kisumisu
B bhus2021 skrev:
Kan man inte ladda hemma så ska man inte köpa elbil anser jag, det är varken ekonomiskt (5-8SEK/kWh på snabbladd) eller praktiskt att ladda på stationer hela tiden. Den stora fördelen med elbil är när den alltid är lagom fulltankad hemma.
Tyvärr är det här hårda sanningen om elbilar. Men det har inget med själva bilens konstruktion att göra utan rutten infrastruktur. Möjligtvis försöker man köra samma sak som bensinbolagen dvs kartell på tankpris.

Jag kan också någon gång betala för snabbladdning men det som är just det ruttnaste att BRF, Hyres, Hotell (där man gäst) etc ska göras stora pengar på billaddning 😡

En annan sak som är ännu mera intressant. Hur kommer det sig att elbilsladdning i Sverige är 5kr+ eller gratis ja ni läste rätt, fanns förut en massa ställen o gratisladda och finns kvar än idag vissa ställen. Är det bidrag? 🤔

Jag får inte ihop det hur jag än vänder.
Gratis förlorar man ju pengar på.
Att ta 5kr plus förlorar man också kunder och pengar eller lever man på företagskunder och folk dom som har så hög lön att det bryr sig inte vad allt kostar?

Är det några skatteregler som gör det här i Sverige? Dvs att man inte får sälja billig el eller är det bara girighet av dessa som säljer dyrt?

I Finland kostar laddarna kring 2kr kWh.
Givetvis finns det även där vissa som försöker med 4kr+ och vissa ställen har även minutpris o sådant! Men det finns konkurrens i helt annan mening än i Sverige. Någon som vet hur det är i Norge?

Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Är det företagen som har så höga nätavgifter?

[bild]

Tack att vi börjar diskutera här.
Märker att min rabatterade pris försvunnit, året går fort 😂

Även utan den så verkar mitt pris landa på
0.9966 så ganska precis på 1kr per kWh med nätavgiften inkluderat.

Nu räknade jag dock inte med Abbonemang och årsavgift, men dessa påverkas inte rörligt utan är detsamma oavsett hur mycket jag förbrukar el.
När företaget installerar boxar så måste de höja strömmen för abonnemanget med 16A för varje box (eller var tredje beroende på policy) de installerar. Det kostar pengar som skall räknas in. 16A extra motsvarar 4000 kr per år på mitt elavtal. När jag laddar varje dag på jobbet så motsvarar det 3 kr/kWh...

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Fake news!

Alla vet vi att elbilen kommer dö i förtid, antingen av att den brinner upp av sig själv eller av att batteriet är sopslut strax efter den lämnat bilhandlaren.
… och att internet är en fluga…
Faktum är att elbilar inte brinner oftare än bensin och dieselbilar.
Utvecklingen på batterier är fortfarande inte färdig och vi kommer att ha elbilar i framtiden tills man kommer på ett ännu smartare sätt att resa.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Nej. de kan välja att ladda 400kW på statoil för 5,90kr kWh eller långsam laddning för typ 2-3 kr kWh.
Det är ju fräsigt första gången och ladda upp en bild på Fejsbook att man laddar jätte fort oxå.
Andra gången får man dock inte lika många likes. Tråkigt, borde förbjudas..
Fast tipsa gärna var man ladda under 5 kr. Tycker det är typ samma 4-5 kr överallt.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
kisumisu kisumisu skrev:
Jag kan också någon gång betala för snabbladdning men det som är just det ruttnaste att BRF, Hyres, Hotell (där man gäst) etc ska göras stora pengar på billaddning
Frågan är väl om de gör så stora pengar egentligen.
De har ju kanske lagt ut 10.000 på en laddpunkt, absolut minst 6-8'.
Om de tar 1 kr extra per kWh så kommer det ju ta en rätt ordentlig tid för att nå ±0.

kisumisu kisumisu skrev:
En annan sak som är ännu mera intressant. Hur kommer det sig att elbilsladdning i Sverige är 5kr+ eller gratis ja ni läste rätt, fanns förut en massa ställen o gratisladda och finns kvar än idag vissa ställen. Är det bidrag? 🤔
Jag gissar att det är som typ reklam, goodwill, eller vad man nu kan kalla det, helt enkelt locka kunder osv.
kisumisu kisumisu skrev:
Att ta 5kr plus förlorar man också kunder och pengar eller lever man på företagskunder och folk dom som har så hög lön att det bryr sig inte vad allt kostar?
Ja att ta högt betalt för att småladda så där vid någon affär t.ex. gör ju att de flesta faktiskt helt enkelt skiter i att ladda där. Men kanske att det lockar någon som inte har egen laddmöjlighet hemma att fylla på lite mellan varven när de ändå gör något ärende.
kisumisu kisumisu skrev:
Är det några skatteregler som gör det här i Sverige? Dvs att man inte får sälja billig el eller är det bara girighet av dessa som säljer dyrt?
Tror inte att det finns några speciella skatteregler här som är annorlunda än vad som gäller det övriga företagandet.
Dock får ju inte arbetsgivaren "sponsra" sin personal med gratis (eller subventionerade) förmåner utan att det blir krav på förmånsskatt. Möjligen att det kan spela in på något vis.

Redigerat:
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Det undrar jag. Teslas celler i deras moderna bilar är ihoplimmade. De gamla var inte det. Hur får du isär sådana utan att sabotera batteriet helt? Och hur är det med moderna cell-to-pack batterier från BYD m.fl.?
Teslas ihoplimmade är löst.
Men nog kommer någon lyckas bygga det orenoverbara batteriet.
De bilarna får man undvika.

Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
När företaget installerar boxar så måste de höja strömmen för abonnemanget med 16A för varje box (eller var tredje beroende på policy) de installerar. Det kostar pengar som skall räknas in. 16A extra motsvarar 4000 kr per år på mitt elavtal. När jag laddar varje dag på jobbet så motsvarar det 3 kr/kWh...
Nu höjs inte priset linjärt, utan effektökningen kostar mindre ju större effektklass du har kommit upp i.
Företag av lite större sort (t.ex. så de har en egen personalparkering) har som regel ramlat in i effektabonnemang.

edit:
Sen är det ju inte alls säkert att de tillåter laddarna dra 3x16A.
Typiskt borde väl de flesta klara sig med 5-10kWh för att ladda det de behöver till elbilen för att ta sig till och från jobbet.
Om man laddar detta under en 8-timmarsdag så blir det 0,6kW till 1,3 kW, dvs enfas 6A per bil borde räcka.

Dagens smarta laddstationer balanserar detta automagiskt, genom att flytta faserna (inne i laddboxen) för att balansera effektuttaget, och dra ner på effekt så det stämmer med tillåtet effektuttag (säkringsstorleken).
Alla har väl inte detta än, men idag installerar nog ingen en laddbox-struktur utan denna funktionalitet.
T.ex. med Zaptec pro kan man utan problem ha 30st laddboxar på 63A.
Om alla kopplas in samtidigt så laddas alla bilar med 1,4kW.
Så fort en bil är färdigladdad, eller åker iväg, så används den effekten till någon annan bil.

Sätter man upp denna anläggning vid en BRF så är det så gott som garanterat att alla 30 bilar är fulladdade på morgonen, för det är inte troligt att alla är resande försäljare som kör 40 mil om dagen.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
kisumisu och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu höjs inte priset linjärt, utan effektökningen kostar mindre ju större effektklass du har kommit upp i.
Företag av lite större sort (t.ex. så de har en egen personalparkering) har som regel ramlat in i effektabonnemang.
Ok, då tar vi den kostnaden istället. 80 kr/kWh (per värsta timme) per månad. Så låt oss anta att en bil då höjer detta med 3,7 kW och då får vi 300kr/mån och 3600kr/år. Ungefär samma som om jag räknade med ett privatabonnemang

D
blackarrow blackarrow skrev:
Nej nej, frågan är väl varför så bra batteriet finns där isf sitta i bilarna tills den är utsliten eller har rostat sönder? Vad är det för kvalitet problem på de där elbilarna? 😳
Det gäller väl iofs ICE-bilarna också, motor och drivlina håller väl oftast längre än hundben och skärmkanter?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
E En glad amatör skrev:
Utvecklingen på batterier är fortfarande inte färdig och vi kommer att ha elbilar i framtiden tills man kommer på ett ännu smartare sätt att resa.
Förbränningsmotorn med dess bränslen är väl också "llångt" ifrån färdigutvecklad? Skulle tro att tas det fram ett ekonomiskt val av miljövänligt bränsle (syntetiska bränslen tex.) kommer dessa vara kvar länge till 🤷‍♂️

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Grejjen med biobränsle är att det inte kommer gå att producera i den mängd som krävs för att ersätta fossila bränslen.

Jag ser snarare biobränsle som ett komplement i applikationer där batteridrift fungerar dåligt.

Redigerat:
  • Gilla
useless och 6 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Förbränningsmotorn med dess bränslen är väl också "llångt" ifrån färdigutvecklad? Skulle tro att tas det fram ett ekonomiskt val av miljövänligt bränsle (syntetiska bränslen tex.) kommer dessa vara kvar länge till 🤷‍♂️
Nja. Man kan tryggt anta att den är en helt mogen teknik. Verkningsgraden blev tidigare bättre för varje decennium, men nu finns det inte mycket kvar att göram Kanske kan man höja verkningsgraden i en diesel från till exempel 45% till 46% men risken är att skärpta avgaskrav istället sänker den. Mer avancerade motorer som HCCI finns men de har varit fast i forskningsstadiet i decennier.

Syntetiska bränslen har använts sedan 1940-talet. Det går att göra syntetisk diesel som är bättre än all konventionell diesel. Problemet är priset.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Konsekvensen. Om det blir verkstaden som blir ansvarig så blir det betydligt dyrare för dem om ett batteri brinner än om bromsarna slutar fungera. Frågan är vad försäkringsbolagen som har deras ansvarsförsäkring tycker om det. Jag gissar att det lär bli rätt höga premier.

Bromsarna byts väl dessutom enligt tillverkarens instruktioner, men hur många tillverkare har instruktioner för hur batteriet ska repareras?
Nej, det finns ju inte i många fall. Så det är inget för bysmeden som säkert alltid klarar att fixa bromsar oavsett bil. Försäkringsfrågan är intressant, undra om bolagen vill döda alla som försöker lösa detta.

13th Marine 13th Marine skrev:
Grejjen med biobränsle är att det inte kommer gå att producera i den mängd som krävs för att ersätta fossila bränslen.

Jag ser snarare biobränsle som ett komplement i applikationer där batteridrift fungerar dåligt.
Fast det är ingen grej. Det behövs inte ersätta allt fossilt, mkt är redan elektriskt.
Och resten går att lösa på många olika sätt. E-bränslen går att göra på många olika sätt så ingen kan påstå att det är omöjlgit att få fram volymerna som krävs.

K karlmb skrev:
Fast det är ingen grej. Det behövs inte ersätta allt fossilt, mkt är redan elektriskt.
Och resten går att lösa på många olika sätt. E-bränslen går att göra på många olika sätt så ingen kan påstå att det är omöjlgit att få fram volymerna som krävs.
Jag upplever det som att många förespråkare av biobränsle menar att det kan ersätta allt och att elbilar inte behövs.

Men e-bränslen var nytt för mig, vi får väl se om det blir nått av det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.