1 742 093 läst ·
26 098 svar
1742k läst
26,1k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det finns väl inget som hindrar att man använder en sån även om bilen har immobilizer? Om man nu alltså vill ha bilen igång utan att nån kan sno den.
Men som sagt var, tomgångsförbudet är ju svårt att komma runt.
Men som sagt var, tomgångsförbudet är ju svårt att komma runt.
Välkommen till elbilträsket. Mitt tips är att skaffa RFID-kort och taggar från de som erbjuder det eller generiska kort som kan registreras hos en del operatörer. Mycket smidigare än betalterminalerna där man får stå på knä när man fipplar med dem. Så här ser min samling ut.trähandtag skrev:
Nu har vi bestämt oss. Det blev en begagnad Audi Q8 E-tron 55 2024 års modell, med de flesta tillvalen. Dock inte akustikrutor o massage. Ska bli spännande att utforska den förvirrade laddningsstrukturen, appar, medlemskap mm. Har tittat på en massa You tubers avsnitt i ärendet. Valet berodde mest på att den är lite högre o lättare att gå in i, samt att den har luftfjädring för skönare körning och minska slitaget på rygg o nacke, dessutom ett hyggligt bagage (vilket numera vara svårt att erhålla). Återkommer i ärendet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De kort med klisterlappar är sådana jag registrerat hos respektive operatör. Det svarta med plusset är Northe som är en roamingoperatör som kan vara bra att ha. En del funkar hos mer än en operatör, t.ex. använder jag Virtataggen hos E.on men en koll i Chargefinderappen först så man inte åker på ett högre pris.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
Skulle vilja ha ett chargefinder-go konto 🙈 som funkar med bästa pris på allt som finns i appenLogad skrev:
Välkommen till elbilträsket. Mitt tips är att skaffa RFID-kort och taggar från de som erbjuder det eller generiska kort som kan registreras hos en del operatörer. Mycket smidigare än betalterminalerna där man får stå på knä när man fipplar med dem. Så här ser min samling ut.
[bild]
De kort med klisterlappar är sådana jag registrerat hos respektive operatör. Det svarta med plusset är Northe som är en roamingoperatör som kan vara bra att ha. En del funkar hos mer än en operatör, t.ex. använder jag Virtataggen hos E.on men en koll i Chargefinderappen först så man inte åker på ett högre pris.
Det där måste ju vara någon diagnos som ligger latent.Logad skrev:
Välkommen till elbilträsket. Mitt tips är att skaffa RFID-kort och taggar från de som erbjuder det eller generiska kort som kan registreras hos en del operatörer. Mycket smidigare än betalterminalerna där man får stå på knä när man fipplar med dem. Så här ser min samling ut.
[bild]
Har du inte möjlighet att ladda hemma?
Jag håller med om dig att laddning på vägen är ett riktigt elände. Jag planerar nästan alltid laddningen i förväg med chargefinder så att jag vet vart jag kan ladda hyfsat billigt. Men det händer att man måste nödladda och då kan det bli riktigt dyrt, men eftersom jag oftast laddar billigare så kan jag leva med det.Logad skrev:
Känns ju inte direkt som den mängden är behövlig nu om man inte väldigt gärna vill leka pokemon irl och fånga allihop eller jaga kilowattpriser. Om det faktiskt behövs känner jag mig väldigt förskonad, har laddat en gång på Circle K och en gång på Ionity vad jag kan minnas, resten har uteslutande varit Tesla. Men då är jag oftast efter stora vägar och relativt sällan ute och snabbladdar öht.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Jag brukar ta OKQ8, är vettiga priser och tar kort, funderar på om jag ska lägga till autocharge med.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Som sagt, snabbladdningen kommer man långt på med vanligt kreditkort och en handfull appar. Det är destinationsladdarna som är en riktig djungel, där var och varannat ställe ha en leverantör man inte hört talas om och som inte har roamingavtal med någon annan.
Kreditkortslösningarna på laddstationerna är ibland onödigt krångliga kan jag tycka. Men det går. Planerar en resa imorgon med två laddstopp och jag har valt de laddställen som är enklast att ladda på, dvs där jag kan ladda med mina RFID-donglar. Det är fortfarande klart smidigast.B bhus2021 skrev:
Jag behöver använda RFID på jobbet (rabatterat pris är kopplat till mitt registrerade ID - laddkedjan krävde det) och jag har ett RFID till som är det som totalt dominerar i min stad, dvs det förenklar kraftigt. Fler än så har jag inte.B bhus2021 skrev: