1 822 083 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Ja, det är väl som vanligt, en del vill bara inte förstå. Vilken planet är de ifrån? Eller vad är problemet? Avundsjuka och jantelagen? Sveriges största sjukdom?P Pierre C skrev:Håller med, laddning på resa är sällan något som helst problem.
Vi drar en hel del husvagn bakom vår Tesla Y. Med fru och barn så är bilen i princip alltid färdigladdad i god tid innan alla har kissat med mera.
Klämde Stockholm - Öland i början av Juni. 3st korta laddstopp blev optimalt. Vilket passade fint som bensträckare och matpauser. Där var bilen som sagt klart låååångt innan alla bestyr var uträttade.
Och att hitta laddplatser idag är som sagt inget problem alls.
Själv kör jag för cirka 1,5 kr/mil om man laddar hemma på natten.
Nu tror jag att du generaliserar rätt mycket. Jag köpte elbil när jag gick i pension. Flera i bekantskapskretsen har gjort samma sak. Det är bra att ha låga kostnader. Eftersom man ofta är hemma dagtid så går det fint att ladda med solel. Så länge man bor kvar i huset och kan ladda hemna så är elbil perfekt. Jag har en bränslekostnad på under en krona milen. Sparar dessutom massor av dyrbar tid genom att slippa tanka.L L Jan skrev:De som klagar på el-bil är oftast från de från 45 årsåldern och uppåt. Vid 55 årsåldern blir de värre. De har aldrig haft el-bil och de har alla typer av argument mot dem och de "har hört" både det ena och det andra. Jag har genom åren hört olika typer och varianter av alla argument och inget av dem stämmer.
De borde bilda en egen klubb😀😆 Huvudkontoret kan ju vara vid Klagomuren i Jerusalem tex.
Har kört el-bil i 10 år. De senaste 3 åren är det överhuvudtaget 0 problem att hitta laddstationer.
Kör i SE, DK, FIN en del i jobbet. Körde nyligen på sem i två veckor, i Italien. Där inte Teslas laddare finns funkar kortet, ingen app.
Körde förra året på vintern till Österrike med takbox. 5 Tesla laddstopp i Tyskland. Fast det⁸ behövdes bara 4 om man ville.
Förra sommaren körde vi till Legoland. Bor i södra Sverige och räknade till 200 st. laddare på vägen.
Var även i Östersund nyligen i jobbet. Till och med i Bispgården fanns det laddare.
De tre senaste åren har det varit kö två gånger, en gång 5-10 min i Arlandastad och en gång i Linköping, men då fortsatte jag till Mantorp. När jag handlar, tex på ICA passar jag på att ladda när jag ändå är där.
Bästa med el-bil, Tesla, det är att det är 0 service på dem. Man kan lämna in för översyn av bromsar vart tredje år om man tycker det. Byta luftfilter gör man lätt själv vart tredje år eller nåt.
Välkommen till en annan klubb!
Jag avser de som klagar, inte du!lilytwig skrev:
Nu tror jag att du generaliserar rätt mycket. Jag köpte elbil när jag gick i pension. Flera i bekantskapskretsen har gjort samma sak. Det är bra att ha låga kostnader. Eftersom man ofta är hemma dagtid så går det fint att ladda med solel. Så länge man bor kvar i huset och kan ladda hemna så är elbil perfekt. Jag har en bränslekostnad på under en krona milen. Sparar dessutom massor av dyrbar tid genom att slippa tanka.
Så alla som inte håller med dig har fel, menar du?L L Jan skrev:
Att klaga på elbil är ju bara dumt, men för mig är elbil inget alternativ än.
Det spelar egentligen ingen roll att man kan ”köra billigt” med elbil.
Att köra vidare med min gamla V70 är ändå billigare än all slanta upp 500k+…
När min befintliga bil inte duger längre får jag ta en funderare då.
/C
Rät
???
Jag skriver inte om dig. Världen cirkulerar inte runt om kring dig. Kör du vidare i din V70 och vid nästa bilbyte blir det el-bil. Det finns el-bilar för mindre än 500K , även leasing. Även begagnat, finns fina beg Tesla för 200K.
Har själv aldrig haft någon ny bil, för dyrt tycker jag. Bättre att andra får ta första kostnadssmällen och sponsra mig, är ju jättebra, så som jag ser det. Kanske parasitiskt tänkande? 😉😅
De som klagar på el-bil som själva inte har haft någon el-bil kanske har inte fel, de är ute och cyklar.C Costanza skrev:Så alla som inte håller med dig har fel, menar du?
Att klaga på elbil är ju bara dumt, men för mig är elbil inget alternativ än.
Det spelar egentligen ingen roll att man kan ”köra billigt” med elbil.
