Storsockret
K karlmb skrev:
Hmm. I SE1.
Inte billigt egentligen och som sagt, nästan omöjligt att komma under 4 kr tom i SE1 då.
Och så tar de högst pris när elpriset är som lägst...
Mm det är inte billigt, men överkomligt hos Tesla om man kör Tesla (eller laddar mycket så det är värt att betala medlemskap).

Senaste långturen så fick jag ladda på Ionity utan medlemskap då Tesla-stationen precis bredvid höll på att uppgraderas till v4. Fick betala 6,40kr/kWh, hos Tesla hade det kostat 3,50kr/kWh så kanske 4,50 då utan medlemskap? Rätt bisarr skillnad när laddarna är på samma parkering

Satellitbild över parkeringsplats med Tesla Supercharger och Ionity laddningsstation markerade nära Kiruna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Arg
karlmb
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Mm det är inte billigt, men överkomligt hos Tesla om man kör Tesla (eller laddar mycket så det är värt att betala medlemskap).

Senaste långturen så fick jag ladda på Ionity utan medlemskap då Tesla-stationen precis bredvid höll på att uppgraderas till v4. Fick betala 6,40kr/kWh, hos Tesla hade det kostat 3,50kr/kWh så kanske 4,50 då utan medlemskap? Rätt bisarr skillnad när laddarna är på samma parkering

[bild]
Och rätt skrämmande att inte ens i SE1 kommer man ner något.
 
kisumisu
H HenrikHuslöse skrev:
Syntetiska bränslen har använts sedan 1940-talet. Det går att göra syntetisk diesel som är bättre än all konventionell diesel. Problemet är priset.
Jepp och kartellpriser likt bensin/diesel.
Är man van med billig hemmaladdning vill man inte gå tillbaka till nåt dyrt igen.

Men visst det kanske går köra med hembränt eller liknande?
Fast det är ju lite olagligt att göra 😂 och lär väl även det bli dyrare än el.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
När företaget installerar boxar så måste de höja strömmen för abonnemanget med 16A för varje box (eller var tredje beroende på policy) de installerar. Det kostar pengar som skall räknas in. 16A extra motsvarar 4000 kr per år på mitt elavtal. När jag laddar varje dag på jobbet så motsvarar det 3 kr/kWh...
Det lustiga är dock att motorvärmare ofta gratis eller billigare. Jodå många här i Norrland använder kupevärmare så vi pratar om stora effekter.

Sen har vi ju dock destination laddare till vettigare pris. Men stora aktörer tar Stockholmspriser även här.

Är det elpriset i SE1 och i SE3 använder folk ej kupevärmare? Har en bekant i SE3 där BRF har fri motorvärmare men elbilsladdning kräver ett abbonemang och kostar 3kr kWh 🧐

Går ju sänka effekten i destination så man kan ha flera laddare och styra dessa. Alla bilar behöver ej ladda samtidigt, batteriet är oftastbinte helt tomt osv...
 
kisumisu
Mikael_L Mikael_L skrev:
Frågan är väl om de gör så stora pengar egentligen.
De har ju kanske lagt ut 10.000 på en laddpunkt, absolut minst 6-8'.
Om de tar 1 kr extra per kWh så kommer det ju ta en rätt ordentlig tid för att nå ±0.


Jag gissar att det är som typ reklam, goodwill, eller vad man nu kan kalla det, helt enkelt locka kunder osv.

Ja att ta högt betalt för att småladda så där vid någon affär t.ex. gör ju att de flesta faktiskt helt enkelt skiter i att ladda där. Men kanske att det lockar någon som inte har egen laddmöjlighet hemma att fylla på lite mellan varven när de ändå gör något ärende.

Tror inte att det finns några speciella skatteregler här som är annorlunda än vad som gäller det övriga företagandet.
Dock får ju inte arbetsgivaren "sponsra" sin personal med gratis (eller subventionerade) förmåner utan att det blir krav på förmånsskatt. Möjligen att det kan spela in på något vis.
Utanför jobbet, hotell och bostäder är långsamladdning mycket intressant!

Spelar ju ingen stor roll vilken effekt bilen laddas bara att den laddas när den ändå bara står parkerad!

T ex hotell skulle ju vara smarta om de erbjöd billig eller gratis laddning. Fast nu verkar vi ju vara påväg till att allt kostar extra även i hotell som tex Scandic med sin frukost 👎
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
kisumisu
K karlmb skrev:
Fast tipsa gärna var man ladda under 5 kr. Tycker det är typ samma 4-5 kr överallt.
T ex här

Laddstation vid Älvängsvägen 10, Kalix, InCharge SE operatör, max effekt 22 kW, pris 2,00 kr/kWh, tillgängliga kontakter BE5984 och ES2217.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller här
Skärmbild av laddningsstation Kyrkgatan 20 i Boden med maxeffekt 50 kW och pris 2,50 kr/kWh. Kontakten är tillgänglig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Karta som visar en laddningsstation i Boden vid Stationsgatan, nära resecentrum och Bussgods i Norr AB.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden visar en laddstationsapp med information om Stationsgatan 2 B i Boden, maxeffekt 11 kW, pris 2.50 kr/kWh och lediga kontakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmbild av laddningsstation på Allévågen 10, Gammelstad med maxeffekt 11 kW. Pris 2,50 kr per kWh. En kontakt ledig, en upptagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mobilskärm som visar avtalshantering med meddelande om att lägga till betalmetod, avtalsvillkor och alternativ för att avsluta eller lägga till område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För att det ska löna sig att investera i alla de laddplatser du ber om i nästa mening.

Är priset långt över marginalkostnaden kommer det gå ner när det blir ordentligt utbyggt. Jag gissar dock att 3–4 kr per kWh är rätt skäligt.
Det blir ju lite moment 22.

Kan väl ändå hålla med dig att 3kr rätt okej och billigare än bensin.
Men när det börjar kosta 5kr och såg ett ställe där det kostade 9kr. Har för mig det var Ionity den där riktigt dyra. Det gör bara att ingen vill skaffa elbil.

Nästa gång jag besöker södra Sverige kommer jag också ta min pluginhybrid. Laddar om det är vettigt pris nånstans annars får det bli bensindrift.
Nära hemmet, Norrbotten och i Finland kör jag nästan enbart eldrift 😀
 
kisumisu kisumisu skrev:
Det lustiga är dock att motorvärmare ofta gratis eller billigare. Jodå många här i Norrland använder kupevärmare så vi pratar om stora effekter.

Sen har vi ju dock destination laddare till vettigare pris. Men stora aktörer tar Stockholmspriser även här.

Är det elpriset i SE1 och i SE3 använder folk ej kupevärmare? Har en bekant i SE3 där BRF har fri motorvärmare men elbilsladdning kräver ett abbonemang och kostar 3kr kWh 🧐

Går ju sänka effekten i destination så man kan ha flera laddare och styra dessa. Alla bilar behöver ej ladda samtidigt, batteriet är oftastbinte helt tomt osv...
Motorvärmaruttag anses inte vara en skattepliktig förmån. Det är dock laddning av elbil och hybrid. Gissningsvis för att man kan ladda bilen även för resor utanför srbetsresorna.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Nej, "strömmen" som du kallar det höjs automatiskt när effektavgifterna införs. Du kommer inte längre att betala för säkringsstorlek utan för den effekt du kortvarigt tar ut.
Jag har inte den idag. Men som jag redan visat i tidigare inlägg (om företagsabonnemang en i mitt elbolag) så motsvarar en toppning med laddning av enfas och den effekttariff som de betalar höjningen av säkringsstorlek som privatpersoner har.
 
kisumisu kisumisu skrev:
T ex här

[bild]
Eller här
[bild]
[bild][bild]
[bild][bild]
Såna har jag aldrig sett i SE3.
 
