1 822 243 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Finns inga som är 70% dyrare.H HenrikHuslöse skrev:
Ett exempel
Audi A6 Avant Diesel Quattro s-line: 659,000
Audi A6 Avant eTron Quattro s-line: 759,000
D v s en skillnad på drygt 15%
Det gäller att jämföra samma storhet. När @HenrikHuslöse pratar om 46% verkningsgrad på en dieselmotor så gissar jag att han menar verkningsgrad från bränsle till vevaxel på en lastbilsmotor. (Fartygsdieslar kan komma lite högre.) Om man söker lite mer på motorn i artikeln du länkar kan man finna att det är den termiska verkningsgraden som är 46%. När mekaniska förluster och pumpförluster tas med tvivlar jag starkt på att den kommer upp mycket över 35%. Till det kommer att ottomotorns verkningsgrad sjunker mycket när man inte håller fullgas.Tokslut skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
För att det ska löna sig att investera i alla de laddplatser du ber om i nästa mening.kisumisu skrev:
Är priset långt över marginalkostnaden kommer det gå ner när det blir ordentligt utbyggt. Jag gissar dock att 3–4 kr per kWh är rätt skäligt.kisumisu skrev:
Medlem
· Uppland
· 2 528 inlägg
Det närmaste jag kommer är Mazda 3 sedan mot Mazda 6e. Den förstnämnda kostar 315, den senare 500. Då är de lite olika i storlek (4,66 mot 4,92 meter längd och 1300 kg mot 1500 kg dragvikt) men samma märke och karosstyp.B bhus2021 skrev:
Nej, för inte ens E85 hade blivit något utan politisk inriktning.Mikael_L skrev:
Att börja med alternativa bränslen är faktiskt svårare och mer riskfyllt än att erbjuda el.
Nej, "strömmen" som du kallar det höjs automatiskt när effektavgifterna införs. Du kommer inte längre att betala för säkringsstorlek utan för den effekt du kortvarigt tar ut.pacman42 skrev:
När företaget installerar boxar så måste de höja strömmen för abonnemanget med 16A för varje box (eller var tredje beroende på policy) de installerar. Det kostar pengar som skall räknas in. 16A extra motsvarar 4000 kr per år på mitt elavtal. När jag laddar varje dag på jobbet så motsvarar det 3 kr/kWh...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 913 inlägg
