L L Jan skrev:
Har kvar hyrespappret med reg.nr och slog upp samt kollade mer.
EV6 GT, två elmotorer 430 kW. Min Tesla har 461 kW. Kanske inte jätteskillnad på pappret? Vet ej? Men en stor skillnad om man vill trycka på, när jag körde.
Körde du med GT intryckt då?

Tuggar asfalt på alla 4 om man vill. Kör man eco-normal-sport så har du inte all kraft ens vid full platta.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P PåLandet skrev:
Såklart, navigerade till laddaren när jag fick veta att jag skulle få sällskap, iaf 45 min förvärmning. Med 40% batteri när jag kom in till helt tom station så är 75kw uselt faktiskt. Jag kör mycket bil så har sett detta flera ggr nu, är väl bara att acceptera att det inte är bättre än såhär. Rekordet hitills är center syd, där har jag aldrig lyckats ladda med hög effekt. Den är nog ombyggd nu dock så får se om den är acceptabel efter det.
Laddar hemma men man kommer ju bara 40 mil med fulladdat batteri. Laholm samt markaryd är två stationer där jag alltid lyckats ladda med mer än 100kw, trots flera bilar inne varje gång.
Tesla laddar bara snabbt vid låg batterispänning. 75kW bör ju vara runt 60% soc om det är en Model Y LR?
 
P Pligg85 skrev:
Körde du med GT intryckt då?

Tuggar asfalt på alla 4 om man vill. Kör man eco-normal-sport så har du inte all kraft ens vid full platta.
Provade alla körlägen. Snabb, men min Tesla går värre, om man vill
 
P PåLandet skrev:
Såklart, navigerade till laddaren när jag fick veta att jag skulle få sällskap, iaf 45 min förvärmning. Med 40% batteri när jag kom in till helt tom station så är 75kw uselt faktiskt. Jag kör mycket bil så har sett detta flera ggr nu, är väl bara att acceptera att det inte är bättre än såhär. Rekordet hitills är center syd, där har jag aldrig lyckats ladda med hög effekt. Den är nog ombyggd nu dock så får se om den är acceptabel efter det.
Laddar hemma men man kommer ju bara 40 mil med fulladdat batteri. Laholm samt markaryd är två stationer där jag alltid lyckats ladda med mer än 100kw, trots flera bilar inne varje gång.
Aha, jo då är ju 75kW lite segt. Har också upplevt det, men då med få eller inga lediga laddare. Men med tom station är det ju lite trist.
 
P
Har jag nära hem så väljer jag alltid att bara ladda så har nog med kräm att fortsätta resan hem, då klarar man sig ofta på 10-15 min laddning
Rabbithole Rabbithole skrev:
Tesla laddar bara snabbt vid låg batterispänning. 75kW bör ju vara runt 60% soc om det är en Model Y LR?
Jepp LR, men 40%SOC och laddeffekt var 75kw. Ibland ser jag högre laddeffekt vid denna SOC. Jag släpper detta nu
 
P Pierre C skrev:
Aha, jo då är ju 75kW lite segt. Har också upplevt det, men då med få eller inga lediga laddare. Men med tom station är det ju lite trist.
??
Märkligt, det brukar ladda 200 kW eller mer ibland, ibland 150 kW. Omkring så.
Fast inte närmare 80% , då går det ned till 75 något.

Har jag missat något?
 
Laddat de få gånger jag laddat på Circle K 400 kW och kunnat maxa bilen utan handpåläggning.
240 kW med EV6
 
L L Jan skrev:
??
Märkligt, det brukar ladda 200 kW eller mer ibland, ibland 150 kW. Omkring så.
Fast inte närmare 80% , då går det ned till 75 något.

Har jag missat något?
Nej jag har själv inga problem. Vi har en Y Standard Range och den ligger oftast och trycker kring eller över max. Dvs 170kW.

Är hur nöjd som helst. :-)
 
Kanske off topic lite. Men folk här funderar på el-bil och är kanske tveksamma till laddningen.

Har testat mängder med gånger ute på vägarna och instruktionerna från Tesla stämmer!
Max/min 20-80%
Är man nere på 20% så ladda cirka 15 min tills cirka 60% då hastigheten går ned. och kör vidare och ladda igen på nästa station. Detta går totalt sett snabbare inkl. avfart och sträcka på någon km än att kämpa sig upp till 80% på en station.
Jag trodde inte på denna myt med den är sann!
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
När man kommit över räckviddsångest för elbil så funderar jag på att skaffa en smartphone.

Verkar som man får ladda den nästan varje dag.
Läskigt.
Ibland ser man folk springa med laddare och köra i 15 minuter på lunchen eller ladda på diverse konstiga ställen.

Om några år kanske man vågar sig på en.
 
  • Haha
  • Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
Majgårdarna
Jag försöker aldrig ladda så högt som vid 20%,
Tror inte det är något som Tesla rekommenderar heller.
 
P Pligg85 skrev:
När man kommit över räckviddsångest för elbil så funderar jag på att skaffa en smartphone.

