1 820 447 läst ·
27 221 svar
1820k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
ID7 Tourer GTX, det är samma som på ID4 att GTX är den sportiga AWD varianten. Heter den inte Tourer är det sedan/hatchback.A AndersS skrev:
1200kg är lite klen dragvikt, tråkigt att dom inte dimensionerat upp det.
Audi A6 har ju 2100kg, men den är inte lika rymlig som ID7 plus att den är dyr
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 014 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 014 inlägg
Jag tror det handlar om att de är rädda för batterigarantin. VAG:s tillåter inte alls så många cykler för V2G på deras bilar.lilytwig skrev:
Många har begränsningsmöjlighet till 80% numera. Tror det kommer att förlänga livet på min nya S24+ med minst ett år.kisumisu skrev:
Ska vi inte hålla litium batterier mellan 15-80% och inte i konstant laddning?
Min gamla lur hade inte ens nån inställning där man kunde stoppa laddning när den nådde en viss punkt. Därmed alltid 100% och i konstant ladd flera timmar.
Men det kanske är bara en urban legend den där 80%. Vissa säger ju det. Vissa säger så även om snabbladd.
Jag vet ej, min hybridbils batteri verkar inte ha tagit nån skada att laddas till 100%.
Så ja de här gäller givetvis även elbilar så vi håller oss ändå i ämnet 😉
Däremot tog min gamla mobils batteri skada. Men det är i för sig orättvist jämföra det med bilen. Mobilen laddas ju konstant medans bilen laddas inte alls dagligen.
Jodå det har jag också i min mobil och även elbilen. Även om man såklart nångång laddar till 100%.K karlmb skrev:
Men gamla mobilen hade inget sånt och pluginhybriden har inte sådant (så där blir det för de mesta 100% dels pga räckvidd och dels att man orkar inte hålla öga på laddningen manuellt).
Omställningsrapporten 2025 tycker jag är intressant läsning. Rapporten baseras på (förutom reklamen för CirkleK) undersökningar och intervjuer med forskare och experter. Syftet är att ta tempen på den svenska omställningen av den svenska fordonsflottan.
Undersökningen genomfördes under 4—12 februari 2025 och omfattade totalt 4 412 respondenter i åldrarna 18–79 år. Respondenterna är en mix av bensin/diesel-, hybrid- och elbilsägare. Några utvalda frågor har även ställts till svenskar som ej har tillgång till bil eller körkort.
Lite saxat ur rapporten:
Undersökningen genomfördes under 4—12 februari 2025 och omfattade totalt 4 412 respondenter i åldrarna 18–79 år. Respondenterna är en mix av bensin/diesel-, hybrid- och elbilsägare. Några utvalda frågor har även ställts till svenskar som ej har tillgång till bil eller körkort.
Lite saxat ur rapporten:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Väldigt intressant att mäta dessa frågor tycker jag.
Är det någon som sett statistik på hur de 3 år gamla begagnade elbilarna står sig tillförlitlighetsmässsigt?
Typ
ID4
Model 3
Model Y
Etc?
Är det någon som sett statistik på hur de 3 år gamla begagnade elbilarna står sig tillförlitlighetsmässsigt?
Typ
ID4
Model 3
Model Y
Etc?
Har inte hunnit kolla bilprovningen/transportstyrelsen eller TÜVs rapporter, men där bör väl vägledning ges.Rabbithole skrev:
https://www.adac.de/news/tuev-report-2025/
Kört Skoda Enyaq länge. Inga problem på tre år förutom ett stag i framvagnen som behövde bytas på garantin. Tycker iofs att staget skulle ha hållit längre men men....i övrigt väldigt nöjd!Rabbithole skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Tyvärr tycker jag den statistiken blir missvisande på Tesla model 3, då det är så stor andel med bara felinställda ljus, har ju inget med tillförlitlighet att göra.BigR skrev:
Såg något bergningsstatistik där Tesla var i topp, tyder iallafall på att drivlinan är trygg.
Hör en del säga att ID4 är en skitbil, men inget om det gäller tillförlitlighet eller bara att den inte är lika lyxig som en XC60
Bakom betalvägg: https://www.vibilagare.se/nyheter/nya-bilar-far-kortare-livslangd-dyra-att-reparera
två lösryckta citat:
Mer komplicerad teknik och dyrare verkstadsnotor driver på utskrotningen av bilar långt innan de nått sin faktiska livslängd, menar forskaren Anders Parment.
– Bilarnas ökande komplexitet parat med att verkstädernas timdebitering ökat långt mer än inflationen gör att vi i framtiden kan förvänta oss allt kortare livslängd, säger Anders Parment och gör skillnad på teknisk och ekonomisk livslängd:
två lösryckta citat:
Mer komplicerad teknik och dyrare verkstadsnotor driver på utskrotningen av bilar långt innan de nått sin faktiska livslängd, menar forskaren Anders Parment.
– Bilarnas ökande komplexitet parat med att verkstädernas timdebitering ökat långt mer än inflationen gör att vi i framtiden kan förvänta oss allt kortare livslängd, säger Anders Parment och gör skillnad på teknisk och ekonomisk livslängd:
Och även tvärtom att irriterande fel i diverse finesser som inte bilprovningen kontrollerar saknas i statistikenRabbithole skrev:
Tyvärr tycker jag den statistiken blir missvisande på Tesla model 3, då det är så stor andel med bara felinställda ljus, har ju inget med tillförlitlighet att göra.
Såg något bergningsstatistik där Tesla var i topp, tyder iallafall på att drivlinan är trygg.
Hör en del säga att ID4 är en skitbil, men inget om det gäller tillförlitlighet eller bara att den inte är lika lyxig som en XC60
Det beror på vad vi lägger i ordet tillförlitlighet.
EU måste visa lite stake här och bättre reglera reservdelshållning och right-to-repair.T TommyC skrev:Bakom betalvägg: [länk]
två lösryckta citat:
Mer komplicerad teknik och dyrare verkstadsnotor driver på utskrotningen av bilar långt innan de nått sin faktiska livslängd, menar forskaren Anders Parment.
– Bilarnas ökande komplexitet parat med att verkstädernas timdebitering ökat långt mer än inflationen gör att vi i framtiden kan förvänta oss allt kortare livslängd, säger Anders Parment och gör skillnad på teknisk och ekonomisk livslängd:
Bilindustrin med deras lobbygrupper lär se till att det inte händer. Precis som med vitvaror så är det i tillverkarnas intresse att saker inte håller särskilt länge för att tvinga folk att köpa nytt ofta.K karlmb skrev:
Polestar har toppenresultat medan statistiken runt Tesla är eländig, 19 procent får underkänt vid besiktningen. Visst kan det vara en del bagatellfel liksom det kan vara för de 3,3 procent av Polestars bilar som får nedslag i besiktningen.
Fördjupad statistik skulle ju vara intressant att titta på.
Motormännen har just publicerat en artikel om vad dom anser skiljer Tesla från mängden:
https://msverige.se/sa-tycker-vi/nyheter/manga-tesla-agare-i-samre-lage-an-andra-bilagare/
Fördjupad statistik skulle ju vara intressant att titta på.
Motormännen har just publicerat en artikel om vad dom anser skiljer Tesla från mängden:
https://msverige.se/sa-tycker-vi/nyheter/manga-tesla-agare-i-samre-lage-an-andra-bilagare/