K karlmb skrev:
Såna har jag aldrig sett i SE3.
Gratis vid butiker finns det fortfarande rätt gott om, men de laddar 16A enfas i bästa fall. Förutom en butik där man får ladda 3x16A i 2h. Men då måste man "ligga in" så att butiken vet att du är där.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Gratis vid butiker finns det fortfarande rätt gott om, men de laddar 16A enfas i bästa fall. Förutom en butik där man får ladda 3x16A i 2h. Men då måste man "ligga in" så att butiken vet att du är där.
Tycker det börjar snålas in även vid butiker.
 
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Motorvärmaruttag anses inte vara en skattepliktig förmån. Det är dock laddning av elbil och hybrid. Gissningsvis för att man kan ladda bilen även för resor utanför srbetsresorna.
Ok knäppa skatteregler alltså.

Då är det mycket där de ligger att shucko laddare också förbjuds att användas.

Jo jo det kan bli bränder och allt annat hemskt. Men jag vet folk som fortfarande använder såna här. Ibland utan timer.
Calix kupevärmare med tre effektlägen och synlig strömkabel, fotograferad på en vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Allra helst helst arbetsdagen lång.
Även om kag måste säga själv också att dessa var och är kvalitet. Men även dagens kupevärmare drar el och belastar uttag lika hårt som en schuckoladdare.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
kisumisu
K karlmb skrev:
Såna har jag aldrig sett i SE3.
Har en känsla att vi lever i olika världar. Mycket pga kylan i norr och det olika elprisområderna.

Men ändå på tal om elpris så har vi ju givetvis dyra laddplatser.
EON laddstation info med pris: 5,90 kr/kWh, 2,50 kr/session. Plats: Delfingatan 4, Luleå. Maxeffekt: 22 kW. Två fel på kontakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Helt sjukt pris för långsamladdning.

Sen kan jag tycka att man skulle kunna baka in vanlig parkeringsavgift till laddpriset. Men det blev ju ett jxxxa liv bla i Luleå om det när det skulle vara så orättvist mot bilister som ej har elbil. Var ett visst elbilsfientligt parti som satte stopp.

Istället får vi som ändå inte nyttjar motorvärmaruttag ändå betala andras användade i just vad parkering kostar.

Jodå finns skyltar som säger att motorvärmare uttagen får endast användas till motorvärmare.

Ps. Verkar som den där platsen jag skickade bild ägs av EON och Lidl. Där är också en lustig koncern.

Skärmbild från en app som visar laddstationens info: "CCS 50 kW, Vapaana, 0,29 €/kWh", med betalningsinstruktioner och ett "Godkänn och betala"-alternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag ingen Svensk Lidl app.
Men läste nånstans att det i Sverige kostar ca 5kr?

Ca 3.5kr kostar det i Finland. Ännu billigare men nu räknade jag i överkant och eventuella valutapåslag som vissa banker har.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Har en känsla att vi lever i olika världar. Mycket pga kylan i norr och det olika elprisområderna.

Men ändå på tal om elpris så har vi ju givetvis dyra laddplatser.
[bild]
Helt sjukt pris för långsamladdning.

Sen kan jag tycka att man skulle kunna baka in vanlig parkeringsavgift till laddpriset. Men det blev ju ett jxxxa liv bla i Luleå om det när det skulle vara så orättvist mot bilister som ej har elbil. Var ett visst elbilsfientligt parti som satte stopp.

Istället får vi som ändå inte nyttjar motorvärmaruttag ändå betala andras användade i just vad parkering kostar.

Jodå finns skyltar som säger att motorvärmare uttagen får endast användas till motorvärmare.

Ps. Verkar som den där platsen jag skickade bild ägs av EON och Lidl. Där är också en lustig koncern.

[bild]

Nu har jag ingen Svensk Lidl app.
Men läste nånstans att det i Sverige kostar ca 5kr?

Ca 3.5kr kostar det i Finland. Ännu billigare men nu räknade jag i överkant och eventuella valutapåslag som vissa banker har.
Lidl o alla andra tar typ minst 4.80 idag.
Vet om ett enda gratisställe, Kongahälla i Kungälv har typ 8 platser. Men stort ställe o oftast fullt med snikladdare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.