Frågan är väl om folk är villiga att betala extra för laddplatser med plats för släpp, om inte kommer de såklart inte byggas
 
S
Tokslut Tokslut skrev:
Får alltid flashback till 007 och 1997 när dessa saker tas upp 😅

[media]
Tyvärr kan man bara köra rakt fram och rakt bakåt.
 
  • Ledsen
Tokslut
  • Laddar…
BigR
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Sånt är onekligen coolt.
Ja väldigt coolt och skum känsla 🫣. Prövade på en EV6:a.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tja, jag har toppat upp laddningen där några gånger i vintras när jag behövt några få kWh till för att nå hem och min bedömning då har varit att stationen varit långt under halvfull, så en extra blockerad laddare är nog ingen stor sak. Inte heller om man skulle stå med släpet utanför.
Ja, så länge det inte är fullt är det ju förstås inget problem, och finns utrymmet runt om och man inte blockerar vägen är det ju inte heller ett problem.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att det kommer byggas så stora stationer att man regelmässigt kan stå med bil och släp i en ruta utan att påverka nästa tror jag inte kommer ske. Så många som har behov av att snabbladda med påhängt släp finns det helt enkelt inte.
Enig.
 
S sinuslinus skrev:
Tyvärr kan man bara köra rakt fram och rakt bakåt.
Då är Teslas lite bättre då 😅

 
Tekniskt sett, absolut. Men otillåten inom EU under överskådlig tid antar jag.

Har dock hört att de live-testar självkörning i Austin nu, så det lär ju komma självkörande fordon inom inte alltför många år. Vad man kommer kunna/få använda dem till är en annan sak.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tekniskt sett, absolut. Men otillåten inom EU under överskådlig tid antar jag.

Har dock hört att de live-testar självkörning i Austin nu, så det lär ju komma självkörande fordon inom inte alltför många år. Vad man kommer kunna/få använda dem till är en annan sak.
Ja, men nu börjar det ju *äntligen* röra sig i regleringen inom europa.
Övervakad FSD har ju faktiskt börjat tillåtas, om än enbart för personal.
Så jag skulle bli förvånad om det tar mer än 2 år innan det blir tillåtet.
(Förvånad, inte chockad...)
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Den drar en hel del vid högre hastighet är väl typ nackdelen som finns, och att den borde finnas med 120kWh batteri 😉
En lagårdsvägg kostar soppa (el).
 
BigR BigR skrev:
Det är inte ofta man ser laddplatser där man kan svänga in med ett rejält kåpsläp. Hur ser det ut i landet tycker ni? Byggs det annat än P-fickor där man måste lossa släpet och backa in på?

Det här är väl föredömligt.
[bild]
Jag har kört en ID4 Stockholm Storlien med släpvagn en gång. Det är ungefär 70 mil. I Gävle fanns det laddplatser för lastbilar där jag kunde stå med släpvagnen tillkopplad. Möjligen att det hade varit möjligt i Ljusdal också. Annars var det att koppla bort släpet vid laddning som gällde.
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kul för dem som campar, skönt för dem som drabbas av orkaner, resten är ju bara trams och/eller riggat.

Jag är alltså inte emot V2L som så, jag förstår bara alla de biltillverkare som inte ser värdet i det och därför inte lägger pengar på det. För det är ju sannolikt inte gratis, oavsett om det bakas in i bilpriset eller är tillval.
Nej, det är nog mycket bättre att köra växelriktare via 12 V systemet och sen köra huset på det. Gjorde det härom veckan. No problem. Dessutom kör jag numera offGrid eftersom jag har surnat på Vattenfall. Wish me luck!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Tyvärr kan man bara köra rakt fram och rakt bakåt.
Nej då, det finns funktion för att den skal parkera helt själv. Kräver dock en knapptryckning inne i bilen innan man låter den backa in i rutan eller fickparkera. Jag vill
Minnas att man kan göra detta ståendes utanför bilen.
 
S
R RogerHql skrev:
Nej, det är nog mycket bättre att köra växelriktare via 12 V systemet och sen köra huset på det. Gjorde det härom veckan. No problem. Dessutom kör jag numera offGrid eftersom jag har surnat på Vattenfall. Wish me luck!
Varför är det mycket bättre?
Dessutom så blir det ju bara väldigt låg effekt man kan plocka ur 12V-batteriet.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
S
GoC GoC skrev:
Nej då, det finns funktion för att den skal parkera helt själv. Kräver dock en knapptryckning inne i bilen innan man låter den backa in i rutan eller fickparkera. Jag vill
Minnas att man kan göra detta ståendes utanför bilen.
Ja just det men det går ju som sagt inte att aktivera enbart utifrån. Har dock för mig att den är väldigt långsam?

 
Redigerat:
Mikael_L
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu tycker jag inte att det är nödvändigt att dra igång den här tråden igen, kom igen nu, allt är väl redan sagt?

Men jag tänkte att jag skulle skicka in den här länken, för såvitt jag minns så har "second life" för elbilsbatteriet diskuterats i tråden någon gång. Här en lite artikel om detta
[länk]
Fake news!

Alla vet vi att elbilen kommer dö i förtid, antingen av att den brinner upp av sig själv eller av att batteriet är sopslut strax efter den lämnat bilhandlaren.
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.