Snygg reklamfilm iaf.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Kineserna har försått det här med att åka bekvämt, i förarsätet ska ju bara den underbetalda chauffören sitta.
 
Den ultimata fördelen med elbilar såhär på sommaren är att man kan köra klimatanläggningen när bilen står parkerad.
När man åker runt mellan affärerna när det är 30 grader varmt och kommer ut till en sval och skön bil varje gång.
När man ska hem från jobbet och bilen har stått och gassat i solen hela dagen eller man kommer till hamnen och det är 1 timme kvar innan man får köra ombord på färjan och det är 35 grader och ingen skugga så långt man kan se.
Då är det skönt att bara ställa in ac:n på 20 grader och titta på alla andra som hänger ut genom fönstrena och håller på och dör.
 
  • Gilla
martin43 och 4 till
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
Den ultimata fördelen med elbilar såhär på sommaren är att man kan köra klimatanläggningen när bilen står parkerad.
När man åker runt mellan affärerna när det är 30 grader varmt och kommer ut till en sval och skön bil varje gång.
När man ska hem från jobbet och bilen har stått och gassat i solen hela dagen eller man kommer till hamnen och det är 1 timme kvar innan man får köra ombord på färjan och det är 35 grader och ingen skugga så långt man kan se.
Då är det skönt att bara ställa in ac:n på 20 grader och titta på alla andra som hänger ut genom fönstrena och håller på och dör.
Det kan man med bränslebilar också. Bara ta med reservnyckeln, så lämnar du en i tändningen och använder en för att låsa dörren.

Finns ju till och med bilar du kan starta med telefonen. Starta den fem minuter innan du ska iväg, och den har rätt temp när du ska iväg.
 
D
P Peter_Ker skrev:
Den ultimata fördelen med elbilar såhär på sommaren är att man kan köra klimatanläggningen när bilen står parkerad.
När man åker runt mellan affärerna när det är 30 grader varmt och kommer ut till en sval och skön bil varje gång.
När man ska hem från jobbet och bilen har stått och gassat i solen hela dagen eller man kommer till hamnen och det är 1 timme kvar innan man får köra ombord på färjan och det är 35 grader och ingen skugga så långt man kan se.
Då är det skönt att bara ställa in ac:n på 20 grader och titta på alla andra som hänger ut genom fönstrena och håller på och dör.
Ja verkligen, det vänjer man sig snabbt vid, detsamma på vintern med värme.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Det kan man med bränslebilar också. Bara ta med reservnyckeln, så lämnar du en i tändningen och använder en för att låsa dörren.

Finns ju till och med bilar du kan starta med telefonen. Starta den fem minuter innan du ska iväg, och den har rätt temp när du ska iväg.
Förutom att tomgångskörning max en minut gäller i ungefär hela Sverige.
Och att det är rätt dåligt för kalla motorer att stå och gå på tomgång.
 
  • Gilla
Götesjö och 10 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Förutom att tomgångskörning max en minut gäller i ungefär hela Sverige.
Och att det är rätt dåligt för kalla motorer att stå och gå på tomgång.
Och dessutom så kan man numera inte låsa de flesta bilar om det är en nyckel i bilen. Ett skydd mot att av misstag låsa in den och bli strandad...
 
  • Gilla
martin43 och 7 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och dessutom så kan man numera inte låsa de flesta bilar om det är en nyckel i bilen. Ett skydd mot att av misstag låsa in den och bli strandad...
Så länge de har ett nyckelhål på dörren så kan man.
 
Intressant om att dra släp med elbil.. kanske inte det mest allomfattande testet, men att även en såpass tung och oeffektiv elbil som Chevrolet Silverado är så mycket energieffektivare än motsvarande bensindriven pickup trodde jag inte...
 
T Troberg skrev:
Så länge de har ett nyckelhål på dörren så kan man.
På de flesta bilar så skall man då pilla loss en plastbricka som man inte vill tappa bort. På min och frugans bilar så måste jag dessutom pilla loss nyckeln ur fjärren och använda den separata nyckeln. På min bil rekommenderas dessutom verktyg till att hålla nyckeln.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Intressant om att dra släp med elbil.. kanske inte det mest allomfattande testet, men att även en såpass tung och oeffektiv elbil som Chevrolet Silverado är så mycket energieffektivare än motsvarande bensindriven pickup trodde jag inte...
[media]
Min laddhybrid drar sjukt mycket el även med tomt släp bakom. Kör man på bensin märks det knappt.

Jag misstänker att den höga vikten är till elmotorns fördel, samt till regenereringens fördel.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Min laddhybrid drar sjukt mycket el även med tomt släp bakom. Kör man på bensin märks det knappt.

Jag misstänker att den höga vikten är till elmotorns fördel, samt till regenereringens fördel.
Just regenereringen fick han med i testet också.. om jag inte minns fel körde han 0-60-0 (eller om det var 75 mph) och fullastad drog bilen mindre energi totalt.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Intressant om att dra släp med elbil.. kanske inte det mest allomfattande testet, men att även en såpass tung och oeffektiv elbil som Chevrolet Silverado är så mycket energieffektivare än motsvarande bensindriven pickup trodde jag inte...
[media]
De borde tagit med en dieselbil i testet. Jag har aldrig lyckats fördubbla förbrukningen genom att hänga på ett tungt släp eller en husvagn bakom någon av mina dieselbilar.
 
useless useless skrev:
De borde tagit med en dieselbil i testet. Jag har aldrig lyckats fördubbla förbrukningen genom att hänga på ett tungt släp eller en husvagn bakom någon av mina dieselbilar.
Det var ju i USA, de verkar ha en liten aversion mot diesel ...
I alla fall på "mindre pickuper" dvs vad de kallar "half ton", det man kan klämma in under 3500 kg totalvikt här i Svedala... 3/4 ton börjar det komma dieslar, saker som kräver c-kort här ..
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
På de flesta bilar så skall man då pilla loss en plastbricka som man inte vill tappa bort. På min och frugans bilar så måste jag dessutom pilla loss nyckeln ur fjärren och använda den separata nyckeln. På min bil rekommenderas dessutom verktyg till att hålla nyckeln.
Jag skulle nog säga att man är bra märklig om man inte får en rätt skavande känsla av att lämna sin fossilbil på tomgång medan man går och handlar, det behöver väl knappast diskuteras vidare?
 
  • Gilla
  • Haha
martin43 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.