1 822 104 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Har sett fenomenet med låg laddeffekt (mindre än 75 kw) även när jag kommer in med mindre kräm. Den gången vid tom laddstation var för övrigt i falkenberg, skulle vänta in en annan bil så fanns det tid för laddning just då
Att ladda 60kwh på 60kw tar ganska exakt 1h.P PåLandet skrev:Man blir nära på galen ibland av att ha elbil, blir inte klok på teslas supercharger. Häromveckan gjorde jag en långkörrning och behövde ladda tre ggr på samma dag, första laddning (tidigt söndag morgon) var jag ensam bil inne, kom in med förkond batteri och 30-40% och eländet laddar bara med 80kw för att snabbt sju ka till 60kw. Senare samma förmiddag på annan station, nära på fullt med bilar inne och nu laddar den med ca 100kw, den kan jag förstå. Senare på kvällen på en tredje station, bra tryck och peaka på 140kw. Är inte imponerad av deras laddare, har gratis laddning där några månader till sen ska jag se om övriga är mer konsekventa. Många verkar tycka att detta är ok men hatar att sitta där längre än jag planerat för. Nog gnällt, bilen är ok för övrigt så det är mest "snabbladdning" som suger
Med 140kw borde det ligga på runt 30min.
Om vi antar att du har 100kwh och drar 2kwh per mil så är du ute på en runda på 50mil + 30mil.
Min spontana gissningar är som redan konstaterats av andra är att det inte är optimalt laddning.
Medlem
· Uppland
· 2 526 inlägg
Ibland är stationerna trasiga. Kolla Teslaklubbens forum så hittar du andra med samma problem.
Är det så att du inte kan ladda hemma? Då blir man mycket mer beroende av att snabbladdarna fungerar än om man laddar hemma.
Är det så att du inte kan ladda hemma? Då blir man mycket mer beroende av att snabbladdarna fungerar än om man laddar hemma.
Har man en Tesla så är det ju att rekommendera att låta bilen avgöra när och hur det ska laddas genom att använda navigeringens inbyggda planering, då förvärms batterier, det blir optimalt i förhållande till laddkurva, och tror även den tar hänsyn till beläggning på de olika stationerna.
Har bara snabbladdat ett fåtal gånger, men då har det funkat utmärkt, utom när icke teslor hade parkerat fel på en station så att inte alla laddare gick att använda. Fanns dock en plats kvar som gick att använda, även om det var knöligt att backa in till den. Närliggande Burger King verkade göra bra affärer på den stationen, måste varit drygt 20 laddplatser, bilarna stannade väl knappt en halvtimme, varav många såg ut att köpa något därifrån. Så med full beläggning så blir det nog hundra extra kunder på en kväll.
Vad är den sociala konventionen om någon har tagit laddaren till en plats man kör in till? Bara att acceptera läget eller konfrontera dem om att lämna laddaren till den som faktiskt står på platsen?
Har bara snabbladdat ett fåtal gånger, men då har det funkat utmärkt, utom när icke teslor hade parkerat fel på en station så att inte alla laddare gick att använda. Fanns dock en plats kvar som gick att använda, även om det var knöligt att backa in till den. Närliggande Burger King verkade göra bra affärer på den stationen, måste varit drygt 20 laddplatser, bilarna stannade väl knappt en halvtimme, varav många såg ut att köpa något därifrån. Så med full beläggning så blir det nog hundra extra kunder på en kväll.
Vad är den sociala konventionen om någon har tagit laddaren till en plats man kör in till? Bara att acceptera läget eller konfrontera dem om att lämna laddaren till den som faktiskt står på platsen?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Att klaga till den som byggt den undermåliga anläggningen eller vara tyst.A ajn82 skrev:
Teslas laddstationer (den absoluta majoriteten av dem i alla fall) är öppna för alla typer av elbilar. Det är inte kundernas fel att Tesla ritat rutor kring sina laddstolpar som inte matchar hur kunderna står i dem.
Kia EV6!
Min Tesla var på service några dagar.
Hyrde då en Kia EV6 i från 2022 i några dagar.
Förvånande, redan då var de jämförbara med Tesla, räckvidd, komfort osv. Klart lite enklare bil och inte lika mycket effekt, men helt ok och bra. Ingen jätteskillnad mot Tesla.
Förvånande!
Min Tesla var på service några dagar.
Hyrde då en Kia EV6 i från 2022 i några dagar.
Förvånande, redan då var de jämförbara med Tesla, räckvidd, komfort osv. Klart lite enklare bil och inte lika mycket effekt, men helt ok och bra. Ingen jätteskillnad mot Tesla.
Förvånande!
Prova GT-modellen.L L Jan skrev:
Dessa 325hk på både Hyundai och Kia lämnar lite att önska men på GT var den mycket trevlig. Den ökar dessutom från 585 till 650hk på 2026 årsmodell.
Det var GT EV6. Visste inte att det fanns andra?P Pligg85 skrev:
Inte alls lika snabb som Tesla. Men fullt tillräckligt
Kör alltid Tesla på halv effekt ändå. Bekvämast! Annars rycker den. Speciellt långsammare än vid motorvägsfart
Redigerat:
Som sagt, har du inte navigerat till laddaren och därmed inte förvärnt så låter 75kW som rätt troligt effekt.P PåLandet skrev:
GT är ju inte alls vanlig i förhållande till de enklare EV6. Inte att förväxla med GT-Line.L L Jan skrev:
GT-Line är ju bara ett steg upp och har 325hk AWD.
En GT har 585hk och kör förbi en Model Y Performance
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Körde en långkörare tidigare i veckan. Svängde in på en större mack, som hade en radda Tesla laddare. Alla fulla, väl inne va det så lång kö till toan att samtliga nog kunde laddat fullt inan man vart klar med toabesöket.
Lite senare bestämde jag mig för att tanka, då va de 10 bilars kö till varje bränslepump så fick glatt åka vidare till nästa mack. Det är inte bara elbilar som får köa i semestertider 😅
Borde planerat min körning bättre och senarelagt första tankstoppet så hade jag kommit hela vägen fram på bara ett stopp.
Lite senare bestämde jag mig för att tanka, då va de 10 bilars kö till varje bränslepump så fick glatt åka vidare till nästa mack. Det är inte bara elbilar som får köa i semestertider 😅
Borde planerat min körning bättre och senarelagt första tankstoppet så hade jag kommit hela vägen fram på bara ett stopp.
Såklart, navigerade till laddaren när jag fick veta att jag skulle få sällskap, iaf 45 min förvärmning. Med 40% batteri när jag kom in till helt tom station så är 75kw uselt faktiskt. Jag kör mycket bil så har sett detta flera ggr nu, är väl bara att acceptera att det inte är bättre än såhär. Rekordet hitills är center syd, där har jag aldrig lyckats ladda med hög effekt. Den är nog ombyggd nu dock så får se om den är acceptabel efter det.P Pierre C skrev:
Laddar hemma men man kommer ju bara 40 mil med fulladdat batteri. Laholm samt markaryd är två stationer där jag alltid lyckats ladda med mer än 100kw, trots flera bilar inne varje gång.
Har kvar hyrespappret med reg.nr och slog upp samt kollade mer.P Pligg85 skrev:
EV6 GT, två elmotorer 430 kW. Min Tesla har 461 kW. Kanske inte jätteskillnad på pappret? Vet ej? Men en stor skillnad om man vill trycka på, när jag körde.