kisumisu
lilytwig lilytwig skrev:
Är du säker på att det är tele2. Min känsla är att den använder olika nät, beroende på vilket som har bäst täckning. Det fungerar fint även där tele2 täckning är kass.
lilytwig lilytwig skrev:
Enligt Kia FAQ så använder de Vodaphone som operatör. Det är Telenor som driftar det i Sverige.
Vad mysko.
I och för sig har jag skitkass täckning på Telenor 4G och det = Tele2 (vad jag förstått samma master). Hos Telenor har jag dock bäst 3G, men Kia kanske inte stödjer så gammal teknik (dessutom läggs ju 3G ner). I stugan där problemen också uppstår så är det även problem med Telenor.

Kia själv har sagt mig också om Vodafone men att de skulle vara Tele2 i Sverige.
Elisa i Finland.
Min finska Elisa mobil väljer Tele2 när den roamar i Sverige.

Har också fått köra reset väldigt ofta på mina Kia just för att den totalt tappat nätet. Har två Kia en pluginhybrid årsmodell 2020
En elbil årsmodell 2023.

Båda har jag fått resetta.
Har inte ens fungerat i centrala Stockholm "pga nätproblem".

Har även haft fenomenet att jag kommer åt min bil om jag har mobildata på men om jag kör via wifi "connection error". Konstiga fel.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Min finska Elisa mobil väljer Tele2 när den roamar i Sverige.
Med ett utländskt abonnemang kan man väl välja fritt vilken svensk operatör man vill gå via (så länge de har roamingavtal)? Sen är kanske telefonen inställd på att i första hand välja Teoe2, men det borde man kunna ändra på.
 
kisumisu
useless useless skrev:
Med ett utländskt abonnemang kan man väl välja fritt vilken svensk operatör man vill gå via (så länge de har roamingavtal)? Sen är kanske telefonen inställd på att i första hand välja Teoe2, men det borde man kunna ändra på.
Trodde jag också och har varit då förut.
Kanske har nåt med fri roamingavtal inom EU att göra?

Farsan min hade ju för herrens år sedan Comviq Abbonemang och i Finland så valde den alltid mellan Sonera (dagens Telia) eller Radiolinja (dagens Elisa).

Men idag verkar Tele2 (vilket Comviq är ha enbart avtal med Elisa, dock inte helt hundra då min svenska är Telia så kan ej testa).
Min svenska Halebop går bara välja Telia i Finland. Diagram över mobil datatrafik från operatören Elisa i juli, med totala användningen på 54,2 GB.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mobilnätinställningar på en telefon som visar två SIM-kort: Elisa och Halebop, med internet inställt på Elisa och mobil data aktiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mobilskärm som visar en sökning efter tillgängliga nätverksoperatörer med alternativet "Auto-select" avstängt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av en telefon som visar tillgängliga nätverksoperatörer i Finland, med Telia FI 4G vald och andra nätverk som Elisa och DNA listade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mobiltelefoninställning med operatörsval; nätverken Telia FI 4G, Elisa 4G och DNA 4G listas, popup föreslår att aktivera "Auto select".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Säger att jag skulle kunna välja DNA till Halebop. Men går ej registrera i det nätverket. Bara Telia FI som funkar.
Elisa (forbidden = förbjudet nät).
Vet att DNA har full täckning här! Så har inget med det göra!

Nu lite utanför ämnet här igen :)

I Sverige så går mitt finska Elisa bara i Tele2 nät. Väljer jag Telia, Telenor så blir det bara fel fast täckning skulle finnas för Telia.
 
  • Mobilskärm som visar tillgängliga mobilnätverk i Finland, med Telia FI 4G vald, och en registreringsmeddelande synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
De verkar ha snålat in på Roaming hos Telia.
Här i Lettland släpps jag bara in hos LMT vilket är Telias dotterbolag.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
K karlmb skrev:
De verkar ha snålat in på Roaming hos Telia.
Här i Lettland släpps jag bara in hos LMT vilket är Telias dotterbolag.
Precis så är det med Telia i Finland fast där heter det ju Telia (bytte namn och ägare från Sonera).

Funderar just att har det med Roaming att göra när den är fri inom EU?

Var ett himmla liv i Finland just av roaming att de kommer höja priserna, införas datatak o allt möjligt som det är i andra EU länder. Tur att det inte blev så i alla fall 😎

Det här har dock hänt mig i Sverige
Textmeddelande med information om roaminggräns, 0,5 Mbit/s hastighetsbegränsning efter 50 GB i Finland och Baltikum, text på finska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dvs roaming max 50Gb/mån. Men det roliga nätet stäng INTE av utan fortsätter 0.5Mbit.
Perfekt att ha för att t ex WhatsApp, bankärenden, swish mm går att använda helt utan större problem 👌 medans det är ju helt kört hos svenska operatörer när surfkvoten är nådd.

Är på finsk nät som nu så är det inga kvoter överhuvudtaget 🥳
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Funderar just att har det med Roaming att göra när den är fri inom EU?
Roamingen är inte fri. Den får inte kosta mer än i hemlandet, men operatörerna får begränsa hur mycket data man får.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
useless useless skrev:
Roamingen är inte fri. Den får inte kosta mer än i hemlandet, men operatörerna får begränsa hur mycket data man får.
Men är det ok med en enda roamingoperatör?
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Men är det ok med en enda roamingoperatör?
Kanske... Det väsentliga är att det inte får bli dyrare.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kanske... Det väsentliga är att det inte får bli dyrare.
Fast det kan ju bli betydligt sämre täckning än om man har tillgång till 3-4 operatörer.
Hmm, undrar om ekonomerna tänkt igenom detta? Bortsett från extremprissättning innan regleringen så fick ju alla operatörer lite inkomster av alla turister mm.
Och i dessa tider är ju roaming rätt bra i händelse av sabotage mm.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
useless useless skrev:
Roamingen är inte fri. Den får inte kosta mer än i hemlandet, men operatörerna får begränsa hur mycket data man får.
Nej det är det inte.

Tror det här kostar operatörer väldigt mycket. Men kostnaden blir ju minimal om samma operatör finns i flera lönder t ex Telia.

Sen har väl andra kommit överens om pris.

Jag själv tycker det här är bra med prissättningen. Förut var det ju horribla priser spec på data.

Däremot borde EU sätta liknande krav på telefonsamtal. Dessa är fortsatt svindyrt från mobil (vanliga samtal, alla vill inte använda WhatsApp, Messenger etc). Prissammanställning för samtal från Sverige till Finland, abonnemang och kontantkort kostar 2.60 kr/min.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här skulle finnas nåt att göra åt.
Jag själv går runt problemet med ett finskt nummer. Har fria samtal och roaming = samma pris som i hemlandet. 😁

Likaså är jag i Finland som jag nu är så ringer jag till Sverige med det svenska numret fast jag roamar!
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag gillar räckvidden på sommaren.
Audi Q4 e-tron laddningsstatus 78%, räckvidd 468 km, uppdaterat för 4 timmar sedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

60 mil på full tank duger för mig. 👌
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
P Peter_Ker skrev:
Jag gillar räckvidden på sommaren.
[bild]
60 mil på full tank duger för mig. 👌
Precis för det flesta av oss räcker det detta gott och väl.

De flesta sover över någonstans när man kört denna sträckan t ex Hotell där man laddar sen bilen under natten.

Enda gången det kan bli problem är om man besöker långväga vänner o släkt på nåt ställe där det ej går ladda.

Men för de flesta räcker detta ju gott och väl även om de bara hemmaladdar.
Har själv en elbil som har betydligt mindre batteri. Klarar för de mesta mina behov endast med hemmaladdning 👌
Annat var det ju med hybriden där elen tog slut redan efter 5mil.

Där kunde de bli även konflikter som man nu med elbil kan undvika.
Vissa elbilister gillar ju inte att man prioriterar ladda sin hybrid, vissa släktingar gillar ju inte att man mormors laddar osv evigt letande på laddplatser. För man ville ju köra med el ändå!

Men så illa är det ju inte med riktig modern elbil (ska kanske läggas till modern).

Sen tar de flesta moderna elbilarna inte lång tid att snabbladda heller. Detta är dock onödigt dyrt i Sverige ...

Roligare är det också köra elbil.

Den enda nackdelen jag hittils har där dieseldrift vinner (även mot bensin) är att man kan vara tung på gasen.
På elbil märks det direkt på förbrukningen när man kör över 100km/h.
 
Redigerat:
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
D
Detta är kanske svaret på elbilsfrågan, verkar fin, Huawei Maextro S800
 
Jag visste inte att elbilsfrågan formulerades: Vad krävs för att kinesiska staten ska få registrera allt inte bara om dina barn utan även om dig?
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag visste inte att elbilsfrågan formulerades: Vad krävs för att kinesiska staten ska få registrera allt inte bara om dina barn utan även om dig?
Men vilket jäkla åk!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.