  • Gilla
Nicke Nyfiken
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Välkommen till elbilträsket. Mitt tips är att skaffa RFID-kort och taggar från de som erbjuder det eller generiska kort som kan registreras hos en del operatörer. Mycket smidigare än betalterminalerna där man får stå på knä när man fipplar med dem. Så här ser min samling ut.
[bild]
De kort med klisterlappar är sådana jag registrerat hos respektive operatör. Det svarta med plusset är Northe som är en roamingoperatör som kan vara bra att ha. En del funkar hos mer än en operatör, t.ex. använder jag Virtataggen hos E.on men en koll i Chargefinderappen först så man inte åker på ett högre pris.
Hos de operatörer där du kan registrera egen tagg kan du använda samma till alla.
 
Nicke Nyfiken
Logad Logad skrev:
Välkommen till elbilträsket. Mitt tips är att skaffa RFID-kort och taggar från de som erbjuder det eller generiska kort som kan registreras hos en del operatörer. Mycket smidigare än betalterminalerna där man får stå på knä när man fipplar med dem. Så här ser min samling ut.
[bild]
De kort med klisterlappar är sådana jag registrerat hos respektive operatör. Det svarta med plusset är Northe som är en roamingoperatör som kan vara bra att ha. En del funkar hos mer än en operatör, t.ex. använder jag Virtataggen hos E.on men en koll i Chargefinderappen först så man inte åker på ett högre pris.
Herrejävlar!!!

Inser att livet som Teslaägare är extremt enkelt när det gäller snabbladdning. 😂

Vi har kört Tesla som familjebil i 10 år och har noll laddkort, noll taggar och använder inga laddappar.

Vägrar göra laddningen omständigare än den behöver vara, så vi använder bara laddare där laddningen startar automatiskt när man sätter i sladden.

Använder därför Tesla Superchargers och laddoperatörer med Autocharge, t.ex. Circle K, Eviny och Nima.

Skulle vi av någon outgrundlig anledning hamna i ett läge där det inte finns Tesla eller annan Autocharge så får man väl använda sitt vanliga bankkort. Svårare än så är det inte. Har dock aldrig behövts hittills.
 
  • Gilla
martin43 och 3 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Hos de operatörer där du kan registrera egen tagg kan du använda samma till alla.
Ja det går men vad händer om 2 av operatörerna funkar på samma station men med olika pris?
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Herrejävlar!!!

Inser att livet som Teslaägare är extremt enkelt när det gäller snabbladdning. 😂

Vi har kört Tesla som familjebil i 10 år och har noll laddkort, noll taggar och använder inga laddappar.

Vägrar göra laddningen omständigare än den behöver vara, så vi använder bara laddare där laddningen startar automatiskt när man sätter i sladden.

Använder därför Tesla Superchargers och laddoperatörer med Autocharge, t.ex. Circle K, Eviny och Nima.

Skulle vi av någon outgrundlig anledning hamna i ett läge där det inte finns Tesla eller annan Autocharge så får man väl använda sitt vanliga bankkort. Svårare än så är det inte. Har dock aldrig behövts hittills.
Jag håller med om enkelheten att äga en Tesla men jag har inte en och vill inte heller ha en. Autocharge är väl det närmaste jag kan komma men jag har inte fått det att fungera med min bil. Men jag ställer mig verkligen frågan hur mycket besvärligare det är att ta fram ett RFID och blippa? Det går fortare än att dra fram en app och fippla eller att använda betalterminalen (som ännu inte finns hos alla). Hos Tesla är jag dessutom tvungen att använda appen.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Herrejävlar!!!
Det var min reaktion också. Trots sju år som elbilsförare har jag bara två taggar (Vattenfall och Clever) som används allt mer sparsamt i takt med att laddarna får kortläsare. Och jag har aldrig haft en Tesla...

Det finns ju folk som har kort hos alla bensinmackarna också.
 
Nicke Nyfiken
Logad Logad skrev:
Jag håller med om enkelheten att äga en Tesla men jag har inte en och vill inte heller ha en. Autocharge är väl det närmaste jag kan komma men jag har inte fått det att fungera med min bil. Men jag ställer mig verkligen frågan hur mycket besvärligare det är att ta fram ett RFID och blippa? Det går fortare än att dra fram en app och fippla eller att använda betalterminalen (som ännu inte finns hos alla). Hos Tesla är jag dessutom tvungen att använda appen.
Håller med om att blippa en tagg är mycket lättare än att fippla med en laddapp i mobilen, för det är bara drygt. Men att ha en bil som inte funkar med Autocharge vill jag verkligen inte ha.

Varför är det så mycket krångligare att blippa mobilen (med betalkort) än att blippa en tagg?
Jag frågar eftersom jag aldrig behövt använda bankkort vid laddning.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Varför är det så mycket krångligare att blippa mobilen (med betalkort) än att blippa en tagg?
Jag frågar eftersom jag aldrig behövt använda bankkort vid laddning.
Att kunna blippa med betalkort innebär väl att man (operatören) behöver ha abonnemang/avtal med BABS?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.