kisumisu
K karlmb skrev:
Men stort ställe o oftast fullt med snikladdare.
Vad menar du med det, folk som laddar pluginhybrid? 😁

Jag höll på få böter på en parkering. Just köpcentrum där dom filmar. Kan väl delge det här också och gäller även ICE bilar.

Om de står gratisparkering 3H så gäller det tydligen under samma dygn. Det hjälper inte att du kör ut och in igen och byter parkeringsruta.

Sen kan jag väl erkänna att jag utnyttjade en mack lite med elbilen. Står ju "här får man bara stå när laddning pågår" men min bil har väldigt sölig snabbladdning. Men fick stå "gratis" närmare 2 timmar. Även fast de var ockerpris slapp jag leta och betala separat för parkering, fick även bilen 100% 😂 mycket användbart i Stockholm där parkering är ockerpris och kanske inte ens finns nån ledig plats. Men snabbladdarna på mackarna är ju ofta lediga!

Kan ju vara en anledning även för en som inte kan ladda hemma att skaffa elbil. Fast de moderna bilarna laddas väl inom 15min. Men en begagnad som tar just max 30kw som min bil. Mackarna sätter dessutom sina egna regler på parkeringen. Så vad kommunen bestämt gäller inte på mackens laddstation 👌

Här på de senaste har jag dock i Finland sett att det är max 1h på många stationer och ställer faktist till lite med min bil. Blir inga böter men dyr minuttaxa.

Min bil tar nästan 2h ladda från 8%-100%.
Ett typfel i den modellen.
Dock inget som nu stör mig då jag laddar 90% hemma på 11kw.
Men förra ägaren var just less på själva "snabbladdningen". Dock liten antagande då typ2 kabeln och shucko var i paket princip oanvända.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Lidl o alla andra tar typ minst 4.80 idag.
Vet om ett enda gratisställe, Kongahälla i Kungälv har typ 8 platser. Men stort ställe o oftast fullt med snikladdare.
City Gross i Ytterby har fyra laddare med 3x16A gratis.

Edit: Kongahälla hade från början också 3x16A men tvingades ta bort det ( nu 1x16A) då taxichaufförer blockerade laddarna mellan körningarna.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Vad menar du med det, folk som laddar pluginhybrid? 😁

Jag höll på få böter på en parkering. Just köpcentrum där dom filmar. Kan väl delge det här också och gäller även ICE bilar.

Om de står gratisparkering 3H så gäller det tydligen under samma dygn. Det hjälper inte att du kör ut och in igen och byter parkeringsruta.

Sen kan jag väl erkänna att jag utnyttjade en mack lite med elbilen. Står ju "här får man bara stå när laddning pågår" men min bil har väldigt sölig snabbladdning. Men fick stå "gratis" närmare 2 timmar. Även fast de var ockerpris slapp jag leta och betala separat för parkering, fick även bilen 100% 😂 mycket användbart i Stockholm där parkering är ockerpris och kanske inte ens finns nån ledig plats. Men snabbladdarna på mackarna är ju ofta lediga!

Kan ju vara en anledning även för en som inte kan ladda hemma att skaffa elbil. Fast de moderna bilarna laddas väl inom 15min. Men en begagnad som tar just max 30kw som min bil. Mackarna sätter dessutom sina egna regler på parkeringen. Så vad kommunen bestämt gäller inte på mackens laddstation 👌

Här på de senaste har jag dock i Finland sett att det är max 1h på många stationer och ställer faktist till lite med min bil. Blir inga böter men dyr minuttaxa.

Min bil tar nästan 2h ladda från 8%-100%.
Ett typfel i den modellen.
Dock inget som nu stör mig då jag laddar 90% hemma på 11kw.
Men förra ägaren var just less på själva "snabbladdningen". Dock liten antagande då typ2 kabeln och shucko var i paket princip oanvända.
Himla stressigt detta med snabbladdning..
 
Finns en klar fördel med dessa högre priser på snabbladdning och det är just hur länge folk laddar. Skulle det vara likvärdigt med att ladda hemma skulle mycket folk stanna 20 minuter istället för 5-10 och ta sig hem för att ladda resten under natten.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
P Pligg85 skrev:
Finns en klar fördel med dessa högre priser på snabbladdning och det är just hur länge folk laddar. Skulle det vara likvärdigt med att ladda hemma skulle mycket folk stanna 20 minuter istället för 5-10 och ta sig hem för att ladda resten under natten.
Så är det och kostar bygga snabbladdare.
Förstår även minutavgifterna på ett sätt. Finns ju bilar som klarar snabbt och sen blockerar jag laddaren med min bil som bara tar emot max 30kw.

