kisumisu kisumisu skrev:
Räknas väl som Norrland i för sig 😂
Gävle och Sundsvall också. Norrland är trots allt nästan 60 procent av Sveriges yta. 😉 Att andelen elbilar där skulle vara en hundradel av andelen i övriga Sverige tycker jag faller på sin egen orimlighet.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Men hur mycket åker folk egentligen när de inte kan pendla med elbil?

Körde nyss till ena staden 7 mil bort och sen hem igen.
Iväg till nästa stad 3 mil bort och sen hem.
Diverse körande på respektive ort så totalt blev det nära 25 mil av all körning inkl alldeles för fort på motorväg. Roligt med nästan 600hk efter 10 år med trött diesel.

Startade med 82% och kom hem med 28%

Tänkte ett tag ladda någon minut på vägen mest för roligt men gjorde inte det.

Kopplade i laddaren och pga effektavgift så är den nedställd på att köra 8A och laddar mellan 22-06.

78% i batteriet på morgonen.
Laddar ju 50% på dessa 8 timmar i lugnt tempo som inte höjer effektavgift utan håller befintliga på ca 3,5 kW när det räknas hälften på natten.

Hade man tryckt i några minuter publikt så hade man kunnat ha 100% hemma om man vill köra 4 timmar utan paus dagen efter.

Kör man 3000 mil på året eller 15 mil x 200 dagar så funkar ju ändå elbil perfekt.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 5 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Kör man 3000 mil på året eller 15 mil x 200 dagar så funkar ju ändå elbil perfekt.
Alla har inte så jämt fördelad körsträcka.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Men hur mycket åker folk egentligen när de inte kan pendla med elbil?
Syftar du på något särskilt inlägg? Vem kan inte pendla med elbil? Min erfarenhet av att pendla till jobbet med elbil är uteslutande positivt. Samma sak med måttligt långa resor på fritiden. Men att åka på längre resor är inte lika praktiskt.

P Pligg85 skrev:
Är bilen laddad så kan man ju köra nonstop i 40+ mil. Stanna en kvart och ladda upp för ytterligare 30 mil.

Jag ser inga bekymmer med att stanna en kvart efter 4 timmar.
Jag har absolut inga problem med att stanna en kvart efter 4 timmar. Men att köra elbil på motorväg 40 mil utan stopp och att ladda 30 mil på 15 minuter är två saker jag aldrig upplevt. Din bil hör nog inte till de billigare. Och så våldsamt många laddare med 350 kW eller mer tycker inte jag att man brukar hitta.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Skrev här om dagen om Zeekr X7
Kom ner till firman idag, alla på kontoret har bytt till just en sån från PS2.
Jäklar vilken trevlig bil.
T.o.m jag som inte ens kan ha en elbil, blev sugen.
Designed in Gothenburg.
 
K karlmb skrev:
Designed in Gothenburg.
Märkligt nog trevligare än kusinen Volvo.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
kisumisu
På tal om hur svårt det är med elbil vs fossilbil.

Var till Haparanda idag.
Visst det är en stor händelse där "Motormeeting".

Bensinmack med flera bilar och husbilar som köar för att tanka, med stenar i förgrunden och Ingo-skylt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kö av bilar vid bensinstation i Haparanda, flera fordon synliga utanför fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men är dock inte enda gången det ser ut såhär. Många från Finland som tankar bensin och diesel.
Dvs ordentlig köbildning för att kunna tanka bilen.

Bilderna gör heller inte riktigt rätta då de var svårt fota från bilen. Solen lyste, trafik bakom osv. Ville heller inte fota folk direkt. Men var köbildning till en rondell när folk köade för att kunna tanka bilen.

Elbilsladdningsställerna var ganska fritt fram att ladda på 👌även bra priser långsamladdning 2.50kr kWh.

Tänkte bara posta bilderna när det postas bilder på nätet från stora händelser när det är sportlov och hurdana köer de till laddställen vid de stora skidställerna.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Pierre C och 1 till
  • Laddar…
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Ja men var drar den jämfört med en Y då? Är det viktigaste att fylla på med dyra elektroner snabbt eller att åka långt på elektroner som du fyllt på billigt hemma?
Välj inte bil efter snabbladningings hastighet är mitt råd, det är inte ett problem idag.
Typ alla bilar har förvärmning av batteriet och då hinner du knappt kissa innan det är klart
Det var där skon klämde lite. Zeekr drar betydligt mer el än en Y.

Sen är det ju en Kinabil.
 
  • Gilla
HansJosef
  • Laddar…
P
Man blir nära på galen ibland av att ha elbil, blir inte klok på teslas supercharger. Häromveckan gjorde jag en långkörrning och behövde ladda tre ggr på samma dag, första laddning (tidigt söndag morgon) var jag ensam bil inne, kom in med förkond batteri och 30-40% och eländet laddar bara med 80kw för att snabbt sju ka till 60kw. Senare samma förmiddag på annan station, nära på fullt med bilar inne och nu laddar den med ca 100kw, den kan jag förstå. Senare på kvällen på en tredje station, bra tryck och peaka på 140kw. Är inte imponerad av deras laddare, har gratis laddning där några månader till sen ska jag se om övriga är mer konsekventa. Många verkar tycka att detta är ok men hatar att sitta där längre än jag planerat för. Nog gnällt, bilen är ok för övrigt så det är mest "snabbladdning" som suger
 
P PåLandet skrev:
Man blir nära på galen ibland av att ha elbil, blir inte klok på teslas supercharger. Häromveckan gjorde jag en långkörrning och behövde ladda tre ggr på samma dag, första laddning (tidigt söndag morgon) var jag ensam bil inne, kom in med förkond batteri och 30-40% och eländet laddar bara med 80kw för att snabbt sju ka till 60kw. Senare samma förmiddag på annan station, nära på fullt med bilar inne och nu laddar den med ca 100kw, den kan jag förstå. Senare på kvällen på en tredje station, bra tryck och peaka på 140kw. Är inte imponerad av deras laddare, har gratis laddning där några månader till sen ska jag se om övriga är mer konsekventa. Många verkar tycka att detta är ok men hatar att sitta där längre än jag planerat för. Nog gnällt, bilen är ok för övrigt så det är mest "snabbladdning" som suger
Vad är det för bil?

Kör en själv en Tesla och där funkar snabbladdning alltid galant, tack vare att bilen förvärmer batteriet inför laddning.
 
Majgårdarna
P PåLandet skrev:
Man blir nära på galen ibland av att ha elbil, blir inte klok på teslas supercharger. Häromveckan gjorde jag en långkörrning och behövde ladda tre ggr på samma dag, första laddning (tidigt söndag morgon) var jag ensam bil inne, kom in med förkond batteri och 30-40% och eländet laddar bara med 80kw för att snabbt sju ka till 60kw. Senare samma förmiddag på annan station, nära på fullt med bilar inne och nu laddar den med ca 100kw, den kan jag förstå. Senare på kvällen på en tredje station, bra tryck och peaka på 140kw. Är inte imponerad av deras laddare, har gratis laddning där några månader till sen ska jag se om övriga är mer konsekventa. Många verkar tycka att detta är ok men hatar att sitta där längre än jag planerat för. Nog gnällt, bilen är ok för övrigt så det är mest "snabbladdning" som suger
Kia fungerar dåligt på 400 volts laddare, Tesla är 400v i dagsläget.
Kolla efter en 800v laddare.
Sen kan du ta fram miniräknaren och kolla hur många minuter du tjänar.
 
Elbilar kommer vara perfekta 2040. Dvs ladda fullt på 30 sekunder med en garanterad räckvidd på minst 100 mil i minus 50 grader Celsius med ett litet batteripaket som väger max 50kg.
 
P
P Pierre C skrev:
Vad är det för bil?

Kör en själv en Tesla och där funkar snabbladdning alltid galant, tack vare att bilen förvärmer batteriet inför laddning.
Tesla Y 2024
 
P
Så jag är rnsam om att uppleva laddning med så här låg effekt? Dvs det är mim kärra som är problemet och inte laddarna? Har upplevt detta flera ggr på olika stationer i södra sverige
 
Nu kör jag inte Tesla, och snabbladdar sällan några mängder, men varför laddar du så tidigt? Pratar vi södra Sverige är väl Teslas laddnätverk så väl utbyggt att du kan köra ner till 10–15 % i alla fall? Det brukar ge en bättre laddkurva.

Jag tror inte du ska hänga upp dig på den enstaka dåliga laddningen vid en tom station, men visst borde det gått snabbare. Men som sagt, du kom dit med rätt mycket kräm i batteriet.
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.