Satsuki
Spontan reaktion idag - fy fa*n vad ICE-bilar är/har blivit dyra sista åren!!! Kostar ungefär som en elbil med motsvarande utrustning/standard…
Visst har jag ganska specifika krav, men det är ju fler som har här. Kommer till slutsatsen att det nog får bli el även som andrabil när det blir dags…
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Mikael_L
N Nerre skrev:
Bilarna i lägre prisklasser brukar väl inte ens ha det som max räckvidd med fullt batteri?
Helt sant.
Det är öht inte alls så många som klarar över 60 mil i motorvägsfart, och alla de är rätt drygt dyra.

En "svensson-bil" ligger mer på 25-40 mil max på första etappen, och sen (då man inte laddar ute på vägen till 80%) så mer 20-35 mil på efterföljande sträckor efter snabbladdning under resan.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Aj då. Någon slags olycka?
Hjärnhinneinflammation (epidemisk meningit). Så jag gick typ miste om hela den här grejen med MP3-spelare och bränna egna musik-CD som var poppis där på 90-talet :)
 
  • Ledsen
Alfredo och 5 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Kört fram och tillbaka från Västkusten, ca 85 mil, med tre laddstopp. I princip bara motorväg, dock mycket trafik. Kom hem med 4 % kvar i batteriet- ich habe angst!!! Nä det hade jag inte. Körde i snitt där det gick 5-10 km/h högre hastighet än hastighetsgränsen, dvs precis som vanligt (nu är ju fart över asfalt ca 4 km/h lägre). Förbrukningen blev 2,3 kWh/mil. Att jämföra en Fiat 500e är inte samma sak. Audin är mer första klass. Livet är för kort att åka andra klass, som en bekant hävdade.

Förlusten i laddningen: De är fortfarande 7 % trots att vi ställa ned laddningen till hälften (5,5 kW).
Visst är det olika typer av bil, men ville peka på skillnaden i luft- och rullmotstånd.
Alltså typ dubbelt av det i en stor SUV.
 
K karlmb skrev:
Visst är det olika typer av bil, men ville peka på skillnaden i luft- och rullmotstånd.
Alltså typ dubbelt av det i en stor SUV.
Framförallt luftmotstånd, ska man t.ex. dra släp och köra långsamt är det bara största möjliga batteri som gäller
 
Mikael_L
N Nerre skrev:
Hjärnhinneinflammation (epidemisk meningit). Så jag gick typ miste om hela den här grejen med MP3-spelare och bränna egna musik-CD som var poppis där på 90-talet :)
Ja hjärnhinneinflammation är en otroligt otrevlig grej, och inte ens antibiotika av olika slag hjälper med någon större garanti. (Jo det hjälper, läget skulle vara otroligt svårt utan antibiotika, men det är fortfarande många som som antibiotika inte tar på tillräckligt mycket)

Det görs fortfarande framsteg, såvitt jag förstått, t.ex att under de senaste 20-30 åren har man funnit fler kombinationsbehandlingar som ger bra resultat.

Jag som hittills har struntat i TBE-vaccin känner mig lite orolig för fästingöverförd hjärnhinneinflammation, det är väl en variant av det, typ.

För den som vistas mycket i skog mark i sådana områden kan jag bara rekommendera TBE-vaccin.
Själv är jag inte så väldigt mycket ute i dessa skärgårdsmiljöer, utan nog mer i fjällnära.
 
Storsockret
Är elbilar lite som det blev med iPhone ett tag? Man kan inte bara säga mobiltelefon och inte heller bil, utan el måste poängteras :)

Flera färgglada elbilar från Volkswagen parkerade utomhus framför en stor byggnad vid solnedgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väntan är långsam oavsett, ska bli skönt att få parkera Volvon.
 
  • Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
Vad är det för Volvo och varför ska det bli skönt att få parkera den? Menar du att du ska skrota den eller? Du parkerar väl bilen efter varje resa?
 
Storsockret
T TommyC skrev:
Vad är det för Volvo och varför ska det bli skönt att få parkera den? Menar du att du ska skrota den eller? Du parkerar väl bilen efter varje resa?
Nej den ska inte skrotas, det är vår andrabil som har fått gå som primär över sommaren i väntan på denna sen vi sålde vår Tesla. Så den ska få återgå till att vara andrabil/hundfraktare. Det var bara det jag menade.

