D djac skrev:
sen fick man byta betalkort och fylla upp
Kunde du inte använda samma kort en gång till?
 
N Nerre skrev:
Krångel, krångel, krångel. I alla fall på semestern. Där har vi en lös plan på ett mål att köra till, vi börjar köra, under vägen kanske vi bestämmer oss för nån omväg, eller att köra längre än vi hade tänkt från början eftersom det rullat på bra. Eller att vi ändrar oss och åker åt nåt helt annat håll eftersom väderprognosen pekar på dåligt väder på den planerade destinationen. Sambon klarar inte att knappa på GPSen när vi kör, så jag kommer behöva stanna varje gång jag ändrar rutt, för att lägga in en ny rutt och hitta laddplatser....
Låter minst sagt rörigt att ändra sig om vart annat. Går ju dock utmärkt att ändra sig även med elbil, eftersom att sambon inte klarar av att hantera en skärm under körning gissar jag att ni också hittar utan GPS, är man inte helt ute i spenaten så går det att på samma sätt som att man kan vägen utan GPS även bara själv planera sina laddstopp… finns ju en laddare på dom flesta bensinmackar eller matställe.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jag ser inte allt som rör elbilar som problem, jag försöker bara vara motvikt till de som anser att elbilen är frälsningen för alla.

Jag skulle gärna köra elbil om det gick att hitta nån 3-4 år gammal kombi, med minst 30 mils räckvidd vintertid, för max 200 000. Fram till dess fortsätter jag köra min 10 år gamla bensinare (som drar 0,65 liter milen) mina 800 mil om året.
30 mils räckvidd??
Du hade ju räckvidds ånger när du hade 25 mil kvar, ska du fylla på var 5e mil?
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Låter minst sagt rörigt att ändra sig om vart annat.
Det handlar inte om rörigt, det handlar om frihet och flexibilitet.
L Liljeros skrev:
Går ju dock utmärkt att ändra sig även med elbil, eftersom att sambon inte klarar av att hantera en skärm under körning gissar jag att ni också hittar utan GPS,
Det finns nåt som heter vägskyltar. Vi campade med bilen långt innan vi hade GPS. Normalt när vi åkte mot en stad följde vi sen skyltningen (som nästan alltid finns) mot turistbyrån och hämtade en karta över staden där.
 
A Argastesnickaren skrev:
30 mils räckvidd??
Du hade ju räckvidds ånger när du hade 25 mil kvar, ska du fylla på var 5e mil?
Det hade såklart varit trevligare med en elbil med samma räckvidd som vår bensinare, men tvärtemot var vissa verkar inbilla sig så sitter jag inte och hittar på orimliga krav utan har förstått att jag får kompromissa lite där.

Så jag tar istället en räckvidd som i alla fall fungerar för de helgresor vi brukar göra till släkt som bor en bit bort.

Som jag har nämnt tidigare i tråden handlar det om hur stor andel av ens resor som bilen funkar för. Jag har räknat ut att mina senaste två bilar har fungerat för 99,8% av mina resor (hyrt lätt lastbil två gånger på 25 år). Att då byta till en bil som både är dyrare i inköp och sen inte heller klarar mer än 95% av resorna är ju i mina ögon inte särskilt lockande. Då kommer jag behöva hyra bil oftare, vilket gör att den lägre bränslekostnaden äts upp av kostnaderna för hyrbil (eftersom jag bara kör 800 mil om året och nuvarande bilen drar 0,6-0,65 liter milen). Det blir liksom inga tiotusentals kronor om året som jag kan spara genom att ladda billigt hemma.
 
N Nerre skrev:
Det hade såklart varit trevligare med en elbil med samma räckvidd som vår bensinare, men tvärtemot var vissa verkar inbilla sig så sitter jag inte och hittar på orimliga krav utan har förstått att jag får kompromissa lite där.

Så jag tar istället en räckvidd som i alla fall fungerar för de helgresor vi brukar göra till släkt som bor en bit bort.

