1 741 061 läst ·
26 046 svar
1741k läst
26,0k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
en kort uppdatering av Audi Q8 e-tron 55. Kört den kortare sträckor i södra Skåne, ännu ingen långresa. Skaffat två laddningsappar, Ionty och Recharge, sedan finns bankkort som reserv. Ännu väldigt nöjda med bilen. går lugnt o fint och manar inte till buskörning, även om accerationsresurser finns. Lätta att gå in i, luftfjädringen tar upp gupp o ojämnheter bra. Mycket finesser, som man ska lära sig. Bilen är ju tung o ganska stor och vi snittar just på ca 2,3 KWh/mil. Återkommer med info efter första långresan.
Kul att du är nöjd, jag har också en och kommer ned i 2.0-2.1kWh/mil på landsväg (90). Motorväg på vintern blir det 2.5+ Men det går ju fort att ladda upp. Som någon vis person sade - räckviddsångest är sånt som fossilbilster har om elbilar. Har man elbil själv så försvinner den, finns ju ladd typ överallt (södra rikshalvan iallafall)trähandtag skrev:
en kort uppdatering av Audi Q8 e-tron 55. Kört den kortare sträckor i södra Skåne, ännu ingen långresa. Skaffat två laddningsappar, Ionty och Recharge, sedan finns bankkort som reserv. Ännu väldigt nöjda med bilen. går lugnt o fint och manar inte till buskörning, även om accerationsresurser finns. Lätta att gå in i, luftfjädringen tar upp gupp o ojämnheter bra. Mycket finesser, som man ska lära sig. Bilen är ju tung o ganska stor och vi snittar just på ca 2,3 KWh/mil. Återkommer med info efter första långresan.
Fiat 500e. Ville vulka en däcklagning så gav järnet o maxade där det gick till 150 på en kurvig o backig liten väg.B bhus2021 skrev:Kul att du är nöjd, jag har också en och kommer ned i 2.0-2.1kWh/mil på landsväg (90). Motorväg på vintern blir det 2.5+ Men det går ju fort att ladda upp. Som någon vis person sade - räckviddsångest är sånt som fossilbilster har om elbilar. Har man elbil själv så försvinner den, finns ju ladd typ överallt (södra rikshalvan iallafall)
Omöjligt att komma över 2.8 kWh/10 km.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 219 inlägg
Appropå förbrukning så har vi precis bytt 2a-bilen i familjen från en Nissan Leaf 2018 til en Citroen e-c4 2022.
Citroenen har bara 50 kwh batteri (mot Nissans 40) men CCS snabbladdning (Fungerande ChaDeMo är hiskeligt svårt att hitta om man skulle våga sig på längre resor, och ofta är dom upptagna för att det sitter en CCS på den andra kabeln)
Nissan var snål (ca 14,5 kwh/100 km på sommaren och ca 18 på vintern) men Cittran verkar ännu snålare; 13,5 kwh/100 km har jag fått nu på sommaren, så får vi se vad vintern ger. Båda dessa siffror är vi främst stad+ landsväg. Det går upp ett par kwh om man kör mycket motorväg.
Åkte nyligen en längre resa med Cittran och då låg den på ca 15-16 kwh/100 km med mycket 110/120 väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Citroenen har bara 50 kwh batteri (mot Nissans 40) men CCS snabbladdning (Fungerande ChaDeMo är hiskeligt svårt att hitta om man skulle våga sig på längre resor, och ofta är dom upptagna för att det sitter en CCS på den andra kabeln)
Nissan var snål (ca 14,5 kwh/100 km på sommaren och ca 18 på vintern) men Cittran verkar ännu snålare; 13,5 kwh/100 km har jag fått nu på sommaren, så får vi se vad vintern ger. Båda dessa siffror är vi främst stad+ landsväg. Det går upp ett par kwh om man kör mycket motorväg.
Åkte nyligen en längre resa med Cittran och då låg den på ca 15-16 kwh/100 km med mycket 110/120 väg.
Mmm, bra du har hittat två fordon som är lika billiga att körafindus42 skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nåja, jag är åtminstone nöjd med mitt val som arbetsfordon.
Har räknat ut (som fysiker jag är) att med en bedömd extra förbrukning av el på 5000 KWh per år jämfört med 8000 idag, så medför dessa extra 5000 KWh en kostnadsökning på 8000 kr av alla elkostnader (avgifter, fasta kostnader moms mm), utifrån elpriset under första halvåret 2025. Jag räknade med 2000 mil om året a 2,5 KWh/mil (kanske lite hög förbrukning). Detta medför att varje mil kostar oss 4 kr milen vid laddning hemma, sedan tillkommer laddning extern. Kanske helt ointressant egentligen…
Vilka fasta kostnader ökar?trähandtag skrev:
Har räknat ut (som fysiker jag är) att med en bedömd extra förbrukning av el på 5000 KWh per år jämfört med 8000 idag, så medför dessa extra 5000 KWh en kostnadsökning på 8000 kr av alla elkostnader (avgifter, fasta kostnader moms mm), utifrån elpriset under första halvåret 2025. Jag räknade med 2000 mil om året a 2,5 KWh/mil (kanske lite hög förbrukning). Detta medför att varje mil kostar oss 4 kr milen vid laddning hemma, sedan tillkommer laddning extern. Kanske helt ointressant egentligen…
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Det är ju nästan så man saknar @Daniel 109 när någon påstår sig vara fysiker och skriver KWh.trähandtag skrev:
Ok, då är jag med. Kanske något högt räknat med 1,60. Jag räknar med 1 kr. Samma med förbrukningen, där räknar jag med 1,80 kWh per mil. Eller rättare sagt så tog jag utfallet 2024 och la på 5%trähandtag skrev:
En annan sak som sällan pratas om är hur effektivt bilen är att ta emot elen till bilen. Hemma ser vi att vi måsta ladda med 7 % extra (11 kilowattladdare). Hur det ser ut vid snabbladdning antar jag att det inte går att se.
Om du laddar fullt, dvs 11kW, så är det mycket. Jag mätt upp 1-2%. Vid 5 kW fick jag det dubbla.trähandtag skrev: