Nicke Nyfiken
N Nerre skrev:
Att kunna blippa med betalkort innebär väl att man (operatören) behöver ha abonnemang/avtal med BABS?
Att det går att använda betalkort är ett krav i hela EU sedan april 2024 på alla nya snabbladdare, så det har de flesta redan. Det får heller inte vara dyrare med betalkort än andra betalningsmetoder.
Och om drygt ett år gäller kravet med kortterminal alla snabbladdare oavsett installationsdatum.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Att det går att använda betalkort är ett krav i hela EU sedan april 2024 på alla nya snabbladdare, så det har de flesta redan. Det får heller inte vara dyrare med betalkort än andra betalningsmetoder.
Och om drygt ett år gäller kravet med kortterminal alla snabbladdare oavsett installationsdatum.
Men det får vara olika dyrt med olika medlemskap, så vilket pris får man om man betalar med kort? Sannolikt det dyraste.
 
Nicke Nyfiken
tveksamt tveksamt skrev:
Men det får vara olika dyrt med olika medlemskap, så vilket pris får man om man betalar med kort? Sannolikt det dyraste.
Skulle säga tvärt om.

Om man använder "fel" medlemskap med tagg, laddkort eller app kan man få betala dubbelt så mycket som med betalkort.

Två slumpvisa exempel
Prisjämförelse för olika laddningsalternativ vid Fyndlagret Tranemo med priser per kWh och ytterligare avgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ChargeFinder-skärm med priser för olika betalmetoder vid Smålandsstenar-laddstation, visar att kortbetalning ger lägsta priset 4.99 SEK/kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har inte hittat något ställe på ChargeFinder där inte kortbetalning ger lägsta priset.

Har du några exempel på motsatsen?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Så kortbetalning kan bli döden för alla dumma medlemskap, bra!

Kortbetalning via Plug and charge /autocharge

Synd att Tesla inte stöder Plug & Charge
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Skulle man råka använda sitt Monta medlemskap på OKQ8 så betalar man mer än dubbelt så mycket som med betalkort.

Prislista för elbilsladdning vid OKQ8 Tvååker Himle, visar olika leverantörer och deras kostnad per kWh, inklusive Monta och andra alternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nicke Nyfiken
Rabbithole Rabbithole skrev:
Så kortbetalning kan bli döden för alla dumma medlemskap, bra!

Kortbetalning via Plug and charge /autocharge

Synd att Tesla inte stöder Plug & Charge
Förhoppningsvis.

Vilka laddoperatörer, förutom Ionity, har P&C men inte Autocharge?
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Skulle säga tvärt om.

Om man använder "fel" medlemskap med tagg, laddkort eller app kan man få betala dubbelt så mycket som med betalkort.

Två slumpvisa exempel
[bild]
[bild]

Jag har inte hittat något ställe på ChargeFinder där inte kortbetalning ger lägsta priset.

Har du några exempel på motsatsen?
Nej, absolut inte. Jag är mycket glad om det genomgående är som de exempel du visat.
Jag trodde att företagen skulle ta den lätta vägen att snika till sig pengar från kortbetalarna, men det kanske faktiskt inte är tillåtet och jobbar till konsumenternas fördel.
 
Samma erfarenhet här, bara använt betalkort senaste året och det har varit samma pris som om man vore medlem eller höll på med apptrams, så det är lika enkelt som att tanka bensin. Sätt i kabeln, blippa kortet, slå PIN.

Kommer nog bara vara små privata destinationsladdare, typ fjällen eller hotell o dyl som kräver ngt annat än ett betalkort.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
B bhus2021 skrev:
Samma erfarenhet här, bara använt betalkort senaste året och det har varit samma pris som om man vore medlem eller höll på med apptrams, så det är lika enkelt som att tanka bensin. Sätt i kabeln, blippa kortet, slå PIN.

Kommer nog bara vara små privata destinationsladdare, typ fjällen eller hotell o dyl som kräver ngt annat än ett betalkort.
Hur funkar det om man blippar med mobilen (med betalkort)?
Måste man ändå slå PIN?
I vanliga butiker slipper man ju det när man använder mobilen.

Ja privata destinationsladdare kommer nog ha kvar olika betallösningar, men alla offentliga destinationsladdare har krav på möjlighet till kortbetalning via en kortterminal eller QR-kod som leder till en betalsida utan krav på registrering.

