1 822 059 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
En sak som alla elbilsälskare vägrar diskutera är att nästan alla elbilar har muppformgivning och muppergonomi. För de som behöver en kombi är utbudet magert (VW ID.7) och många gillar inte pekskärm utan vill ha knappar. Det är betydligt enklare med knappar och många vill helt enkelt inte ha en massa funktioner.
Sedan såldes elbilar in som ett rent statusattribut så de högavlönade, dvs de som har tjänstebil, kunde godhetssignalera med sin bil för över miljonen där de endast betalar halva förmånsvärdet. Alla har inte den situationen.
Det finns kinesiska lågprisbilar vilket är vad de flesta skulle behöva men tyvärr säljs inte dessa på den svenska marknaden.
Sedan såldes elbilar in som ett rent statusattribut så de högavlönade, dvs de som har tjänstebil, kunde godhetssignalera med sin bil för över miljonen där de endast betalar halva förmånsvärdet. Alla har inte den situationen.
Det finns kinesiska lågprisbilar vilket är vad de flesta skulle behöva men tyvärr säljs inte dessa på den svenska marknaden.
Jag vet inte riktigt vilka det är som vägrar diskutera detta, snarare hör jag ofta att även elbilsägare saknar vettig elkombi och fysiska reglage. Det finns en handfull kombis nu, MG5, Audi A6, BMW i5, ID.7. Även om jag själv är kombivurmare så är är det ju inte direkt elbilsexklusivt att det satsat på SUV för att det är det som säljer, det kommer ju inte direkt mycket nytt på kombifronten oavsett bränsle. Samtidigt så är väl ID.7 kombin nu sveriges mest sålda elbil så nog finns det en plats på vissa marknader kan jag tycka.A Anders_Nilsson skrev:En sak som alla elbilsälskare vägrar diskutera är att nästan alla elbilar har muppformgivning och muppergonomi. För de som behöver en kombi är utbudet magert (VW ID.7) och många gillar inte pekskärm utan vill ha knappar. Det är betydligt enklare med knappar och många vill helt enkelt inte ha en massa funktioner.
Ang instrumentering så är inte heller det exklusivt för elbilar, nya passat har samma skärm i mitten som ID-bilarna. En skillnad dock på samtliga av VWs fossilbilar är att dom har riktiga fysiska rattknappar, medan ID-familjen kör med den vedervärdiga touchvarianten. Det hade jag gärna sett att man ändrade på, och gärna några fysiska vred för volym, temperatur osv. Sen undrar jag egentligen varför man bestämde sig för att slopa större skärmar framför ratten i elbilarna. Jag förstår att man inte behöver massa mätare, men det är ju trevligt med stor karta, hastighetsmätare med lite olika valmöjligheter osv.
Annars håller jag med om formgivning, jag uppskattar ID.7 och t.ex Skoda Enyaq för att dom känns som "vanliga" bilar åtminstone utseendemässigt.
Muppformgivning är ju ett sätt att uttrycka saken. Men den har ju en orsak. Stoppar man in ett 15 cm tjockt batteri i golvet så kommer det att påverka formgivningen. Sedan är det väl också så att elbilskombi visst finns. Men de kallas ofta SUV av någon orsak trots att de inte har hög markfrigång eller fyrhjulsdrift. Det finns ju också tillverkare som förstått att inte en pekskärm är det bästa till allt.A Anders_Nilsson skrev:En sak som alla elbilsälskare vägrar diskutera är att nästan alla elbilar har muppformgivning och muppergonomi. För de som behöver en kombi är utbudet magert (VW ID.7) och många gillar inte pekskärm utan vill ha knappar. Det är betydligt enklare med knappar och många vill helt enkelt inte ha en massa funktioner.
Många nya bilar har pekskärm då det är billigare än knappar. Visst är utbudet på kombi lågt men det börjar komma själv förstår jag varför då kombi inte är stå stort globalt.A Anders_Nilsson skrev:En sak som alla elbilsälskare vägrar diskutera är att nästan alla elbilar har muppformgivning och muppergonomi. För de som behöver en kombi är utbudet magert (VW ID.7) och många gillar inte pekskärm utan vill ha knappar. Det är betydligt enklare med knappar och många vill helt enkelt inte ha en massa funktioner.
Sedan såldes elbilar in som ett rent statusattribut så de högavlönade, dvs de som har tjänstebil, kunde godhetssignalera med sin bil för över miljonen där de endast betalar halva förmånsvärdet. Alla har inte den situationen.
Det finns kinesiska lågprisbilar vilket är vad de flesta skulle behöva men tyvärr säljs inte dessa på den svenska marknaden.
Man får max dra av 350k så det blir inga 50% om du har en bil för en miljon vilket också är ovanligt skulle jag säga då många företag har policy på hur många PPB bilen får kosta. Ibland säger policyn också att du måste välja en miljöbil..
Att kinesiska lågprisbilar inte finns på svenska marknaden beror väl på att dom inte uppfyller EUs säkerhetskrav.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 693 inlägg
Pekskärmen är här för att stanna.
Men förhoppningsvis får vi tillbaka några knappar, tycker ID4an är lite väl sparsmakad och hade gärna haft knappsättning som den passat b8 vi hade innan.
Rattknapparna i touch är ju inte perfekta, men samtidigt tycker jag de funkar OK och att man valde sig ganska fort.
Men förhoppningsvis får vi tillbaka några knappar, tycker ID4an är lite väl sparsmakad och hade gärna haft knappsättning som den passat b8 vi hade innan.
Rattknapparna i touch är ju inte perfekta, men samtidigt tycker jag de funkar OK och att man valde sig ganska fort.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 230 inlägg
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Tyvärr är detta inte en bil i en prisklass de flesta har råd med. Men Kia EV3 ger hopp, även om det är en SUV. Mycket knappar och rimligt stora displayer.B bhus2021 skrev:
Nä, styr allt med klimat via röst och radio/spotify, meddelande i mobil läser bilens röstsyntes upp när jag "ber" om det och jag svarar via röstfunktion. Men det är ju en åttaårig diesel så det räknas kanske inte i tråden.Andreas_Hansson skrev:
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Röststyrning nej, knappar ja
Medlem
· Uppland
· 2 526 inlägg
Fysisk blinkersspak är bra. Helljus och torkare vill jag gärna ha på spak också. Att välja fram/back med riktig spak eller knapp tycker jag är mycket bättre än att ha en virtuell växelspak i någon meny på skärmen. Model X tyckte jag var totalt förvirrande på den punkten. Handskfacket är ju bra att kunna öppna med ett fysiskt handtag. Dörrarna likaså.
Jag tillhör med andra ord "knapp- och spakmaffian".
Jag tillhör med andra ord "knapp- och spakmaffian".
