1 822 104 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Körde du med GT intryckt då?L L Jan skrev:
Tuggar asfalt på alla 4 om man vill. Kör man eco-normal-sport så har du inte all kraft ens vid full platta.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Tesla laddar bara snabbt vid låg batterispänning. 75kW bör ju vara runt 60% soc om det är en Model Y LR?P PåLandet skrev:Såklart, navigerade till laddaren när jag fick veta att jag skulle få sällskap, iaf 45 min förvärmning. Med 40% batteri när jag kom in till helt tom station så är 75kw uselt faktiskt. Jag kör mycket bil så har sett detta flera ggr nu, är väl bara att acceptera att det inte är bättre än såhär. Rekordet hitills är center syd, där har jag aldrig lyckats ladda med hög effekt. Den är nog ombyggd nu dock så får se om den är acceptabel efter det.
Laddar hemma men man kommer ju bara 40 mil med fulladdat batteri. Laholm samt markaryd är två stationer där jag alltid lyckats ladda med mer än 100kw, trots flera bilar inne varje gång.
Aha, jo då är ju 75kW lite segt. Har också upplevt det, men då med få eller inga lediga laddare. Men med tom station är det ju lite trist.P PåLandet skrev:Såklart, navigerade till laddaren när jag fick veta att jag skulle få sällskap, iaf 45 min förvärmning. Med 40% batteri när jag kom in till helt tom station så är 75kw uselt faktiskt. Jag kör mycket bil så har sett detta flera ggr nu, är väl bara att acceptera att det inte är bättre än såhär. Rekordet hitills är center syd, där har jag aldrig lyckats ladda med hög effekt. Den är nog ombyggd nu dock så får se om den är acceptabel efter det.
Laddar hemma men man kommer ju bara 40 mil med fulladdat batteri. Laholm samt markaryd är två stationer där jag alltid lyckats ladda med mer än 100kw, trots flera bilar inne varje gång.
Har jag nära hem så väljer jag alltid att bara ladda så har nog med kräm att fortsätta resan hem, då klarar man sig ofta på 10-15 min laddning
Jepp LR, men 40%SOC och laddeffekt var 75kw. Ibland ser jag högre laddeffekt vid denna SOC. Jag släpper detta nuRabbithole skrev:
??P Pierre C skrev:
Märkligt, det brukar ladda 200 kW eller mer ibland, ibland 150 kW. Omkring så.
Fast inte närmare 80% , då går det ned till 75 något.
Har jag missat något?
Nej jag har själv inga problem. Vi har en Y Standard Range och den ligger oftast och trycker kring eller över max. Dvs 170kW.L L Jan skrev:
Är hur nöjd som helst.
Kanske off topic lite. Men folk här funderar på el-bil och är kanske tveksamma till laddningen.
Har testat mängder med gånger ute på vägarna och instruktionerna från Tesla stämmer!
Max/min 20-80%
Är man nere på 20% så ladda cirka 15 min tills cirka 60% då hastigheten går ned. och kör vidare och ladda igen på nästa station. Detta går totalt sett snabbare inkl. avfart och sträcka på någon km än att kämpa sig upp till 80% på en station.
Jag trodde inte på denna myt med den är sann!
Har testat mängder med gånger ute på vägarna och instruktionerna från Tesla stämmer!
Max/min 20-80%
Är man nere på 20% så ladda cirka 15 min tills cirka 60% då hastigheten går ned. och kör vidare och ladda igen på nästa station. Detta går totalt sett snabbare inkl. avfart och sträcka på någon km än att kämpa sig upp till 80% på en station.
Jag trodde inte på denna myt med den är sann!
När man kommit över räckviddsångest för elbil så funderar jag på att skaffa en smartphone.
Verkar som man får ladda den nästan varje dag.
Läskigt.
Ibland ser man folk springa med laddare och köra i 15 minuter på lunchen eller ladda på diverse konstiga ställen.
Om några år kanske man vågar sig på en.
Verkar som man får ladda den nästan varje dag.
Läskigt.
Ibland ser man folk springa med laddare och köra i 15 minuter på lunchen eller ladda på diverse konstiga ställen.
Om några år kanske man vågar sig på en.
De som klagar på el-bil är oftast från de från 45 årsåldern och uppåt. Vid 55 årsåldern blir de värre. De har aldrig haft el-bil och de har alla typer av argument mot dem och de "har hört" både det ena och det andra. Jag har genom åren hört olika typer och varianter av alla argument och inget av dem stämmer.P Pligg85 skrev:När man kommit över räckviddsångest för elbil så funderar jag på att skaffa en smartphone.
Verkar som man får ladda den nästan varje dag.
Läskigt.
Ibland ser man folk springa med laddare och köra i 15 minuter på lunchen eller ladda på diverse konstiga ställen.
Om några år kanske man vågar sig på en.
De borde bilda en egen klubb😀😆 Huvudkontoret kan ju vara vid Klagomuren i Jerusalem tex.
Har kört el-bil i 10 år. De senaste 3 åren är det överhuvudtaget 0 problem att hitta laddstationer.
Kör i SE, DK, FIN en del i jobbet. Körde nyligen på sem i två veckor, i Italien. Där inte Teslas laddare finns funkar kortet, ingen app.
Körde förra året på vintern till Österrike med takbox. 5 Tesla laddstopp i Tyskland. Fast det⁸ behövdes bara 4 om man ville.
Förra sommaren körde vi till Legoland. Bor i södra Sverige och räknade till 200 st. laddare på vägen.
Var även i Östersund nyligen i jobbet. Till och med i Bispgården fanns det laddare.
De tre senaste åren har det varit kö två gånger, en gång 5-10 min i Arlandastad och en gång i Linköping, men då fortsatte jag till Mantorp. När jag handlar, tex på ICA passar jag på att ladda när jag ändå är där.
Bästa med el-bil, Tesla, det är att det är 0 service på dem. Man kan lämna in för översyn av bromsar vart tredje år om man tycker det. Byta luftfilter gör man lätt själv vart tredje år eller nåt.
Välkommen till en annan klubb!
Redigerat:
Att det är 0 krav på service syns i statistiken från bilprovning i flera länder. Visst är det trist att åka motorväg men att räkna till 200 laddare gör det väl knappast roligare eller? Kanske är det laddångesten som lyser igenom.
Håller med, laddning på resa är sällan något som helst problem.L L Jan skrev:De som klagar på el-bil är oftast från de från 45 årsåldern och uppåt. Vid 55 årsåldern blir de värre. De har aldrig haft el-bil och de har alla typer av argument mot dem och de "har hört" både det ena och det andra. Jag har genom åren hört olika typer och varianter av alla argument och inget av dem stämmer.
De borde bilda en egen klubb😀😆 Huvudkontoret kan ju vara vid Klagomuren i Jerusalem tex.
Har kört el-bil i 10 år. De senaste 3 åren är det överhuvudtaget 0 problem att hitta laddstationer.
Kör i SE, DK, FIN en del i jobbet. Körde nyligen på sem i två veckor, i Italien. Där inte Teslas laddare finns funkar kortet, ingen app.
Körde förra året på vintern till Österrike med takbox. 5 Tesla laddstopp i Tyskland. Fast det⁸ behövdes bara 4 om man ville.
Förra sommaren körde vi till Legoland. Bor i södra Sverige och räknade till 200 st. laddare på vägen.
Var även i Östersund nyligen i jobbet. Till och med i Bispgården fanns det laddare.
De tre senaste åren har det varit kö två gånger, en gång 5-10 min i Arlandastad och en gång i Linköping, men då fortsatte jag till Mantorp. När jag handlar, tex på ICA passar jag på att ladda när jag ändå är där.
Bästa med el-bil, Tesla, det är att det är 0 service på dem. Man kan lämna in för översyn av bromsar vart tredje år om man tycker det. Byta luftfilter gör man lätt själv vart tredje år eller nåt.
Välkommen till en annan klubb!
Vi drar en hel del husvagn bakom vår Tesla Y. Med fru och barn så är bilen i princip alltid färdigladdad i god tid innan alla har kissat med mera.
Klämde Stockholm - Öland i början av Juni. 3st korta laddstopp blev optimalt. Vilket passade fint som bensträckare och matpauser. Där var bilen som sagt klart låååångt innan alla bestyr var uträttade.
Och att hitta laddplatser idag är som sagt inget problem alls.
Är ju olika på olika bilar, Audi t ex laddar med väldigt stabil effekt ända till 80%, men de större bilarna drar ju rejält med el dock. Nyare WV också bra laddkräm högt upp i % vill jag minnas.L L Jan skrev:Kanske off topic lite. Men folk här funderar på el-bil och är kanske tveksamma till laddningen.
Har testat mängder med gånger ute på vägarna och instruktionerna från Tesla stämmer!
Max/min 20-80%
Är man nere på 20% så ladda cirka 15 min tills cirka 60% då hastigheten går ned. och kör vidare och ladda igen på nästa station. Detta går totalt sett snabbare inkl. avfart och sträcka på någon km än att kämpa sig upp till 80% på en station.
Jag trodde inte på denna myt med den är sann!