1 822 104 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Är man ensam så lyssnar man på musik/radio så då passar det illa med röststyrning.A AndersS skrev:
Är man flera i bilen så blir det lätt komiskt när man börjar prata med bilen., för att inte tala om alla konstiga order bilen kan få då folk pratar i munnen på varandra.
Problemet med bildskärm i bilar är att ifall man ska titta/peka runt på den så är det ofrånkomligt att man tappar uppmärksamhet. Egentligen konstigt varför det är förbjudet att prata i mobil (utan handsfree), medan det är fullt tillåtet att peta runt på en skärm och läsa/se saker där. Mycket lättare att prata i en mobil och samtidigt ha koll på omgivningen än att peta runt på en skärm.
Nä, när jag trycker på rattknappen tystnar radio/spotify och startar igen när det jag vill få utfört är klart.L lbgu skrev:
Är det mycket annat "tjatter" så finns ju touchknappar kvar som alternativ.
Finns det möjligheter så anpassar man sig.
Jag trycker hellre på en knapp eller vrider ett vred än slutar lyssna på radion bara för jag ska utföra någon standardfunktion i bilen. Att göra som du gör måste ju ta mycket längre tid, vilket knappast är en förbättring av bilen.A AndersS skrev:
Visst kan det vara så, men jag anpassar mig efter bilen man köpt och gör det på det sätt jag tycker fungerar bäst. Jag funderar inte på om/eller utan hur gör jag nu med de här förutsättningarna.L lbgu skrev:
I bilen har jag ju all tid i världen och om det tar någon sekunder extra har för mig ingen betydelse, tillsammans med att man har adaptiv farthållare och förarassistans med styrning av bilen så jag har minst lika bra uppmärksamhet på körning/trafik.
Så för mig är inte funktioner i en elbil främmande eller konstigt, det har jag redan haft i en åtta år gammal diesel, är nog mera så att förväntar mig ytterligare förbättringar.
Men om du skall höja volymen eller byta låt så gör man väl det på ratten?L lbgu skrev:
Alla bilar har väl knappar för det på ratten.
Jag kör med blinkers på ratten nu och jag tycker det är riktigt skönt nu när man vant sig.H HenrikHuslöse skrev:Fysisk blinkersspak är bra. Helljus och torkare vill jag gärna ha på spak också. Att välja fram/back med riktig spak eller knapp tycker jag är mycket bättre än att ha en virtuell växelspak i någon meny på skärmen. Model X tyckte jag var totalt förvirrande på den punkten. Handskfacket är ju bra att kunna öppna med ett fysiskt handtag. Dörrarna likaså.
Jag tillhör med andra ord "knapp- och spakmaffian".
Köpte jag en ny bil skulle jag föredra att ha dom där faktiskt.
På Tesla har den nu automtiskt växling vilket fungerar riktigt bra. Jag växlar nästan aldrig nuförtiden. Den förstår vilket håll jag vill åka.
Man vänjer sig med allt. Men det är ju lite tråkigt att saker som i omoderna bilar gick på nolltid nu tar några sekunder. Man kan ju tycka att utvecklingen borde gå framåt istället för bakåt.A AndersS skrev:
Däremot håller jag med om att röststyrning är bättre än att hålla på och pilla på en bildskärm under körning.
Nu missförstod du något. Jag pratade inte om att hantera radion. Jag menade bara att det blir lite struligt med röststyrning om man t.ex. lyssnar på radio. Lite irriterande att man ska avbryta lyssnandet för att ge ett röstkommando att höja temperaturen någon grad i bilen. Själv trycker jag på en knapp det antal grader jag vill höja/sänka temperaturen. Otroligt mycket enklare än att behöva avbryta radiolyssnandet för att säga till bilen att den ska öka X grader.Andreas_Hansson skrev:
Fiat 500e. Normal på utsidan och allt utom stolvärmen går att sköta med knappar.A Anders_Nilsson skrev:En sak som alla elbilsälskare vägrar diskutera är att nästan alla elbilar har muppformgivning och muppergonomi. För de som behöver en kombi är utbudet magert (VW ID.7) och många gillar inte pekskärm utan vill ha knappar. Det är betydligt enklare med knappar och många vill helt enkelt inte ha en massa funktioner.
Sedan såldes elbilar in som ett rent statusattribut så de högavlönade, dvs de som har tjänstebil, kunde godhetssignalera med sin bil för över miljonen där de endast betalar halva förmånsvärdet. Alla har inte den situationen.
Det finns kinesiska lågprisbilar vilket är vad de flesta skulle behöva men tyvärr säljs inte dessa på den svenska marknaden.
Ingen stor bli dock. Men det kommer snart en Panda el.
Jag pröjsar 1058 / måL L Jan skrev:
Jo, det funkar juL lbgu skrev:Nu missförstod du något. Jag pratade inte om att hantera radion. Jag menade bara att det blir lite struligt med röststyrning om man t.ex. lyssnar på radio. Lite irriterande att man ska avbryta lyssnandet för att ge ett röstkommando att höja temperaturen någon grad i bilen. Själv trycker jag på en knapp det antal grader jag vill höja/sänka temperaturen. Otroligt mycket enklare än att behöva avbryta radiolyssnandet för att säga till bilen att den ska öka X grader.
Jo, känns som att det endast gäller sin bil.P PåLandet skrev:
Blir lite som en flashback från åren då jag körde Nissan Leaf. Visste att den laddade långsamt, men blev ändå överraskad. Men som bil i övrigt var den riktigt trevlig.
Skulle absolut kunna tänka mig som andrabil om behovet skulle uppstå.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Du har väl växelknapparna i taket om man nu skulle vilja trycka på en dedikerad plats?Andreas_Hansson skrev:
Men om du skall höja volymen eller byta låt så gör man väl det på ratten?
Alla bilar har väl knappar för det på ratten.
Jag kör med blinkers på ratten nu och jag tycker det är riktigt skönt nu när man vant sig.
Köpte jag en ny bil skulle jag föredra att ha dom där faktiskt.
På Tesla har den nu automtiskt växling vilket fungerar riktigt bra. Jag växlar nästan aldrig nuförtiden. Den förstår vilket håll jag vill åka.
Medlem
· Uppland
· 2 526 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Manuell hur då? Det finns väl i princip ingen elbil med mer än en växel framåt?
Jag hade en gång i tiden en Subaru Legacy, som ju har en steglös konisk växellåda. Där hade man fejkat växellägen så att man kunde styra det i steg ändå (eller uppleva att man gjorde det). Men på en elbil finns väl inte ens det, så är det full fejk då?
Jag hade en gång i tiden en Subaru Legacy, som ju har en steglös konisk växellåda. Där hade man fejkat växellägen så att man kunde styra det i steg ändå (eller uppleva att man gjorde det). Men på en elbil finns väl inte ens det, så är det full fejk då?
Några elbilar har 2 växlar. Lastbilar har typ 6.Nötegårdsgubben skrev:
Manuell hur då? Det finns väl i princip ingen elbil med mer än en växel framåt?
Jag hade en gång i tiden en Subaru Legacy, som ju har en steglös konisk växellåda. Där hade man fejkat växellägen så att man kunde styra det i steg ändå (eller uppleva att man gjorde det). Men på en elbil finns väl inte ens det, så är det full fejk då?
Medlem
· Uppland
· 2 526 inlägg
Ett fåtal elbilar har växellåda med två steg eftersom man når motorns maxvarv i hög fart. De jag känner till är Porsche Taycan och några prototyper till Tesla Roadster samt diverse hemmabyggen. Kan finnas fler.Nötegårdsgubben skrev:
Manuell hur då? Det finns väl i princip ingen elbil med mer än en växel framåt?
Jag hade en gång i tiden en Subaru Legacy, som ju har en steglös konisk växellåda. Där hade man fejkat växellägen så att man kunde styra det i steg ändå (eller uppleva att man gjorde det). Men på en elbil finns väl inte ens det, så är det full fejk då?