N Nerre skrev:
Nej, men det gäller ju att hitta laddplatser. Jag vet inte om du missade hur detta spår började, det började med att nån skrev att det är enkelt att före resan planera en rutt med laddning på lämpliga ställen. Men om man då behöver ändra rutten så funkar ju inte den planeringen längre.
Man kan ju planera en rutt innan men på samma sätt som man planerar om vart man ska så kan man ju planera om vart man laddar. Dom flesta mackar, butiksområden och matställen har tillgång till nån form av laddning. För 3-4 år sen var det inslag av letande i industriområde…
N Nerre skrev:
Det är inte omständligt att stanna för en bensträckare. Det som i alla fall jag upplever som omständligare är att man inte har lika stor valmöjlighet för på vilken plats man tar denna bensträckare. Men behöver anpassa sig efter bilens batteri och tillgången på laddplatser istället för att anpassa sig efter sig själv.

Idag är våra bensträckare av typen "Nu börjar jag bli lite stel, här ser det fint ut att stanna". Och de är normalt betydligt kortare än 15 minuter.
Viss anpassning ja men många moderna elbilar fixar ca 60-70mil motorväg på ett 20 min laddstopp… det bör således finns utrymme även för dessa spontana laddstopp även med en elbil. Var väl ändå nånstans dit jag ville komma, det kan upplevas som ett problem för en del. Men är det i ärlighetens namn ett problem? Jag är inte på något sätt en fanatiker av elbilar, jag tycker dock att den bil jag har idag är den i särklass bästa bil jag haft trots att jag behöver ladda nån gång extra om jag ska till fjällen med släp. Jag har svårt att se det som någonting jobbigt eller ett problem.

Som levande i Sverige tillhör jag några av dom kanske mest lyckligt lottade i livets lotteri, det innebär att man kan fundera kring bagateller som hur många gånger man ska behöva stanna på vägen innan man är framme vid sitt utsatta semestermål istället för om man kommer ha mat på bordet följande dag till familjen. Jag har förlikat mig med detta och medveten om att jag lever ett ganska gott liv (till viss del på andra människors bekostnad) så har jag svårt att beklaga mig.
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Jag har ju ingen batteribil men efter allt jag har läst här så tror jag inte att räckvidden skulle vara något reellt problem för mig heller. Dock retar jag min lite på att min något nyare Saab bara har 58 liters tank medan den äldre har 68 liter. Kör jag lugnt på motorväg/landsväg kommer jag 97 mil med 0,7 liter/mil. Gasar jag lite mer kommer jag 85 mil med 0,8 liter/mil.

Då vi flera gånger per år besöker släktingar och vänner på 25-30 mils avstånd långt från närmaste tätorter och mackar så är det väldigt skönt att kunna köra utan stopp, speciellt på väg hem.

Men visst, när det finns rimligt prissatta bilar med batterier som saknar felmoden spontan brand så kommer jag troligen att köpa en 3 år gammal sådan. Det lär dröja. Toyota har länge sagt att de kommer om två år.
Spontan brand är vanligare i ICEbilar.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Visst, det har vi vetat länge nu. En stor del av bränderna är anlagda. Bränder i bränslebilar är relativt lätta att släcka, det är tyvärr inte batteribränder men det vet du ju redan.
 
T TommyC skrev:
Visst, det har vi vetat länge nu. En stor del av bränderna är anlagda. Bränder i bränslebilar är relativt lätta att släcka, det är tyvärr inte batteribränder men det vet du ju redan.
Har inte sett några direkt varningsflaggor från räddningstjänsten. Verkar gå bra att släcka även elbilar. Däremot far det ju förbi en och annan artikel i Facebookflödet om riskerna med tveksamma avsändare utan nämnvärd grund till påståenden.

Spontant ser jag en större problematik med laddning av elsparkcyklar inomhus. Där kan batteriet vara skadat eller bristfälligt utan att man vet om det och antänds vid laddning. Produkterna är inte sällan billigt framställda utan CE märkning.
 
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Hur det går att släcka batterier som har hamnat i termisk rusning varierar en hel del. Den där vattenskäraren verkar ju lovande. Vi får hoppas att alla räddningstjänster utrustas med sådana.

Nu dök det upp en ny film från den amerikanska brandmannen. Här var det en kanalbåt som konverterats från diesel till LFP-batterier för både framdrift och försörjning av kylskåp och spis. Något gick fel under laddning. Som tur är fanns det inga människor i närheten.

Filmen kan vara nyttig att studera för de som tänker använda Li-Ion batterier i båtar, husbilar eller hemma.
Batterier gillar varken fukt eller kraftiga stötar. Här verkar det som att det var batteriernas inbyggda BMS som haverarade. Något sådant händer ganska sällan men som jag alltid tjatar om så är det inte bara den låga sannolikheten för att något ska gå fel som man behöver bry sig om utan även vad konsekvenserna kan bli när det ovanliga ändå händer.

 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
K
J Jeppson skrev:
Enligt MSB tar det bara 10 minuter att släcka..

[länk]
Tyvärr räknas inte icke vinstdrivande myndigheter med utbildad personal och lång erfarenhet som trovärdiga källor (eftersom de mörkar sanningen). Istället ska man hämta "sanningen" från Youtubers vars inkomst baseras på hur många de lurar att titta på deras videos.

/Krille
 
  • Gilla
  • Älska
Nicke Nyfiken och 7 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Tyvärr räknas inte icke vinstdrivande myndigheter med utbildad personal och lång erfarenhet som trovärdiga källor (eftersom de mörkar sanningen). Istället ska man hämta "sanningen" från Youtubers vars inkomst baseras på hur många de lurar att titta på deras videos.

/Krille
Nu är du igång igen med dina lögner om att jag har påstått saker som jag aldrig har gjort.
Jag tror inte att MSB medvetet ljuger om något i sina rapporter men som jag skrev igår så är alla där inte riktigt kunniga när det gäller statistik.

Den amerikanska brandmannen bedömer jag som trovärdig.
https://www.fireengineering.com/author/patrick-durham/

Det är väldigt enkelt att dubbelkolla sanningshalten i hans filmer men det tror jag inte att du är intresserad av.
https://www.northamptonchron.co.uk/...es-and-burst-into-flames-in-northants-5260199
 
T TommyC skrev:
Hur det går att släcka batterier som har hamnat i termisk rusning varierar en hel del. Den där vattenskäraren verkar ju lovande. Vi får hoppas att alla räddningstjänster utrustas med sådana.

Nu dök det upp en ny film från den amerikanska brandmannen. Här var det en kanalbåt som konverterats från diesel till LFP-batterier för både framdrift och försörjning av kylskåp och spis. Något gick fel under laddning. Som tur är fanns det inga människor i närheten.

Filmen kan vara nyttig att studera för de som tänker använda Li-Ion batterier i båtar, husbilar eller hemma.
Batterier gillar varken fukt eller kraftiga stötar. Här verkar det som att det var batteriernas inbyggda BMS som haverarade. Något sådant händer ganska sällan men som jag alltid tjatar om så är det inte bara den låga sannolikheten för att något ska gå fel som man behöver bry sig om utan även vad konsekvenserna kan bli när det ovanliga ändå händer.

[media]
Vad är egentligen källan den här videon? Man visar samma klipp om och om igen på hur nån/något sprutar med vad som ser ut att vara strålen från en rejäl trädgårdsslang på båtens tak. Man hade praktiskt taget kunna göra upp en eld med tändstål och ved i båten samtidigt som det släckningsförsöket pågick.

Man kan alltid hitta en källa som är villig att säga/förstärka det man själv tror på (lex Elsa Widding). Det betyder inte att det faktiskt är så. I detta fallet väljer jag att ta till mig av källor i form av MSB och räddningstjänsten som faktiskt handskas med dessa bränder dagligen. Det faktum att det trots ca 20-40 elbilsbränder per år inte verkar finnas något fall i media om att en bil inte ska gått att släcka talar också för att det inte är ett jätteproblem.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Tyvärr räknas inte icke vinstdrivande myndigheter med utbildad personal och lång erfarenhet som trovärdiga källor (eftersom de mörkar sanningen). Istället ska man hämta "sanningen" från Youtubers vars inkomst baseras på hur många de lurar att titta på deras videos.

/Krille
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/dan-eliasson-gjorde-flera-utlandsresor-under-pandemin

Artikel på SVT Nyheter om Dan Eliassons resor utomlands under pandemin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Vad är egentligen källan den här videon? Man visar samma klipp om och om igen på hur nån/något sprutar med vad som ser ut att vara strålen från en rejäl trädgårdsslang på båtens tak. Man hade praktiskt taget kunna göra upp en eld med tändstål och ved i båten samtidigt som det släckningsförsöket pågick.

Man kan alltid hitta en källa som är villig att säga/förstärka det man själv tror på (lex Elsa Widding). Det betyder inte att det faktiskt är så. I detta fallet väljer jag att ta till mig av källor i form av MSB och räddningstjänsten som faktiskt handskas med dessa bränder dagligen. Det faktum att det trots ca 20-40 elbilsbränder per år inte verkar finnas något fall i media om att en bil inte ska gått att släcka talar också för att det inte är ett jätteproblem.
Du har info i tråden: "Northamptonshire Fire & Rescue Service (NFRS) were called to reports of a canal boat fire following an explosion at Gayton Marina on Tuesday August 5 just before 8.15am. Crews from Mereway, Moulton and Towcester attended the scene to find a canal boat filled with smoke."
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
[länk]

[bild]
Och trots detta inkompetenta ledarskap så lyckades man släcka en brinnande elbil på 10min… det talar väl än mer för att riskerna ska tas på allvar men inte är något större problem än bilar som brinner överlag.
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Du har info i tråden: "Northamptonshire Fire & Rescue Service (NFRS) were called to reports of a canal boat fire following an explosion at Gayton Marina on Tuesday August 5 just before 8.15am. Crews from Mereway, Moulton and Towcester attended the scene to find a canal boat filled with smoke."
Ja och i den texten används begrepp som att man tror att det var båtens litiumbatterier som fick den att börja brinna. Man beskriver också denna otroliga insats för att släcka dom livsfarliga litiumbatterierna med att brandmännen fick använda syrgasmask och vatten för att släcka (i vilka situationer används inte detta?) vidare fick marinan utrymmas pga röken?

Tycker artikeln är saklig, den beskriver igentligen det som hände och betvivlar inte att förloppet hade varit desamma om det hade varit en dieselmotor eller gasol som hade varit orsaken dvs att att brandman med syrgas och slang fick släcka elden och marinan utrymmas pga skadlig rök. Vad denna brandman i YouTubevideon får resten ifrån där det framstår som att batterierna var smidda av Sauron själv är högst oklart…
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Jag vet inte i det här fallet men förmodar att han gör på samma sätt som han har gjort tidigare d v s att han ringer den lokala brandkåren och de berättar vad de vet. Det är ganska vanligt med nätverk i olika yrken även mellan länder och kontinenter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.