Att köra vidare med min gamla V70 är ändå billigare än all slanta upp 500k+…
När min befintliga bil inte duger längre får jag ta en funderare då.
/C
???
Jag skriver inte om dig. Världen cirkulerar inte runt om kring dig. Kör du vidare i din V70 och vid nästa bilbyte blir det el-bil. Det finns el-bilar för mindre än 500K , även leasing. Även begagnat, finns fina beg Tesla för 200K.
Har själv aldrig haft någon ny bil, för dyrt tycker jag. Bättre att andra får ta första kostnadssmällen och sponsra mig, är ju jättebra, så som jag ser det. Kanske parasitiskt tänkande? 😉😅
Håller inte med om att de nödvändigtvis är ute och cyklar. Hur ens kravbild ser ut varierar kraftigt, och för vissa passar inte elbil. Det var det jag reagerade på i ditt inlägg. Jag upplevde det som att om man inte gillar elbil så har man inte fattat. Kanske tolkade jag fel. Jag upplever att det det finns några ”läger” i bildebatten, och jag vänder mig lite emot det. Det finns inget som är bäst för alla, så det är ju tur att man än så länge får välja själv.L L Jan skrev:Rät
De som klagar på el-bil som själva inte har haft någon el-bil kanske har inte fel, de är ute och cyklar.
???
Jag skriver inte om dig. Världen cirkulerar inte runt om kring dig. Kör du vidare i din V70 och vid nästa bilbyte blir det el-bil. Det finns el-bilar för mindre än 500K , även leasing. Även begagnat, finns fina beg Tesla för 200K.
Har själv aldrig haft någon ny bil, för dyrt tycker jag. Bättre att andra får ta första kostnadssmällen och sponsra mig, är ju jättebra, så som jag ser det. Kanske parasitiskt tänkande? 😉😅
Jag inser att världen inte rör sig kring mig. Däremot tycker jag att mitt fall är ett exempel på att elbil inte är det enda rätta. Jag tror på att rent ekonomiskt så är det bästa att köra så länge man kan med den bil man har, nästan oavsett vad det är för någon.
Har heller aldrig köpt nytt, och jag byter sällan. Kanske kan min nästa bil bli en begagnad elbil, det är öppet än så länge.
Att leasa en ny bil innebär väl i princip att man betalar för den branta delen av värdeminskningskurvan, eller?
/C
Undrar för vem passar inte en el-bil? Vilken kravbild?C Costanza skrev:Håller inte med om att de nödvändigtvis är ute och cyklar. Hur ens kravbild ser ut varierar kraftigt, och för vissa passar inte elbil. Det var det jag reagerade på i ditt inlägg. Jag upplevde det som att om man inte gillar elbil så har man inte fattat. Kanske tolkade jag fel. Jag upplever att det det finns några ”läger” i bildebatten, och jag vänder mig lite emot det. Det finns inget som är bäst för alla, så det är ju tur att man än så länge får välja själv.
Jag inser att världen inte rör sig kring mig. Däremot tycker jag att mitt fall är ett exempel på att elbil inte är det enda rätta. Jag tror på att rent ekonomiskt så är det bästa att köra så länge man kan med den bil man har, nästan oavsett vad det är för någon.
Har heller aldrig köpt nytt, och jag byter sällan. Kanske kan min nästa bil bli en begagnad elbil, det är öppet än så länge.
Att leasa en ny bil innebär väl i princip att man betalar för den branta delen av värdeminskningskurvan, eller?
/C
Alltså inget löjligt om någon som far runt på ett fjäll och jagar ripa i en månad samt bor i en kåta.
Stämmer, att behålla bilen länge är vettigt, oftast. Tex vår andrabil som går väldligt lite är 20 år gammal och reservbilen till den är 32 år gamnal. Sammanlagt klart lägre kostnader än en styck nyare andrabil. Båda är kvalitetsbilar som nästan aldrig krånglar.
Jag kan tänka mig tex:L L Jan skrev:
Den som kör väldigt korta sträckor, under 500 mil om året. Elbil fungerar men lönar sig inte.
Den som inte kan ladda hemma. Det fungerar att ladda publikt men blir inte ekonomiskt.
Den som har ytterst begränsad ekonom och endast kan lägga säg max 50 ksek på inköp av bil. Milen blir dyrare - det är dyrt att vara fattig.
Om man jobbpendlar med bil och inte kan ladda billigt hemma över nätterna, eller på jobbet, så passar ofta inte elbil, då blir en diesel/bensin mer ekonomiskt. Samma om man mestadels gör långresor och då hänvisas till snabbladdare, då blir elbil inte ekonomiskt bättre än en fossil.L L Jan skrev:Undrar för vem passar inte en el-bil? Vilken kravbild?
