1 822 231 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Ja, så länge det inte är fullt är det ju förstås inget problem, och finns utrymmet runt om och man inte blockerar vägen är det ju inte heller ett problem.Nötegårdsgubben skrev:
Enig.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Tekniskt sett, absolut. Men otillåten inom EU under överskådlig tid antar jag.
Har dock hört att de live-testar självkörning i Austin nu, så det lär ju komma självkörande fordon inom inte alltför många år. Vad man kommer kunna/få använda dem till är en annan sak.
Har dock hört att de live-testar självkörning i Austin nu, så det lär ju komma självkörande fordon inom inte alltför många år. Vad man kommer kunna/få använda dem till är en annan sak.
Ja, men nu börjar det ju *äntligen* röra sig i regleringen inom europa.Nötegårdsgubben skrev:
Övervakad FSD har ju faktiskt börjat tillåtas, om än enbart för personal.
Så jag skulle bli förvånad om det tar mer än 2 år innan det blir tillåtet.
(Förvånad, inte chockad...)
Jag har kört en ID4 Stockholm Storlien med släpvagn en gång. Det är ungefär 70 mil. I Gävle fanns det laddplatser för lastbilar där jag kunde stå med släpvagnen tillkopplad. Möjligen att det hade varit möjligt i Ljusdal också. Annars var det att koppla bort släpet vid laddning som gällde.BigR skrev:
Nej, det är nog mycket bättre att köra växelriktare via 12 V systemet och sen köra huset på det. Gjorde det härom veckan. No problem. Dessutom kör jag numera offGrid eftersom jag har surnat på Vattenfall. Wish me luck!Nötegårdsgubben skrev:
Kul för dem som campar, skönt för dem som drabbas av orkaner, resten är ju bara trams och/eller riggat.
Jag är alltså inte emot V2L som så, jag förstår bara alla de biltillverkare som inte ser värdet i det och därför inte lägger pengar på det. För det är ju sannolikt inte gratis, oavsett om det bakas in i bilpriset eller är tillval.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 020 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 020 inlägg
Varför är det mycket bättre?R RogerHql skrev:
Dessutom så blir det ju bara väldigt låg effekt man kan plocka ur 12V-batteriet.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 020 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 020 inlägg
Ja just det men det går ju som sagt inte att aktivera enbart utifrån. Har dock för mig att den är väldigt långsam?GoC skrev:
Redigerat:
Nu tycker jag inte att det är nödvändigt att dra igång den här tråden igen, kom igen nu, allt är väl redan sagt?
Men jag tänkte att jag skulle skicka in den här länken, för såvitt jag minns så har "second life" för elbilsbatteriet diskuterats i tråden någon gång. Här en lite artikel om detta
https://autoseu.com/sv/used-nissan-...es-are-already-making-money-as-power-brokers/
Men jag tänkte att jag skulle skicka in den här länken, för såvitt jag minns så har "second life" för elbilsbatteriet diskuterats i tråden någon gång. Här en lite artikel om detta
https://autoseu.com/sv/used-nissan-...es-are-already-making-money-as-power-brokers/
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 695 inlägg
Fake news!Mikael_L skrev:
Alla vet vi att elbilen kommer dö i förtid, antingen av att den brinner upp av sig själv eller av att batteriet är sopslut strax efter den lämnat bilhandlaren.