Verkar som man får ladda den nästan varje dag.
Läskigt.
Ibland ser man folk springa med laddare och köra i 15 minuter på lunchen eller ladda på diverse konstiga ställen.

Om några år kanske man vågar sig på en.
De som klagar på el-bil är oftast från de från 45 årsåldern och uppåt. Vid 55 årsåldern blir de värre. De har aldrig haft el-bil och de har alla typer av argument mot dem och de "har hört" både det ena och det andra. Jag har genom åren hört olika typer och varianter av alla argument och inget av dem stämmer.
De borde bilda en egen klubb😀😆 Huvudkontoret kan ju vara vid Klagomuren i Jerusalem tex.

Har kört el-bil i 10 år. De senaste 3 åren är det överhuvudtaget 0 problem att hitta laddstationer.
Kör i SE, DK, FIN en del i jobbet. Körde nyligen på sem i två veckor, i Italien. Där inte Teslas laddare finns funkar kortet, ingen app.
Körde förra året på vintern till Österrike med takbox. 5 Tesla laddstopp i Tyskland. Fast det⁸ behövdes bara 4 om man ville.
Förra sommaren körde vi till Legoland. Bor i södra Sverige och räknade till 200 st. laddare på vägen.
Var även i Östersund nyligen i jobbet. Till och med i Bispgården fanns det laddare.
De tre senaste åren har det varit kö två gånger, en gång 5-10 min i Arlandastad och en gång i Linköping, men då fortsatte jag till Mantorp. När jag handlar, tex på ICA passar jag på att ladda när jag ändå är där.

Bästa med el-bil, Tesla, det är att det är 0 service på dem. Man kan lämna in för översyn av bromsar vart tredje år om man tycker det. Byta luftfilter gör man lätt själv vart tredje år eller nåt.

Välkommen till en annan klubb!
 
Redigerat:
  • Gilla
Pierre C
  • Laddar…
Att det är 0 krav på service syns i statistiken från bilprovning i flera länder. Visst är det trist att åka motorväg men att räkna till 200 laddare gör det väl knappast roligare eller? Kanske är det laddångesten som lyser igenom.
 
L L Jan skrev:
De som klagar på el-bil är oftast från de från 45 årsåldern och uppåt. Vid 55 årsåldern blir de värre. De har aldrig haft el-bil och de har alla typer av argument mot dem och de "har hört" både det ena och det andra. Jag har genom åren hört olika typer och varianter av alla argument och inget av dem stämmer.
De borde bilda en egen klubb😀😆 Huvudkontoret kan ju vara vid Klagomuren i Jerusalem tex.

Har kört el-bil i 10 år. De senaste 3 åren är det överhuvudtaget 0 problem att hitta laddstationer.
Kör i SE, DK, FIN en del i jobbet. Körde nyligen på sem i två veckor, i Italien. Där inte Teslas laddare finns funkar kortet, ingen app.
Körde förra året på vintern till Österrike med takbox. 5 Tesla laddstopp i Tyskland. Fast det⁸ behövdes bara 4 om man ville.
Förra sommaren körde vi till Legoland. Bor i södra Sverige och räknade till 200 st. laddare på vägen.
Var även i Östersund nyligen i jobbet. Till och med i Bispgården fanns det laddare.
De tre senaste åren har det varit kö två gånger, en gång 5-10 min i Arlandastad och en gång i Linköping, men då fortsatte jag till Mantorp. När jag handlar, tex på ICA passar jag på att ladda när jag ändå är där.

Bästa med el-bil, Tesla, det är att det är 0 service på dem. Man kan lämna in för översyn av bromsar vart tredje år om man tycker det. Byta luftfilter gör man lätt själv vart tredje år eller nåt.

Välkommen till en annan klubb!
Håller med, laddning på resa är sällan något som helst problem.

Vi drar en hel del husvagn bakom vår Tesla Y. Med fru och barn så är bilen i princip alltid färdigladdad i god tid innan alla har kissat med mera.

Klämde Stockholm - Öland i början av Juni. 3st korta laddstopp blev optimalt. Vilket passade fint som bensträckare och matpauser. Där var bilen som sagt klart låååångt innan alla bestyr var uträttade.


Och att hitta laddplatser idag är som sagt inget problem alls.
 
L L Jan skrev:
Kanske off topic lite. Men folk här funderar på el-bil och är kanske tveksamma till laddningen.

Har testat mängder med gånger ute på vägarna och instruktionerna från Tesla stämmer!
Max/min 20-80%
Är man nere på 20% så ladda cirka 15 min tills cirka 60% då hastigheten går ned. och kör vidare och ladda igen på nästa station. Detta går totalt sett snabbare inkl. avfart och sträcka på någon km än att kämpa sig upp till 80% på en station.
Jag trodde inte på denna myt med den är sann!
Är ju olika på olika bilar, Audi t ex laddar med väldigt stabil effekt ända till 80%, men de större bilarna drar ju rejält med el dock. Nyare WV också bra laddkräm högt upp i % vill jag minnas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.