1 744 368 läst ·
26 171 svar
1744k läst
26,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
Typfelen hos bilprovningen på Tesla Model 3 verkar vara:
1. Felinställt halvljus
2. Kärvande bromsar på grund av låg användningsgrad
3. Slitna spindelleder/bussning.
Lite osäker på exakt vilken del, kollat på några videos och det verkar vara lätt att åtgärda.
VW ID4 har kommit ner i pris nu och det börjar finnas lite vettiga alternativ under 300' jag har dragkrok och ~500km WLTP som "krav" så Model 3, ID4, Enyaq och Model Y är de rimligaste alternativen just nu.
1. Felinställt halvljus
Lite osäker på exakt vilken del, kollat på några videos och det verkar vara lätt att åtgärda.
VW ID4 har kommit ner i pris nu och det börjar finnas lite vettiga alternativ under 300' jag har dragkrok och ~500km WLTP som "krav" så Model 3, ID4, Enyaq och Model Y är de rimligaste alternativen just nu.
Typiska fel som Merca hade på 70-talet.Rabbithole skrev:
Typfelen hos bilprovningen på Tesla Model 3 verkar vara:
1. Felinställt halvljus
Räckviddsångesten fanns med i omställningsrapporten och även om ångesten minskat i år så är den fortfarande där.
Nu har man gjort ett praktiskt ångest-prov i Tyskland med sex elbilar och kört dom tills de stannade. Bilarna : BYD Seal, Kia EV6, Nio EL6, Tesla Model Y, Volvo XC40, VW ID.3.
https://elbilen.se/nyheter/test-visar-darfor-finns-ingen-anledning-till-rackviddsangest/
Nu har man gjort ett praktiskt ångest-prov i Tyskland med sex elbilar och kört dom tills de stannade. Bilarna : BYD Seal, Kia EV6, Nio EL6, Tesla Model Y, Volvo XC40, VW ID.3.
https://elbilen.se/nyheter/test-visar-darfor-finns-ingen-anledning-till-rackviddsangest/
Det är inte ofta man ser laddplatser där man kan svänga in med ett rejält kåpsläp. Hur ser det ut i landet tycker ni? Byggs det annat än P-fickor där man måste lossa släpet och backa in på?
Det här är väl föredömligt.
Det här är väl föredömligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Det är väl inte så vanligt med elbilar som färdas långväga med släp, men skulle tippa att det blir mer med tiden.
Själv var jag ute och körde Göteborg tur och retur i veckan.
Har fått svära lite över trasiga betalterminaler, stötte på en på CirkleK i Halmstad när jag tog en kaffepaus på vägen upp, och en på okq8 på glumslövsbackar på vägen hem.
Kan väl summera resans laddningar såhär:
Hemma: 100%
Halmstad: 52-75% på en kvart (tiden det tog mig att gå in gå på toa samt handla kaffe+bulle)
På hotellet laddade jag 28-100% under natten.
Och på vägen hem laddade vi 8-35% i Glumslöv, tiden det tog familjen att gå på toa och köpa snacks.
Kom hem med 15% så tydligen laddade jag alldeles för mycket i Glumslöv.
Bilen är en 1st ed ID4.
Hastighet skyltat +5-10km/h.
Själv var jag ute och körde Göteborg tur och retur i veckan.
Har fått svära lite över trasiga betalterminaler, stötte på en på CirkleK i Halmstad när jag tog en kaffepaus på vägen upp, och en på okq8 på glumslövsbackar på vägen hem.
Kan väl summera resans laddningar såhär:
Hemma: 100%
Halmstad: 52-75% på en kvart (tiden det tog mig att gå in gå på toa samt handla kaffe+bulle)
På hotellet laddade jag 28-100% under natten.
Och på vägen hem laddade vi 8-35% i Glumslöv, tiden det tog familjen att gå på toa och köpa snacks.
Kom hem med 15% så tydligen laddade jag alldeles för mycket i Glumslöv.
Bilen är en 1st ed ID4.
Hastighet skyltat +5-10km/h.
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Det byggs definitivt sådana stationer. Mitt favoritexempel är Circle K i Järna, där man inte bara byggt så, utan även fått till en etablering av ett hamburgerhak på platsen (som alltså är mitt på en åker långt från allt annat).
CircleK:s egen reklambild.
