1 822 104 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag ser inte allt som rör elbilar som problem, jag försöker bara vara motvikt till de som anser att elbilen är frälsningen för alla.K Krille4 skrev:
Jag skulle gärna köra elbil om det gick att hitta nån 3-4 år gammal kombi, med minst 30 mils räckvidd vintertid, för max 200 000. Fram till dess fortsätter jag köra min 10 år gamla bensinare (som drar 0,65 liter milen) mina 800 mil om året.
Jag har just fått en förändrad situation. Jag har tagit tjänstledigt för att gå en utbildning. Det innebär att jag blivit av med förmånsbilen och kommer att ha lite mindre pengar att röra mig med. Då det är fem mil enkel resa till skolan känns det som ett bra läge för en elbil. Men en elbil som klarar tillräckligt stor del av vad jag vill ha den till är utanför budget. Därmed blev lösningen att ha två bilar. En Renault Zoe till pendling och en Kangoo när jag vill flytta större saker eller dra en släpvagn. Och jag har redan insett att med den kommer jag inte behöva använda släpvagnen lika ofta.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Blir det inte dyrare med 2 bilar ändå, skatt, försäkring, värdeinskning, besiktning?A Avemo skrev:Jag har just fått en förändrad situation. Jag har tagit tjänstledigt för att gå en utbildning. Det innebär att jag blivit av med förmånsbilen och kommer att ha lite mindre pengar att röra mig med. Då det är fem mil enkel resa till skolan känns det som ett bra läge för en elbil. Men en elbil som klarar tillräckligt stor del av vad jag vill ha den till är utanför budget. Därmed blev lösningen att ha två bilar. En Renault Zoe till pendling och en Kangoo när jag vill flytta större saker eller dra en släpvagn. Och jag har redan insett att med den kommer jag inte behöva använda släpvagnen lika oftofta
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Det där är inte ens nära att stämma. En 3 år gammal bil är fortfarande kostsam och du har hög värdeminskning. Men det är bra att köra 3-7års bilar för lite minskad risk för besvär.T TommyC skrev:Sanningen är att det finns inga jättebra bilar ens om man betalar riktigt mycket. Alla bilar har problem, vissa redan som nya, de ska man undvika. Många problem är relaterade till slitage, däck, stötdämpare, fjädrar osv. Många slitageproblem är samma på batteribilar och bränslebilar. Priser på både reservdelar och arbete varierar väldigt mycket.
Det finns en mindre mängd "kalkonbilar", de skall undvikas till varje pris om man ska behålla eller köpa en bil efter att garanti och vagnskadeförsäkring har slutat att gälla.
Mest ekonomiskt brukar vara att köpa en bil när den är runt 3 år gammal och behålla den så länge som möjligt samt sköta all service, underhåll och reparationer själv. Kan eller vill man inte meka själv så kanske det går att hitta en "allbilverkstad" som är kompetent och har rimlig debitering. Märkesverkstäder befattar sig sällan med äldre bilar.
Folk som tror att alla bilar brakar ihop strax efter 10 eller 15 tusen mil är offer för skickliga marknadsförare eller så är det som med en av mina vänner att han har aldrig skött någon bil, gillar inte att tvätta eller meka och hittar på de mest fantastiska sagor om hur mycket han kommer att spara på att köpa en ny bil jämfört med att underhålla de bilar han redan äger.
De flesta lite äldre bilar går att hålla liv i länge om ork och vilja finns. De värsta rostburkarna bör i så fall undvikas och reservdelarna bör vara rimligt prissatta. Detta kommer troligast inte att gälla för majoriteten av batteribilarna.
Det kan vara lite småkostnader vid bilbyte så som nya däck, eventuell service. Men annars är det enkelt.
Hyggligt tillförlitlig bil, med så lågt pris som möjligt kommer vara billigast i längden. T.ex. En 10-15 år gammal V70 d4, håller mekaniskt bra, inte tokigt rostig och det finns mekhjälp och delar att tillgå i Sverige. Vi vet att dom går 40-60' mil utan större bekymmer. Finns många fler att tillgå som är bra alternativ.
Köpa billiga bilar är... billigast. Så länge man undviker vissa generalfel. Men de flesta bilar är ändå ganska okej.
