P Pligg85 skrev:
Jag har bara Circle K appen med autocharge och ett Mastercard. Kan omöjligen behöva allt det där
Vill man ha bästa pris behövs det tyvärr. Jag kan förstås använda apparna men det händer saker med dem som alldeles nyss när jag skulle logga in på Circle Ks app för att kolla min registrering. Uppdatera appen sa den. Logga in sa den. Med telefonnummer. Jag har inget minne av att jag använt telefonnummer som användarnamn där. Nu kommer jag alltså inte in för att den säger att något gick fel när jag ger den mitt telefonnummer.

Visst, jag skulle kunna gå ut i spöregnet och fippla med kortterminalen i stället... Vilket jag måste då jag aldrig fått autocharge att fungera hos Circle K.
 
Logad Logad skrev:
Vill man ha bästa pris behövs det tyvärr. Jag kan förstås använda apparna men det händer saker med dem som alldeles nyss när jag skulle logga in på Circle Ks app för att kolla min registrering. Uppdatera appen sa den. Logga in sa den. Med telefonnummer. Jag har inget minne av att jag använt telefonnummer som användarnamn där. Nu kommer jag alltså inte in för att den säger att något gick fel när jag ger den mitt telefonnummer.

Visst, jag skulle kunna gå ut i spöregnet och fippla med kortterminalen i stället... Vilket jag måste då jag aldrig fått autocharge att fungera hos Circle K.
Men sådär många kort och taggar mm?

Hade du bensinkort/medlemskort till alla bränslemackar innan?

Även om jag har autocharge som fungerar så måste jag ändå kliva ur i regnet och trycka in kabeln.

Men jag har noterat att de måste tänkt till och även satt terminalen bekvämt nära där kabeln finns och många gånger kompletterat installationen med en teknisk bekvämlighet som vi i Norrland kallar tak.
Det liksom fångar upp regnet strax innan det nuddar oss spröda elbilsägare och gör så att det missar både oss, bilen och terminalen.
 
  • Haha
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Hade du bensinkort/medlemskort till alla bränslemackar innan?
Vad jag vet erbjuder alla mackar bensin till rätt pris vid betalning med kreditkort.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vad jag vet erbjuder alla mackar bensin till rätt pris vid betalning med kreditkort.
Även de har medlemskort med rabatter
 
B bhus2021 skrev:
Även de har medlemskort med rabatter
Fast det skiljer aldrig 100% beroende på om man är medlem eller inte.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Har man dock ett ”normalt” resmönster med huvudsaklig hemmaladdning och kanske 250mil långresor per år som behöver snabbladd så är priset på de 500kWh man behöver snabbladda inte avhängigt några ören hit/dit. 50 öre mer blir 250:- per år.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
B bhus2021 skrev:
Även de har medlemskort med rabatter
I varje fall på OK, Cirkle K och, har jag för mig, Preem kan man koppla sitt vanliga kreditkort till medlemskapet.

Till och med Ingo erbjuder det, vilket brukar ge någon gratisliter ibland.
 
useless useless skrev:
Fast det skiljer aldrig 100% beroende på om man är medlem eller inte.
Det gör det inte på snabbladdare heller, de får inte ta mer betalt för kortbetalning längre om jag förstått rätt. Så så länge man väljer ställen som tar MC/VISA så ska det inte vara dyrare än ”medlemspriset”
 
P Pligg85 skrev:
Men sådär många kort och taggar mm?

Hade du bensinkort/medlemskort till alla bränslemackar innan?

Även om jag har autocharge som fungerar så måste jag ändå kliva ur i regnet och trycka in kabeln.

Men jag har noterat att de måste tänkt till och även satt terminalen bekvämt nära där kabeln finns och många gånger kompletterat installationen med en teknisk bekvämlighet som vi i Norrland kallar tak.
Det liksom fångar upp regnet strax innan det nuddar oss spröda elbilsägare och gör så att det missar både oss, bilen och terminalen.
Du verkar vara på ett lite sarkastiskt humör men likväl, på bensintiden betalade jag med ett Circle K mastercard vilken station det än var eftersom alla tog samma pris. Ett normalstort tangentbord för att knappa in PIN. Tur att mackarna har tak över pumparna medan man väntade på att kortautentiseringen skulle gå igenom vilket ofta tog löjligt lång tid.

