H HenrikHuslöse skrev:
Nu får du ge ett exempel på elbilar som är 70% dyrare än motsvarande bensinbil. Inte Mercedes toppmodell mot Skodas billigaste.
Finns inga som är 70% dyrare.

Ett exempel
Audi A6 Avant Diesel Quattro s-line: 659,000
Audi A6 Avant eTron Quattro s-line: 759,000

D v s en skillnad på drygt 15%
 
  • Gilla
ErOg
  • Laddar…
Edit: det var tvåhjulsdrift på el-Audin
Quattro A6 Avant eTron går på 899,000:- så 36% dyrare än Dieseln, men långt från 70% iallafall
 
  • Gilla
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
Majgårdarna
K karlmb skrev:
Fast tipsa gärna var man ladda under 5 kr. Tycker det är typ samma 4-5 kr överallt.
Jag betalde 3,80 på Tesla idag
 
Tokslut Tokslut skrev:
Utan att Googla så mycket så har vi här en Etanolmotor med 46% verkningsgrad

[länk]
Det gäller att jämföra samma storhet. När @HenrikHuslöse pratar om 46% verkningsgrad på en dieselmotor så gissar jag att han menar verkningsgrad från bränsle till vevaxel på en lastbilsmotor. (Fartygsdieslar kan komma lite högre.) Om man söker lite mer på motorn i artikeln du länkar kan man finna att det är den termiska verkningsgraden som är 46%. När mekaniska förluster och pumpförluster tas med tvivlar jag starkt på att den kommer upp mycket över 35%. Till det kommer att ottomotorns verkningsgrad sjunker mycket när man inte håller fullgas.
 
  • Gilla
ErOg och 2 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Varför ska samma el, samma typ av station som jag har hemma kosta 4-5kr ladda på.
För att det ska löna sig att investera i alla de laddplatser du ber om i nästa mening.
kisumisu kisumisu skrev:
Sedan bygger man inte heller tillräckligt många destinationsladdare.
Är priset långt över marginalkostnaden kommer det gå ner när det blir ordentligt utbyggt. Jag gissar dock att 3–4 kr per kWh är rätt skäligt.
 
B bhus2021 skrev:
Edit: det var tvåhjulsdrift på el-Audin
Quattro A6 Avant eTron går på 899,000:- så 36% dyrare än Dieseln, men långt från 70% iallafall
Det närmaste jag kommer är Mazda 3 sedan mot Mazda 6e. Den förstnämnda kostar 315, den senare 500. Då är de lite olika i storlek (4,66 mot 4,92 meter längd och 1300 kg mot 1500 kg dragvikt) men samma märke och karosstyp.
 
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Jag betalde 3,80 på Tesla idag
Ok. För du tankade långsammare?
Gäller det andra än Tesla ägare?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om det hade funkat bra så skulle vi redan haft det i mängd.
Kommer det något genombrott i framtiden?
Ja det är väl frågan, jag tycker mig inte se att det händer så mycket där.
Nej, för inte ens E85 hade blivit något utan politisk inriktning.
Att börja med alternativa bränslen är faktiskt svårare och mer riskfyllt än att erbjuda el.
 
B bhus2021 skrev:
Edit: det var tvåhjulsdrift på el-Audin
Quattro A6 Avant eTron går på 899,000:- så 36% dyrare än Dieseln, men långt från 70% iallafall
Skillnaden bör vara större ju mindre och billigare bilen är. En Citroën e c3 är nästan 50% dyrare än motsvarande bensin. 70% är nog en överdrift.
 
pacman42 pacman42 skrev:
När företaget installerar boxar så måste de höja strömmen för abonnemanget med 16A för varje box (eller var tredje beroende på policy) de installerar. Det kostar pengar som skall räknas in. 16A extra motsvarar 4000 kr per år på mitt elavtal. När jag laddar varje dag på jobbet så motsvarar det 3 kr/kWh...
Nej, "strömmen" som du kallar det höjs automatiskt när effektavgifterna införs. Du kommer inte längre att betala för säkringsstorlek utan för den effekt du kortvarigt tar ut.
 
Majgårdarna
K karlmb skrev:
Ok. För du tankade långsammare?
Gäller det andra än Tesla ägare?
Nja vet inte om det gick så långsamt. Laddade i 6 minuter så jag tog mig hem.
Toppade på 250 kW.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Fairlane
lilytwig lilytwig skrev:
Nej, "strömmen" som du kallar det höjs automatiskt när effektavgifterna införs. Du kommer inte längre att betala för säkringsstorlek utan för den effekt du kortvarigt tar ut.
Effektavgifterna är ingen nyhet för företag med dem effekterna.
 
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Nja vet inte om det gick så långsamt. Laddade i 6 minuter så jag tog mig hem.
Toppade på 250 kW.
Så Teslas std-pris?
 
Storsockret
K karlmb skrev:
Så Teslas std-pris?
Medlemskap eller Teslaförare (medlemskap ingår) skulle jag säga. Detta är för Umeå precis nu

Medlem och ej medlem elpriser i Umeå: kl 12, kl 4: 3,50 kr/4,90 kr; kl 10: 4,20 kr/5,90 kr; kl 20: 3,50 kr/4,90 kr per kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Medlemskap eller Teslaförare (medlemskap ingår) skulle jag säga. Detta är för Umeå precis nu

[bild]
Hmm. I SE1.
Inte billigt egentligen och som sagt, nästan omöjligt att komma under 4 kr tom i SE1 då.
Och så tar de högst pris när elpriset är som lägst...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.