1 821 886 läst ·
27 232 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 692 inlägg
Jo, precis. Kostnaden drar iväg när farten ökarP Pligg85 skrev:Så är det. Tyckte dock att bilens logg säger under 1,6 kWh per mil medan verkligheten pekar på 2.0 kWh per mil. Men har ju hellre förlusterna i överföringen och hoppas på bilens estimat stämmer bra överens hela registret ner till 0%
Vid 2 kWh per mil är man ju uppe i 1,8 kronor per mil i drivmedelskostnad netto. Uscha. 😅
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Behöver man verkligen ha provat för att veta huruvida det passar ens användningsfall?D djac skrev:
Är det inte därför det finns de som testar och utvärderar bilar ur alla möjliga aspekter, för att man ska kunna dra vettiga slutsater INNAN man köpte en bil?
För egen del så har jag om inte krav, så åtminstone önskemål, att bilen ska kunna köras kontinuerligt i 4 timmar i motorvägsfart under sydsvenskt vinterväder. Jag vet inte om det finns elbilar i rimlig prisklass som klarar det.
/C
Med tanke på att det inte finns nya elbilar i rimlig prisklass så kan det bli svårt.C Costanza skrev:Behöver man verkligen ha provat för att veta huruvida det passar ens användningsfall?
Är det inte därför det finns de som testar och utvärderar bilar ur alla möjliga aspekter, för att man ska kunna dra vettiga slutsater INNAN man köpte en bil?
För egen del så har jag om inte krav, så åtminstone önskemål, att bilen ska kunna köras kontinuerligt i 4 timmar i motorvägsfart under sydsvenskt vinterväder. Jag vet inte om det finns elbilar i rimlig prisklass som klarar det.
/C
Nya Tesla Y skulle väl kunna klara det kanske. Samma prisklass som det mesta folk ändå tycker är rimligt prissatta.
Vad är det i den extrema räckvidden som gör att man bör komma 50 mil i sämre förhållanden?
Bättre att säkra infrastrukturen som alla kan ha del av än att bygga onödigt dyra bilar för tidigt för gemene man.
Elförbrukningen lär inte gå ner dramatisk, vi bygger bilar med lågt motstånd redan och verkningsgrad i motorerna är hög.
Några år till så tar fler bilar 500-600 kW och inte är lika känsliga på temperatur.
En bensträckare på någon minut tar dig 25 mil till.
Då måste bensinälskarna börja tänka om och toppa tanken hela tiden för att ligga steget före.
Har de halvtank så är de likvärdiga med en laddad elbil och elbilen börjar få fler och fler laddplatser medan pumpar försvinner.
Helt plötsligt får de kanske köra omvägar för en pump och lägga samma minuter som en elbil på ett stopp.
Trevliga köregenskaper och utseende, men ack så trång i förarsätet och dålig sikt utåt för egen delFredrikR skrev:
Vi hittade en var på vägen hem jag och frun, men dom satt inte lika centralt placerade som vi var vana med från V90n. 😇Storsockret skrev:
Jag åker själv i bilen minst 75% av tiden så jag tror och hoppas att inte det mindre formatet kommer straffa sig.
Ja det beror väl på vart man placerar armstödet, för mig blev det i teorin två men i praktiken nollFredrikR skrev:
Betraktas det verkligen som ”extrem räckvidd”?P Pligg85 skrev:Med tanke på att det inte finns nya elbilar i rimlig prisklass så kan det bli svårt.
Nya Tesla Y skulle väl kunna klara det kanske. Samma prisklass som det mesta folk ändå tycker är rimligt prissatta.
Vad är det i den extrema räckvidden som gör att man bör komma 50 mil i sämre förhållanden?
Bättre att säkra infrastrukturen som alla kan ha del av än att bygga onödigt dyra bilar för tidigt för gemene man.
Elförbrukningen lär inte gå ner dramatisk, vi bygger bilar med lågt motstånd redan och verkningsgrad i motorerna är hög.
Några år till så tar fler bilar 500-600 kW och inte är lika känsliga på temperatur.
En bensträckare på någon minut tar dig 25 mil till.
Då måste bensinälskarna börja tänka om och toppa tanken hela tiden för att ligga steget före.
Har de halvtank så är de likvärdiga med en laddad elbil och elbilen börjar få fler och fler laddplatser medan pumpar försvinner.
Helt plötsligt får de kanske köra omvägar för en pump och lägga samma minuter som en elbil på ett stopp.
