FredrikR FredrikR skrev:
Fått hem kortet men inte varit läge att testa längs vägarna ännu.
Rapportera gärna sedan! Mitt mastercard har hittils funkat på alla smabbladdare jag provat.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Detta verkar smidigt, på pappret iaf.
I verkligheten är det normalt skit. Höga roamingavgifter på andras nät.

Nu tog jag bara en slumpmässigt vald laddare, och där är alltså den dyraste nästan dubbelt så dyr som leverantörens eget pris.
Lista över elbilsladdare med priser per kWh. E.On Drive och OKQ8 har 4.74 SEK/kWh. Norhte är dyrast med 8.67 SEK/kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Vet inte vilket avtal Polestar går på, men du kan ju jämföra de priser du får där med vad du ser för lägsta pris hos Chargefinder.
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Är konkurrensen/utbyggnaden för dålig än så länge, eller varför ska det behöva vara så krångligt?
Antar att ni som tankar el väljer smidiga lösningar, så de värsta avarterna dör ut med tiden, eller?

/GC
 
C Costanza skrev:
Är konkurrensen/utbyggnaden för dålig än så länge, eller varför ska det behöva vara så krångligt?
Antar att ni som tankar el väljer smidiga lösningar, så de värsta avarterna dör ut med tiden, eller?

/GC
Samtidigt tyder det väl på konkurrens när alla har egna system och priserna varierar rätt mycket.
När det bara är ett system och samma pris på alla ställen då är det garanterat ingen riktig konkurrens.
 
Jag laddar bara på snabbladdare som inte kräver konto/app, och ger samma kreditkortspris som för de med konton.

Syns lätt i chargefinder om de tar extra för card payment eller inte
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Och man kan filtrera på kortbetalning i chargefinder

Filterinställningar i Chargefinder med "Kortbetalning" valt under "Övriga filter" i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C Costanza skrev:
Är konkurrensen/utbyggnaden för dålig än så länge, eller varför ska det behöva vara så krångligt?
Ny marknad med många aktörer. Det kommer förstås konsolideras med tiden. Krångligt är det mest för att man behöver så många konton om man vill ha bästa pris och därtill ofta använder destinationsladdare.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
I verkligheten är det normalt skit. Höga roamingavgifter på andras nät.

Nu tog jag bara en slumpmässigt vald laddare, och där är alltså den dyraste nästan dubbelt så dyr som leverantörens eget pris.
[bild]

Edit: Vet inte vilket avtal Polestar går på, men du kan ju jämföra de priser du får där med vad du ser för lägsta pris hos Chargefinder.
Om jag inte minns fel är för övrigt de översta tre alla egentligen Virta i bakgrunden.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Detta verkar smidigt, på pappret iaf. 😎🤷
[bild]
[länk]

Fått hem kortet men inte varit läge att testa längs vägarna ännu.
Haha, de har vi på jobbet.
Har ännu aldrig fått dem att fungera. Tänkte iaf prova så jag vet ifall min egentillverkade AC-sladd fungerar. Lyser rött..
 
  • Wow
FredrikR
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Om jag inte minns fel är för övrigt de översta tre alla egentligen Virta i bakgrunden.
Ja, Eon och Virta är i alla fall samma, OKQ8 visste jag inte.

Själv har jag en Ica-brandad Eon/Virta-app. De har egenheten att man sätter in 200 kr på ett konto snarare än att pengar bara dras vid konsumtion, så jag drar mig från att byta även om det är småpengar. Och det håller en på tå med att komma ihåg vad som är vad.

Men poängen var inte att de är billigast. På en annan laddare kan det som synes vara tvärtom.

Inställningar för elbilsladdning visar olika leverantörer och deras priser per kWh, inklusive InCharge, Electroverse och E.On Drive, med priser i SEK/kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, Eon och Virta är i alla fall samma, OKQ8 visste jag inte.

Själv har jag en Ica-brandad Eon/Virta-app. De har egenheten att man sätter in 200 kr på ett konto snarare än att pengar bara dras vid konsumtion, så jag drar mig från att byta även om det är småpengar. Och det håller en på tå med att komma ihåg vad som är vad.

Men poängen var inte att de är billigast. På en annan laddare kan det som synes vara tvärtom.

[bild]
Jag övervägde tidigare idag att regga mig hos OKQ8 då jag oftast laddar där, det var då jag upptäckte att det var Virta.

Ja, verkligen störigt, hade Eon Drive på ett tidigare jobb, tycker det är rätt fult att låsa ens pengar så.

Prisbilden är verkligen helt galen.
 
Attitudeswe
Okq8 ger återbäring på laddning. Tvingar inget laddsaldo. Fakturerar månadsvis i efterskott till kreditkortet.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Får kanske regga mig då, var mest ute efter autocharge.
 
L lbgu skrev:
Samtidigt tyder det väl på konkurrens när alla har egna system och priserna varierar rätt mycket.
När det bara är ett system och samma pris på alla ställen då är det garanterat ingen riktig konkurrens.
Både ja och nej.
Det verkar ju i alla fall finnas en del missnöje/besvär med hur det ser ut, och det tycker man ju att någon aktör borde kunna se och åtgärda och därmed få ett bra kundunderlag. Tycker jag i alla fall, från min horisont.
Sen har du ju rätt i att det vid brist på konkurrens (och eventuell kartellverksamhet) blir väldigt lika priser, typ vanliga fossilmackar. Men betalningsalternativ är ju alla fall inga problem där, även om de av någon outgrundlig anledning vill få en att tanka med appar där med…

/GC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.