1 822 083 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
finns det inte ett 230V-uttag där på jobbet så du kan fylla på med 15kWh under arbetsdagen?S SirKnasen skrev:Någon som har erfarenhet av en Renault Megane e-Tech 60kWh 200hk?
Minst en dag i veckan jobbar jag på annan ort ganska exakt 10 mil bort (motorväg)
Klarar den, med marginal, 25mil motorväg i smällkalla vintern?
I övrigt kan jag inte hitta en enda mindre elbil som kan dra en släpvagn på 900kg vilket Meganen klarar. Eller jo... Volvo EX30. Finns det fler?
Måste man upp i 2,2ton SUV för att få dra ett riktigt släp?
Nej, stjäla ström av min kund är inget jag vill göra.B bhus2021 skrev:
Möjligt det finns någon publik stolpe i närheten av arbetsplatsen men det är verkligen inget jag vill krångla med. Det bara måste gå att köra 25 mil mitt i vintern så Megane e-tech 60kWh går kanske bort. Vilket är synd, jag gillar den i övrigt 😊
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 019 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 019 inlägg
https://www.blocket.se/annons/goteborg/hyundai_ioniq_5_72_6_kwh_advanced_leasebar/1002924001S SirKnasen skrev:
Ioniq 5 som rullat 17000 mil för 200 000kr. Den borde ha två års fabriksgaranti kvar.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 019 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 019 inlägg
Fabriksgarantin gäller även för batteriet och den får dra 1600 kg.Nicke Nyfiken skrev:
Enligt uppgift finns det en Ioniq 5 i Sydkorea som rullat 66000 mil och enbart snabbladdats. Batteriet blev utbytt vid efter tre år och 58000 mil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej inte enligt deras hemsida.S sinuslinus skrev:
De skriver följande:
"Fabriksgaranti 5 år
Hyundai erbjuder fabriksgaranti på alla nya bilar som säljs av auktoriserade Hyundai-agenter i EES och Schweiz.
Fabriksgarantin gäller från första registreringsdatum med undantag av villkoren nedan."
Och "nedan" skriver de:
"8 års batterigaranti.
Batteripaketet i alla våra elbilar samt hybridbilar med högspänningsbatteri täcks av en garanti på hela 8 år eller 160 000 km, beroende på vad som inträffar först."
Jag tolkar det som att batteriet är undantagen nybilsgarantin och batterigarantin är max 16.000 mil.
Läser man det finstilta i garantivillkoren står det att bilar som använts kommersiellt t.ex. taxi och uthyrning, bara har 3 år / 10.000 mil fabriks och batterigaranti. (Det som inträffar först)
Bilen i annonsen har gått ganska långt på kort tid så det är inte omöjligt att den använts kommersiellt och därför är helt utan garanti. Värt att kolla upp om man funderar på att köpa den.
Redigerat:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 019 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 019 inlägg
Nicke Nyfiken skrev:
Nej inte enligt deras hemsida.
De skriver följande:
"Fabriksgaranti 5 år
Hyundai erbjuder fabriksgaranti på alla nya bilar som säljs av auktoriserade Hyundai-agenter i EES och Schweiz.
Fabriksgarantin gäller från första registreringsdatum med undantag av villkoren nedan."
Och "nedan" skriver de:
"8 års batterigaranti.
Batteripaketet i alla våra elbilar samt hybridbilar med högspänningsbatteri täcks av en garanti på hela 8 år eller 160 000 km, beroende på vad som inträffar först."
Jag tolkar det som att batteriet är undantagen nybilsgarantin och batterigarantin är max 16.000 mil.
Läser man det finstilta i garantivillkoren står det att bilar som använts kommersiellt t.ex. taxi och uthyrning, bara har 3 år / 10.000 mil fabriks och batterigaranti. (Det som inträffar först)
Bilen i annonsen har gått ganska långt på kort tid så det är inte omöjligt att den använts kommersiellt och därför är helt utan garanti. Värt att kolla upp om man funderar på att köpa den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min Ioniq 5…
Det värsta är hur fort det går. Från att jag började känna mig hängig (utan feber) onsdag kväll tills jag låg på intensiven tidigt fredag morgon gick det knappt 30 timmar. Hade jag inte bott kvar hemma hos mina föräldrar (så mamma hade tittat till mig på natten) hade jag nog inte suttit här idag. Och jag är rätt glad att bara hörseln rök. När jag gick teckenspråkskurs för vuxendöva var det flera där som även hade fått synskador av hjärnhinneinflammationen.Mikael_L skrev:
Det innebär att en degradering på 29% är acceptabelt. Men självklart så ska batteriet fungera utöver det. Dvs om BMS går sönder eller annat fel uppstår så är ju även det garantiNicke Nyfiken skrev: