A AndersS skrev:
Och så har vi röststyrning.
Är man ensam så lyssnar man på musik/radio så då passar det illa med röststyrning.
Är man flera i bilen så blir det lätt komiskt när man börjar prata med bilen., för att inte tala om alla konstiga order bilen kan få då folk pratar i munnen på varandra.

Problemet med bildskärm i bilar är att ifall man ska titta/peka runt på den så är det ofrånkomligt att man tappar uppmärksamhet. Egentligen konstigt varför det är förbjudet att prata i mobil (utan handsfree), medan det är fullt tillåtet att peta runt på en skärm och läsa/se saker där. Mycket lättare att prata i en mobil och samtidigt ha koll på omgivningen än att peta runt på en skärm.
 
  • Gilla
Costanza
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Är man ensam så lyssnar man på musik/radio så då passar det illa med röststyrning.
Nä, när jag trycker på rattknappen tystnar radio/spotify och startar igen när det jag vill få utfört är klart.
Är det mycket annat "tjatter" så finns ju touchknappar kvar som alternativ.
Finns det möjligheter så anpassar man sig.
 
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nä, när jag trycker på rattknappen tystnar radio/spotify och startar igen när det jag vill få utfört är klart.
Är det mycket annat "tjatter" så finns ju touchknappar kvar som alternativ.
Finns det möjligheter så anpassar man sig.
Jag trycker hellre på en knapp eller vrider ett vred än slutar lyssna på radion bara för jag ska utföra någon standardfunktion i bilen. Att göra som du gör måste ju ta mycket längre tid, vilket knappast är en förbättring av bilen.
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Jag trycker hellre på en knapp eller vrider ett vred än slutar lyssna på radion bara för jag ska utföra någon standardfunktion i bilen. Att göra som du gör måste ju ta mycket längre tid, vilket knappast är en förbättring av bilen.
Visst kan det vara så, men jag anpassar mig efter bilen man köpt och gör det på det sätt jag tycker fungerar bäst. Jag funderar inte på om/eller utan hur gör jag nu med de här förutsättningarna.
I bilen har jag ju all tid i världen och om det tar någon sekunder extra har för mig ingen betydelse, tillsammans med att man har adaptiv farthållare och förarassistans med styrning av bilen så jag har minst lika bra uppmärksamhet på körning/trafik.
Så för mig är inte funktioner i en elbil främmande eller konstigt, det har jag redan haft i en åtta år gammal diesel, är nog mera så att förväntar mig ytterligare förbättringar.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Majgårdarna
L lbgu skrev:
Jag trycker hellre på en knapp eller vrider ett vred än slutar lyssna på radion bara för jag ska utföra någon standardfunktion i bilen. Att göra som du gör måste ju ta mycket längre tid, vilket knappast är en förbättring av bilen.
Men om du skall höja volymen eller byta låt så gör man väl det på ratten?
Alla bilar har väl knappar för det på ratten.
H HenrikHuslöse skrev:
Fysisk blinkersspak är bra. Helljus och torkare vill jag gärna ha på spak också. Att välja fram/back med riktig spak eller knapp tycker jag är mycket bättre än att ha en virtuell växelspak i någon meny på skärmen. Model X tyckte jag var totalt förvirrande på den punkten. Handskfacket är ju bra att kunna öppna med ett fysiskt handtag. Dörrarna likaså.

Jag tillhör med andra ord "knapp- och spakmaffian".
Jag kör med blinkers på ratten nu och jag tycker det är riktigt skönt nu när man vant sig.
Köpte jag en ny bil skulle jag föredra att ha dom där faktiskt.


På Tesla har den nu automtiskt växling vilket fungerar riktigt bra. Jag växlar nästan aldrig nuförtiden. Den förstår vilket håll jag vill åka.
 
A AndersS skrev:
Visst kan det vara så, men jag anpassar mig efter bilen man köpt och gör det på det sätt jag tycker fungerar bäst. Jag funderar inte på om/eller utan hur gör jag nu med de här förutsättningarna.
Man vänjer sig med allt. Men det är ju lite tråkigt att saker som i omoderna bilar gick på nolltid nu tar några sekunder. Man kan ju tycka att utvecklingen borde gå framåt istället för bakåt.
Däremot håller jag med om att röststyrning är bättre än att hålla på och pilla på en bildskärm under körning.
 
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Men om du skall höja volymen eller byta låt så gör man väl det på ratten?
Alla bilar har väl knappar för det på ratten.
Nu missförstod du något. Jag pratade inte om att hantera radion. Jag menade bara att det blir lite struligt med röststyrning om man t.ex. lyssnar på radio. Lite irriterande att man ska avbryta lyssnandet för att ge ett röstkommando att höja temperaturen någon grad i bilen. Själv trycker jag på en knapp det antal grader jag vill höja/sänka temperaturen. Otroligt mycket enklare än att behöva avbryta radiolyssnandet för att säga till bilen att den ska öka X grader.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
En sak som alla elbilsälskare vägrar diskutera är att nästan alla elbilar har muppformgivning och muppergonomi. För de som behöver en kombi är utbudet magert (VW ID.7) och många gillar inte pekskärm utan vill ha knappar. Det är betydligt enklare med knappar och många vill helt enkelt inte ha en massa funktioner.

