1 864 928 läst ·
28 331 svar
1865k läst
28,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Elbilsägare äter mycket mer korv än de som kör fossilbilar enligt en undersökning.Alfredo skrev:
Edit: https://www.sverigesradio.se/artikel/undersokning-elbilsforare-ater-mer-korv-an-andra
Redigerat:
Är kabeln till bilen verkligen ett problem? Eller försöker man hitta problem? Det är en kabel som ligger på marken, de som ser risker med detta hoppas jag inte har en trapp hemma =).
Provkörning EX60 P10 AWD, om färddatorns räckvidd stämmer någorlunda är det inte direkt imponerande i 20 grader.
Provkörning EX60 P10 AWD, om färddatorns räckvidd stämmer någorlunda är det inte direkt imponerande i 20 grader.
Jag har en XC40 och jag kommer normalt sett mer än tio mil till med ett mycket mindre batteri från 90%. Jag gissar att denna EX60 har fått slita hårt med kraftiga accelerationer och hög hastighet mm under provkörningarna.P PHPersson skrev:
Vad färddatorn säger beror väl helt på hur du och de som provat innan dig kört? Ja menar, inte en siffra man kan använda för att jämföra mellan bilar med.P PHPersson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 472 inlägg
Jag tycker kabeln ligger fint platt på marken, har en box på varje sida garageporten, bilarna har ladduttag på var sin sida bak så det blir att parkera med baken mot garaget och då är det ca 1m mellan boxen och bilen där sladden ska ligga.
Spiralsladd hade blivit mycket bökigare, nu hänger jag bara laddsladden över boxen när man åker iväg och den är ur vägen.
Tips, köp 11kW kabel istället för 22kW så är den lite tunnare och smidigare att hantera.
Spiralsladd hade blivit mycket bökigare, nu hänger jag bara laddsladden över boxen när man åker iväg och den är ur vägen.
Tips, köp 11kW kabel istället för 22kW så är den lite tunnare och smidigare att hantera.
Förvisso men även om den (som pacman42) och säger så är det en testbil så tycker jag det känns lite dåligt, en elbil regenererar en hel del energi, Jag körde inte så länge och inte speciellt aggressivt eftersom det ändå är en "slö" bil. Men säkert tidigare förares körning på påverkar.K Kallens skrev:
Min korta bedömning efter 15min provkörning är att den är väldigt överreklamerad av andra testare, den är absolut inte dålig men frågan är om de är lite Volvopartiska.
+ Lätt att köra, känns lite som en BMW i3.
+ Trevlig interiör estetiskt
+ Bra respons i bromspedalen
- Hög ljudnivå, speciellt jämfört med tex. EX90.
- Extremt plastig interiör på många ställen, tex. facken på dörrsidorna.
- Lagg och dålig respons i gaspedalen oavsett körläge.
- Som alla andra bilar nu för tiden så är HMI delen allt för krånglig för vardagsfunktioner.
Så en trevlig bil absolut, men prislappen känns allt för hög.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 472 inlägg
EX60?P PHPersson skrev:Förvisso men även om den (som pacman42) och säger så är det en testbil så tycker jag det känns lite dåligt, en elbil regenererar en hel del energi, Jag körde inte så länge och inte speciellt aggressivt eftersom det ändå är en "slö" bil. Men säkert tidigare förares körning på påverkar.
Min korta bedömning efter 15min provkörning är att den är väldigt överreklamerad av andra testare, den är absolut inte dålig men frågan är om de är lite Volvopartiska.
+ Lätt att köra, känns lite som en BMW i3.
+ Trevlig interiör estetiskt
+ Bra respons i bromspedalen
- Hög ljudnivå, speciellt jämfört med tex. EX90.
- Extremt plastig interiör på många ställen, tex. facken på dörrsidorna.
- Lagg och dålig respons i gaspedalen oavsett körläge.
- Som alla andra bilar nu för tiden så är HMI delen allt för krånglig för vardagsfunktioner.
Så en trevlig bil absolut, men prislappen känns allt för hög.
Den sägs vara tystare än iX3 och GLC
Jag tycker Volvo krånglat till inredningen i mittkonsolen med att det inte går att komma åt förvaringen i armstödet om man har drickor i mugghållaren, och fackrt fram. Alldeles för fippligt.
GLC är bättre, och den har större frunk
Japp, jag som var dum och köpte en 22kW, insåg just detta sen ...Rabbithole skrev:
Och jag, med 16A mätarsäkringar, laddar ju aldrig över 11 kW. Nu skulle jag rent hypotetiskt kunna både maxa mätarsäkringar, och effektuttag från batteriet samtidigt som solen lyser och kunna komma uppåt 25 kW, men växelriktaren kan inte mata ut mer än 10 kW, så det blir ändå max 21 kW.
Men i praktiken och realiteten laddar jag mycket sällan över 9 kW, och det vid sådana tillfällen då sol ger mycket av effekten, som jag snabbt vill skicka till där den gör mest nytta.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 472 inlägg
Jag laddare bara med 4kW innan på tiden då vi hade effektagift. Det är ganska skönt att bara tänka på elpris/egenproduktion.Mikael_L skrev:
Japp, jag som var dum och köpte en 22kW, insåg just detta sen ...
Och jag, med 16A mätarsäkringar, laddar ju aldrig över 11 kW. Nu skulle jag rent hypotetiskt kunna både maxa mätarsäkringar, och effektuttag från batteriet samtidigt som solen lyser och kunna komma uppåt 25 kW, men växelriktaren kan inte mata ut mer än 10 kW, så det blir ändå max 21 kW.
Men i praktiken och realiteten laddar jag mycket sällan över 9 kW, och det vid sådana tillfällen då sol ger mycket av effekten, som jag snabbt vill skicka till där den gör mest nytta.
Jag kan få 15kW från växelriktaren, och med 25A säkringar blir det då 32kW total möjlighet då 😆
Mitt lilla 10kWh hembatteri ger bara 7kW, kanske får uppgradera
Det håller jag helt med om.A AndersS skrev:Att det inte påverkar beslut om att byta till en elbil, även om man kan ladda hemma och lite skämtsamt utifrån smiley.
Så för oss har det ingen betydelse att kunna ladda hemma, det är ingen påverkande för faktor för elbil kontra två stopp på några minuter varje månad när vi ändå passerar den lokala macken.
Att det är enkelt att ladda hemma är inte i sig ett argument nog för att byta till elbil.
Men även om det är enkelt att åka in om macken och tanka en gång varannan vecka så är det väldigt mycket enklare att ladda elbilen hemma. Tvärt om mot vad "onaka" föreställer sig. Laddningen är hans enda argument emot elbilar, och det är som sagt inte ett argument MOT elbilar utan ett argument FÖR elbilar.
Det här med jobbig laddning tror jag är lite som med räckviddsångesten. Det verkar nästan uteslutande finnas hos folk som aldrig haft en elbil. 😂
Den är absolut inte tyst, BMW och Mercedes kanske låter mer men jag har nog inte åkt i någon bil i närtid som låter mer än EX60in. Sen såklart... tysta däck med nylagd asfalt i 70 så är alla elbilar tysta. Men det var mycket vägljud från Sveriges dåliga asfalt framförallt. Spontant kändes det som c:a dubbelt så högt ljud mot EX90in.Rabbithole skrev:
Ja alla seriösa YouTube reviews som jämfört EX60, iX3 och GLC säger ju att EX60 är den tystaste bilen.Rabbithole skrev:
Jag tror det är den tystaste bilen jag kört faktiskt.
Jag är ingen Volvofan och har aldrig lockats av Volvo tidigare men kan mycket väl tänka mig en EX60. En överraskande trevlig och välbyggd bil. Att den i verklig körning även är snålare än iX3 (som fått stor uppmärksamhet för sin låga förbrukningen) är naturligtvis ett stort plus också.
Men jag håller med dig om mittkonsolen. Den är ju riktigt dålig med värdelös förvaring och laddplatsen för telefonen är helt kass. I övrigt gillar jag inredningen och uppskattar de mjuka materialen även i dörrfacken till skillnad från iX3'ans allmänt plastiga inredning och dörrfack i hårdplast.
Jag vet inte om det var fel på den bilen jag körde men tyst var den inte. De tester jag sett så är Volvo och BMW väldigt lika i förbrukning trots att BMWn har större batteri medans Mercedes och Testa är mer effektiva. Det var heller absolut ingen mjuk plast på dörrsidans insida, kan det skilja i version? Vet inte om vad det var för modell, ultra eller inte, men det var ren hårdplast.Nicke Nyfiken skrev:
Ja alla seriösa YouTube reviews som jämfört EX60, iX3 och GLC säger ju att EX60 är den tystaste bilen.
Jag tror det är den tystaste bilen jag kört faktiskt.
Jag är ingen Volvofan och har aldrig lockats av Volvo tidigare men kan mycket väl tänka mig en EX60. En överraskande trevlig och välbyggd bil. Att den i verklig körning även är snålare än iX3 (som fått stor uppmärksamhet för sin låga förbrukningen) är naturligtvis ett stort plus också.
Men jag håller med dig om mittkonsolen. Den är ju riktigt dålig med värdelös förvaring och laddplatsen för telefonen är helt kass. I övrigt gillar jag inredningen och uppskattar de mjuka materialen även i dörrfacken till skillnad från iX3'ans allmänt plastiga inredning och dörrfack i hårdplast.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 472 inlägg
P6 så det kanske va instegsversionen, billigast allt?P PHPersson skrev:Jag vet inte om det var fel på den bilen jag körde men tyst var den inte. De tester jag sett så är Volvo och BMW väldigt lika i förbrukning trots att BMWn har större batteri medans Mercedes och Testa är mer effektiva. Det var heller absolut ingen mjuk plast på dörrsidans insida, kan det skilja i version? Vet inte om vad det var för modell, ultra eller inte, men det var ren hårdplast.
Lite synd att det ska finnas olika versioner så man kan råka välja fel.
Jag har bara provsuttit EX60 på World of Volvo och tyckte mest det inte va nån direkt uppgradering från min Model Y. Möjligen en försämring med de där facken.
Kan det vara så att EX90 är extremt tyst så allt annat känns som en bullerburk?