Men det jag inte förstår att man betalar i princip samma pris för 11kw som 400kw.

Sedan förstår jag inte varför man prioriterar så mycket snabb överallt.
Bilen står ju oftast parkerad nånstans ibland även en längre tid. Då räcker tom söligare laddning än 11kw. Exempelvis hotellövernattning eller på jobbet.

Ändå finns begränsat antal 11kw laddare. Allra värst märkte jag det var i Stockholm och däromkring.
100 ggr mer elbilar än i Norrland ändå samma kapacitet 2-4 platser om ens det på en stor parkeringsyta.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Skrev här om dagen om Zeekr X7
Kom ner till firman idag, alla på kontoret har bytt till just en sån från PS2.
Jäklar vilken trevlig bil.
T.o.m jag som inte ens kan ha en elbil, blev sugen.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
100 ggr mer elbilar än i Norrland
Tvivlar jag starkt på...
 
Isakare Isakare skrev:
Skrev här om dagen om Zeekr X7
Kom ner till firman idag, alla på kontoret har bytt till just en sån från PS2.
Jäklar vilken trevlig bil.
T.o.m jag som inte ens kan ha en elbil, blev sugen.
Den är snabbast på Björn Nylands 1000km challenge, samma tid som Model S LR, som ändå är 21% snålare.
 
G
kisumisu kisumisu skrev:
Så är det och kostar bygga snabbladdare.
Förstår även minutavgifterna på ett sätt. Finns ju bilar som klarar snabbt och sen blockerar jag laddaren med min bil som bara tar emot max 30kw.

Men det jag inte förstår att man betalar i princip samma pris för 11kw som 400kw.

Sedan förstår jag inte varför man prioriterar så mycket snabb överallt.
Bilen står ju oftast parkerad nånstans ibland även en längre tid. Då räcker tom söligare laddning än 11kw. Exempelvis hotellövernattning eller på jobbet.

Ändå finns begränsat antal 11kw laddare. Allra värst märkte jag det var i Stockholm och däromkring.
100 ggr mer elbilar än i Norrland ändå samma kapacitet 2-4 platser om ens det på en stor parkeringsyta.
Det är många som kör långa sträckor varje dag i tjänst samt på privata resor då behövs snabbladdning annars skulle inte elbilen ha en chans..

Min fru valde vår 17 år gamla diesel när hon snabbt behövde ta sig hem till sin hemstad och inte hade tid att stå och krångla med elbilen..
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Det är många som kör långa sträckor varje dag i tjänst samt på privata resor då behövs snabbladdning annars skulle inte elbilen ha en chans..

Min fru valde vår 17 år gamla diesel när hon snabbt behövde ta sig hem till sin hemstad och inte hade tid att stå och krångla med elbilen..
Måste vara en jäkla brådska och akut då.

Är bilen laddad så kan man ju köra nonstop i 40+ mil. Stanna en kvart och ladda upp för ytterligare 30 mil.

Jag ser inga bekymmer med att stanna en kvart efter 4 timmar.

Så situationen måste varit extraordinär eller så pratar hon rejält norrländska och byn precis fått 230volt indraget
 
  • Gilla
Peter_Ker och 3 till
  • Laddar…
G
P Pligg85 skrev:
Måste vara en jäkla brådska och akut då.

Är bilen laddad så kan man ju köra nonstop i 40+ mil. Stanna en kvart och ladda upp för ytterligare 30 mil.

Jag ser inga bekymmer med att stanna en kvart efter 4 timmar.

Så situationen måste varit extraordinär eller så pratar hon rejält norrländska och byn precis fått 230volt indraget
Det var bristen på snabbladdare som var problemet att stå och ladda i 15 min efter 4h är inga problem men när man måste snigleladda på resande fot fungerar inte..

Därför tycker jag det är rätt att prioritera snabbladdning..
 
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
Alfredo Alfredo skrev:
Tvivlar jag starkt på...
Jag såg i alla fall på min resa betydligt mer elbilar. Visst jag bor i en håla där jag är ensam att ha elbil på nästan hela området.

De flesta kör äldre bilar som Volvo 940, V70. Ja genomsnittåldern är väl ca 20-30år.

Mycket bra bilar såklart när dessa hållt sig. Mest Volvo och Merca man ser i den äldre kategorin.

Men även dessa har en baksida. Drar mycket bränsle och börjar ha sina skavanker. Dyra laga om man inget kan om bilar.

