@Grok, är BYD en lastbil eller en sportbil med flera växlar framåt?

😉

Edit: Sorry Grok, visste inte att det fanns en användare här med det namnet.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Manuell hur då? Det finns väl i princip ingen elbil med mer än en växel framåt?

Jag hade en gång i tiden en Subaru Legacy, som ju har en steglös konisk växellåda. Där hade man fejkat växellägen så att man kunde styra det i steg ändå (eller uppleva att man gjorde det). Men på en elbil finns väl inte ens det, så är det full fejk då?
Porsche Taycan och Audi E-tron GT har två växlar på bakaxeln. Men jag tror inte att man kan växla manuellt. Det finns ju på många områden en trend av att efterlikna förbränningsmotorbilarnas nackdelar i elbilar. Trycka på en knapp för att starta. Den kryper framåt med uppsläppt gaspedal som en gammaldags automatlåda. Artificiellt slöa ner gaspådraget. Konstgjort ljud för att den inte skall vara för tyst. Så det kanske bara är logiskt att någon gör en elbil med manuell växellåda också.
 
  • Haha
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
"Automatisk" jo tack. Hur f-n ska bilen veta vart jag vill? Model X vet inte i min erfarenhet.
Vad har du citerat?
Det är inget jag skrivit👎
 
A AndersS skrev:
Vad har du citerat?
Det är inget jag skrivit👎
Men vad skumt. Jag hade citerat Andreas_hansson men något blev fel.
 
BigR
Digitala växlar och digitalt motorljud ska det va!

Alriks bilar: ”Nya faceliftade Kia EV6 finns i tre versioner och har blivit rejält mycket bättre, med bland annat ett större batteri och ännu snabbare laddning. Mest spektakulär är GT med virtuella växlar och 650 hk - till ett bra pris!”
Hur står sig EV6 mot konkurrenterna – och bör man byta upp sig?

 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
BigR BigR skrev:
Digitala växlar och digitalt motorljud ska det va!
Får man välja ljudspår efter vilken motor man vill låta som för dagen? Kan man inte få en rökmaskin också? Så att man efterliknar avgaserna på en förbränningsmotorbil.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
BigR
A Avemo skrev:
Får man välja ljudspår efter vilken motor man vill låta som för dagen? Kan man inte få en rökmaskin också? Så att man efterliknar avgaserna på en förbränningsmotorbil.
Du måste väl jailbreaka den 😄
 
BigR BigR skrev:
Du måste väl jailbreaka den 😄
Och lägga in ljudspår från en Solex moped kanske.
 
kisumisu
På semester i Finland nu
Motonet 0.18€ kWh (dock 11kw)
Display på laddstation i Finland, visar laddat 9,5 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lidl 0.29€ kwh (50kw)
Skylt för Lidl synlig bakom flera träd och stolpar på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Laddningsstationens skärm visar 21% batteri, 0,413 kWh förbrukat, 43 kW effekt och en laddningstid på 49 sekunder. Text på finska: "Lataus käynnissä".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ABC 0.39€ kwh
Laddstolpe i Finland visar priset 0,39 € per kWh för CCS-laddning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärm på ABC-laddstation i Finland med val av laddningsplatser, vissa markerade som upptagna och andra som lediga, betalalternativ visas nederst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två elbilar står parkerade och laddas vid en laddstation i Finland under en solnedgång, med omgivande skog och byggnader i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilar parkerade vid en laddstation i Finland, omgivna av träd och klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en laddstation för elbilar som visar 122 kW och 43% laddning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dock inte min bil utan en Tesla
Bild av bilens laddningstid, visar 30 minuter kvar till 90% med nuvarande laddning på 68%. En grön ikon för laddning syns också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min bil

Men skitnöjd ändå.
Roligt åka i Finland. Tråkigt bara när Sverige inte kommit lika långt och har en hemsk prissättning. Finns dessutom laddare stortsett överallt.

257KR har det nu gått
650KM

Okej bilen var fullt laddat hemma så säg med elpriset 1kr ca 320KR.

Visst det är sommar. Men AC på för fullt och kan inte säga att jag körde direkt sparsamt heller när jag ibland var uppe i 150 i omkörningar 😂
 
Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Manuell hur då? Det finns väl i princip ingen elbil med mer än en växel framåt?

