D
L L Jan skrev:
Rät

De som klagar på el-bil som själva inte har haft någon el-bil kanske har inte fel, de är ute och cyklar.

???
Jag skriver inte om dig. Världen cirkulerar inte runt om kring dig. Kör du vidare i din V70 och vid nästa bilbyte blir det el-bil. Det finns el-bilar för mindre än 500K , även leasing. Även begagnat, finns fina beg Tesla för 200K.

Har själv aldrig haft någon ny bil, för dyrt tycker jag. Bättre att andra får ta första kostnadssmällen och sponsra mig, är ju jättebra, så som jag ser det. Kanske parasitiskt tänkande? 😉😅
Som gammal Mercedesförare är jag van, jag har under alla år fått förklarat för mig att det är en väldigt dålig bil, mest av Volvoförare man alltid av någon som helt saknar erfarenhet av bilarna.

Nu är det elbil, igen av folk som verkligen inte har en aning, jag är som sagt van.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D djac skrev:
Som gammal Mercedesförare är jag van, jag har under alla år fått förklarat för mig att det är en väldigt dålig bil, mest av Volvoförare man alltid av någon som helt saknar erfarenhet av bilarna.

Nu är det elbil, igen av folk som verkligen inte har en aning, jag är som sagt van.
Haha, vi tycker lika om mkt, även jag är egentligen merc-man.
Där ser man.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Japp och bra infrastruktur finns också.
Allt det här dessutom på bara ett par år.

Men det är väl när man i Sverige har möten och diskussioner innan nåt händer 😂 plus man har en jantelag att alla bilister ska minsann betala lika mycket...plus näven i fickan grejen.

Haha beror ju på vad man är ute efter och var man bor. Du bor säkert i södra Sverige. Tycker precis tvärtom att Sverige är bara skog ovanför Stockholm. Men laddinfrastrukturen är helt kaos i Stockholm dock!

Nu besöker jag mest släkt o vänner.

[länk]

Dock på finska, här kan jag tycka det är trist när det dålig information på svenska.

I Vasa pratas det dock svenska
[länk]
D djac skrev:
Som gammal Mercedesförare är jag van, jag har under alla år fått förklarat för mig att det är en väldigt dålig bil, mest av Volvoförare man alltid av någon som helt saknar erfarenhet av bilarna.

Nu är det elbil, igen av folk som verkligen inte har en aning, jag är som sagt van.
Såvida de ville ha en Mersa:
De som då inte hade råd eller inte tog sig råd med Mersa köpte annan bil. Sedan spökar Jantelagen. Så många i Sverige är avundsjuka, landets vanligaste sjukdom. Beror på att gammelsocialismen sitter kvar i dem. Det brukar ta upp till tre generationer innan sjukdomen avundsjukan släpper. Jag själv ser på 30 sek. om en tjänsteman eller annan som beter sig som lite borgeligt eller väldigt neutralt, om de har i sig socialismen bakåt i generationerna eller ej? Har det det så behöver man testa av dem i några olika situationer för att vara säker om de lider av Jantelagen eller ej?

Om alla avundsjuka istället skulle se sig om i USA och lära sig en del. Där berömmer man varandras framgång. De som har råd med tex en Mersa får positiva kommentarer av grannar och andra.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Såvida de ville ha en Mersa:
De som då inte hade råd eller inte tog sig råd med Mersa köpte annan bil. Sedan spökar Jantelagen. Så många i Sverige är avundsjuka, landets vanligaste sjukdom. Beror på att gammelsocialismen sitter kvar i dem. Det brukar ta upp till tre generationer innan sjukdomen avundsjukan släpper. Jag själv ser på 30 sek. om en tjänsteman eller annan som beter sig som lite borgeligt eller väldigt neutralt, om de har i sig socialismen bakåt i generationerna eller ej? Har det det så behöver man testa av dem i några olika situationer för att vara säker om de lider av Jantelagen eller ej?

Om alla avundsjuka istället skulle se sig om i USA och lära sig en del. Där berömmer man varandras framgång. De som har råd med tex en Mersa får positiva kommentarer av grannar och andra.
Oh Lord....wont you...
 
  • Älska
  • Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Har en uträkning som inte riktigt går ihop som kanske någon har input på.

Skulle köra en längre sträcka så laddade till 100%. Nästa morgon rullade jag iväg med 99%.
Körde totalt 296km enligt bilen och det stämmer.
Kom hem med 31% kvar, laddade mellan 22-06 på i 8A ca 5,5 kW.
Zaptecladdaren säger 42,9 kWh så det stämmer, även tibber och Home Assistant har samma ökning nästan exakt.

Då hade jag 81% nästa morgon. Körde 12km.
Tror den visade 77% hemma. Laddade upp till 100% (bara för att få siffrorna)
Zaptecladdaren säger 21,5 kWh.

Att totalt 64,4 kWh fick mig 308km låter rätt rimligt med korrekt sträcka och bilen åter till 100%

Men när bilen visade 31% kvar och 111km räckvidd kan omöjligen stämma om bilens batteri är 77kwh, strax under netto.

I bilens historik var resan på 296km nere på 15,29 kWh per 100km. Låter för bra.

Någonstans stämmer inte siffrorna.
Kan det tappa märkbart i förlusterna i laddning på 8A så laddaren tar dessa 64,4 kWh men några kWh inte hamnar i batteriet?

Eller ska man tro att jag inte kommit 111km på mina 31%?

Kan tillägga att när jag åkte hem på 2 timmar så var estimatet att jag skulle ha 90km kvar men sakta ökade den till 111km och jag körde vettigt lugnt.

Förbrukning på under 1,6 kWh per mil låter för snålt men över 2.0 låter högt om det inte försvunnit några kWh nånstans 😋
 
Jag tror att bilen i bästa fall visar vad som gått från batterierna. Sedan kan det möjligen finnas undantag med standbyförbrukning som inte tas med när bilen visar förbrukningen i efterhand. Vad som försvunnit under laddningen får man inte veta. Så det är nog vanligt att siffrorna inte går ihop. Det brukar ju gå fläktar under tiden det laddas. Det talar ju om att det blir en märkbar energiförlust som måste kylas bort.
 
A Avemo skrev:
Jag tror att bilen i bästa fall visar vad som gått från batterierna. Sedan kan det möjligen finnas undantag med standbyförbrukning som inte tas med när bilen visar förbrukningen i efterhand. Vad som försvunnit under laddningen får man inte veta. Så det är nog vanligt att siffrorna inte går ihop. Det brukar ju gå fläktar under tiden det laddas. Det talar ju om att det blir en märkbar energiförlust som måste kylas bort.
Tar ju hellre förlusterna i laddning än i bilen så har jag 44 mil att komma på en laddning på sommaren så är det helt okej. Behöver inte ha mer.

Tror dock inte fläktarna går eller kylning behövs på 8A eller 5,5 kW i laddning.
Så mycket standby som slukar kWh på två dagar låter också skumt.
 
P Pligg85 skrev:
Tror dock inte fläktarna går eller kylning behövs på 8A eller 5,5 kW i laddning.
Så mycket standby som slukar kWh på två dagar låter också skumt.
Jag tycker att man brukar höra surrande av fläktar av en bil som laddar enfas 6A.

Vad har du för bil? Jag hade en ID4 tidigare. Den hade en ohygglig massa onödig standbyförbrukning. Jag gissar att den förberedde sig för start och började förvärma batterierna så fort man öppnade bilen. En gång öppnade jag läget för att se energiförbrukningen när jag bara öppnat bilen för att lämna ett par saker. Den drog då 10 kW. Senare uppdaterades mjukvaran så att man inte längre kunde öppna den funktionen när bilen var avstängd.
 
Standbyförbrukningr en liten del, sen är AC laddarna i bilarna inte supereffektiva så det är en hel del förluster från laddkontakten via AC invertern i bilen innan det når batteriet. Och sen lite förluster att ladda upp batteriet.

Har för mig en del AC laddare bara hade 80% verkningsgrad om man kör på lägsta effekt.
 
P Pligg85 skrev:
Har en uträkning som inte riktigt går ihop som kanske någon har input på.

Skulle köra en längre sträcka så laddade till 100%. Nästa morgon rullade jag iväg med 99%.
Körde totalt 296km enligt bilen och det stämmer.
Kom hem med 31% kvar, laddade mellan 22-06 på i 8A ca 5,5 kW.
Zaptecladdaren säger 42,9 kWh så det stämmer, även tibber och Home Assistant har samma ökning nästan exakt.