Alltså inget löjligt om någon som far runt på ett fjäll och jagar ripa i en månad samt bor i en kåta.
Stämmer, att behålla bilen länge är vettigt, oftast. Tex vår andrabil som går väldligt lite är 20 år gammal och reservbilen till den är 32 år gamnal. Sammanlagt klart lägre kostnader än en styck nyare andrabil. Båda är kvalitetsbilar som nästan aldrig krånglar.
Har själv en 4 år gammal elbil och för mitt körmönster är den utmärkt trots kort räckvidd (35 mil i 120km/h). Men den hade varit riktigt kass för en kompis som pendlar 2x1h per dag och bor i lägenhet utan ladd.
Inte ekonomiskt? Ta med alla kostnader!P Pin skrev:Jag kan tänka mig tex:
Den som kör väldigt korta sträckor, under 500 mil om året. Elbil fungerar men lönar sig inte.
Den som inte kan ladda hemma. Det fungerar att ladda publikt men blir inte ekonomiskt.
Den som har ytterst begränsad ekonom och endast kan lägga säg max 50 ksek på inköp av bil. Milen blir dyrare - det är dyrt att vara fattig.
Om man har svårt ekonomiskt kommer man snart att kunna köpa beg. el-bil för 50k.
Ta med alla kostnader själv 😉L L Jan skrev:
”Själv kör jag för cirka 1,5 kr/mil om man laddar hemma på natten.”
Det kanske snart finns elbilar för 50 kkr, men inte än. Dessa har dessutom stora begränsningar i räckvidd, laddhastigher och storlek (typ gamla Zoe).
Inte ekonomiskt? Se på totalkostnaden!B bhus2021 skrev:Om man jobbpendlar med bil och inte kan ladda billigt hemma över nätterna, eller på jobbet, så passar ofta inte elbil, då blir en diesel/bensin mer ekonomiskt. Samma om man mestadels gör långresor och då hänvisas till snabbladdare, då blir elbil inte ekonomiskt bättre än en fossil.
Har själv en 4 år gammal elbil och för mitt körmönster är den utmärkt trots kort räckvidd (35 mil i 120km/h). Men den hade varit riktigt kass för en kompis som pendlar 2x1h per dag och bor i lägenhet utan ladd.
Pendlar man 1 h åt varje håll blir det cirka 7 mil i snitt. 14 mil om dagen. Snabbladda var 2-3 dag och ladda när man handlar eller när man ändå parkerar någonstans.
Det enskilt största som fick mig att köpa en elbil är effektiviteten.
Bara räkna på det:
En lite större kombi, ex v70 med 70 liters tank.
Effekten i 70 liter diesel utan förluster omvandlat i vad en elbil drar så ska du komma 400 mil utan att tanka på sommaren. Över 300 mil på vintern.
Kommer du det? Nej.
I bästa fall en tredjedel för det är remmar som ska driva allt. Pumpar ska pumpa och kolvar ska orsaka friktion och värme som sen måste kylas.
En jäkla massa skit ska pågå under huven för att bilen ska gå framåt. Växellåda som ska utväxla och ta sin beskärda del.
Skulle du köpa en värmepanna med samma kassa verkningsgrad?
Skulle du köpa ett element som ger samma kassa resultat?
Skulle du anställa 10 personer att utföra ett jobb för 3-4st?
Det är precis det som händer under huven på en förbränningsbil.
Olja har vi inte utan det ska pumpas upp och skickas hit när jag kan använda Svenska tillgångar?
Lastbilar och tunga transporter kräver diesel ett tag till men våra personbilar kan vi byta ut direkt.
Bara räkna på det:
En lite större kombi, ex v70 med 70 liters tank.
Effekten i 70 liter diesel utan förluster omvandlat i vad en elbil drar så ska du komma 400 mil utan att tanka på sommaren. Över 300 mil på vintern.
Kommer du det? Nej.
I bästa fall en tredjedel för det är remmar som ska driva allt. Pumpar ska pumpa och kolvar ska orsaka friktion och värme som sen måste kylas.
En jäkla massa skit ska pågå under huven för att bilen ska gå framåt. Växellåda som ska utväxla och ta sin beskärda del.
Skulle du köpa en värmepanna med samma kassa verkningsgrad?
Skulle du köpa ett element som ger samma kassa resultat?
Skulle du anställa 10 personer att utföra ett jobb för 3-4st?
Det är precis det som händer under huven på en förbränningsbil.
Olja har vi inte utan det ska pumpas upp och skickas hit när jag kan använda Svenska tillgångar?
Lastbilar och tunga transporter kräver diesel ett tag till men våra personbilar kan vi byta ut direkt.