Jag hade en gång i tiden en Subaru Legacy, som ju har en steglös konisk växellåda. Där hade man fejkat växellägen så att man kunde styra det i steg ändå (eller uppleva att man gjorde det). Men på en elbil finns väl inte ens det, så är det full fejk då?
Mg Marvel performance är också 2 växlad.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Ett fåtal elbilar har växellåda med två steg eftersom man når motorns maxvarv i hög fart. De jag känner till är Porsche Taycan och några prototyper till Tesla Roadster samt diverse hemmabyggen. Kan finnas fler.
kisumisu kisumisu skrev:
På semester i Finland nu
Motonet 0.18€ kWh (dock 11kw)
[bild]
Lidl 0.29€ kwh (50kw)
[bild][bild]
ABC 0.39€ kwh
[bild]
[bild]
[bild][bild][bild] Dock inte min bil utan en Tesla
[bild] Min bil

Men skitnöjd ändå.
Roligt åka i Finland. Tråkigt bara när Sverige inte kommit lika långt och har en hemsk prissättning. Finns dessutom laddare stortsett överallt.

257KR har det nu gått
650KM

Okej bilen var fullt laddat hemma så säg med elpriset 1kr ca 320KR.

Visst det är sommar. Men AC på för fullt och kan inte säga att jag körde direkt sparsamt heller när jag ibland var uppe i 150 i omkörningar 😂
Vettig prissättning! Det är väl utveckat ladd i Finland, ej Teslas fimns lite dåligt med Tesla laddare. Har kört i stora delar av Finland i jobbet.

OFf topic )- seriös fråga): vad finns att göra där på semestern? (Förutom lite sevärdheter i Helsingfors?) Skog som i Småland och Norrland överallt. Knappt någon turistinfo, kass service och inga rastplatser med info längs vägarna. Finland liknar Sverige, men känns tråkigare. Folket är ofta blyga och inte så pratsamna så det är svårt att få kontakt och fråga.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
kisumisu
L L Jan skrev:
Vettig prissättning! Det är väl utveckat ladd i Finland, ej Teslas fimns lite dåligt med Tesla laddare. Har kört i stora delar av Finland i jobbet.

OFf topic )- seriös fråga): vad finns att göra där på semestern? (Förutom lite sevärdheter i Helsingfors?) Skog som i Småland och Norrland överallt. Knappt någon turistinfo, kass service och inga rastplatser med info längs vägarna. Finland liknar Sverige, men känns tråkigare. Folket är ofta blyga och inte så pratsamna så det är svårt att få kontakt och fråga.
Japp och bra infrastruktur finns också.
Allt det här dessutom på bara ett par år.

Men det är väl när man i Sverige har möten och diskussioner innan nåt händer 😂 plus man har en jantelag att alla bilister ska minsann betala lika mycket...plus näven i fickan grejen.

Haha beror ju på vad man är ute efter och var man bor. Du bor säkert i södra Sverige. Tycker precis tvärtom att Sverige är bara skog ovanför Stockholm. Men laddinfrastrukturen är helt kaos i Stockholm dock!

Nu besöker jag mest släkt o vänner.

https://100syyta.fi/

Dock på finska, här kan jag tycka det är trist när det dålig information på svenska.

I Vasa pratas det dock svenska
https://www.vaasa.fi/sv/se-och-upplev/sevardheter-och-besoksmal/

Mera norrut
https://santaclausvillage.info/
https://ranuaresort.com/
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Öppnar man den Finska sidan i Google så finns översättning en högerklickning bort.
 
kisumisu
T TommyC skrev:
Öppnar man den Finska sidan i Google så finns översättning en högerklickning bort.
Sant men översättningar blir lite tokigt ibland.

Sen är Finland tvåspråkigt land. Ändå föredrar man tyvärr engelska som de andraspråket.

Detsamma gäller dock även Sverige. Tornedalen har flera officiella språk men det är ungefär svenska och engelska som är andraspråket.

Sedan om man är turist går det över till engelska 😡
Obs jag har inget emot engelska. Men på en Estlandsresa blev jag riktigt irriterad när ingen pratade estniska. Började prata med folk ryska och då fick jag svar på ryska 🥳 ironiskt också när man där kan prata fiendes språk men nordiska språken vrängs direkt till engelska.

O nej jag gillar engelska. Ser engelska tv program, youtube, har tom bilen och mobilen inställt till just engelska.
Men såhär annars tycker jag det är lite dåligt att man inte kan ens anstränga sig det minsta att lära sig grannlandets språk åtminstone i dessa serviceyrken!

Ps. Förlåt för min offtopic (haha också ett engelskt ord).
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D
T TommyC skrev:
Att det är 0 krav på service syns i statistiken från bilprovning i flera länder. Visst är det trist att åka motorväg men att räkna till 200 laddare gör det väl knappast roligare eller? Kanske är det laddångesten som lyser igenom.
Titta en gång till, av någon anledning är det oftast ljusinställningen, för lätt att komma åt från menyerna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.