Nej nej, frågan är väl varför så bra batteriet finns där isf sitta i bilarna tills den är utsliten eller har rostat sönder? Vad är det för kvalitet problem på de där elbilarna? 😳
 
Kanske redan varit uppe i tråden, men varför har tillverkarna en sorts kollektiv försäkring, utöver de garantier som ges på batterierna. Detta då batteribyte är så enormt dyrt att detta kan ruinera en fattigare konsument, som måste förlita sig till begagnade bilar, som är mer slitna och då förhållandevis billiga.Jag tror att detta skulle förbättra andrahands marknaden. Jag tror att det inte skulle vara så dyrt per kund, då batterierna är bra, men när väl fel inträffar bli det dyrt.
 
Nu börjar det likna nått.
Vi Bilägare har testat Zeekr X7.
Vid en 350kw laddare fyllde den 50kw på 10 minuter, nått som tar 27 minuter i en Tesla Y som är jämförbar i pris.
"Det skulle gått ännu fortare vid en 400kw laddare"
Bilen själv sa 5 min laddning i Borås för en resa från Stockholm till Falkenberg, men föraren blev kissnödig innan Borås, så det kunde inte testas helt ut.
För 689.900 får man Long Range AWD med 680 pållar, kyla o massage i stolarna, ett av de bästa baksäten tidningen testat mm mm.
RWD med mindre batteri, men med samma laddning kostar 575.900.

Undra om den kommer som skåpbil, då vill jag ha en sån 🙂
 
  • Wow
Magnus E K
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Kanske redan varit uppe i tråden, men varför har tillverkarna en sorts kollektiv försäkring, utöver de garantier som ges på batterierna. Detta då batteribyte är så enormt dyrt att detta kan ruinera en fattigare konsument, som måste förlita sig till begagnade bilar, som är mer slitna och då förhållandevis billiga.Jag tror att detta skulle förbättra andrahands marknaden. Jag tror att det inte skulle vara så dyrt per kund, då batterierna är bra, men när väl fel inträffar bli det dyrt.
Det är dels rätt sällan själva batterierna faktiskt behöver åtgärdas, det är ofta andra fel.
Dels så är det egentligen inte speciellt svårt att renovera eller byta celler i de flesta batteripack. Det är bara det att det saknas knowhow på de allra flesta håll.
De auktoriserade verkstäderna har inte fått annan info än om hur man gör enkla jobb och byter hela batteripacket. Lösningen är att anlita fristående verkstäder som sakta men säkert nu börja lära sig hur man gör. Istf 100' så kan ett batteriproblem kanske kosta 15'.
Den dagen försäkringsbolagen förstår detta och vågar börja anlita dessa verkstäder så kommer de sista orosmomenten med begagnade elbilar att försvinna.
Sedan finns det hopplösa modeller, som man helt bör undvika, detta är faktiskt mest hybrider, de är fullproppade med överlastade komplicerade tekniklösningar o mjukvaror som inte bara är buggiga, utan dessutom svåra att hacka och låsa upp annat än för tillverkarna själva.
EVClinic i Kroatien har hållit på med elbilsreparationer i många år och har börjat göra listor på vilka bilar som är värst och vilka som är relativt lätta att hålla på med.
En del tillverkare erbjuder nästan alla olika delar i batteriet som reservdelar (Renault(!)...) medan andra inte ens erbjuder möjlighet att byta något alls nästan via inlåst programvara som skulle ta 100 år med 10 datorer att knäcka krypteringen på (Mercedes...:-( )
På en Tesla kan du nästan göra alla mjukvarusteg efter byte av komponenter, själv via servicemenyn i bilen, eller en symbolisk licenssumma i datorn, det är därför en av de bilar jag själv funderar på som begagnad.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Jag misstänker att ansvarsfrågan blir det stora problemet. Vems är ansvaret om ett batteri som renoverats av en fristående verkstad börjar brinna? Tillverkaren kan slå ifrån sig ansvaret, det är inte originalbatteri. Det blir med andra ord verkstaden som gör renoveringen som blir ansvarig för batteriet och eventuella olyckor det orsakar.
 
N Nerre skrev:
Vems är ansvaret om ett batteri som renoverats av en fristående verkstad börjar brinna?
Är det någon skillnad mot om bromsarna slutar fungera och en fristående verkstad bytt klossarna?
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 7 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jag misstänker att ansvarsfrågan blir det stora problemet. Vems är ansvaret om ett batteri som renoverats av en fristående verkstad börjar brinna? Tillverkaren kan slå ifrån sig ansvaret, det är inte originalbatteri. Det blir med andra ord verkstaden som gör renoveringen som blir ansvarig för batteriet och eventuella olyckor det orsakar.
Det är egentligen inte nån skillnad mot alla andra verkstadsjobb. Finns bilar som brunnit pga dåliga motorvärmarinstallationer, inte står biltillverkaren för det då.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
Majgårdarna
Isakare Isakare skrev:
Nu börjar det likna nått.
Vi Bilägare har testat Zeekr X7.
Vid en 350kw laddare fyllde den 50kw på 10 minuter, nått som tar 27 minuter i en Tesla Y som är jämförbar i pris.
"Det skulle gått ännu fortare vid en 400kw laddare"
Bilen själv sa 5 min laddning i Borås för en resa från Stockholm till Falkenberg, men föraren blev kissnödig innan Borås, så det kunde inte testas helt ut.
För 689.900 får man Long Range AWD med 680 pållar, kyla o massage i stolarna, ett av de bästa baksäten tidningen testat mm mm.
RWD med mindre batteri, men med samma laddning kostar 575.900.

Undra om den kommer som skåpbil, då vill jag ha en sån 🙂
Ja men var drar den jämfört med en Y då? Är det viktigaste att fylla på med dyra elektroner snabbt eller att åka långt på elektroner som du fyllt på billigt hemma?
Välj inte bil efter snabbladningings hastighet är mitt råd, det är inte ett problem idag.
Typ alla bilar har förvärmning av batteriet och då hinner du knappt kissa innan det är klart
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 5 till
  • Laddar…
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Välj inte bil efter snabbladningings hastighet är mitt råd, det är inte ett problem idag.
Gäller det även om man inte har möjlighet att ladda hemma?
 
Majgårdarna
Alfredo Alfredo skrev:
Gäller det även om man inte har möjlighet att ladda hemma?
Nej. de kan välja att ladda 400kW på statoil för 5,90kr kWh eller långsam laddning för typ 2-3 kr kWh.
Det är ju fräsigt första gången och ladda upp en bild på Fejsbook att man laddar jätte fort oxå.
Andra gången får man dock inte lika många likes. Tråkigt, borde förbjudas..
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Det är ju fräsigt första gången och ladda upp en bild på Fejsbook att man laddar jätte fort oxå.
Jag fattar absolut ingenting.
 
  • Gilla
MrWIB
  • Laddar…
Majgårdarna
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Nej. de kan välja att ladda 400kW på statoil för 5,90kr kWh eller långsam laddning för typ 2-3 kr kWh.
Det är ju fräsigt första gången och ladda upp en bild på Fejsbook att man laddar jätte fort oxå.
Andra gången får man dock inte lika många likes. Tråkigt, borde förbjudas..
Alfredo Alfredo skrev:
Jag fattar absolut ingenting.
Köp en elbil så fattar du
 
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Köp en elbil så fattar du
Jag kommer aldrig att fatta vad Facebook har med laddning att göra.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag kommer aldrig att fatta vad Facebook har med laddning att göra.
Det är därför du inte har någon elbil
 
Majgårdarna
Alfredo Alfredo skrev:
Jag kommer aldrig att fatta vad Facebook har med laddning att göra.
Nej jag förstår det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.