Rabbithole Rabbithole skrev:
Blir det inte dyrare med 2 bilar ändå, skatt, försäkring, värdeinskning, besiktning?
Kanske. Det är som vanligt svårt att förutse. Kangoon köpte jag för 30000. Så den tappar nog inte så våldsamt i värde. I det korta perspektivet kändes det bättre att köpa två bilar för 130000 än en bil för 250000.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Om ditt batteri inte gått på garantin/tiden hann gå ut, hur hade kalkylen sett ut då? För din bil hade väl några år på nacken?
Kalkylen var densamma till nu oavsett batteribytet. Bilen gick ju fortfarande köra, men jag har ju drygt 50% längre räckvidd nu.

Jag hade nog sålt bilen om jag inte fått batteribytet. Men nu håller jag fast vid den ett tag till.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
K
T TommyC skrev:
Nu är du igång igen med dina lögner om att jag har påstått saker som jag aldrig har gjort.
Jag tror inte att MSB medvetet ljuger om något i sina rapporter men som jag skrev igår så är alla där inte riktigt kunniga när det gäller statistik.

Den amerikanska brandmannen bedömer jag som trovärdig.
[länk]

Det är väldigt enkelt att dubbelkolla sanningshalten i hans filmer men det tror jag inte att du är intresserad av.
[länk]
Senast igår kl 14.38 i följande inlägg ifrågasatte du statistiken från MSB med:
T TommyC skrev:
Jag har inget behov av att bevisa något när det gäller bränder. Däremot är jag väldigt negativ till att risker och konsekvenser mörkas av media och andra. Informations och utbildningsbristerna är enorma.
Det är möjligt att du helt missförstått betydelsen av ordet mörka.

Att du dessutom gång på gång drar slutsatser av enskilda händelser istället för den statistik som finns från myndigheter gör att jag inte ens längre förstår vad du tror att du bevisar?

/Krille

• Haha
  • Gilla
Nicke Nyfiken och 1 till
  • Laddar…
Det står inget om MSB i inlägget från igår kl 14:38 som du länkar till.

• Haha
BigR
  • Laddar…
K
T TommyC skrev:
Det står inget om MSB i inlägget från igår kl 14:38 som du länkar till.
Ditt svar var på mitt inlägg om att den statistik som finns (från MSB) är väldigt tydlig och el- och hybridbilar brinner mer sällan än andra bränslebilar.

Du kan gärna hålla dig i tråden jag länkade till.

/Krille

Redigerat:
D
L Liljeros skrev:
Låter minst sagt rörigt att ändra sig om vart annat. Går ju dock utmärkt att ändra sig även med elbil, eftersom att sambon inte klarar av att hantera en skärm under körning gissar jag att ni också hittar utan GPS, är man inte helt ute i spenaten så går det att på samma sätt som att man kan vägen utan GPS även bara själv planera sina laddstopp… finns ju en laddare på dom flesta bensinmackar eller matställe.
Ja det finns ju väsentligt fler laddställen än bensinmackar, börjar bli en bedrift att missa dem!

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
En annan sak som sällan pratas om är hur effektivt bilen är att ta emot elen till bilen. Hemma ser vi att vi måsta ladda med 7 % extra (11 kilowattladdare). Hur det ser ut vid snabbladdning antar jag att det inte går att se.
Jag har skrivit det här förut, men en kort version.
4 olika bilar testade, den sämsta var Zoe, bäst Tesla 3. Start från 20 % i batteriet.
Vägguttag 2,4 kW. 12,6-24,2% laddförlust.
Laddbox 11 kW. 6,3-9,5%
Laddbox sänkt effekt till 3,5 kW. 9,2-13,4 %
1.400:- i laddförluster per år för den som har 15% förlust, 60 kWh batteri och laddar en gång i veckan skriver de i testen räknat på 3 kronor kWh.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Var det länge sedan du blev döv?
1991.

L Liljeros skrev:
Viss anpassning ja men många moderna elbilar fixar ca 60-70mil motorväg på ett 20 min laddstopp…
Bilarna i lägre prisklasser brukar väl inte ens ha det som max räckvidd med fullt batteri?

N Nerre skrev:
Bilarna i lägre prisklasser brukar väl inte ens ha det som max räckvidd med fullt batteri?
Jag antar att Liljeros menar att man kommer 60-70 mil totalt om man startar med fullt batteri och stannar en gång för att ladda i 20 minuter.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Nu vet jag inte riktigt vad som refereras till och om även det varit en faktor, finns begagnade bilar för 3-400tkr som klarar detta.

K karlmb skrev:
Hög förbruk.
Fiat 500e ligger på 1.5 kWh.
Kört fram och tillbaka från Västkusten, ca 85 mil, med tre laddstopp. I princip bara motorväg, dock mycket trafik. Kom hem med 4 % kvar i batteriet- ich habe angst!!! Nä det hade jag inte. Körde i snitt där det gick 5-10 km/h högre hastighet än hastighetsgränsen, dvs precis som vanligt (nu är ju fart över asfalt ca 4 km/h lägre). Förbrukningen blev 2,3 kWh/mil. Att jämföra en Fiat 500e är inte samma sak. Audin är mer första klass. Livet är för kort att åka andra klass, som en bekant hävdade.

Förlusten i laddningen: De är fortfarande 7 % trots att vi ställa ned laddningen till hälften (5,5 kW).

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Nu vet jag inte riktigt vad som refereras till och om även det varit en faktor, finns begagnade bilar för 3-400tkr som klarar detta.
Räknar du 300-400 tusen för en begagnad bil som "lägre prisklass" så har vi nog rejält olika ekonomisk situation...

• Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
[
K Krille4 skrev:
Jag är helt övertygad om att när elbilar en dag uppnår dina medvetet orealistiska krav så kommer du att hitta andra problem med elbilar så att du inte "kan" köpa elbil. Det är helt ok att du inte vill ha en elbil 🙂

/Krille
Det påminner mig om en man jag träffade på en camping för ett antal år sedan. Han hävdade bestämt att dieselbilar inte tålde att köras i motorvägsfart eftersom motorerna ofelbart skar. Det här var när dieselbilar var som populärast.

Har någon väl bestämt sig för att något är på ett visst sätt är det näst intill omöjligt att rucka på uppfattningen.

• Gilla
  • Haha
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.