1 743 633 läst ·
26 151 svar
1744k läst
26,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Snygg reklamfilm iaf.
Den ultimata fördelen med elbilar såhär på sommaren är att man kan köra klimatanläggningen när bilen står parkerad.
När man åker runt mellan affärerna när det är 30 grader varmt och kommer ut till en sval och skön bil varje gång.
När man ska hem från jobbet och bilen har stått och gassat i solen hela dagen eller man kommer till hamnen och det är 1 timme kvar innan man får köra ombord på färjan och det är 35 grader och ingen skugga så långt man kan se.
Då är det skönt att bara ställa in ac:n på 20 grader och titta på alla andra som hänger ut genom fönstrena och håller på och dör.
När man åker runt mellan affärerna när det är 30 grader varmt och kommer ut till en sval och skön bil varje gång.
När man ska hem från jobbet och bilen har stått och gassat i solen hela dagen eller man kommer till hamnen och det är 1 timme kvar innan man får köra ombord på färjan och det är 35 grader och ingen skugga så långt man kan se.
Då är det skönt att bara ställa in ac:n på 20 grader och titta på alla andra som hänger ut genom fönstrena och håller på och dör.
Det kan man med bränslebilar också. Bara ta med reservnyckeln, så lämnar du en i tändningen och använder en för att låsa dörren.P Peter_Ker skrev:Den ultimata fördelen med elbilar såhär på sommaren är att man kan köra klimatanläggningen när bilen står parkerad.
När man åker runt mellan affärerna när det är 30 grader varmt och kommer ut till en sval och skön bil varje gång.
När man ska hem från jobbet och bilen har stått och gassat i solen hela dagen eller man kommer till hamnen och det är 1 timme kvar innan man får köra ombord på färjan och det är 35 grader och ingen skugga så långt man kan se.
Då är det skönt att bara ställa in ac:n på 20 grader och titta på alla andra som hänger ut genom fönstrena och håller på och dör.
Finns ju till och med bilar du kan starta med telefonen. Starta den fem minuter innan du ska iväg, och den har rätt temp när du ska iväg.
Ja verkligen, det vänjer man sig snabbt vid, detsamma på vintern med värme.P Peter_Ker skrev:Den ultimata fördelen med elbilar såhär på sommaren är att man kan köra klimatanläggningen när bilen står parkerad.
När man åker runt mellan affärerna när det är 30 grader varmt och kommer ut till en sval och skön bil varje gång.
När man ska hem från jobbet och bilen har stått och gassat i solen hela dagen eller man kommer till hamnen och det är 1 timme kvar innan man får köra ombord på färjan och det är 35 grader och ingen skugga så långt man kan se.
Då är det skönt att bara ställa in ac:n på 20 grader och titta på alla andra som hänger ut genom fönstrena och håller på och dör.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 412 inlägg
Förutom att tomgångskörning max en minut gäller i ungefär hela Sverige.T Troberg skrev:
Och att det är rätt dåligt för kalla motorer att stå och gå på tomgång.
Och dessutom så kan man numera inte låsa de flesta bilar om det är en nyckel i bilen. Ett skydd mot att av misstag låsa in den och bli strandad...Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 412 inlägg
Intressant om att dra släp med elbil.. kanske inte det mest allomfattande testet, men att även en såpass tung och oeffektiv elbil som Chevrolet Silverado är så mycket energieffektivare än motsvarande bensindriven pickup trodde jag inte...
På de flesta bilar så skall man då pilla loss en plastbricka som man inte vill tappa bort. På min och frugans bilar så måste jag dessutom pilla loss nyckeln ur fjärren och använda den separata nyckeln. På min bil rekommenderas dessutom verktyg till att hålla nyckeln.T Troberg skrev:
Min laddhybrid drar sjukt mycket el även med tomt släp bakom. Kör man på bensin märks det knappt.Dan_Johansson skrev:
Jag misstänker att den höga vikten är till elmotorns fördel, samt till regenereringens fördel.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 412 inlägg
Just regenereringen fick han med i testet också.. om jag inte minns fel körde han 0-60-0 (eller om det var 75 mph) och fullastad drog bilen mindre energi totalt.pacman42 skrev:
De borde tagit med en dieselbil i testet. Jag har aldrig lyckats fördubbla förbrukningen genom att hänga på ett tungt släp eller en husvagn bakom någon av mina dieselbilar.Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 412 inlägg
Det var ju i USA, de verkar ha en liten aversion mot diesel ...useless skrev:
I alla fall på "mindre pickuper" dvs vad de kallar "half ton", det man kan klämma in under 3500 kg totalvikt här i Svedala... 3/4 ton börjar det komma dieslar, saker som kräver c-kort här ..
Jag skulle nog säga att man är bra märklig om man inte får en rätt skavande känsla av att lämna sin fossilbil på tomgång medan man går och handlar, det behöver väl knappast diskuteras vidare?pacman42 skrev: