P Pin skrev:
Ta med alla kostnader själv 😉
”Själv kör jag för cirka 1,5 kr/mil om man laddar hemma på natten.”

Det kanske snart finns elbilar för 50 kkr, men inte än. Dessa har dessutom stora begränsningar i räckvidd, laddhastigher och storlek (typ gamla Zoe).
Tesla kostar 6,50-7 kr/mil på snabbladdare. Rätt billigt för en familjebil
 
L L Jan skrev:
Tesla kostar 6,50-7 kr/mil på snabbladdare. Rätt billigt för en familjebil
Varför skriver du det till mig med citat? Jag har inte ifrågasatt det eller skrivit om det i det du citerar.

Den stora kostnaden för alla bilar med någorlunda normal körsträcka är inte bränslet. Ökade elpriser och sänkta bensinpriser gör endast skillnad på marginalen.
 
P Pligg85 skrev:
Det enskilt största som fick mig att köpa en elbil är effektiviteten.

Bara räkna på det:
En lite större kombi, ex v70 med 70 liters tank.

Effekten i 70 liter diesel utan förluster omvandlat i vad en elbil drar så ska du komma 400 mil utan att tanka på sommaren. Över 300 mil på vintern.

Kommer du det? Nej.
I bästa fall en tredjedel för det är remmar som ska driva allt. Pumpar ska pumpa och kolvar ska orsaka friktion och värme som sen måste kylas.

En jäkla massa skit ska pågå under huven för att bilen ska gå framåt. Växellåda som ska utväxla och ta sin beskärda del.

Skulle du köpa en värmepanna med samma kassa verkningsgrad?

Skulle du köpa ett element som ger samma kassa resultat?

Skulle du anställa 10 personer att utföra ett jobb för 3-4st?

Det är precis det som händer under huven på en förbränningsbil.

Olja har vi inte utan det ska pumpas upp och skickas hit när jag kan använda Svenska tillgångar?

Lastbilar och tunga transporter kräver diesel ett tag till men våra personbilar kan vi byta ut direkt.
Det där är ju bara detaljer. Det är ingen mening att rabbla en massa enskilda effektivitetssiffror, då det är totalen som räknas.
För mg, som skiter fullständigt i på vilket sätt bilen puttas framåt, så är totalekonomin den stora frågan, och där är det inte givet att el ”vinner”. För somliga gör det det, för andra inte.

/C
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Varför skriver du det till mig med citat? Jag har inte ifrågasatt det eller skrivit om det i det du citerar.

Den stora kostnaden för alla bilar med någorlunda normal körsträcka är inte bränslet. Ökade elpriser och sänkta bensinpriser gör endast skillnad på marginalen.
Förutom värdeminskningen, oftast, för alla nyare och bättre beg bilar är bensinkostnaden den största kostnaden, service nästa, för de flesta. Snittet mil i landet är 1500 mil/år. Så det är bara att räkna. Tesla har i princip inga servicekostnader.
(Inkluderar man entusiastbilar är snittet 1150 mil/år i Sverige, de står ju mest stilla) Där jag bor har varenda en nästan en jänkebil eller nåt annat äldre i ladan som knappt rullar. Sverige är tydligen störst i världen på entusiastbilar. Det snedställer det mesta av bilstatistik.
 
Redigerat:
L L Jan skrev:
Förutom värdeminskningen, oftast, för alla nyare och bättre beg bilar är bensinkostnaden den största kostnaden, service nästa, för de flesta. Snittet mil i landet är 1500 mil/år. Så det är bara att räkna. Tesla har i princip inga servicekostnader.
(Inkluderar man entusiastbilar är snittet 1150 mil/år i Sverige, de står ju mest stilla)
Nja jag skulle säga att säga att skatten är hög på bensinbilar med malus och att försäkringen är dyr på halvgamla bättre bilar för oss som bor i storstad.

Just värdeminskningen har varit löjligt låg efter pandemin men nu verkar det som att verkligheten kommer ikapp.

Jag har full koll på mina egna siffror och alternativen.
 
Det är bara att lista samtliga kostnader och jämföra så har vi en TCO kalkyl att utgå från.

Bränsle, försäkring etc. är ganska klara siffror medans värdeminskningen kan variera stort, men i det stora hela ändå hyffsat jämn.

