1 819 858 läst ·
27 220 svar
1820k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Vill man ha bästa pris behövs det tyvärr. Jag kan förstås använda apparna men det händer saker med dem som alldeles nyss när jag skulle logga in på Circle Ks app för att kolla min registrering. Uppdatera appen sa den. Logga in sa den. Med telefonnummer. Jag har inget minne av att jag använt telefonnummer som användarnamn där. Nu kommer jag alltså inte in för att den säger att något gick fel när jag ger den mitt telefonnummer.P Pligg85 skrev:
Visst, jag skulle kunna gå ut i spöregnet och fippla med kortterminalen i stället... Vilket jag måste då jag aldrig fått autocharge att fungera hos Circle K.
Men sådär många kort och taggar mm?Logad skrev:
Vill man ha bästa pris behövs det tyvärr. Jag kan förstås använda apparna men det händer saker med dem som alldeles nyss när jag skulle logga in på Circle Ks app för att kolla min registrering. Uppdatera appen sa den. Logga in sa den. Med telefonnummer. Jag har inget minne av att jag använt telefonnummer som användarnamn där. Nu kommer jag alltså inte in för att den säger att något gick fel när jag ger den mitt telefonnummer.
Visst, jag skulle kunna gå ut i spöregnet och fippla med kortterminalen i stället... Vilket jag måste då jag aldrig fått autocharge att fungera hos Circle K.
Hade du bensinkort/medlemskort till alla bränslemackar innan?
Även om jag har autocharge som fungerar så måste jag ändå kliva ur i regnet och trycka in kabeln.
Men jag har noterat att de måste tänkt till och även satt terminalen bekvämt nära där kabeln finns och många gånger kompletterat installationen med en teknisk bekvämlighet som vi i Norrland kallar tak.
Det liksom fångar upp regnet strax innan det nuddar oss spröda elbilsägare och gör så att det missar både oss, bilen och terminalen.
Har man dock ett ”normalt” resmönster med huvudsaklig hemmaladdning och kanske 250mil långresor per år som behöver snabbladd så är priset på de 500kWh man behöver snabbladda inte avhängigt några ören hit/dit. 50 öre mer blir 250:- per år.
Du verkar vara på ett lite sarkastiskt humör men likväl, på bensintiden betalade jag med ett Circle K mastercard vilken station det än var eftersom alla tog samma pris. Ett normalstort tangentbord för att knappa in PIN. Tur att mackarna har tak över pumparna medan man väntade på att kortautentiseringen skulle gå igenom vilket ofta tog löjligt lång tid.P Pligg85 skrev:Men sådär många kort och taggar mm?
Hade du bensinkort/medlemskort till alla bränslemackar innan?
Även om jag har autocharge som fungerar så måste jag ändå kliva ur i regnet och trycka in kabeln.
Men jag har noterat att de måste tänkt till och även satt terminalen bekvämt nära där kabeln finns och många gånger kompletterat installationen med en teknisk bekvämlighet som vi i Norrland kallar tak.
Det liksom fångar upp regnet strax innan det nuddar oss spröda elbilsägare och gör så att det missar både oss, bilen och terminalen.
Här i söder är tak över laddstationerna nästan lika sällsynt som hönständer. Jag får förstås kliva ut i spöregnet och plugga i och blippa vilket tar 2 sekunder mer tid än autocharge. Tur då att man slipper betalterminalen som sitter nere vid fötterna. Skönt att slippa få böja sig fram med ryggskottet. Kanske man ändå skulle komplettera utrustningen för snabbladdning med ett par knäskydd.
Byggveteran
· Kalmar
· 559 inlägg
Kolla din elräkning. Elen må vara billig men nätavgiften. Den ruinerar dig. Ifall du laddar hemma. Baseras på kilowatten. Även om du tajmar dippar och använder tibber så slipper du inte undan nätavgiften.Mikael_L skrev:
Sen är värdeminskningen brutal på elbilar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Ruinerar elräkningen dig pga nätavgiften så bör du nog inte titta på räkningen du får av att tanka bilen med bensin eller diesel. Säg att man hamnar på 2 kr / kWh inklusive elnätsavgift så kostar alltså elbilen cirka 4 kr/mil i "bränsle". Det är som en bensinbil som snittar 0,25 liter/mil eller en diesel som drar omkring 0,2 liter/mil med dagens priser....M Matte Bygg skrev:
Vilken bil rekommenderar du som drar mindre än det, jag vill ju inte bli ruinerad.
Det stämmer kanske bättre, kanske hade varit bättre att sikta in sig på det?M Matte Bygg skrev:
Dock är det lite vanskligt att kolla historik, då vissa bilar faktiskt blivit dyrare under vissa perioder, dvs en äldre fossilbil kunde man sälja för samma pris som man köpte det 2 år senare. Det är dock inte normalt och rimligt på sikt.
Sshhh, avslöja inte det hela nu. Det är bara bra att det finns många som fortsätter att köra fossilbilar - för mig ...Fairlane skrev:
Ruinerar elräkningen dig pga nätavgiften så bör du nog inte titta på räkningen du får av att tanka bilen med bensin eller diesel. Säg att man hamnar på 2 kr / kWh inklusive elnätsavgift så kostar alltså elbilen cirka 4 kr/mil i "bränsle". Det är som en bensinbil som snittar 0,25 liter/mil eller en diesel som drar omkring 0,2 liter/mil med dagens priser....
Vilken bil rekommenderar du som drar mindre än det, jag vill ju inte bli ruinerad.
Det stämmer kanske bättre, kanske hade varit bättre att sikta in sig på det?
Dock är det lite vanskligt att kolla historik, då vissa bilar faktiskt blivit dyrare under vissa perioder, dvs en äldre fossilbil kunde man sälja för samma pris som man köpte det 2 år senare. Det är dock inte normalt och rimligt på sikt.
Byggveteran
· 2 742 inlägg
Jag tvivlar på att alla kom så långt på tankenfindus42 skrev:
https://4-stroke.net/105-articles/810-the-mcguire-twins.html
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