Då hade jag 81% nästa morgon. Körde 12km.
Tror den visade 77% hemma. Laddade upp till 100% (bara för att få siffrorna)
Zaptecladdaren säger 21,5 kWh.

Att totalt 64,4 kWh fick mig 308km låter rätt rimligt med korrekt sträcka och bilen åter till 100%

Men när bilen visade 31% kvar och 111km räckvidd kan omöjligen stämma om bilens batteri är 77kwh, strax under netto.

I bilens historik var resan på 296km nere på 15,29 kWh per 100km. Låter för bra.

Någonstans stämmer inte siffrorna.
Kan det tappa märkbart i förlusterna i laddning på 8A så laddaren tar dessa 64,4 kWh men några kWh inte hamnar i batteriet?

Eller ska man tro att jag inte kommit 111km på mina 31%?

Kan tillägga att när jag åkte hem på 2 timmar så var estimatet att jag skulle ha 90km kvar men sakta ökade den till 111km och jag körde vettigt lugnt.

Förbrukning på under 1,6 kWh per mil låter för snålt men över 2.0 låter högt om det inte försvunnit några kWh nånstans 😋
Du kan inte mäta förbrukning o soc så exakt mha bilens % gissning.
 
BigR
ADAC gjorde ett test på energiförlust vid laddning hemma. Det var stora skillnader vissa bilar förlorade 5% medan andra förlorade 20%. Laddar man med ”nödladdare” läste jag någonstans i något annat test att det var ytterligare förluster.
 
Mikael_L
Saker som kan göra att man går vilse när man räknar på kWh och laddningsprocent är:
* Biltillverkaren anger som regel batteriets storlek som vad batteriet max kan laddas/laddas ur.
Men sen ser BMS till att batteriet aldrig laddas fullt, eller ur till 0%, för att skydda batteriet från onödigt snabb degradering, detta brukar vara något mellan 10-20% av batteriets kapacitet som "försvinner" här.

Man får väl försöka ta reda på vad som gäller för just sin egen bil, jag har ett minne av att Nissan Leaf med 24kWh batteri hade 21,3 kW kapacitet efter att BMS har satt sina gränser.

Sen har ju laddning aldrig 100% verkningsgrad, utan man kommer att ladda med mer än vad som sen kom in i batteriet.

Och slutligen, vid kall väderlek, har jag själv upptäckt att "det försvinner" kapacitet under körningen, dvs det verkar finnas även en verkningsgrad vid urladdning, som ändras med olika förhållanden.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Saker som kan göra att man går vilse när man räknar på kWh och laddningsprocent är:
* Biltillverkaren anger som regel batteriets storlek som vad batteriet max kan laddas/laddas ur.
Men sen ser BMS till att batteriet aldrig laddas fullt, eller ur till 0%, för att skydda batteriet från onödigt snabb degradering, detta brukar vara något mellan 10-20% av batteriets kapacitet som "försvinner" här.

Man får väl försöka ta reda på vad som gäller för just sin egen bil, jag har ett minne av att Nissan Leaf med 24kWh batteri hade 21,3 kW kapacitet efter att BMS har satt sina gränser.

Sen har ju laddning aldrig 100% verkningsgrad, utan man kommer att ladda med mer än vad som sen kom in i batteriet.

Och slutligen, vid kall väderlek, har jag själv upptäckt att "det försvinner" kapacitet under körningen, dvs det verkar finnas även en verkningsgrad vid urladdning, som ändras med olika förhållanden.
Absolut. Som jag sa så är ju batteriet på 77 kWh och något mindre Netto. Det bör ju vara nånting 73-74 skulle jag gissa om man ser vad som andra bilar i samma tank har ut netto
 
Redigerat:
K karlmb skrev:
Du kan inte mäta förbrukning o soc så exakt mha bilens % gissning.
Så är det. Tyckte dock att bilens logg säger under 1,6 kWh per mil medan verkligheten pekar på 2.0 kWh per mil. Men har ju hellre förlusterna i överföringen och hoppas på bilens estimat stämmer bra överens hela registret ner till 0%

Vid 2 kWh per mil är man ju uppe i 1,8 kronor per mil i drivmedelskostnad netto. Uscha. 😅
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.