Så det är slut på krav om medlemskap, appar, taggar, laddkort och registreringar. 🙂
 
Logad Logad skrev:
Ja det går men vad händer om 2 av operatörerna funkar på samma station men med olika pris?
Circle K, OKQ8, Eviny krockar inte och det går bra med samma tag.
Hos Mer, Incharge och Recharge kan man inte registrera egen tag.
Sen är det ju fullt möjligt att de i första hand kollar "är taggen kund hos oss?" och om svaret är nej kollar man "är taggen kund hos en roaming-partner?" så rent naturligt borde taggen i första hand matchas mot den leverantör man parkerat hos.

Circle K har snabbt byggt ut många bra laddplatser och de har bra mackar också så det blir ofta där.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Hur funkar det om man blippar med mobilen (med betalkort)?
Måste man ändå slå PIN?
Oklart, är det så även för belopp över 500:-?
Hur är det på bensinautomater?
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Herrejävlar!!!

Inser att livet som Teslaägare är extremt enkelt när det gäller snabbladdning. 😂

Vi har kört Tesla som familjebil i 10 år och har noll laddkort, noll taggar och använder inga laddappar.

Vägrar göra laddningen omständigare än den behöver vara, så vi använder bara laddare där laddningen startar automatiskt när man sätter i sladden.

Använder därför Tesla Superchargers och laddoperatörer med Autocharge, t.ex. Circle K, Eviny och Nima.

Skulle vi av någon outgrundlig anledning hamna i ett läge där det inte finns Tesla eller annan Autocharge så får man väl använda sitt vanliga bankkort. Svårare än så är det inte. Har dock aldrig behövts hittills.
Jo men nu verkar personen som gjorde det inlägget ha som strategi att "ha medlemskap överallt och kunna ladda i varenda korsning". Om man är nöjd med Teslas "laddstationstäthet" så hittar man samma laddstationstäthet eller bättre om man väljer ett fåtal av de större nätverken. T.ex. OKQ8+CircleK+Eviny på samma tag. Där samma tag fungerar även hemma och på jobbet. :) Men det beror givetvis på var man rör sig mest.

Teslabil på Tesla-laddare, autocharge eller tag är överlägset snabbaste sättet att få igång laddningen tycker jag.
 
Nicke Nyfiken
B bhus2021 skrev:
Oklart, är det så även för belopp över 500:-?
Hur är det på bensinautomater?
Ja även över 500:-
(Och laddar man för mer än 500:- så har man nog gjort ett dåligt val av laddoperatör)

Vet ej. Jag kör elbil. 😉
 
Nicke Nyfiken
martin43 martin43 skrev:
Jo men nu verkar personen som gjorde det inlägget ha som strategi att "ha medlemskap överallt och kunna ladda i varenda korsning". Om man är nöjd med Teslas "laddstationstäthet" så hittar man samma laddstationstäthet eller bättre om man väljer ett fåtal av de större nätverken. T.ex. OKQ8+CircleK+Eviny på samma tag. Där samma tag fungerar även hemma och på jobbet. :) Men det beror givetvis på var man rör sig mest.

Teslabil på Tesla-laddare, autocharge eller tag är överlägset snabbaste sättet att få igång laddningen tycker jag.
Jo visst är det så.
Jag ville bara visa en motpol till det som personen kallade "elbilsträsket" och lät påskina en laddningsdjungel med alla laddkort och taggar.

Funderar man på elbil och läser här i tråden blir man ju avskräckt av sådana inlägg. Tycker det är helt missvisande att framställa det på det sätt. Framförallt nu när det är vanlig kortbetalning som gäller på de flesta laddarna, och snart på ALLA laddarna.
Så i sämsta fall kommer det vara lika enkelt som att tanka bilen på macken och i övriga fall bara att ansluta laddkabeln.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Rörande Autocharge så är det i dagens GP en insändare om att en person har blivit debiterad fyra gånger för elbilsladdning på sitt Autocharge, trots att bilen inte varit på CircleK där det hävdas att laddningarna gjorts. Totalt handlar det om 1600kr.

Skall vi gissa att någon har klonat RFID-chippet, eller är det bara kass mjukvara?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.