Här i söder är tak över laddstationerna nästan lika sällsynt som hönständer. Jag får förstås kliva ut i spöregnet och plugga i och blippa vilket tar 2 sekunder mer tid än autocharge. Tur då att man slipper betalterminalen som sitter nere vid fötterna. Skönt att slippa få böja sig fram med ryggskottet. Kanske man ändå skulle komplettera utrustningen för snabbladdning med ett par knäskydd.
 
  • Haha
MasMats och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu tycker jag inte att det är nödvändigt att dra igång den här tråden igen, kom igen nu, allt är väl redan sagt?

Men jag tänkte att jag skulle skicka in den här länken, för såvitt jag minns så har "second life" för elbilsbatteriet diskuterats i tråden någon gång. Här en lite artikel om detta
[länk]
Kolla din elräkning. Elen må vara billig men nätavgiften. Den ruinerar dig. Ifall du laddar hemma. Baseras på kilowatten. Även om du tajmar dippar och använder tibber så slipper du inte undan nätavgiften.

Sen är värdeminskningen brutal på elbilar.
 
M Matte Bygg skrev:
Sen är värdeminskningen brutal på elbilar.
Det är väl iofs trevligt för oss som föredrar att köpa begagnat.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
M Matte Bygg skrev:
Kolla din elräkning. Elen må vara billig men nätavgiften. Den ruinerar dig. Ifall du laddar hemma. Baseras på kilowatten. Även om du tajmar dippar och använder tibber så slipper du inte undan nätavgiften.
Ruinerar elräkningen dig pga nätavgiften så bör du nog inte titta på räkningen du får av att tanka bilen med bensin eller diesel. Säg att man hamnar på 2 kr / kWh inklusive elnätsavgift så kostar alltså elbilen cirka 4 kr/mil i "bränsle". Det är som en bensinbil som snittar 0,25 liter/mil eller en diesel som drar omkring 0,2 liter/mil med dagens priser....

Vilken bil rekommenderar du som drar mindre än det, jag vill ju inte bli ruinerad.
M Matte Bygg skrev:
Sen är värdeminskningen brutal på elbilar.
Det stämmer kanske bättre, kanske hade varit bättre att sikta in sig på det?

Dock är det lite vanskligt att kolla historik, då vissa bilar faktiskt blivit dyrare under vissa perioder, dvs en äldre fossilbil kunde man sälja för samma pris som man köpte det 2 år senare. Det är dock inte normalt och rimligt på sikt.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Fairlane Fairlane skrev:
Ruinerar elräkningen dig pga nätavgiften så bör du nog inte titta på räkningen du får av att tanka bilen med bensin eller diesel. Säg att man hamnar på 2 kr / kWh inklusive elnätsavgift så kostar alltså elbilen cirka 4 kr/mil i "bränsle". Det är som en bensinbil som snittar 0,25 liter/mil eller en diesel som drar omkring 0,2 liter/mil med dagens priser....

Vilken bil rekommenderar du som drar mindre än det, jag vill ju inte bli ruinerad.

Det stämmer kanske bättre, kanske hade varit bättre att sikta in sig på det?

Dock är det lite vanskligt att kolla historik, då vissa bilar faktiskt blivit dyrare under vissa perioder, dvs en äldre fossilbil kunde man sälja för samma pris som man köpte det 2 år senare. Det är dock inte normalt och rimligt på sikt.
Sshhh, avslöja inte det hela nu. Det är bara bra att det finns många som fortsätter att köra fossilbilar - för mig ...
 
  • Haha
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vilken bil rekommenderar du som drar mindre än det, jag vill ju inte bli ruinerad.
Inte en bil. Hond Dax eller Cub för den delen kommer sex mil på en liter.
Saxat från Hondas sida.
En man och en kvinna åker på en röd Honda Dax motorcykel längs en kustväg med havet i bakgrunden, båda bär hjälmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte för alla.
Mvh Findus
 
  • Haha
RoAd och 1 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Inte en bil. Hond Dax eller Cub för den delen kommer sex mil på en liter.
Saxat från Hondas sida.
[bild]
Inte för alla.
Mvh Findus
Jag tvivlar på att alla kom så långt på tanken:)

https://4-stroke.net/105-articles/810-the-mcguire-twins.html

Två personer på små motorcyklar, klädda i rutiga byxor och hattar, på en trottoar; en bild i svartvitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.