Sedan såldes elbilar in som ett rent statusattribut så de högavlönade, dvs de som har tjänstebil, kunde godhetssignalera med sin bil för över miljonen där de endast betalar halva förmånsvärdet. Alla har inte den situationen.

Det finns kinesiska lågprisbilar vilket är vad de flesta skulle behöva men tyvärr säljs inte dessa på den svenska marknaden.
Fiat 500e. Normal på utsidan och allt utom stolvärmen går att sköta med knappar.
Ingen stor bli dock. Men det kommer snart en Panda el.
 
L L Jan skrev:
Intressant, vad kostar försäkringen för tex en Tesla 3 och Y jämfört med en motsvarande bensin? BMW 525, Volvo 60, Audi A6?
Jag vet inte själv? Mindre ort, egen parkering, över 2500 mil/år, helförsäkring.
Jag pröjsar 1058 / må
L lbgu skrev:
Nu missförstod du något. Jag pratade inte om att hantera radion. Jag menade bara att det blir lite struligt med röststyrning om man t.ex. lyssnar på radio. Lite irriterande att man ska avbryta lyssnandet för att ge ett röstkommando att höja temperaturen någon grad i bilen. Själv trycker jag på en knapp det antal grader jag vill höja/sänka temperaturen. Otroligt mycket enklare än att behöva avbryta radiolyssnandet för att säga till bilen att den ska öka X grader.
Jo, det funkar ju
P PåLandet skrev:
Så jag är rnsam om att uppleva laddning med så här låg effekt? Dvs det är mim kärra som är problemet och inte laddarna? Har upplevt detta flera ggr på olika stationer i södra sverige
Jo, känns som att det endast gäller sin bil.
Blir lite som en flashback från åren då jag körde Nissan Leaf. Visste att den laddade långsamt, men blev ändå överraskad. Men som bil i övrigt var den riktigt trevlig.

Skulle absolut kunna tänka mig som andrabil om behovet skulle uppstå.
 
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Men om du skall höja volymen eller byta låt så gör man väl det på ratten?
Alla bilar har väl knappar för det på ratten.

Jag kör med blinkers på ratten nu och jag tycker det är riktigt skönt nu när man vant sig.
Köpte jag en ny bil skulle jag föredra att ha dom där faktiskt.


På Tesla har den nu automtiskt växling vilket fungerar riktigt bra. Jag växlar nästan aldrig nuförtiden. Den förstår vilket håll jag vill åka.
Du har väl växelknapparna i taket om man nu skulle vilja trycka på en dedikerad plats?
 
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
På Tesla har den nu automtiskt växling vilket fungerar riktigt bra. Jag växlar nästan aldrig nuförtiden. Den förstår vilket håll jag vill åka.
"Automatisk" jo tack. Hur f-n ska bilen veta vart jag vill? Model X vet inte i min erfarenhet.
 
Redigerat:
H HenrikHuslöse skrev:
"Automatisk" jo tack. Hur f-n ska bilen veta vart jag vill? Model X vet inte i min erfarenhet.
Jag gillar manuell växellåda bäst. Det finns en el-bil som har manuell låda, BYD.
Tänk om man skulle provköra den!
 
Manuell hur då? Det finns väl i princip ingen elbil med mer än en växel framåt?

Jag hade en gång i tiden en Subaru Legacy, som ju har en steglös konisk växellåda. Där hade man fejkat växellägen så att man kunde styra det i steg ändå (eller uppleva att man gjorde det). Men på en elbil finns väl inte ens det, så är det full fejk då?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Manuell hur då? Det finns väl i princip ingen elbil med mer än en växel framåt?

Jag hade en gång i tiden en Subaru Legacy, som ju har en steglös konisk växellåda. Där hade man fejkat växellägen så att man kunde styra det i steg ändå (eller uppleva att man gjorde det). Men på en elbil finns väl inte ens det, så är det full fejk då?
Några elbilar har 2 växlar. Lastbilar har typ 6.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Manuell hur då? Det finns väl i princip ingen elbil med mer än en växel framåt?

Jag hade en gång i tiden en Subaru Legacy, som ju har en steglös konisk växellåda. Där hade man fejkat växellägen så att man kunde styra det i steg ändå (eller uppleva att man gjorde det). Men på en elbil finns väl inte ens det, så är det full fejk då?
Ett fåtal elbilar har växellåda med två steg eftersom man når motorns maxvarv i hög fart. De jag känner till är Porsche Taycan och några prototyper till Tesla Roadster samt diverse hemmabyggen. Kan finnas fler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.