Som jag har nämnt tidigare i tråden handlar det om hur stor andel av ens resor som bilen funkar för. Jag har räknat ut att mina senaste två bilar har fungerat för 99,8% av mina resor (hyrt lätt lastbil två gånger på 25 år). Att då byta till en bil som både är dyrare i inköp och sen inte heller klarar mer än 95% av resorna är ju i mina ögon inte särskilt lockande. Då kommer jag behöva hyra bil oftare, vilket gör att den lägre bränslekostnaden äts upp av kostnaderna för hyrbil (eftersom jag bara kör 800 mil om året och nuvarande bilen drar 0,6-0,65 liter milen). Det blir liksom inga tiotusentals kronor om året som jag kan spara genom att ladda billigt hemma.
Det är ju alltid dina privata körvanor som kommer att avgöra om det är lönsamt eller ej. För min del så har jag tack vare eldriften på åtta år sparat in skillnaden mellan att köpa ren bensinbil med fyrhjulsdrift och laddhybriden med fyrhjulsdrift och det finns gott om pengar över också. Så för mig var det ett ekonomiskt bra val. Hade jag inte haft ett behov av fyrhjulsdrift så hade det nog inte varit lika lätt att tjäna in detta (jag bor på landet där väghållningen tidvis inte är så bra på vintern, dessutom så behöver jag fyrhjulsdriften några dagar per år för att ta mig uppför backen inne på gården - men det är en ren bekvämlighetsfråga).
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är ju alltid dina privata körvanor som kommer att avgöra om det är lönsamt eller ej.
Ja, men som jag påpekat tidigare så verkar många av de som kör 3000 mil om året inte förstå hur liten minoritet de är. De verkar inte kunna föreställa sig att det finns folk som kör mindre än 1000 mil om året. Trots att genomsnittliga körsträckan för en personbil är runt 1200 mil om året (vilket alltså innebär att det finns rätt mycket folk som kör mindre än 1200 mil om året).

Sen är det kanske så att en stor del av de som kör lite gör det med en liten bil (jag är osäker på om det går att hitta statistik på det), men själv kör jag en kombi eftersom jag också vill kunna använda bilen på campingsemestern.
 
@
N Nerre skrev:
Krångel, krångel, krångel. I alla fall på semestern. Där har vi en lös plan på ett mål att köra till, vi börjar köra, under vägen kanske vi bestämmer oss för nån omväg, eller att köra längre än vi hade tänkt från början eftersom det rullat på bra. Eller att vi ändrar oss och åker åt nåt helt annat håll eftersom väderprognosen pekar på dåligt väder på den planerade destinationen. Sambon klarar inte att knappa på GPSen när vi kör, så jag kommer behöva stanna varje gång jag ändrar rutt, för att lägga in en ny rutt och hitta laddplatser....
Det är väl bara att "prata" med bilen (GPS:en) eller vad kör du för bil? I övrigt behöver man inte använda navigeringen hela tiden - det är bara att be den söka upp en laddstation då det börjar vara dags att ladda!
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Jag har redan förklarat det.
N Nerre skrev:
Jag är inte nån stor vän av röststyrningen på mobilen, så jag är lite tveksam till om det fungerar så mycket bättre i en elbil. Då jag är döv pratar jag kanske ibland inte så tydligt som röststyrningen skulle vilja. Det blir i alla fall oftare fel än rätt när jag försöker använda den.
Uppenbarligen tycker olika personer att olika saker är krångliga. Vissa klarar inte av att planera sin körning så de kan tanka bensin/diesel på vägen, men samtidigt tycker de inte att det är nåt problem att hitta laddplats varannan timme.

Själv tankar jag alltid "på vägen", blir aldrig några omvägar för att tanka.
 
trähandtag trähandtag skrev:
Precis ute på första långköriningen! Södra skåne med stopp i Falkenberg för att byta förare och gå på toaletten, rasta hunden, samt ladda på med 30 kWh, under samma tid. I princip bara motorväg 100-120 km/h- 2,4 kWh/mil.
Hög förbruk.
Fiat 500e ligger på 1.5 kWh.
 
Mycket givande tråd. Vi kommer förmodligen själva inom närmsta året investera i en elbil. Förmodligen Kia e-niro från 2023.
Men jag kan inte sluta drömma om att genomföra ett eget el-bilsprojekt. Jag har hittat detta företag som jag följer på Youtube: https://ev-evolution.eu/

Ett litet krux är bara att jag nog har ca ett tiotal projekt som har högre prio, enligt sambon ....och tiden och ekonomin förstås.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det är ju alltid dina privata körvanor som kommer att avgöra om det är lönsamt eller ej. För min del så har jag tack vare eldriften på åtta år sparat in skillnaden mellan att köpa ren bensinbil med fyrhjulsdrift och laddhybriden med fyrhjulsdrift och det finns gott om pengar över också. Så för mig var det ett ekonomiskt bra val. Hade jag inte haft ett behov av fyrhjulsdrift så hade det nog inte varit lika lätt att tjäna in detta (jag bor på landet där väghållningen tidvis inte är så bra på vintern, dessutom så behöver jag fyrhjulsdriften några dagar per år för att ta mig uppför backen inne på gården - men det är en ren bekvämlighetsfråga).
Om ditt batteri inte gått på garantin/tiden hann gå ut, hur hade kalkylen sett ut då? För din bil hade väl några år på nacken?
 
N Nerre skrev:
Det handlar inte om rörigt, det handlar om frihet och flexibilitet.

Det finns nåt som heter vägskyltar. Vi campade med bilen långt innan vi hade GPS. Normalt när vi åkte mot en stad följde vi sen skyltningen (som nästan alltid finns) mot turistbyrån och hämtade en karta över staden där.
Finns det något med framdrivningen på fordonet som gör att man inte kan följa skyltar istället?

Jag köper att prisbilden på elbilar är ganska hög, det finns ingen riktig andrahandsmarknad med lågpris ännu. Det är inte direkt billigare med fossilbilar utan nya bilar är ganska dyra idag. Alla har inte den ekonomin och det argumentet köper jag.

Alla dessa andra smala krav om behov att sträckköra halva Sverige utan stopp och andra påhitt känns mest bara som dåliga ursäkter.

Det är lite som sopsortering, för 50 år sen var det inte på något sätt en självklarhet. Man slängde soporna lite där man var och man nu kastade så var det en fraktion. Vi har kommit längre och dom flesta sorterar ändå sitt skräp, det är ganska få som men finns ändå dom som strävar emot. Det är inte så att det är lättare att sortera än att kasta allt i samma soptunna men det är inte än jättetuff insats.

Lite samma med elbil, den har många fördelar men kan för en del upplevas som lite omständigt att på en längre resa stanna till för en bensträckare 15-20 min efter 3-4 timmar. Är det verkligen så jobbigt och ett inskränkande på den friheten möjligheten att äga en bil innebär som drygt 90% av jordens befolkning inte har möjlighet till?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Finns det något med framdrivningen på fordonet som gör att man inte kan följa skyltar istället?
Nej, men det gäller ju att hitta laddplatser. Jag vet inte om du missade hur detta spår började, det började med att nån skrev att det är enkelt att före resan planera en rutt med laddning på lämpliga ställen. Men om man då behöver ändra rutten så funkar ju inte den planeringen längre.

L Liljeros skrev:
Lite samma med elbil, den har många fördelar men kan för en del upplevas som lite omständigt att på en längre resa stanna till för en bensträckare 15-20 min efter 3-4 timmar. Är det verkligen så jobbigt och ett inskränkande på den friheten möjligheten att äga en bil innebär som drygt 90% av jordens befolkning inte har möjlighet till?
Det är inte omständligt att stanna för en bensträckare. Det som i alla fall jag upplever som omständligare är att man inte har lika stor valmöjlighet för på vilken plats man tar denna bensträckare. Men behöver anpassa sig efter bilens batteri och tillgången på laddplatser istället för att anpassa sig efter sig själv.

Idag är våra bensträckare av typen "Nu börjar jag bli lite stel, här ser det fint ut att stanna". Och de är normalt betydligt kortare än 15 minuter.
 
Mikael_L
N Nerre skrev:
Jag är inte nån stor vän av röststyrningen på mobilen, så jag är lite tveksam till om det fungerar så mycket bättre i en elbil. Då jag är döv pratar jag kanske ibland inte så tydligt som röststyrningen skulle vilja. Det blir i alla fall oftare fel än rätt när jag försöker använda den.
Var det länge sedan du blev döv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.