Sen är väl de flesta ställena relativt trånga då mark ofta är dyrt och man ska klämma in laddarna på en yta som från början inte var tänkt för sådana.
Utöver liknande exempel kommer fler och fler laddstationer avsedda för lastbilar och då delar ju alla behovet av större platser och mer svängyta. Men kanske är diskussionen på truckerforum redan het: vad gör alla dessa jävla husvagns- och släpvagnssopor på våra laddplatser!?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen är väl de flesta ställena relativt trånga då mark ofta är dyrt och man ska klämma in laddarna på en yta som från början inte var tänkt för sådana.
Utöver liknande exempel kommer fler och fler laddstationer avsedda för lastbilar och då delar ju alla behovet av större platser och mer svängyta. Men kanske är diskussionen på truckerforum redan het: vad gör alla dessa jävla husvagns- och släpvagnssopor på våra laddplatser!?
Redigerat:
Där kan det väl inte vara så poppis att svänga in med släp, då täcker man väl två laddplatser, eller missförstår jag hur det är tänkt att funka?Nötegårdsgubben skrev:
Det byggs definitivt sådana stationer. Mitt favoritexempel är Circle K i Järna, där man inte bara byggt så, utan även fått till en etablering av ett hamburgerhak på platsen (som alltså är mitt på en åker långt från allt annat).
[bild]
Om man nu inte ska stå med släpet utanför där jag antar att tanken är att man sedan ska köra dit/därifrån..
Skogsägare
· 21 915 inlägg
Tja, jag har toppat upp laddningen där några gånger i vintras när jag behövt några få kWh till för att nå hem och min bedömning då har varit att stationen varit långt under halvfull, så en extra blockerad laddare är nog ingen stor sak. Inte heller om man skulle stå med släpet utanför.
Att det kommer byggas så stora stationer att man regelmässigt kan stå med bil och släp i en ruta utan att påverka nästa tror jag inte kommer ske. Så många som har behov av att snabbladda med påhängt släp finns det helt enkelt inte.
Att det kommer byggas så stora stationer att man regelmässigt kan stå med bil och släp i en ruta utan att påverka nästa tror jag inte kommer ske. Så många som har behov av att snabbladda med påhängt släp finns det helt enkelt inte.
Är rejält sugen på en Kia EV9, stor som en tank, 7-sits, accelerationssnabb, bra i tester, bra räckvidd. Någon som har denna och vill dela med sig?
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
Jag har den inte men brukar parkera på samma parkering/i närheten en sådan och det är ett problem på vår parkering (något mindre (äldre?) p-platser) eftersom den sticker ut på alla håll och det är svårt att komma in i bilarna bredvid då den tar upp hela rutan. Jag undviker att parkera bredvid av det skälet, och föraren måste vara liten och tunn för att kunna komma in i den när andra bilar står bredvid…Skandiamannen skrev:
Naturligtvis inget som inte heller är problem med andra större SUVar eller bilar av typ WV Amarok/hilux etc, men jag upplever att yttermåtten den är klart större i p-rutan än tex Sharan, och liknande 7-sitsiga…. (Typ 7 cm bredare och 15 cm längre om man ska tro nätet).
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 720 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 720 inlägg
Ioniq 9 kommer under året. Den har större batteri än Ev9.Skandiamannen skrev:
Kian kan man köra ut med nyckeln ståendes utanför. Det brukar jag göra med vår Hyundai när det är tajt.Satsuki skrev:
Jag har den inte men brukar parkera på samma parkering/i närheten en sådan och det är ett problem på vår parkering (något mindre (äldre?) p-platser) eftersom den sticker ut på alla håll och det är svårt att komma in i bilarna bredvid då den tar upp hela rutan. Jag undviker att parkera bredvid av det skälet, och föraren måste vara liten och tunn för att kunna komma in i den när andra bilar står bredvid…
Naturligtvis inget som inte heller är problem med andra större SUVar eller bilar av typ WV Amarok/hilux etc, men jag upplever att yttermåtten den är klart större i p-rutan än tex Sharan, och liknande 7-sitsiga…. (Typ 7 cm bredare och 15 cm längre om man ska tro nätet).
Skogsägare
· 21 915 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
Det är kanske så föraren gör, men för oss som har ”vanliga” bilar som parkerar bredvid är det trångt att komma in i bilen..S sinuslinus skrev: