1 822 108 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Men hur mycket åker folk egentligen när de inte kan pendla med elbil?
Körde nyss till ena staden 7 mil bort och sen hem igen.
Iväg till nästa stad 3 mil bort och sen hem.
Diverse körande på respektive ort så totalt blev det nära 25 mil av all körning inkl alldeles för fort på motorväg. Roligt med nästan 600hk efter 10 år med trött diesel.
Startade med 82% och kom hem med 28%
Tänkte ett tag ladda någon minut på vägen mest för roligt men gjorde inte det.
Kopplade i laddaren och pga effektavgift så är den nedställd på att köra 8A och laddar mellan 22-06.
78% i batteriet på morgonen.
Laddar ju 50% på dessa 8 timmar i lugnt tempo som inte höjer effektavgift utan håller befintliga på ca 3,5 kW när det räknas hälften på natten.
Hade man tryckt i några minuter publikt så hade man kunnat ha 100% hemma om man vill köra 4 timmar utan paus dagen efter.
Kör man 3000 mil på året eller 15 mil x 200 dagar så funkar ju ändå elbil perfekt.
Körde nyss till ena staden 7 mil bort och sen hem igen.
Iväg till nästa stad 3 mil bort och sen hem.
Diverse körande på respektive ort så totalt blev det nära 25 mil av all körning inkl alldeles för fort på motorväg. Roligt med nästan 600hk efter 10 år med trött diesel.
Startade med 82% och kom hem med 28%
Tänkte ett tag ladda någon minut på vägen mest för roligt men gjorde inte det.
Kopplade i laddaren och pga effektavgift så är den nedställd på att köra 8A och laddar mellan 22-06.
78% i batteriet på morgonen.
Laddar ju 50% på dessa 8 timmar i lugnt tempo som inte höjer effektavgift utan håller befintliga på ca 3,5 kW när det räknas hälften på natten.
Hade man tryckt i några minuter publikt så hade man kunnat ha 100% hemma om man vill köra 4 timmar utan paus dagen efter.
Kör man 3000 mil på året eller 15 mil x 200 dagar så funkar ju ändå elbil perfekt.
Syftar du på något särskilt inlägg? Vem kan inte pendla med elbil? Min erfarenhet av att pendla till jobbet med elbil är uteslutande positivt. Samma sak med måttligt långa resor på fritiden. Men att åka på längre resor är inte lika praktiskt.P Pligg85 skrev:
Jag har absolut inga problem med att stanna en kvart efter 4 timmar. Men att köra elbil på motorväg 40 mil utan stopp och att ladda 30 mil på 15 minuter är två saker jag aldrig upplevt. Din bil hör nog inte till de billigare. Och så våldsamt många laddare med 350 kW eller mer tycker inte jag att man brukar hitta.P Pligg85 skrev:
På tal om hur svårt det är med elbil vs fossilbil.
Var till Haparanda idag.
Visst det är en stor händelse där "Motormeeting".
Men är dock inte enda gången det ser ut såhär. Många från Finland som tankar bensin och diesel.
Dvs ordentlig köbildning för att kunna tanka bilen.
Bilderna gör heller inte riktigt rätta då de var svårt fota från bilen. Solen lyste, trafik bakom osv. Ville heller inte fota folk direkt. Men var köbildning till en rondell när folk köade för att kunna tanka bilen.
Elbilsladdningsställerna var ganska fritt fram att ladda på 👌även bra priser långsamladdning 2.50kr kWh.
Tänkte bara posta bilderna när det postas bilder på nätet från stora händelser när det är sportlov och hurdana köer de till laddställen vid de stora skidställerna.
Var till Haparanda idag.
Visst det är en stor händelse där "Motormeeting".
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men är dock inte enda gången det ser ut såhär. Många från Finland som tankar bensin och diesel.
Dvs ordentlig köbildning för att kunna tanka bilen.
Bilderna gör heller inte riktigt rätta då de var svårt fota från bilen. Solen lyste, trafik bakom osv. Ville heller inte fota folk direkt. Men var köbildning till en rondell när folk köade för att kunna tanka bilen.
Elbilsladdningsställerna var ganska fritt fram att ladda på 👌även bra priser långsamladdning 2.50kr kWh.
Tänkte bara posta bilderna när det postas bilder på nätet från stora händelser när det är sportlov och hurdana köer de till laddställen vid de stora skidställerna.
Redigerat:
Det var där skon klämde lite. Zeekr drar betydligt mer el än en Y.Andreas_Hansson skrev:
Ja men var drar den jämfört med en Y då? Är det viktigaste att fylla på med dyra elektroner snabbt eller att åka långt på elektroner som du fyllt på billigt hemma?
Välj inte bil efter snabbladningings hastighet är mitt råd, det är inte ett problem idag.
Typ alla bilar har förvärmning av batteriet och då hinner du knappt kissa innan det är klart
Sen är det ju en Kinabil.
Man blir nära på galen ibland av att ha elbil, blir inte klok på teslas supercharger. Häromveckan gjorde jag en långkörrning och behövde ladda tre ggr på samma dag, första laddning (tidigt söndag morgon) var jag ensam bil inne, kom in med förkond batteri och 30-40% och eländet laddar bara med 80kw för att snabbt sju ka till 60kw. Senare samma förmiddag på annan station, nära på fullt med bilar inne och nu laddar den med ca 100kw, den kan jag förstå. Senare på kvällen på en tredje station, bra tryck och peaka på 140kw. Är inte imponerad av deras laddare, har gratis laddning där några månader till sen ska jag se om övriga är mer konsekventa. Många verkar tycka att detta är ok men hatar att sitta där längre än jag planerat för. Nog gnällt, bilen är ok för övrigt så det är mest "snabbladdning" som suger
Vad är det för bil?P PåLandet skrev:Man blir nära på galen ibland av att ha elbil, blir inte klok på teslas supercharger. Häromveckan gjorde jag en långkörrning och behövde ladda tre ggr på samma dag, första laddning (tidigt söndag morgon) var jag ensam bil inne, kom in med förkond batteri och 30-40% och eländet laddar bara med 80kw för att snabbt sju ka till 60kw. Senare samma förmiddag på annan station, nära på fullt med bilar inne och nu laddar den med ca 100kw, den kan jag förstå. Senare på kvällen på en tredje station, bra tryck och peaka på 140kw. Är inte imponerad av deras laddare, har gratis laddning där några månader till sen ska jag se om övriga är mer konsekventa. Många verkar tycka att detta är ok men hatar att sitta där längre än jag planerat för. Nog gnällt, bilen är ok för övrigt så det är mest "snabbladdning" som suger
Kör en själv en Tesla och där funkar snabbladdning alltid galant, tack vare att bilen förvärmer batteriet inför laddning.
Kia fungerar dåligt på 400 volts laddare, Tesla är 400v i dagsläget.P PåLandet skrev:Man blir nära på galen ibland av att ha elbil, blir inte klok på teslas supercharger. Häromveckan gjorde jag en långkörrning och behövde ladda tre ggr på samma dag, första laddning (tidigt söndag morgon) var jag ensam bil inne, kom in med förkond batteri och 30-40% och eländet laddar bara med 80kw för att snabbt sju ka till 60kw. Senare samma förmiddag på annan station, nära på fullt med bilar inne och nu laddar den med ca 100kw, den kan jag förstå. Senare på kvällen på en tredje station, bra tryck och peaka på 140kw. Är inte imponerad av deras laddare, har gratis laddning där några månader till sen ska jag se om övriga är mer konsekventa. Många verkar tycka att detta är ok men hatar att sitta där längre än jag planerat för. Nog gnällt, bilen är ok för övrigt så det är mest "snabbladdning" som suger
Kolla efter en 800v laddare.
Sen kan du ta fram miniräknaren och kolla hur många minuter du tjänar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Nu kör jag inte Tesla, och snabbladdar sällan några mängder, men varför laddar du så tidigt? Pratar vi södra Sverige är väl Teslas laddnätverk så väl utbyggt att du kan köra ner till 10–15 % i alla fall? Det brukar ge en bättre laddkurva.
Jag tror inte du ska hänga upp dig på den enstaka dåliga laddningen vid en tom station, men visst borde det gått snabbare. Men som sagt, du kom dit med rätt mycket kräm i batteriet.
Jag tror inte du ska hänga upp dig på den enstaka dåliga laddningen vid en tom station, men visst borde det gått snabbare. Men som sagt, du kom dit med rätt mycket kräm i batteriet.