De nyaste är hybrider som nu börjat komma mer o mer hit 😂 många väldigt många bilar köps från södra Sverige och lever sina sista år här 😉
Så har även jag gjort. Köpte även min elbil begagnat från ett företag i Stockholm.

Däremot måste jag säga att städer som Skellefteå, Umeå har kommit betydligt längre än Stockholm. Räknas väl som Norrland i för sig 😂 till folk i Stockholm och neråt är väl yon Uppsala Norrland 😂
Jag tänker på laddplatser nu mest.
Men sen såg jag ju i Skellefteå en helt eldriven buss. Sådant såg man inte ens i Stockholm. Fick i alla fall aldrig chansen åka sådan då allt var diesel.
 
Redigerat:
kisumisu
G Greger_08 skrev:
Det är många som kör långa sträckor varje dag i tjänst samt på privata resor då behövs snabbladdning annars skulle inte elbilen ha en chans..

Min fru valde vår 17 år gamla diesel när hon snabbt behövde ta sig hem till sin hemstad och inte hade tid att stå och krångla med elbilen..
G Greger_08 skrev:
Det var bristen på snabbladdare som var problemet att stå och ladda i 15 min efter 4h är inga problem men när man måste snigleladda på resande fot fungerar inte..

Därför tycker jag det är rätt att prioritera snabbladdning..
Absolut är det ju så och det var väl där själva priserna kommer också in i bilden. Mest företagskunder där det är bråttom få laddat och pris spelar ingen roll.

Visst föredrar jag också snabbladd om jag på en resa och snabbladdade för de mesta på min Stockholmsresa också.

Men jag syftar mer på t ex att Hotell saknar möjlighet ladda.
Finns flera bostadsområden som saknar laddmöjligheter. Då sparar man även den kvarten när man övernattat på hotell och har en bil laddat till 100%.

Sedan kan man ju diskutera kvarten. I min bil är det 2h. Men det är nog väldigt extremt fall. En kompis till mig pratade om 45min. Visst såg jag bilar som kunde ta 150kw o mer. Pratade med en annan som var också o laddade.

Men sist eller minst tycker jag det är ofta väldigt högt pris på långsamladdare.

Då Sverige saknar vettiga destinationsladdare (vettigt pris, vettig mängd) så väljer jag också hellre Diesel. Om jag skulle pendla mycket.

Men nu bor jag i hus.
Bor i elområde 1.
Kör för de mesta elbilen. Längre resor som Luleå/Boden är heller inget större problem då de finns vettiga laddmöjligheter. Åker jag dit övernattar jag för de mesta så spelar ingen roll att de tar tid.

Men besöker jag vänner som bor i Stockholm så kommer jag ta min Hybridbil. Den bilen som jag mest kör idag korta sträckor då den klarar 5mil med el.

Dels för att den blir billigare i drift. Drar bensin som en dieselbil drar diesel. Dels för att den har blivit mycket stående tar den ibland på tur med även bensinmotorn. Kan nog ej vara bra att den heller står.

Annars föredrar jag faktist elbilen eller min gamla diesel (som blev för dyr äga, skatt plus hade sina skavanker). Mer power än hybriden. Men det är väl vad man van att köra för bil också 😀
En kompis som körde min hybrid sade "det här är ju ner som en vanlig bil" 😂 dieseln som jag ägde var ju RS.

Så nej jag rekkomenderar ingen köpa hybrid direkt. Även om det var min inkörsport till helt eldrift.... Vill heller inte sälja min då den är bra andrabil och skulle inte vilja heller köpa nå mer fossilbil.

Det ironiska var dock att elbilar tappat väldigt mycket andrahandsvärde. Elbilen som jag köpte var dyrare som hybrid på begagnatmarknaden. Hade aldrig velat köpa hybriden 😉
 
Redigerat:
Mikael_L
kisumisu kisumisu skrev:
Det ironiska var dock att elbilar tappat väldigt mycket andrahandsvärde.
Ja, jag har också märkt det.

Och orsaken kan du nog hitta i minimerad reduktionsinblandning och skattesänkningar (skatten har sänkts på fossil energi och höjts på el av nuvarande regering) samt världsmarknadspriset på olja.
Så diesel och bensin har blivit populärare igen, och när priserna på fossilt återigen stiger, så kommer köptrycket på elbilar och hybrider öka igen.

Och Teslor har tappat i andrahandsvärde av helt andra orsaker - förstås.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Tycker begagnade bmw i3 ligger på samma priser nu som när jag kollade för ett och två år sedan också, tråkigt, hade gärna haft en billigare sådan som andra bil
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.