En sak som alla elbilsälskare vägrar diskutera är att nästan alla elbilar har muppformgivning och muppergonomi. För de som behöver en kombi är utbudet magert (VW ID.7) och många gillar inte pekskärm utan vill ha knappar. Det är betydligt enklare med knappar och många vill helt enkelt inte ha en massa funktioner.

Sedan såldes elbilar in som ett rent statusattribut så de högavlönade, dvs de som har tjänstebil, kunde godhetssignalera med sin bil för över miljonen där de endast betalar halva förmånsvärdet. Alla har inte den situationen.

Det finns kinesiska lågprisbilar vilket är vad de flesta skulle behöva men tyvärr säljs inte dessa på den svenska marknaden.
 
Storsockret
A Anders_Nilsson skrev:
En sak som alla elbilsälskare vägrar diskutera är att nästan alla elbilar har muppformgivning och muppergonomi. För de som behöver en kombi är utbudet magert (VW ID.7) och många gillar inte pekskärm utan vill ha knappar. Det är betydligt enklare med knappar och många vill helt enkelt inte ha en massa funktioner.
Jag vet inte riktigt vilka det är som vägrar diskutera detta, snarare hör jag ofta att även elbilsägare saknar vettig elkombi och fysiska reglage. Det finns en handfull kombis nu, MG5, Audi A6, BMW i5, ID.7. Även om jag själv är kombivurmare så är är det ju inte direkt elbilsexklusivt att det satsat på SUV för att det är det som säljer, det kommer ju inte direkt mycket nytt på kombifronten oavsett bränsle. Samtidigt så är väl ID.7 kombin nu sveriges mest sålda elbil så nog finns det en plats på vissa marknader kan jag tycka.

Ang instrumentering så är inte heller det exklusivt för elbilar, nya passat har samma skärm i mitten som ID-bilarna. En skillnad dock på samtliga av VWs fossilbilar är att dom har riktiga fysiska rattknappar, medan ID-familjen kör med den vedervärdiga touchvarianten. Det hade jag gärna sett att man ändrade på, och gärna några fysiska vred för volym, temperatur osv. Sen undrar jag egentligen varför man bestämde sig för att slopa större skärmar framför ratten i elbilarna. Jag förstår att man inte behöver massa mätare, men det är ju trevligt med stor karta, hastighetsmätare med lite olika valmöjligheter osv.

Annars håller jag med om formgivning, jag uppskattar ID.7 och t.ex Skoda Enyaq för att dom känns som "vanliga" bilar åtminstone utseendemässigt.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
En sak som alla elbilsälskare vägrar diskutera är att nästan alla elbilar har muppformgivning och muppergonomi. För de som behöver en kombi är utbudet magert (VW ID.7) och många gillar inte pekskärm utan vill ha knappar. Det är betydligt enklare med knappar och många vill helt enkelt inte ha en massa funktioner.
Muppformgivning är ju ett sätt att uttrycka saken. Men den har ju en orsak. Stoppar man in ett 15 cm tjockt batteri i golvet så kommer det att påverka formgivningen. Sedan är det väl också så att elbilskombi visst finns. Men de kallas ofta SUV av någon orsak trots att de inte har hög markfrigång eller fyrhjulsdrift. Det finns ju också tillverkare som förstått att inte en pekskärm är det bästa till allt.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
G
A Anders_Nilsson skrev:
En sak som alla elbilsälskare vägrar diskutera är att nästan alla elbilar har muppformgivning och muppergonomi. För de som behöver en kombi är utbudet magert (VW ID.7) och många gillar inte pekskärm utan vill ha knappar. Det är betydligt enklare med knappar och många vill helt enkelt inte ha en massa funktioner.

Sedan såldes elbilar in som ett rent statusattribut så de högavlönade, dvs de som har tjänstebil, kunde godhetssignalera med sin bil för över miljonen där de endast betalar halva förmånsvärdet. Alla har inte den situationen.

Det finns kinesiska lågprisbilar vilket är vad de flesta skulle behöva men tyvärr säljs inte dessa på den svenska marknaden.
Många nya bilar har pekskärm då det är billigare än knappar. Visst är utbudet på kombi lågt men det börjar komma själv förstår jag varför då kombi inte är stå stort globalt.

Man får max dra av 350k så det blir inga 50% om du har en bil för en miljon vilket också är ovanligt skulle jag säga då många företag har policy på hur många PPB bilen får kosta. Ibland säger policyn också att du måste välja en miljöbil..

Att kinesiska lågprisbilar inte finns på svenska marknaden beror väl på att dom inte uppfyller EUs säkerhetskrav.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Pekskärmen är här för att stanna.
Men förhoppningsvis får vi tillbaka några knappar, tycker ID4an är lite väl sparsmakad och hade gärna haft knappsättning som den passat b8 vi hade innan.
Rattknapparna i touch är ju inte perfekta, men samtidigt tycker jag de funkar OK och att man valde sig ganska fort.
 
A Anders_Nilsson skrev:
mupp, mupp
Det är kanske inte sakfrågan som undviks, utan du.
 
  • Haha
  • Älska
djac och 2 till
  • Laddar…
Q8 eTron har hyffsat traditionell instrumentering utan stora skärmar. Tyvärr är ACn en skärm men det finns fysiska knappar till t ex volym och färddatordisplayen bakom ratten.
 
B bhus2021 skrev:
Q8 eTron har hyffsat traditionell instrumentering utan stora skärmar. Tyvärr är ACn en skärm men det finns fysiska knappar till t ex volym och färddatordisplayen bakom ratten.
Tyvärr är detta inte en bil i en prisklass de flesta har råd med. Men Kia EV3 ger hopp, även om det är en SUV. Mycket knappar och rimligt stora displayer.
 
Majgårdarna
Vad gör ni med knapparna när ni åker bil? Trycker ni ofta på knapparna?
 
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Och så har vi röststyrning...😉
Eller så läser de som använder det inte tråden, de har redan passerat knapp och även delvis pekskärm.
 
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Vad gör ni med knapparna när ni åker bil? Trycker ni ofta på knapparna?
Nä, styr allt med klimat via röst och radio/spotify, meddelande i mobil läser bilens röstsyntes upp när jag "ber" om det och jag svarar via röstfunktion. Men det är ju en åttaårig diesel så det räknas kanske inte i tråden.
 
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Vad gör ni med knapparna när ni åker bil? Trycker ni ofta på knapparna?
Japp. Justerar fönsterhissar och klimatanläggning mest hela tiden. Men visst skulle detta hinna finnas på en skärm om man reserverade en fast area för det.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Japp. Justerar fönsterhissar och klimatanläggning mest hela tiden. Men visst skulle detta hinna finnas på en skärm om man reserverade en fast area för det.
Eller så säger man t.ex. "fryser", "svettas", osv. Ok, får trycka på en rattknapp för att aktivera röststyrning.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Fysisk blinkersspak är bra. Helljus och torkare vill jag gärna ha på spak också. Att välja fram/back med riktig spak eller knapp tycker jag är mycket bättre än att ha en virtuell växelspak i någon meny på skärmen. Model X tyckte jag var totalt förvirrande på den punkten. Handskfacket är ju bra att kunna öppna med ett fysiskt handtag. Dörrarna likaså.

Jag tillhör med andra ord "knapp- och spakmaffian".
 
  • Gilla
  • Älska
MasMats och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.