1 822 047 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 230 inlägg
Porsche Taycan och Audi E-tron GT har två växlar på bakaxeln. Men jag tror inte att man kan växla manuellt. Det finns ju på många områden en trend av att efterlikna förbränningsmotorbilarnas nackdelar i elbilar. Trycka på en knapp för att starta. Den kryper framåt med uppsläppt gaspedal som en gammaldags automatlåda. Artificiellt slöa ner gaspådraget. Konstgjort ljud för att den inte skall vara för tyst. Så det kanske bara är logiskt att någon gör en elbil med manuell växellåda också.Nötegårdsgubben skrev:
Manuell hur då? Det finns väl i princip ingen elbil med mer än en växel framåt?
Jag hade en gång i tiden en Subaru Legacy, som ju har en steglös konisk växellåda. Där hade man fejkat växellägen så att man kunde styra det i steg ändå (eller uppleva att man gjorde det). Men på en elbil finns väl inte ens det, så är det full fejk då?
Medlem
· Uppland
· 2 526 inlägg
Digitala växlar och digitalt motorljud ska det va!
Alriks bilar: ”Nya faceliftade Kia EV6 finns i tre versioner och har blivit rejält mycket bättre, med bland annat ett större batteri och ännu snabbare laddning. Mest spektakulär är GT med virtuella växlar och 650 hk - till ett bra pris!”
Hur står sig EV6 mot konkurrenterna – och bör man byta upp sig?
Alriks bilar: ”Nya faceliftade Kia EV6 finns i tre versioner och har blivit rejält mycket bättre, med bland annat ett större batteri och ännu snabbare laddning. Mest spektakulär är GT med virtuella växlar och 650 hk - till ett bra pris!”
Hur står sig EV6 mot konkurrenterna – och bör man byta upp sig?
På semester i Finland nu
Motonet 0.18€ kWh (dock 11kw)
Lidl 0.29€ kwh (50kw)
ABC 0.39€ kwh
Dock inte min bil utan en Tesla
Min bil
Men skitnöjd ändå.
Roligt åka i Finland. Tråkigt bara när Sverige inte kommit lika långt och har en hemsk prissättning. Finns dessutom laddare stortsett överallt.
257KR har det nu gått
650KM
Okej bilen var fullt laddat hemma så säg med elpriset 1kr ca 320KR.
Visst det är sommar. Men AC på för fullt och kan inte säga att jag körde direkt sparsamt heller när jag ibland var uppe i 150 i omkörningar 😂
Motonet 0.18€ kWh (dock 11kw)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lidl 0.29€ kwh (50kw)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ABC 0.39€ kwh
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men skitnöjd ändå.
Roligt åka i Finland. Tråkigt bara när Sverige inte kommit lika långt och har en hemsk prissättning. Finns dessutom laddare stortsett överallt.
257KR har det nu gått
650KM
Okej bilen var fullt laddat hemma så säg med elpriset 1kr ca 320KR.
Visst det är sommar. Men AC på för fullt och kan inte säga att jag körde direkt sparsamt heller när jag ibland var uppe i 150 i omkörningar 😂
Redigerat:
Byggveteran
· 2 742 inlägg
Mg Marvel performance är också 2 växlad.Nötegårdsgubben skrev:
Manuell hur då? Det finns väl i princip ingen elbil med mer än en växel framåt?
Jag hade en gång i tiden en Subaru Legacy, som ju har en steglös konisk växellåda. Där hade man fejkat växellägen så att man kunde styra det i steg ändå (eller uppleva att man gjorde det). Men på en elbil finns väl inte ens det, så är det full fejk då?
H HenrikHuslöse skrev:
Vettig prissättning! Det är väl utveckat ladd i Finland, ej Teslas fimns lite dåligt med Tesla laddare. Har kört i stora delar av Finland i jobbet.kisumisu skrev:
På semester i Finland nu
Motonet 0.18€ kWh (dock 11kw)
[bild]
Lidl 0.29€ kwh (50kw)
[bild][bild]
ABC 0.39€ kwh
[bild]
[bild]
[bild][bild][bild] Dock inte min bil utan en Tesla
[bild] Min bil
Men skitnöjd ändå.
Roligt åka i Finland. Tråkigt bara när Sverige inte kommit lika långt och har en hemsk prissättning. Finns dessutom laddare stortsett överallt.
257KR har det nu gått
650KM
Okej bilen var fullt laddat hemma så säg med elpriset 1kr ca 320KR.
Visst det är sommar. Men AC på för fullt och kan inte säga att jag körde direkt sparsamt heller när jag ibland var uppe i 150 i omkörningar 😂
OFf topic )- seriös fråga): vad finns att göra där på semestern? (Förutom lite sevärdheter i Helsingfors?) Skog som i Småland och Norrland överallt. Knappt någon turistinfo, kass service och inga rastplatser med info längs vägarna. Finland liknar Sverige, men känns tråkigare. Folket är ofta blyga och inte så pratsamna så det är svårt att få kontakt och fråga.
Japp och bra infrastruktur finns också.L L Jan skrev:Vettig prissättning! Det är väl utveckat ladd i Finland, ej Teslas fimns lite dåligt med Tesla laddare. Har kört i stora delar av Finland i jobbet.
OFf topic )- seriös fråga): vad finns att göra där på semestern? (Förutom lite sevärdheter i Helsingfors?) Skog som i Småland och Norrland överallt. Knappt någon turistinfo, kass service och inga rastplatser med info längs vägarna. Finland liknar Sverige, men känns tråkigare. Folket är ofta blyga och inte så pratsamna så det är svårt att få kontakt och fråga.
Allt det här dessutom på bara ett par år.
Men det är väl när man i Sverige har möten och diskussioner innan nåt händer 😂 plus man har en jantelag att alla bilister ska minsann betala lika mycket...plus näven i fickan grejen.
Haha beror ju på vad man är ute efter och var man bor. Du bor säkert i södra Sverige. Tycker precis tvärtom att Sverige är bara skog ovanför Stockholm. Men laddinfrastrukturen är helt kaos i Stockholm dock!
Nu besöker jag mest släkt o vänner.
https://100syyta.fi/
Dock på finska, här kan jag tycka det är trist när det dålig information på svenska.
I Vasa pratas det dock svenska
https://www.vaasa.fi/sv/se-och-upplev/sevardheter-och-besoksmal/
Mera norrut
https://santaclausvillage.info/
https://ranuaresort.com/
Redigerat:
Sant men översättningar blir lite tokigt ibland.T TommyC skrev:
Sen är Finland tvåspråkigt land. Ändå föredrar man tyvärr engelska som de andraspråket.
Detsamma gäller dock även Sverige. Tornedalen har flera officiella språk men det är ungefär svenska och engelska som är andraspråket.
Sedan om man är turist går det över till engelska 😡
Obs jag har inget emot engelska. Men på en Estlandsresa blev jag riktigt irriterad när ingen pratade estniska. Började prata med folk ryska och då fick jag svar på ryska 🥳 ironiskt också när man där kan prata fiendes språk men nordiska språken vrängs direkt till engelska.
O nej jag gillar engelska. Ser engelska tv program, youtube, har tom bilen och mobilen inställt till just engelska.
Men såhär annars tycker jag det är lite dåligt att man inte kan ens anstränga sig det minsta att lära sig grannlandets språk åtminstone i dessa serviceyrken!
Ps. Förlåt för min offtopic (haha också ett engelskt ord).
Redigerat:
Titta en gång till, av någon anledning är det oftast ljusinställningen, för lätt att komma åt från menyerna?T TommyC skrev:
