T Troberg skrev:
Så länge de har ett nyckelhål på dörren så kan man.
För krångligt...
 
D djac skrev:
Ja verkligen, det vänjer man sig snabbt vid, detsamma på vintern med värme.
Superbra även på vintern. Jag har inte skrapat rutor eller satt mig i en kall eller varm bil på 4 år. Det är lyx.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
På de flesta bilar så skall man då pilla loss en plastbricka som man inte vill tappa bort. På min och frugans bilar så måste jag dessutom pilla loss nyckeln ur fjärren och använda den separata nyckeln. På min bil rekommenderas dessutom verktyg till att hålla nyckeln.
För mig som köper begagnade bilar är det inget problem. Har aldrig haft någon bil nyare än 2008...
 
T Troberg skrev:
För mig som köper begagnade bilar är det inget problem. Har aldrig haft någon bil nyare än 2008...
Då är det för tidigt för dig att köpa elbil.😃
 
  • Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Då är det för tidigt för dig att köpa elbil.😃
Japp. Jag vill se hur de åldras först. Väck mig när andrahandsmarknaden är nere på 50-100kkr för en OK bil med mycket liv kvar.
 
  • Gilla
Costanza
  • Laddar…
T Troberg skrev:
För mig som köper begagnade bilar är det inget problem. Har aldrig haft någon bil nyare än 2008...
Då låser du väl inte
 
lilytwig lilytwig skrev:
Då låser du väl inte
Ingen som vågar stjäla mina fordon...
 
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
om man inte får en rätt skavande känsla av att lämna sin fossilbil på tomgång medan man går och handlar
Inga problem i de hederliga delarna av landet. Bilen brukar stå kvar precis där man lämnade den. 😉
 
  • Wow
  • Älska
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Inga problem i de hederliga delarna av landet. Bilen brukar stå kvar precis där man lämnade den. 😉
Bilen brukar lämnas tillbaks på samma ställe menar du?
 
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Skvätte i 5% batteri på under två minuter, var inte säker på att komma hem då GOMen indikerade att vi skulle vara några kilometer kort.
Hade kanske räckt om jag kört försiktigt hem, då vi kom hem med 4%.
 
  • Laddstation med indikator som visar 6% laddning av en gul elbil parkerad vid stationen. Text om 100% förnybar kraft syns på stationen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
D djac skrev:
Jag skulle nog säga att man är bra märklig om man inte får en rätt skavande känsla av att lämna sin fossilbil på tomgång medan man går och handlar, det behöver väl knappast diskuteras vidare?
Precis det gjorde många i Saudiarabien, för att hålla bilen kall. Landet är väl inte ett fördöme på det området heller.

I Sverige bryter man dels mot regel om tomgångskörning och dels är det inte tillåtet att lämna startnyckel i bilen enligt vägtrafikförordningen. Kanske kan man klara sig om man är tufft och förklarar att ingen törs stjäla ens bil... En bekant till mig var inte tillräckligt tuff troligen för han fick böter.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
dels är det inte tillåtet att lämna startnyckel i bilen enligt vägtrafikförordningen.
Är det förbjudet om bilen är låst?
 
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Är det förbjudet om bilen är låst?
Där kanske man klarar sig, vet inte.
 
Det lagtexten säger är:

50 § När ett fordon stannats eller parkerats, skall föraren vidta åtgärder för att hindra att fordonet kommer i rörelse av sig självt.

Föraren av ett motordrivet fordon skall även vidta lämpliga åtgärder för att förhindra att fordonet obehörigen brukas av någon annan.

Ett fordons dörrar eller andra anordningar får inte öppnas på sådant sätt att fara eller onödig olägenhet uppstår. Inte heller får på- eller avstigning eller på- eller avlastning ske så att fara eller onödig olägenhet uppstår.
Så det borde kanske räcka med att bilen är låst, även om nyckeln sitter i.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Så det borde kanske räcka med att bilen är låst, även om nyckeln sitter i.
Det borde verkligen det. Vore väldigt ologiskt om tändningslåset dög som åtgärd men inte dörrlåset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.