För egen del så kör jag till vardags korta sträckor, men emellanåt ”hem” till där släkten bor ca 35 mil/3.75h bort. De 3h45m kör jag ibland i ett sträck, viket för mig är fullt rimligt, men mycket ”längre” vill jag nog inte sträckköra. Således tänker jag att 4h är ett rimligt mål att kunna köra under batterimässigt svåra förhållanden.
Vill påpeka att jag inte är elbilshatare bara för att jag har krav/önskemål.
För mig är det fullt rimligt att vilja kunna ha samma frihet att välja mina körsträckor utifrån vad som passar mig som förare, och inte vad bilens egenskaper tvingar mig till.
/C
4 timmars körning i 60 eller 70 km/h finns det väldigt många elbilar som fixar.C Costanza skrev:
4 timmar i 120 km/h, då blir det väldigt smalt utbud - och dyrt.
Men jag håller med dig, en 35 mils resa skulle jag själv vilja klara av i ett sträck.
MEN, om detta var ett specialfall av resa som jag bara gör en gång per år, eller kanske 5-10 ggr per, och i övrigt alltid klarar mig med en räckvidd på 20 mil, så skulle jag kanske inte tycka att en 200.000 dyrare bil var värt denna lilla bekvämlighet.
Så är det. I slutändan blir det en kompromiss. Vad är det värt att täcka ytterlighetsfallen.Mikael_L skrev:
4 timmars körning i 60 eller 70 km/h finns det väldigt många elbilar som fixar.
4 timmar i 120 km/h, då blir det väldigt smalt utbud - och dyrt.
Men jag håller med dig, en 35 mils resa skulle jag själv vilja klara av i ett sträck.
MEN, om detta var ett specialfall av resa som jag bara gör en gång per år, eller kanske 5-10 ggr per, och i övrigt alltid klarar mig med en räckvidd på 20 mil, så skulle jag kanske inte tycka att en 200.000 dyrare bil var värt denna lilla bekvämlighet.
Jag blir dock lite ”triggad” när jag ser inlägg som går ut på att man skulle vara en bakåträvare eller mindre vetande för att man inte sjunger elbilens lov.
Det är ju uppenbart att mitt önskemål att kunna köra 4h utan stopp klaras av vilken fossilbil som helst, men är undantag bland elbilarna.
Detta stör mig lite, då jag önskar att det är mina begränsningar som förare som ska diktera när det är dags att ta paus, och inte maskinen som förflyttar mig.
Men tydligen är man socialist eller avundsjuk eller nåt om man tycker så…
/C
Vet inte om jag skulle kalla det bakåtsträvande, men om man nu ska köpa en ny bil och den enda kompromissen man kommer behöva göra om man skaffar elbil är att stanna 10-15 minuter på sina två resor (exempel) under det kallaste delen av året så kanske man iallafall är lite ovillig till förändring.
Men det får man såklart vara och det är bara man själv som kan bestämma hur man vill göra. Men jag tror det är många som är lite tvära av ren princip och skulle klara sig galant. Ska ovilligt erkänna att jag var där själv ganska länge 😅
Sen tycker jag också att 35 mil borde man komma, och jag tror att 35-40 på vinter är en ganska bra sweetspot för att sen fokusera på snabbare laddning. Det skulle göra bra skillnad om ett laddstopp är 5-10 minuter istället för 10-20 min.
Men det får man såklart vara och det är bara man själv som kan bestämma hur man vill göra. Men jag tror det är många som är lite tvära av ren princip och skulle klara sig galant. Ska ovilligt erkänna att jag var där själv ganska länge 😅
Sen tycker jag också att 35 mil borde man komma, och jag tror att 35-40 på vinter är en ganska bra sweetspot för att sen fokusera på snabbare laddning. Det skulle göra bra skillnad om ett laddstopp är 5-10 minuter istället för 10-20 min.
Redigerat:
Förändring är en sak, försämring en annan.Storsockret skrev:
Vet inte om jag skulle kalla det bakåtsträvande, men om man nu ska köpa en ny bil och den enda kompromissen man kommer behöva göra om man skaffar elbil är att stanna 10-15 minuter på sina två resor (exempel) under det kallaste delen av året så kanske man iallafall är lite ovillig till förändring.
Men det får man såklart vara och det är bara man själv som kan bestämma hur man vill göra.
Jag ska inte generalisera och säga att alla är sådana, men det är inte ovanligt för mig att stöta på elbilsförespråkare som inte ens kan erkänna att det i vissa aspekter är en försämring.
Jag inser att det finns mängder med fördelar gällande driftskostnader, men att inte låtsas om de nackdelar som finns (för somliga) tycker jag inte är rättvisande.
/C
