1 742 519 läst ·
26 109 svar
1743k läst
26,1k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skiter fullständigt i vad andra tjänar och förutsättningar för att köpa elbil, förstår inte varför😂L L Jan skrev:
Utgår bara från egna förutsättningar.
Att bilen ska klara varvrekord är ju en kompromiss...T TommyC skrev:Varvrekordet på Nürnburg ring sattes 2018 av en Porsche 919 Evo hybrid med V4 och elmotor. Säkert många kompromisser där också men varför tror du att dom inte valde en rak sexa? Jag gissar att den högre vikten hade försämrat prestanda jämfört med V4.
Rak sexa har sina fördelar men dit hör inte vikten så visst är det en kompromiss.
Den blir inte så bra på annat..
Ingen vill ha en V4 i en bil sedan SAAB försökte.
Inte aldrig. För offentligt anställda kan du begära ut lönerna. I övrigt håller jag med.L L Jan skrev:
P Pin skrev:
Och Ratsit och andra skojare tar betalt för "lönekoll" vilket är båg. Man kan lika gärna själv kolla förvärvsinkomsten.K karlmb skrev:
Och Ford, i 15 år
Redigerat:
Även F1 är ju en kompromiss, det blev väl tydligt även när det var andra regleringar, den bilen som kördes "flat out" i kvalet ställdes om för att vara körbar ett helt lopp, kompromisser i bägge fallen.T TommyC skrev:
Byt till nya appen så har du mer roligheter också.BigR skrev:
Jag vet inte hur de olika tillverkarnas appar ser ut men Kia Connect funkar bra. Låsa, låsa upp, klimatstyrning, fönster osv. Vad behöver man egentligen?
Har inte provat den nya appen som bara heter Kia.
Bästa funktionen är att komma till en sval bil på parkeringen utanför köpcentret när det är +28C och solen gassar 👍.
[bild]
Snabbgenväg på klockan rekommenderas. Så går det ännu fortare att ställa klimat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jadå.Nötegårdsgubben skrev:
Jag har Peugeot, och deras app för detta suger verkligen.
Den är absolut genomusel och funkar sällan, och har en massa begränsningar och påhitt som jag både hatar och ifrågasätter.
Men endast av anledningen att jag måste kämpa och lida med denna app, för att det finns naturligtvis inget alternativ, så kämpar jag på med den.
Men med det sagt, så JA, ibland lyckas jag slå på värme eller kyla ett tag innan avfärd, och jag väljer helt enkelt "konditionering", och bilen väljer själv att värma eller kyla, beroende på vad som behövs.
Det funkar bra - när det funkar.
Men usel app, jag är relativt nöjd med bilen, mycket nöjd över vissa saker, lite missnöjd över annat, men att appen är så kass drar ner betyget rejält.
Jag skulle varna alla att köpa en Peugeot för just detta, dvs inte att man absolut ska avstå ett köp, men att man ska fundera på hur viktig appens funktion är.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 954 inlägg
Och det finns väl fullgoda alternativ till Peugeot då som var vettig app?Mikael_L skrev:
Jadå.
Den är absolut genomusel och funkar sällan, och har en massa begränsningar och påhitt som jag både hatar och ifrågasätter.
Men endast av anledningen att jag måste kämpa och lida med denna app, för att det finns naturligtvis inget alternativ, så kämpar jag på med den.
Men med det sagt, så JA, ibland lyckas jag slå på värme eller kyla ett tag innan avfärd, och jag väljer helt enkelt "konditionering", och bilen väljer själv att värma eller kyla, beroende på vad som behövs.
Men usel app, jag är relativt nöjd med bilen, mycket nöjd över vissa saker, lite missnöjd över annat, men att appen är så kass drar ner betyget rejält.
Jag skulle varna alla att köpa en Peugeot för just detta, dvs inte att man absolut ska avstå ett köp, men att man ska fundera på hur viktig appens funktion är.
Jag har ingen app till min "antika" bil, inget jag egentligen saknar förutom kanske att hålla igång AC ibland när man parkerar kort med folk kvar i bilen. Elbil.. ställa in SOC och laddtid över natten, men det går ju också att styra från boxens app.
Alla har inte box-app och AC-boxar kan inte alltid läsa SOC på bilen.Rabbithole skrev:
Och det finns väl fullgoda alternativ till Peugeot då som var vettig app?
Jag har ingen app till min "antika" bil, inget jag egentligen saknar förutom kanske att hålla igång AC ibland när man parkerar kort med folk kvar i bilen. Elbil.. ställa in SOC och laddtid över natten, men det går ju också att styra från boxens app.
Själv är jag mest besviken när inget är opensource. Tom simkort (eller esim eller vad det nu än är är inbyggt).Mikael_L skrev:
Jadå.
Problemet med Kia är att den går på Fel2 (Tele2). Funkar kalas i Finland men skitdåligt hemma då jag knappt har täckning. Finska Elisa har ju toppenkvalitet men den kvaliten saknar ju svenska Tele2 tyvärr. Märker jag på min mobil också som väljer Tele2 i Sverige på roaming. Skitdålig data anslutning hos Tele2 även fast det skulle finnas täckning.
Men allt är ju säkert avtal och kunna även så småningom ta betalt av bilanvändaren av tjänster som ännu ingår.
Är du säker på att det är tele2. Min känsla är att den använder olika nät, beroende på vilket som har bäst täckning. Det fungerar fint även där tele2 täckning är kass.kisumisu skrev:
Själv är jag mest besviken när inget är opensource. Tom simkort (eller esim eller vad det nu än är är inbyggt).
Problemet med Kia är att den går på Fel2 (Tele2). Funkar kalas i Finland men skitdåligt hemma då jag knappt har täckning.
Men allt är ju säkert avtal och kunna även så småningom ta betalt av bilanvändaren av tjänster som ännu ingår.
Enligt Kia FAQ så använder de Vodaphone som operatör. Det är Telenor som driftar det i Sverige.kisumisu skrev:
Själv är jag mest besviken när inget är opensource. Tom simkort (eller esim eller vad det nu än är är inbyggt).
Problemet med Kia är att den går på Fel2 (Tele2). Funkar kalas i Finland men skitdåligt hemma då jag knappt har täckning. Finska Elisa har ju toppenkvalitet men den kvaliten saknar ju svenska Tele2 tyvärr. Märker jag på min mobil också som väljer Tele2 i Sverige på roaming. Skitdålig data anslutning hos Tele2 även fast det skulle finnas täckning.
Kikade elbilmagasinets senaste video om Zeekr 7x och bilen i sig kan man väl tycka lite vad som helst om, men satan vad den laddar på. Toppar på över 400kW på Cirkle K och fortsätter över 350 ganska länge, även uppe på 87% så tuffar den på i över 100kW.