Räknar man TCO för Kia Niro finns den i bensin, phev och el. TCO på begagnade bilar skiljer högst marginellt. Men för 1500mil/år kan en elbil vara runt 60' dyrare mot en bensin för samma tco på bilar runt 200'
 
  • Gilla
bhus2021
  • Laddar…
Storsockret
L L Jan skrev:
Tesla har i princip inga servicekostnader.
Om man inte kan utföra det själv har Tesla definitivt servicekostnader. Däremot har dom inga krav på utförd service för att nybilsgaranti ska gälla vad jag vet.

Men om du ska byta kupefilter, fuktpåsen eller vad det är för AC, smörja bromsar och kontrollera bromsvätska enligt deras rekommenderade intervall så kommer du ha en kostnad. Antingen i tid eller pengar. Efter mina egna äventyr med att byta bromsskivor och belägg på en Model 3 med 14k mil så är då iallafall min rekommendation att inte slarva med just den punkten..

Därtill kommer försäkringen på Tesla äta upp en stor del av bränslebesparingen för många (inte alla) eftersom det ofta är väldigt dyra premier när man lämnar halvförsäkringen bakom sig.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
C Costanza skrev:
Det där är ju bara detaljer. Det är ingen mening att rabbla en massa enskilda effektivitetssiffror, då det är totalen som räknas.
För mg, som skiter fullständigt i på vilket sätt bilen puttas framåt, så är totalekonomin den stora frågan, och där är det inte givet att el ”vinner”. För somliga gör det det, för andra inte.

/C
Ekonomiskt är det sunt och förklarligt på alla sätt. I mitt eget fall utvecklades vetskapen mer och mer till ett ogillande till förbränningsmotorer när de efter all utveckling inte är effektivare.

Jag skulle aldrig försvara mitt egna elbilsköp som ekonomiskt. Det är ett totalt vansinne och det sämsta köp jag gjort hittills i livet.

Den är köpt som ren lyx och överflöd och totalt skitsnack om att den är billig i drift med 3kronor milen.

Ska jag ha billiga mil ska jag ha en ICE-bil som gått några tusen mil och är några år med överkomlig skatt. Köpt kontant och servas i egna garaget. Dvs behålla min nuvarande som gått under 5000 mil sedan jag köpte den för snart 11år sedan.

Då var den bilen mitt sämsta köp. Kostade 330K om man räknar in allt tillköpt.
Kostat 70K i försäkring och service.
Kostat 70K i bränsle.

Säljer jag den nu har den kostat förutom kapitalförlust i form av utebliven avkastning som är lika mycket ca -300K

Då har jag haft fin bil i alla år men just då skulle jag köpt en bättre beg och inte ny.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Nja jag skulle säga att säga att skatten är hög på bensinbilar med malus och att försäkringen är dyr på halvgamla bättre bilar för oss som bor i storstad.

Just värdeminskningen har varit löjligt låg efter pandemin men nu verkar det som att verkligheten kommer ikapp.

Jag har full koll på mina egna siffror och alternativen.
Storsockret Storsockret skrev:
Om man inte kan utföra det själv har Tesla definitivt servicekostnader. Däremot har dom inga krav på utförd service för att nybilsgaranti ska gälla vad jag vet.

Men om du ska byta kupefilter, fuktpåsen eller vad det är för AC, smörja bromsar och kontrollera bromsvätska enligt deras rekommenderade intervall så kommer du ha en kostnad. Antingen i tid eller pengar. Efter mina egna äventyr med att byta bromsskivor och belägg på en Model 3 med 14k mil så är då iallafall min rekommendation att inte slarva med just den punkten..

Därtill kommer försäkringen på Tesla äta upp en stor del av bränslebesparingen för många (inte alla) eftersom det ofta är väldigt dyra premier när man lämnar halvförsäkringen bakom sig.
Intressant, vad kostar försäkringen för tex en Tesla 3 och Y , 3 år gammal, jämfört med en motsvarande bensin? Jag vet inte? BMW 525, Volvo 60, Audi A6.
Mindre ort, egen parkering, över 2500 mil/år, helförsäkring.

Skiljer det något? Sedan att ta med är att det äe 360 kr/år i vägskatt för el-bil.
 
Redigerat:
L L Jan skrev:
Snittet mil i landet är 1500 mil/år. /…/ (Inkluderar man entusiastbilar är snittet 1150 mil/år i Sverige, de står ju mest stilla) /…/ Sverige är tydligen störst i världen på entusiastbilar. Det snedställer det mesta av bilstatistik.
Intressant! Hade ingen aning om att det slog så mycket, men det låter troligt.

Vet du hur man räknat (är det exempelvis alla fordon över en viss ålder, en försäkringstyp eller liknande) och hittar man statistiken nedbruten någonstans?
 
L L Jan skrev:
Intressant, vad kostar försäkringen för tex en Tesla 3 och Y , 3 år gammal, jämfört med en motsvarande bensin? Jag vet inte? BMW 525, Volvo 60, Audi A6.
Mindre ort, egen parkering, över 2500 mil/år, helförsäkring.

Skiljer det något? Sedan att ta med är att det äe 360 kr/år i vägskatt för el-bil.
Har färska priser på en Tesla 3 standard Range 11400 kr helår max 1000 mil i mindre ort med djur kollision.
Samma för en S blir 17400 kr.
Har en 300 hk bensinare iform av en udda Sport kupe där samma försäkring i samma bolag ligger på 3600 kr plus skatten på 3200 kr helår.
Kär själv väldigt lite och då blir låga fasta kostnader viktigt.
Kollar mycket bilar som jag tycker är intressanta men många går bort enbart på försäkrings kostnaden.

Ändrar 10000 mil till 1000 mil då det blev fel:
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Har färska priser på en Tesla 3 standard Range 11400 kr helår max 10000 mil i mindre ort med djur kollision.
Samma för en S blir 17400 kr.
Har en 300 hk bensinare iform av en udda Sport kupe där samma försäkring i samma bolag ligger på 3600 kr plus skatten på 3200 kr helår.
Kär själv väldigt lite och då blir låga fasta kostnader viktigt.
Kollar mycket bilar som jag tycker är intressanta men många går bort enbart på försäkrings kostnaden.
10000 mil? Skall vara 1000 mil?

Din bensinbil: årsmodell, värde, motorstorlek?
 
L L Jan skrev:
10000 mil? Skall vara 1000 mil?

Din bensinbil: årsmodell, värde, motorstorlek?
Helt korrekt att det skulle vara 1000 mil, har ändrat i inlägget också :)
Kör som sagt väldigt lite så definitivt inte 10000 mil.
Bensin bil, 2011 som rullat 7200 mil.
Värde ca 130-150 tusen.
Inköpt för mindre pengar för 4 år sen.
3.8 liters V6 på 303 original hk (har några till nu:))
Dricker ca litern vid min körning men den rullar bara 300 mil om året så det är ok i den totala ekonomin för den bilen.
Svårt att spara pengar på en annan bil då lägre bensin eller elförbrukning äts upp av högre värdeminskning eller högre försäkringskostnader på dessa få milen jag kör.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Storsockret
L L Jan skrev:
Intressant, vad kostar försäkringen för tex en Tesla 3 och Y , 3 år gammal, jämfört med en motsvarande bensin? Jag vet inte? BMW 525, Volvo 60, Audi A6.
Mindre ort, egen parkering, över 2500 mil/år, helförsäkring.

Skiljer det något? Sedan att ta med är att det äe 360 kr/år i vägskatt för el-bil.
Vår model 3 LR 2020 kostade oss ca 17000kr/år för 2500 mil. Villa en bit utanför Umeå. Vår tidigare Passat Alltrack 2018 kostade ca 8000kr/år med samma upplägg. Tror vår V60 innan dess var snäppet billigare. Skatten på v60 runt 1300 per år och passaten ca 2300kr.

Värt att veta också att vagnskadegarantins självrisk på en ny Tesla ligger på 13500kr så det är inte heller billigt om det händer något, på andra märken har jag uppfattat det som att man i praktiken oftast hamnar runt hälften? Men det är bara vad jag hört.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Vår model 3 LR 2020 kostade oss ca 17000kr/år för 2500 mil. Villa en bit utanför Umeå. Vår tidigare Passat Alltrack 2018 kostade ca 8000kr/år med samma upplägg. Tror vår V60 innan dess var snäppet billigare. Skatten på v60 runt 1300 per år och passaten ca 2300kr.

Värt att veta också att vagnskadegarantins självrisk på en ny Tesla ligger på 13500kr så det är inte heller billigt om det händer något, på andra märken har jag uppfattat det som att man i praktiken oftast hamnar runt hälften? Men det är bara vad jag hört.
Ok. Dyr självrisk 13500 kr, men den används å andra sidan aldrig för de flesta. om man kör vettigt. Har själv aldrig använt den iaf. Ingen jag känner heller. Mkt ovanligt antar jag.
 
  • Haha
Arseface
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.