Det ska bli skönt att köra elbil igen. Volvon är en XC70 från 2008 som iaf blivit inkörd (43k mil). Det är inte som att det på något vis är misär men den är gammal, slö, törstig, låter och vibrerar och jag sitter inte så bekvämt i den (jag tycker om XC70 som modell och koncept men är inte så frälst av sittkomforten och utrymmen utöver bagaget) och i ID7 sitter jag väldigt bra. Sen att få tillbaka lite bekvämligheter som spotify, adaptiv farthållare, ljusautomatik osv är ju trevligt.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Visst är det olika typer av bil, men ville peka på skillnaden i luft- och rullmotstånd.
Alltså typ dubbelt av det i en stor SUV.
Inte nödvändigtvis, MY är löjligt snål för att vara en så pass gammal modell och SUV. Jag ligger runt 1,8-1,9 när jag kör Stockholm Hudiksvall på vintern vilket är i princip 110-120 hela sträckan.

När det är byte om ett år blir det nog ID7 istället av rent politiska/principiella skäl, men jag kommer sakna MY, fantastisk bil.
 
  • Gilla
sinuslinus och 2 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
L Liljeros skrev:
MY är löjligt snål för att vara en så pass gammal modell och SUV. Jag ligger runt 1,8-1,9 när jag kör Stockholm Hudiksvall på vintern vilket är i princip 110-120 hela sträckan.
Ja Model Y är verkligen snål för sin storlek.

Nedan min senaste körningen mellan Göteborg och Malmö. En del vägarbeten på E6 med kö, så genomsnittsfarten dörr till dörr sjönk till 85 km/h. Men annars motorvägsfart.
Vindstilla/svag vind och minimal höjdskillnad mellan start och destination.
Förbrukningen blev 120,9 Wh/km.

Använde 47% av batteriet för att köra 27,5 mil, vilket ger 58,5 mils räckvidd + reserv. Så 60 mil hade jag nog kunnat kräma ur om det krävts.

Tesla Model Y skärm visar kördata: 274,4 km, 33,2 kWh, 3:15 timmar, 120,9 Wh/km. Totalt: 2 914 km, 449 kWh. Navigeringsikoner syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tesla Model Y Performance
 
Redigerat:
L Liljeros skrev:
Inte nödvändigtvis, MY är löjligt snål för att vara en så pass gammal modell och SUV. Jag ligger runt 1,8-1,9 när jag kör Stockholm Hudiksvall på vintern vilket är i princip 110-120 hela sträckan.

När det är byte om ett år blir det nog ID7 istället av rent politiska/principiella skäl, men jag kommer sakna MY, fantastisk bil.
Bra aerodynamik hjälper en del mot massiv frontarea och breda däck.
Om alla fixar bra aerodynamik så vinner de med minst frontarea.
 
Någon som har erfarenhet av en Renault Megane e-Tech 60kWh 200hk?
Minst en dag i veckan jobbar jag på annan ort ganska exakt 10 mil bort (motorväg)
Klarar den, med marginal, 25mil motorväg i smällkalla vintern?

I övrigt kan jag inte hitta en enda mindre elbil som kan dra en släpvagn på 900kg vilket Meganen klarar. Eller jo... Volvo EX30. Finns det fler?
Måste man upp i 2,2ton SUV för att få dra ett riktigt släp?
 
S SirKnasen skrev:
Någon som har erfarenhet av en Renault Megane e-Tech 60kWh 200hk?
Minst en dag i veckan jobbar jag på annan ort ganska exakt 10 mil bort (motorväg)
Klarar den, med marginal, 25mil motorväg i smällkalla vintern?

I övrigt kan jag inte hitta en enda mindre elbil som kan dra en släpvagn på 900kg vilket Meganen klarar. Eller jo... Volvo EX30. Finns det fler?
Måste man upp i 2,2ton SUV för att få dra ett riktigt släp?
Megane ska väl klara 27mil i -10 och 110km/h

Hyundai inster får dra 750kg
Kia EV3 eller Skoda Elroq kanske också är vettiga alternativ?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Megane ska väl klara 27mil i -10 och 110km/h

Hyundai inster får dra 750kg
Kia EV3 eller Skoda Elroq kanske också är vettiga alternativ?
Elroq är helt klart vettig. En sån skulle jag absolut kunna tänka mig.
Jag hade dock hoppats kunna hitta något bättre begagnat för under 300k så jag lär behöva vänta två år på en Elroq då de är så pass nya.
Meganen verkar vettigast hittills även om jag hade önskat mig ett par mil räckvidd till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.