De här med att behålla bilen länge är tyvärr lite av en myt. Du åker på hög värdeminskning de första åren, så köp den gamla bilen direkt
Jag har kört min Mitsubishi outlander PHEV i åtta år nu. Jag köpte den på auktion när den var ett knappt år gammal. Jag har kört den ca 15000 mil. Värdeminskningen ligger på ca 2000kr per månad iom att den tappat över 100 000 kr i värde när jag köpte den. Kostnadsbesparingen på att jag i huvudsak kör med el (drygt 80% av sträckan) ligger på runt 120 000 kr (jag jämför då bensinkostnad och elkostnad för den bilen). Jag har då räknat med att jag laddat hemma runt 50% av gångerna. Jag har troligen laddat mycket mer hemma än så, men iom att jag pendlar till jobbet och laddar där så valde jag att räkna med laddning på stan i hälften av fallen.
Förra våren fick jag nytt batteri på garantin, så nu är den väldigt bra att äta igen. Jag har svårt att motivera en försäljning av denna då den är så billig att äga nu, när den inte är värd några större pengar längre och ändå har ett fräscht batteri.
Och jag vill betona att jag aldrig batteriet för att det är ett litet batteri som nyttjades till max. Det har inte Mitsubishi räknat med. Hade samma batteri suttit i en ren elbil och varit större, så får man räkna med att det håller hela bilens livslängd. Här kan man räkna med att batteriet hade nyttjats under 12 000 mil innan det ramlade under 70% kapacitet. Frugans Fiat 500e har ett batteri som är nästa 4x så stort, låt oss räkna på 4x. Då bör det hålla minst 70% kapacitet i 48 000 mil, då är det annat i den bilen som gett upp. Jag vill här betona att jag jämfört min bil med andra bilar på en site på nätet och min bil hade ett av batterierna som åldrades snabbast.
Så, slutsatsen är att köp av en lagom begagnad elbil eller laddhybrid kan vara en riktigt bra affär. Vi köpte frugans bil 6 mån begagnad (de mobil) och fick då ned priset på den med drygt 20% också.
Förra våren fick jag nytt batteri på garantin, så nu är den väldigt bra att äta igen. Jag har svårt att motivera en försäljning av denna då den är så billig att äga nu, när den inte är värd några större pengar längre och ändå har ett fräscht batteri.
Och jag vill betona att jag aldrig batteriet för att det är ett litet batteri som nyttjades till max. Det har inte Mitsubishi räknat med. Hade samma batteri suttit i en ren elbil och varit större, så får man räkna med att det håller hela bilens livslängd. Här kan man räkna med att batteriet hade nyttjats under 12 000 mil innan det ramlade under 70% kapacitet. Frugans Fiat 500e har ett batteri som är nästa 4x så stort, låt oss räkna på 4x. Då bör det hålla minst 70% kapacitet i 48 000 mil, då är det annat i den bilen som gett upp. Jag vill här betona att jag jämfört min bil med andra bilar på en site på nätet och min bil hade ett av batterierna som åldrades snabbast.
Så, slutsatsen är att köp av en lagom begagnad elbil eller laddhybrid kan vara en riktigt bra affär. Vi köpte frugans bil 6 mån begagnad (de mobil) och fick då ned priset på den med drygt 20% också.
Är det inte så att marknaden ändrats en del på de här 8 åren?pacman42 skrev:
Jag har kört min Mitsubishi outlander PHEV i åtta år nu. Jag köpte den på auktion när den var ett knappt år gammal. Jag har kört den ca 15000 mil. Värdeminskningen ligger på ca 2000kr per månad iom att den tappat över 100 000 kr i värde när jag köpte den. Kostnadsbesparingen på att jag i huvudsak kör med el (drygt 80% av sträckan) ligger på runt 120 000 kr (jag jämför då bensinkostnad och elkostnad för den bilen). Jag har då räknat med att jag laddat hemma runt 50% av gångerna. Jag har troligen laddat mycket mer hemma än så, men iom att jag pendlar till jobbet och laddar där så valde jag att räkna med laddning på stan i hälften av fallen.
Förra våren fick jag nytt batteri på garantin, så nu är den väldigt bra att äta igen. Jag har svårt att motivera en försäljning av denna då den är så billig att äga nu, när den inte är värd några större pengar längre och ändå har ett fräscht batteri.
Och jag vill betona att jag aldrig batteriet för att det är ett litet batteri som nyttjades till max. Det har inte Mitsubishi räknat med. Hade samma batteri suttit i en ren elbil och varit större, så får man räkna med att det håller hela bilens livslängd. Här kan man räkna med att batteriet hade nyttjats under 12 000 mil innan det ramlade under 70% kapacitet. Frugans Fiat 500e har ett batteri som är nästa 4x så stort, låt oss räkna på 4x. Då bör det hålla minst 70% kapacitet i 48 000 mil, då är det annat i den bilen som gett upp. Jag vill här betona att jag jämfört min bil med andra bilar på en site på nätet och min bil hade ett av batterierna som åldrades snabbast.
Så, slutsatsen är att köp av en lagom begagnad elbil eller laddhybrid kan vara en riktigt bra affär. Vi köpte frugans bil 6 mån begagnad (de mobil) och fick då ned priset på den med drygt 20% också.
Min känsla är att bilmarknaden före pandemin och nu efter pandemi (och ryssinvasion mm) är väldigt olika. Att priser på både nytt och begagnat pressats upp, så bränslekostnaderna (av vilken sort de nu är) är en mindre del och kapitalkostnader en större del än tidigare.
Dvs att din lyckade affär inte nödvändigtvis är lätt att replikera nu? (Ingen kritik, utan en genuin fråga)
/GC
Ja vi har ju haft en ovanligt hög inflation vilket gör att begagnade bilar inte sjunkit så mycket i kronor räknat, själv gjorde jag en sådan affär med köp 2021 av en ett år gammal Passat GTE som bara tappade 100k sek på fyra år, vilket blev mindre än 30% tapp i kronor. Nuvarande bil räknar jag inte kommer få samma prisutveckling utan mer likt det ”normala” med 50% på 3-4 år.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 695 inlägg
Prisbilden beror också på hur dyr bensin/diesel är.
Då dessa är billigare idag så stiger värdet på förbränningsbilar och sjunker för elbilar.
Skulle priset på bränsle öka lär vi se en motsatt rörelse av priset.
Då dessa är billigare idag så stiger värdet på förbränningsbilar och sjunker för elbilar.
Skulle priset på bränsle öka lär vi se en motsatt rörelse av priset.
Ja, det påverkar såklart.13th Marine skrev:
Är kanske lite ”hemmablind” då jag med mina under 1000 mil om året inte tänker jättemycket på just bränslekostnaderna som i det stora hela blir förhållandevis små.
/GC
Så kan det naturligtvis vara. Jag är mest förvånad över att mina beräkningar över kostnaderna då, stämmer rätt väl med utfallet idag. Ibland skall man ha tur...C Costanza skrev:Är det inte så att marknaden ändrats en del på de här 8 åren?
Min känsla är att bilmarknaden före pandemin och nu efter pandemi (och ryssinvasion mm) är väldigt olika. Att priser på både nytt och begagnat pressats upp, så bränslekostnaderna (av vilken sort de nu är) är en mindre del och kapitalkostnader en större del än tidigare.
Dvs att din lyckade affär inte nödvändigtvis är lätt att replikera nu? (Ingen kritik, utan en genuin fråga)
/GC
Jo, så kan man ju alltid göra, jag hade gärna haft en fossilbil om jag bara hade hittat en tre år gammal för 350'kr med minst 400hk, och högst 5 sekunder 0-100, helt tyst motor och automatisk förvärmning och kylning, den ska också vara servicefri och kunna tankas för noll kronor på uppfarten, då hade jag slagit till direkt.N Nerre skrev:Jag ser inte allt som rör elbilar som problem, jag försöker bara vara motvikt till de som anser att elbilen är frälsningen för alla.
Jag skulle gärna köra elbil om det gick att hitta nån 3-4 år gammal kombi, med minst 30 mils räckvidd vintertid, för max 200 000. Fram till dess fortsätter jag köra min 10 år gamla bensinare (som drar 0,65 liter milen) mina 800 mil om året.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 911 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 911 inlägg
Skulle inte det bli jobbigt?N Nerre skrev:
Om du får räckvidds ångest med bensinbilen när det är 25 mil kvar så lär du ha räckvidds ångest direkt du rullar hemifrån på vintern med en elbil då det är lite mindre vanligt med laddstationer än bensinstationer.
Jo, men jag får väl försöka träna bort det.Fairlane skrev:
Det kommer troligen också bli jobbigt att behöva leta laddplats för varenda bensträckare. Slut på att stanna på nån fin liten rastplats vid en sjö längs vägen (mig veterligen är det inte många av trafikverkets rastplatser som har laddmöjlighet). Kommer troligen blir dyrare fika då man väl lär tendera att fika på mackar istället för att köpa med sig nåt från en livsmedelsbutik.
Precis ute på första långköriningen! Södra skåne med stopp i Falkenberg för att byta förare och gå på toaletten, rasta hunden, samt ladda på med 30 kWh, under samma tid. I princip bara motorväg 100-120 km/h- 2,4 kWh/mil.