1 820 715 läst ·
27 221 svar
1821k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det är dieselvärmaren som antingen kan värma eller kyla kupén. Den stora motorn är inte igång utan endast denna anordning som bara drar lite bränsle. Det täcker med en kvart för att värma bilen i kall vinter eller kyla i sommarhettan.useless skrev:
BMW jag beskriver men andra bilar med samma funktion fungerar på samma sätt.
Nej, men jag börjar misstänka att det händer när jag skriver i en tråd, sedan går till en annan tråd innan jag skrivit färdigt och sedan går tillbaka till den första tråden.Alfredo skrev:
Edit: testade det nu, men utan "olycka".
Jag blev också nyfiken, det vore en rätt avancerad apparatur som kunde kyla en bil. Kompressor brukar ta mkt effekt, att driva på batteri eller diesel borde vara rätt utmanande. Däremot verkar BMW ha förkonditionering via att köra ventilationen (dvs fläkten) vilket ju isf inte alls är som på en elbil som kan köra kompressorn.N Nerre skrev:
För två somrar sen hyrde vi bil på semester i florida, vi prickade när det var rekordvärmebölja. Otroligt tur var tesla bland de billigare att hyra (om man ville ha nåt av de större bolagen och hyra från svensk site så man får alla försäkringar på köpet) - teslan gick att kyla före avfärd, hade det inte gått hade det i princip varit omöjligt att använda bilen, man brände sig av att bara vara i bilen några sekunder. Att bara köra fläkten tror jag inte hjälpt i detta fall.
Jag har även använt funktionen på min gamla renault zoe, både värma och kyla funkar - men den är väldigt yxigt gjord och går på 3g så dör snart - men är man i range med fjärren går att aktivera därifrån. Man får dock den senaste tempen man hade inställd när man stannade - man kan inte välja temperatur. Gäller både kyla och värme.
Förresten, som älskare av saabbilar så hade saab "parkeringsventilation" i sin konceptbil från 1985. Kanske fanns detta i serietillverkade bilar redan på den tiden?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det bör ju gå att bygga ett eldningskylskåp som värms av diesel för placering i en bil. De är ju inte jättepraktiska att ha i normalfallet under drift, om man inte även kan värma det direkt med överskottsvärmen från motorn. Det finns säkert någon som orkar räkna på detta...
Nu har vi bestämt oss. Det blev en begagnad Audi Q8 E-tron 55 2024 års modell, med de flesta tillvalen. Dock inte akustikrutor o massage. Ska bli spännande att utforska den förvirrade laddningsstrukturen, appar, medlemskap mm. Har tittat på en massa You tubers avsnitt i ärendet. Valet berodde mest på att den är lite högre o lättare att gå in i, samt att den har luftfjädring för skönare körning och minska slitaget på rygg o nacke, dessutom ett hyggligt bagage (vilket numera vara svårt att erhålla). Återkommer i ärendet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Ja, det gäller nog att skynda sig då. I alla fall för snabbladdning är kortbetalning på snabb frammarsch.trähandtag skrev:
Med det sagt har jag ett trettiotal appar varav typ en tredjedel är obskyra grejer som använts på ett enda hotell.
Håller inte med.Alfredo skrev:
Dörren är rätt lätt att forcera jämfört med tändningslåset, t.ex. genom att krossa en valfri ruta i bilen, en rutinerad tjuv väljer sidorutan höger bak, den väljer alltid jag i alla fall.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg