13th Marine 13th Marine skrev:
Jag upplever det som att många förespråkare av biobränsle menar att det kan ersätta allt och att elbilar inte behövs.

Men e-bränslen var nytt för mig, vi får väl se om det blir nått av det.
Möjlgiheterna är oändliga. Om ngn tex skulle lyckas få fram större mängder vätgas, eller biogas så kan det med tillsats av billig överskottsel omformas till ett lämpligt flytande bränsle, tex etanol.
Eller så utgår man från något annat kolväte som blir över eller är tillgängligt till lågt pris.
Det sägs att e-bränslen är dyra och det stämmer nog, men det beror ju på att ingen riktig fabrik med skala satts upp någonstans än. Det fina med e-bränslen är ju att man kan ta tillvara överskottsel som en del ser som stort problem nästan idag, och detta dessutom lokalt där man har råvarorna tillgängliga. Sedan är det relativt lätt att transportera produkten med dagens infrastruktur.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Nja. Man kan tryggt anta att den är en helt mogen teknik. Verkningsgraden blev tidigare bättre för varje decennium, men nu finns det inte mycket kvar att göram Kanske kan man höja verkningsgraden i en diesel från till exempel 45% till 46% men risken är att skärpta avgaskrav istället sänker den. Mer avancerade motorer som HCCI finns men de har varit fast i forskningsstadiet i decennier.

Syntetiska bränslen har använts sedan 1940-talet. Det går att göra syntetisk diesel som är bättre än all konventionell diesel. Problemet är priset.
Utan att Googla så mycket så har vi här en Etanolmotor med 46% verkningsgrad

https://carup.se/volvos-agare-testar-metanolmotor-som-slar-bensin/
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Utan att Googla så mycket så har vi här en Etanolmotor med 46% verkningsgrad

[länk]
Ganska roligt hur journalisten blandar ihop etanol o metanol gång på gång. Vad de egentligen är de kör på är oklart. 🤣🤣🤣
Men visst är det mkt kvar att utveckla så snart vi lämnar det undermåliga bränslet bensin.
Om man kan hitta ett bränsle som brinner kallare, sotar obefintligt, kyler bättre, har högre oktantal och mkt bra magertålighet, hur låter det?
Det är precis all detta och några fördelar till som miljövänligt vid utsläpp och kemiskt harmlöst, som etanol erbjuder.

Jag har själv kört gammal bil i 10tusentals mil, och endast genom att köra magert och justera tändningen (mkt tidigare pga större tändfördröjning vid mager förbränning), kommit ned till samma l/mil förbrukning som bilen drar på bensin.
Om man räknar på det (specifik förbrukning) så är det långt förbi vad de bästa dieslarna presterar idag.
Detta utan någon elektronik...
Och då har jag potentielt kvar full effekt som en bensinmotor kan ge, en billig, lätt och enkel motor utan avancerad högtrycksinsprutning. Sätter man bara på samma typ av de-nox kattar som används på dieslar och en del direktinsprutade bensinbilar idag, så blir den renare än dessa pga etanol är såpass rent redan i motorn.
 
K karlmb skrev:
Ganska roligt hur journalisten blandar ihop etanol o metanol gång på gång. Vad de egentligen är de kör på är oklart.
Låter som att journalisten riskerar att bli blind. Ingen man vill bli bjuden på drinkar av.
 
K karlmb skrev:
Men visst är det mkt kvar att utveckla så snart vi lämnar det undermåliga bränslet bensin.
Om man kan hitta ett bränsle som brinner kallare, sotar obefintligt, kyler bättre, har högre oktantal och mkt bra magertålighet, hur låter det?
Kallare förbränning = lägre verkningsgrad. Du kan inte lura Carnot.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
D
L lbgu skrev:
Låter som att journalisten riskerar att bli blind. Ingen man vill bli bjuden på drinkar av.
Carup... igen!
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Kallare förbränning = lägre verkningsgrad. Du kan inte lura Carnot.
Kallare totalt sett, inte just förbränningen. Det ger mindre kylförluster.
 
Carup.. hopplöst fall.

Bio-methanol går att framställa, men ärligt det känns bara dumt när elbilar är så mycket enklare, effekrivare och om man nu som Zeekr 7x klarar 60mil på en laddning och kan ladda med 470kW på snabbladdare. Finns det någon vits med att åka runt och släppa ut avgaser?
 
  • Gilla
ErOg och 6 till
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Carup.. hopplöst fall.

Bio-methanol går att framställa, men ärligt det känns bara dumt när elbilar är så mycket enklare, effekrivare och om man nu som Zeekr 7x klarar 60mil på en laddning och kan ladda med 470kW på snabbladdare. Finns det någon vits med att åka runt och släppa ut avgaser?
Det är väl det här med kostnaderna för bilar o laddinfrastruktur.
 
K karlmb skrev:
Det är väl det här med kostnaderna för bilar o laddinfrastruktur.
Ja, elbilarna är snart billigare än förbränningsmotorerna. Vi ser ju redan nu att det inte skiljer så mycket i pris på nya bilar.

Batterier blir fortsatt billigare o h avgasrening dyrare.
 
  • Gilla
ErOg och 2 till
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Ja, elbilarna är snart billigare än förbränningsmotorerna. Vi ser ju redan nu att det inte skiljer så mycket i pris på nya bilar.

Batterier blir fortsatt billigare o h avgasrening dyrare.
Mja, men de med mer användbar storlek på batteri kostar ju ändå typ 70% mer än motsvarande fossilbil.
 
  • Gilla
Nerre
  • Laddar…
Jag vill se pris och effektivitetskalkyker på E-bränslen innan jag ropar "hej!". Det brukar inte vara så lätt att få tillverkningen att gå runt utan stora värmeförluster...
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Jag vill se pris och effektivitetskalkyker på E-bränslen innan jag ropar "hej!". Det brukar inte vara så lätt att få tillverkningen att gå runt utan stora värmeförluster...
Om det hade funkat bra så skulle vi redan haft det i mängd.
Kommer det något genombrott i framtiden?
Ja det är väl frågan, jag tycker mig inte se att det händer så mycket där.
 
  • Gilla
ErOg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om det hade funkat bra så skulle vi redan haft det i mängd.
Kommer det något genombrott i framtiden?
Ja det är väl frågan, jag tycker mig inte se att det händer så mycket där.
Precis mina tankar också, så därför vill jag se kalkylerna...
 
K karlmb skrev:
Mja, men de med mer användbar storlek på batteri kostar ju ändå typ 70% mer än motsvarande fossilbil.
Nu får du ge ett exempel på elbilar som är 70% dyrare än motsvarande bensinbil. Inte Mercedes toppmodell mot Skodas billigaste.
 
  • Gilla
ErOg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.